تنها ۲۰ درصد فارغ التحصیلان دوره دکتری هیأت علمی می‌شوند (97/7/17)

ایران کنفرانس

تنها ۲۰ درصد فارغ التحصیلان دوره دکتری هیأت علمی می‌شوند

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: تنها ۲۰ درصد از فارغ‌التحصیلان دوره دکتری می‌توانند در محیط‌های دانشگاهی جذب شوند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت علوم، مجتبی شریعتی‌نیاسر در نشست رؤسا و معاونان آموزشی دانشگاه‌های حوزوی و گروه برنامه‌ریزی و گسترش علوم حوزه‌ای – دانشگاهی که صبح امروز در سالن شهدای جهاد علمی وزارت متبوع برگزار شد، هدف از برگزاری این نشست را ارائه تصویری از وضعیت موجود این مراکز آموزش عالی به متولیان آنها، ارائه سیاست‌های کلان آموزش عالی در بخش توسعه، شناسایی چالش‌ها و هم‌فکری در راستای مقابله با چالش‌ها و هم‌افزایی و ارائه راهکار برای رفع معضلات دانست.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: از حدود هشت ماه پیش در حوزه معاونت آموزشی برنامه‌ریزی شد تا از سر جمع مراکز آموزش عالی برآوردی داشته باشیم؛ به این منظور که کدام دسته از این مراکز هم‌راستا تلقی می‌شوند و از همفکری آنان برای بهره‌وری بهتر استفاده شود.

فعالیت آموزشی ۲ هزار و ۲۰۰ مرکز در کشور

شریعتی‌نیاسر تصریح کرد: با مصوبات بالادستی و تدابیری که اندیشیده شده است، تعداد مراکز آموزش عالی که در سال ۱۳۹۲ بالغ بر ۲ هزار و ۸۰۰ مرکز بود، هم‌اکنون به ۲ هزار و ۲۰۰ مرکز تقلیل یافته و این روند کماکان ادامه دارد.

وی عنوان کرد: از مجموع مراکزی که در زیرنظام‌های مختلف مشغول فعالیت هستند، تعدادی از مراکز هم‌راستا ارزیابی شده‌اند، مانند مراکز آموزش عالی در حوزه علوم اسلامی و حوزوی و همچنین تعدادی مرکز نیز در حوزه علوم نظامی که آنها نیز اهداف مشترکی را دنبال می‌کنند.

شریعتی نیاسر با اشاره به اینکه هم اکنون نزدیک به ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مشغول تحصیل هستند، افزود: ۵۰ درصد این جمعیت دانشجویی در مراکز غیردولتی مشغول تحصیل هستند.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: این مراکز اگرچه با عنوان علوم حوزوی و اسلامی به عرصه آموزش عالی ورود پیدا کرده‌اند ولی بعضاً به رشته‌هایی ورود یافتند که سایر دانشگاه‌ها نیز این رشته‌ها را دارند.

وی افزود: این امر دارای دو جنبه مثبت و منفی است؛ جنبه مثبت از آن جهت که ایجاد عرصه رقابت می‌کند و منفی از آن جهت که سبب افزایش جمعیت دانشجویان و فارغ‌التحصیلان در مقایسه با نیاز بازار می‌شود.

ظرفیت جذب اعضای هیأت علمی سالانه حدود ۵ هزار نفر است

شریعتی‌نیاسر بیان کرد: جمعیت دانشجویان مقطع دکتری در همه زیرنظام‌ها حدود ۱۰۰ هزار نفر است؛ ظرفیت پذیرش سالانه ما در مقطع دکتری حدود ۲۵ هزار نفر است و ظرفیت جذب اعضای هیأت علمی در همه مراکز آموزش عالی کشور و همه زیرنظام‌ها در بهترین حالت سالیانه حدود ۵ هزار نفر است.

وی افزود: به عبارتی اگر ۲۵ هزار نفر ظرفیت ورودی سالانه به دانشگاه‌های کشور در مقطع دکتری به موقع فارغ‌التحصیل شوند؛ یعنی سالانه ۲۵ هزار متقاضی ورود به شغل در محیط‌های علمی و دانشگاهی وجود دارد و تنها ۲۰ درصد از این جمعیت متقاضی می‌توانند در محیط‌های دانشگاهی جذب شوند.

شریعتی نیاسر با اشاره به طرح ساماندهی آموزش عالی خاطرنشان کرد: این ساماندهی در دو حوزه سازمانی و تشکیلاتی و دوره‌های تحصیلی در حال پیگیری است.

به گفته معاون آموزشی وزارت علوم مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از دیگر سیاست‌های این وزارتخانه است و یکی از مواردی است که در دو دهه گذشته مغفول واقع شده؛ به عبارتی مراکز آموزش عالی در گوشه و کنار کشور مدیران‌شان بر این باورند که در همه مقاطع و رشته‌ها ورود پیدا کنند. بنابراین مراکز آموزش عالی باید مأموریت‌محور باشند و شاه‌راه توسعه در همه مراکز آموزش عالی کشور باید تعریف شود.

وی تصریح کرد: تعریف و ترسیم این مسیر باید متناسب با مراکز متناظر و مشابهی باشد که در حوزه فعالیت‌مان وجود دارد؛ هم‌زمان سایر مسیرها باید شناسایی شده و متناسب با آن اولویت‌بندی شوند.

 

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس