پذیرش دانشجو در مرحله تکمیل ظرفیت حذف می‌شود (96/10/19)

ایران کنفرانس

پذیرش دانشجو در مرحله تکمیل ظرفیت حذف می‌شود

معاون آموزشی وزارت علوم از برنامه‌ی این وزارت‌خانه برای حذف پذیرش دانشجو در مرحله تکمیل ظرفیت در زیر نظام‌های آموزشی خبر داد و گفت: در سال جاری هیچ کدام از دانشگاهها مجاز به پذیرش جدید دانشجو در مرحله‌ی تکمیل ظرفیت نیستند.

به گزارش ایسنا، دکتر مجتبی شریعتی در نشست خبری که به منظور تشریح فعالیت‌های معاونت آموزشی وزارت علوم در ستاد مرکزی این وزارتخانه برگزار شد، حذف کنکور را یکی از سیاست‌های جدی وزارت‌ علوم عنوان کرد و گفت: ما بر این باور هستیم که کنکور باید حذف شود اما حذف آن یک فرایند تدریجی است و این گونه نیست که امروز تصمیم بگیریم و فردا حذف شود. در واقع باید دستگاههای ذیربط در این زمینه متمرکز شوند و هماهنگی‌های لازم با این دستگاهها صورت بگیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: برای حذف کنکور نیازمند همراهی مجلس شورای اسلامی و بخصوص وزارت آموزش و پرورش داریم و در صورت وجود این هماهنگی‌ها انتظار این است که کنکور برای دیپلمه‌ها به طور کامل حذف شود.

معاون آموزشی وزارت علوم درخصوص حذف کنکور در مقاطع تحصیلات تکمیلی نیز گفت: در دوره‌ کارشناسی ارشد و دکتری نیز باید کنکور حذف شود. همچنان که در سال 94 یک بار کنکور برای پذیرش دوره ی دکتری تخصصی حذف شد اما بر اساس طرح مجلس شورای اسلامی مجددا پذیرش از طریق کنکور صورت گرفت یعنی ما دوباره به سالهای قبل برگشتیم. بنابراین حذف کنکور در مقاطع تحصیلات تکمیلی نیازمند مصوبه مجلس است که قانون فعلی را منسوخ کند.

دکتر شریعتی همچنین به قانون حذف کنکور در سال 86 اشاره کرد و افزود: در سال 86 قانون حذف قطعی کنکور برای دوره‌ی کارشناسی به تصویب رسید . بر اساس این قانون قرار بود کنکور تا سال 91 به طور کامل حذف شود ولی به دلیل این که ساز و کار آن توسط آموزش و پرورش محقق نشد و این وزارت‌خانه نتوانست امتحان کشوری را برای سه سال متوسطه برگزار کند، در نتیجه حذف کنکور که در قانون ذکر شده بود محقق نشد.

به گفته‌ی وی مجلس شورای اسلامی در سال 92 مجددا در بحث کنکور ورود پیدا کرد و قانون جدیدی ابلاغ کرد که بر اساس آن حذف کنکور که در قانون 86 ذکر شده بود به طور کامل منتفی شد. اما در عوض قانونی تصویب شد که ظرف 5 سال آینده 85 درصد پذیرش دانشجویان باید از طریق بررسی سوابق تحصیلی صورت بگیرد و این قانون مجلس در سال 96 ابلاغ شد.

معاون آموزشی وزارت علوم با تاکید بر پذیرش بالغ بر 83  درصد پذیرفته شدگان دانشگاهها بر  اساس سوابق تحصیلی گفت: به طور کلی بحث کنکور امروزه بیشتر در رشته‌های پر متقاضی و دانشگاههای سطح یک مطرح است. چرا که در حال حاضر بیش از 83 درصد پذیرفته شدگان دانشگاهها بر اساس سوابق تحصیلی است و فکر می‌کنم تا پایان 5 سال این آمار از مرز 85 درصد نیز عبور کند. اگرچه ما معتقد هستیم کنکور باید حتی در رشته‌های پر متقاضی نیز حذف شود اما برای حذف آن نیازمند هماهنگی‌های لازم با وزارت آموزش و پرورش هستیم.

وی همچنین در خصوص شایعه انتفاع برخی از افراد از بحث کنکور نیز گفت: نباید این شایعه تقویت شود.  چرا که اقدامات سازمان سنجش و آموزش کشور به عنوان متولی بحث کنکور و آزمون‌ها کاملا تابع دستگاههای بالا دستی است و اگر ما در آموزش عالی به این نتیجه برسیم که کنکور باید حذف شود، سازمان سنجش آن را اجرایی خواهد کرد.

دکتر شریعتی به سنوات آموزشی دانشجویان در دانشگاهها اشاره کرد و گفت: آیین نامه آموزش مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری برای ورودی‌های سال‌های 93،94 و 95 به دانشگاهها ابلاغ شده و در این آیین نامه پیش بینی شده در چه شرایطی دانشجو ناگزیر به پرداخت شهریه می‌باشد اما جزییات و سقف دریافت شهریه بر اساس مصوبه هیات‌های امنای دانشگاهها تصمیم‌گیری می‌شود و این هیات‌ها رقم شهریه‌ دانشجویان را تعیین می‌کنند.

دکتر شریعتی تصریح کرد: از سال آینده بسیاری از مندرجات آیین نامه ْآموزشی مقاطع تحصیلی دانشگاهها بر اساس تفویض اختیاری که صورت می‌گیرد به این مراکز ابلاغ خواهد شد.

وی در خصوص مجوز رشته محل‌های دانشگاه آزاد گفت: رشته محل‌های دانشگاه آزاد طبق سالهای گذشته برای سال امسال نیز بررسی شده است . بخش‌هایی از این رشته محل‌ها به منظور یک بار پذیرش دانشجو صورت می‌گیرد و بخش‌هایی دیگر نیز به پذیرش قطعی بوده و این رشته محل‌ها توسط سازمان سنجش آموزش کشور به دانشگاهها ابلاغ خواهد شد.

معاون آموزشی وزارت علوم با تاکید بر این که پذیرش دانشجو در مرحله تکمیل ظرفیت متوقف خواهد شد گفت: افزود: طرح حذف مرحله تکمیل ظرفیت ببرای پذیرش دانشجو در زیر نظام‌های آموزشی در دستور کار شورای سنجش و پذیرش قرار دارد . امیدواریم با رعایت مصالح موسسات آموزش عالی  کشور این طرح به زودی تصویب شود و برای امسال نیز هیچ کدام از دانشگاهها مجاز به پذیرش جدید دانشجو در مرحله تکمیل ظرفیت نیستند.

معاون آموزشی وزارت علوم به برنامه این وزارت‌خانه برای بازنگری سرفصل دروس آموزشی اشاره کرد و گفت: این برنامه از سال 94 اجرایی شد و در این سال کلیه برنامه‌های درسی مورد بررسی قرار گرفت و در مجموع قریب به سه هزار برنامه درسی در رشته مقاطع مختلف را بررسی کردیم و حدود هشتصد برنامه بیش از ده سال قدیمی بودند که  تمامی این برنامه‌ها بازنگری و به روز شده است.

دکتر شریعتی  تاکید کرد: در فاز دوم بازنگری برنامه‌های درسی دانشگاهها بنا داریم کلیه برنامه‌های با قدمت بیش از 5 سال را مجددا بازنگری  و به روز کنیم.

دکتر شریعتی خاطرنشان کرد:‌ ما از اردیبهشت سال 95 بازنگری برنامه‌های درسی دانشگاههای سطح یک تفویض اختیار کردیم و این امر موجب می‌شود که دانشگاهها بتوانند بدون این که معطل ستاد وزارت علوم باشند برنامه‌های درسی خود را به روز کنند و البته سایر دانشگاهها نیز اجازه دارند برنامه‌های درسی که دانشگاههای سطح یک ارائه می‌کنند الگو بگیرند.

دکتر شریعتی تفویض اختیار به دانشگاهها را از مهمترین برنامه‌های وزارت علوم عنوان کرد و گفت: بر اساس برنامه‌ی جدیدی که تدوین شده است  و تا پایان سال 96 نیز به دانشگاهها ابلاغ خواهیم کرد بسیاری از ضوابط و مفاد آیین نامه‌های آموزشی در سه مقطع دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی به دانشگاهها واگذار خواهد شد و بر اساس این آیین نامه دانشگاههای مطرح که قدمت بالایی نیز دارند، می‌توانند در خصوص بسیاری از آیین نامه‌های آموزشی تصمیم گیری کنند. البته این تصمیم‌گیری ها باید به تصویب مراجع دانشگاه برسد و اعمال سلیقه فردی صورت نگیرد.

دکتر شریعتی همچنین به اجرای دو طرح در خصوص اقتصاد مقاومتی در معاونت آموزشی وزارت علوم اشاره کرد و گفت: طرح اول همان برنامه پیاده سازی آمایش آموزش عالی است که کل این برنامه به عنوان طرح اقتصاد مقاومتی به تصویب رسیده و طرح دوم نیز ارتقاء 5 دانشگاه و 5 پژوهشگاه به تراز جهانی می‌باشد.

دکتر شریعتی همچنین به برنامه وزارت علوم در خصوص یکپارچه سازی آموزش عالی اشاره کرد و گفت: این برنامه از طریق شورای سنجش پذیرش که در آن نمایندگانی از وزارت علوم‌، آموزش و پرورش و بهداشت حضور دارند در حال پیگیری است جلسات این برنامه مرحله تکمیل ظرفیت در دانشگاهها جمع آوری خواهد شد.

وی همچنین در خصوص تدوین نظام جامع آموزش‌های مهارتی نیز گفت: ستاد این برنمامه با حضور روسای دانشگاههای علمی کاربردی ، فنی و حرفه‌ای و رئیس سازمان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تشکیل شده است و امیدواریم طرح یکپارچه سازی آموزش‌های مهارتی به زودی عملیاتی شود.

معاون آموزشی وزارت علوم  در پایان ارتقاء سطح اشتغال پذیرش فارغ‌التحصیلان تقسیم آموزش عالی به 10 قطب، طرح مدیریت منطقه‌ای آمایش عالی، سازماندهی موسسات آموزش عالی، و ارتقاء کیفیت این موسسات ماموریت‌گرا کردن دانشگاهها و حرکت این مراکز بر اساس ماموریت‌های تعریف شده از دیگر برنامه‌هایی هست که در معاونت آموزشی وزارت علوم پیگیری و دنبال می‌شود.

آخرین بروزرسانی (سه شنبه ، 19 دی 1396 ، 11:08)

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس