جواب رد به درخواست استقلال طلبی دانشگاهها در زمینه جذب استاد (96/10/6)

ایران کنفرانس

جواب رد به درخواست استقلال طلبی دانشگاهها در زمینه جذب استاد

رئیس مرکز جذب وزارت علوم در مورد استقلال خواهی در جذب اعضای هیات علمی توسط دانشگاه های برتر توضیحاتی داد و گفت: وزارت علوم نمی تواند در روند جذب استاد دخالت نداشته باشد.

محمدرضا رضوان طلب در گفتگو با خبرنگار مهر درمورد استقلال خواهی در جذب اعضای هیات علمی توسط دانشگاه های برتر گفت: معماری جذب نیمه متمرکز اعضای هیات علمی توسط معمار کبیر انقلاب اسلامی انجام شده و در سال ۱۳۶۳، دستور حضرت امام راحل به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد تا بر اساس آن شورا، نظارتی بر کار جذب اساتید و دانشجویان داشته باشد.

وی ادامه داد: امام راحل، به ویژه درباره اساتید تاکید کرده اند و هشدار دادند که اگر در این خصوص مصامحه شود ممکن است کل انقلاب با چالش مواجه شود از آن زمان جذب نیمه متمرکز اساتید طراحی شد.

رئیس مرکز جذب وزارت علوم افزود: بار دیگر این هرم سازمانی جذب، در سال ۱۳۸۶ با مصوبه ۶۰۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی بازسازی شد، دراین بازسازی مقداری استحکام کار بیشتر و کار بین رده ها توزیع شد.

وی ادامه داد: به این معنی که در هرم سازمانی جذب یک هیات عالی جذب در شورای عالی انقلاب فرهنگی و دو هیات مرکزی جذب، در وزارتخانه های علوم و بهداشت و همه دانشگاه هایی که بیش از ۵۰ عضو هیات علمی داشتند هیات های اجرایی جذب پیش بینی شد.

رضوان طلب افزود: این هیات های اجرایی جذب کارگروه های صلاحیت عمومی و صلاحیت علمی دارند و مجموعا حدود ۲ هزار و ۵۰۰ استاد برجسته در شبکه جذب در حال فعالیت هستند که اکثر آنها استاد دانشگاه‌ها اند.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه تدبیر این کار به دست معمار کبیر انقلاب بوده، کسی نمی تواند آن را تغییر دهد و این روند ادامه می یابد.

رئیس مرکز جذب وزارت علوم با اشاره به درخواست برخی دانشگاهها مبنی بر مستقل شدن جذب، افزود: افرادی که ایده «مستقل شدن جذب را مطرح کردند دانشگاه های برتر بودند»، نمی دانم مراد آنها چیست، اگر مرادشان این است که جایی مثل وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی، دخالتی در جذب اساتید نداشته باشد، این کار نشدنی است.

وی ادامه داد: چون جزء تصمیمات حاکمیتی نظام بوده و کسی هم که این موضوع را اظهار کند، برای وی در سطح دانشگاه ها ذهنیت نامطلوب ایجاد می شود.

رئیس مرکز جذب وزارت علوم افزود: به این مساله دامن زده نشود بهتر است، این چیزی نیست که از طرح آن کسی سودی ببرد و بتواند این موضوع را به نتیجه برساند.

وی ادامه داد: اما اگر مورد نظر این افراد اختیارات اجرایی باشد، اکنون ۱۰۰ درصد اختیارات اجرایی جذب اعضای هیات علمی در اختیار دانشگاه ها است.

رضوان طلب افزود: تنها دخالتی که احیانا از سوی مرکز جذب صورت می گیرد در مورد تعداد سهمیه ها است، ممکن است تعداد سهمیه ها به میزانی نباشد که دانشگاه ها احتیاج دارند.

وی ادامه داد: افراد متقاضی جذب، بعد از ثبت نام، از طریق سامانه به دانشگاه ها معرفی می شوند، دانشگاه ها نیز ابراز صلاحیت می کنند. مرکز جذب وزارت علوم، در مورد صلاحیت ها نیز هیچ اظهار نظری نمی کند، همه امور در دانشگاه انجام می شود.

رئیس مرکز جذب افزود: یک استعلام در رده های امنیتی وجود دارد که در همه گزینش ها انجام می شود در مورد اعضای هیات علمی نیز مرکز جذب، بسیارمحترمانه تر و با دید وسیع تری بررسی ها را انجام می دهد.

وی ادامه داد: براساس آمار ۱۵ ماه گذشته ۱۳ دانشگاه برتر که توسط مرکز جذب استخراج شده، ۵ هزار و ۶۳۰ پرونده توسط این دانشگاه ها به مرکز جذب ارسال شده که از این تعداد ۵ هزار و ۵۹۹ پرونده تایید شده و تنها ۳۱ پرونده از طرف ما تایید نشده.

رئیس مرکز جذب وزارت علوم افزود: گاهی برخی از دانشگاه ها ایراد می گیرند که روند رسیدگی به پرونده‌های جذب طولانی است که دوباره این موضوع نیز بررسی شد.

رئیس مرکز جذب افزود: یک موضوع دیگری که توسط دانشگاه های برتر سئوال می شود این است که برخی از افراد هیات های جذب به پیشنهاد رئیس دانشگاه انتخاب نشده اند، در این جا مقررات ما این است که پیشنهاد رئیس دانشگاه را دریافت کرده و سعی کنیم، مهندسی و طراحی هیات اجرایی جذب دانشگاه ها طوری باشد که شیب به سمت گرایش خاصی نباشد.

رضوان طلب افزود: برخی مواقع، روسای دانشگاه ها به دلیل اینکه برخی از اعضای هیات اجرایی جذب دانشگاه توسط آنها معرفی نشده بود، از حضور وی در جلسه هیات اجرایی جذب دانشگاه جلوگیری می کردند که با گفتگو و رایزنی مشکل حل شد.

رئیس مرکز جذب وزارت علوم افزود: وجود این ذهنیت که در هیات اجرایی جذب باید فردی باشد که مورد تایید رئیس دانشگاه باشد، حرف غیر قابل قبولی است، اگر استقلال دانشگاه ها از نظر آنها این است که نخبگان دانشگاه در مورد دانشگاه تصمیم گیرند، ما با آن موافق هستیم اما اگر استقلال دانشگاه از نظر آنها این است که  یک نفر بشود فرمانده دانشگاه، این دیگر استقلال نمی شود، فکر نمی کنیم در بین روسای فهیم دانشگاه ها نیز فردی با چنین رایی وجود داشته باشد.

وی افزود: بسیاری از دانشگاه‌ها مرکز جذب را به عنوان مرکز حمایتی از خود تلقی کرده و در این یک سال اخیر در مورد کار جذب اظهار رضایت دارند.

وی ادامه داد: ما با دانشگاه ها خیلی چالشی نداریم شاید تعداد محدود پرونده ای پیش می آید که رئیس دانشگاه از ما توقع دارد ما نظر مثبت به پرونده بدهیم، وقتی نظر رئیس دانشگاه تامین نمی شود، تبدیل به گلایه می شود.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس