سرانه دانشجویی در بودجه ۹۷/ آموزش عالی به رشد ۲۷ درصدی نیاز دارد (96/9/29)

ایران کنفرانس

سرانه دانشجویی در بودجه ۹۷/ آموزش عالی به رشد ۲۷ درصدی نیاز دارد

معاون اداری، مالی وزارت علوم گفت: سرانه دانشجویی در بودجه سال ۹۷ به صورت متوسط حدود ۹ میلیون تومان لحاظ شده که در گروه های مختلف دانشجویی متفاوت است .

به گزارش خبرنگار مهر، حسین عسکریان ابیانه، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با حضور در برنامه خبر ۲۰ درباره سرانه دانشجویی در بودجه ۹۷ و اینکه بودجه سال آینده کفاف هزینه دانشگاه ها را خواهد داد گفت: سرانه دانشجویی به صورت متوسط حدود ۹ میلیون تومان است که در گروه‌های مختلف متفاوت است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال، گروه کشاورزی بالاترین عدد را به خود اختصاص داده و در مرحله بعد گروه فنی و مهندسی و هنر قرار دارند، سرانه گروه علوم هم متوسط است ولی سرانه گروه علوم انسانی سرانه کمتر و حدود ۷ میلیون است.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم درباره اینکه آیا بودجه سال آینده کفاف هزینه دانشگاه ها را خواهد داد افزود:  بستگی دارد این موضوع را چگونه تعبیر کنیم، حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد اعتبارات درصورتی که ۱۰۰ درصد تخصیص داده شود، صرف امور جاری مانند، حقوق پرسنل و تغذیه دانشجویی می شود.

وی ادامه داد: اگر ۱۰۰ درصد بودجه تخصیص داده شود، فقط از این بودجه، ۱۰ درصد امکان رسیدگی به پژوهش را داریم، برخی مواقع ۱۰۰ درصد بودجه تخصیص داده نمی شود مثل امسال که بودجه تخصیص کامل داده نشد، اگرچه قول داده شده تا پایان سال جبران شود.

عسکریان ابیانه افزود: هیات های  امناء دانشگاه ها مصوبه دارند که در دانشگاه های سطح یک ۲۵ درصد و در دانشگاه‌های دورتر ۱۵ درصد بودجه به پژوهش اختصاص یابد، که رشد ۱۳ درصدی بودجه ۹۷ با ۲۵ درصد که برای اختصاص به پژوهش مشخص شده در دانشگاه ها  همخوانی ندارد.

وی ادامه داد: وزارت علوم یک برنامه بودجه ای را تدوین کرد که با برنامه ششم هم تطبیق دارد، این برنامه بودجه ای منطبق برشاخص هایی است مانند نسبت دانشجو به هیات علمی که براساس این برنامه باید از ۲۵ به ۲۰ برسد و یا سرانه مقاله، به اعضای هر هیات علمی از ۶۴ به ۹۵ صدم برسد، اگر با این شاخص ها بخواهیم فعالیت کنیم، رشدی حدود ۲۷ درصد نیاز داریم تا بتوانیم متوسط پژوهش را نیز داشته باشیم.

وی درباره حذف جدول ۱۴ گفت: محقق شدن جدول خیلی سخت است دراین جدول، عدد قابل توجه ای به صورت وام لحاظ شده بود که سازکار آن مشکل بود به صورتی که هیات امناء دانشگاه باید باز پرداخت آن را تضمین می کرد و بانک مرکزی و سازمان برنامه سازکار مشخص نداشت عملا به جایی نمی رسید حتی دستگاه های ذی ربط نیز نتوانستند از آن استفاده کنند.

معاون اداری مالی وزارت علوم افزود:  درحال حاضر روند ساده تر شده اما چون دانشگاه ها باید بازپرداخت آن را تقبل کنند با توجه به کسری بودجه سخت است.

وی درباره اینکه در بوجه سال ۹۷ چه بخشی از هزینه برعهده خود دانشگاه ها قرار داده شده گفت: هدف گذاری هیات امناء دانشگاه ها این است که به تدریج درآمد اختصاصی دانشگاه ها در بخش آموزش، صنعت و پژوهش افزایش یابد.

عسکریان ابیانه افزود: البته صنعت به این امر رغبت نشان نمی دهد دانشگاه های بزرگ ۵۰ درصد و دانشگاه های کوچک ۲۰ تا ۲۵ درصد هزینه های عمومی را باید ازاین ارتباطات تامین کنند که البته محقق نمی شود، چون هزینه پژوهش ۹۰ درصد صرف خود می شود و تنها ۱۰ درصد آن را دانشگاه ها می توانند استفاده کنند.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس