واحدهای پیام نور به شهرهای بزرگ منتقل می شوند (97/11/20)

ابران کنفرانس

واحدهای پیام نور به شهرهای بزرگ منتقل می شوند

وزیر علوم گفت: طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی کشور در دست تهیه است و بر اساس این طرح مراکز علمی و دانشگاه های کوچک، تجمیع و به عنوان شبکه علمی فعالیت می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از صداو سیما، منصور غلامی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به فعالیت ۱۹۰ مرکز رشد در دانشگاه ها و ۴۳ پارک علم و فناوری افزود: شغل هایی که بر اساس دانش ایجاد می شود یک پنجم ایجاد شغل های دیگر سرمایه نیاز دارد.

وی گفت: در ۱۰ سال اخیر برای تبدیل کردن علم به فناوری تولید و ثروت تلاش کرده ایم و تشکیل و سرعت حرکت شرکت های دانش بنیان در این زمینه خوب بوده است.

غلامی گفت: دانشجویان تحصیلات تکمیلی کشور در لبه های علوم جدید حرکت می کنند و بر این اساس رتبه علمی ۱۶ را در دنیا داریم.

وی افزود: البته در علومی مانند نانو، زیست فناوری و برخی علوم دیگر رتبه های بهتری در دنیا داریم.

وزیر علوم گفت: مراجعات به دستاوردهای علمی کشور از طرف پژوهشگران دیگر کشورها چشمگیر است.

غلامی افزود: سال گذشته مجموعه شرکت های دانش بنیان فعال در پارک های علمی و فناوری مراکز رشد، ۸ هزار میلیارد تومان تولید ثروت کرده و به کشورهای همسایه نیز صادرات داشته اند.

وی گفت: تلاش می کنیم در ۵ سال آینده خدمات مجموعه های علمی کشور در جامعه گسترش یابد.

وزیر علوم افزود: در حوزه تعاملات علمی با دیگر کشورها اکنون ۱۵۰ طرح تحقیقاتی مشترک بین اساتید کشور و پژوهشگران دیگر کشورها در حال اجراست و سال گذشته ۲ هزار و ۱۰۰ استاد از دیگر کشورها به ایران آمدند و به کار پژوهشی با استادان ما پرداختند.

غلامی گفت: تعداد قابل توجهی مقاله علمی در نتیجه همکاری مشترک اساتید ما و اساتید دیگر کشورها چاپ شده است.

وی افزود: با توجه به نزدیک بودن دستاوردهای علمی کشور با اروپا با این کشورها ارتباط نزدیکتری داریم اما با کشورهایی مانند چین، روسیه و آفریقای جنوبی نیز تعاملات علمی وجود دارد.

غلامی گفت: با توجه به اینکه تربیت نیروی انسانی در دانشگاه ها بر اساس برنامه توسعه ای نبوده است و دانشگاه های کشور بر اساس تقاضا دانشجو می گیرند باید با هدف، نیروی انسانی تربیت کنیم.

وزیر علوم افزود: اکنون بیش از ۲ هزار مرکز آموزشی در کشور داریم اما داوطلبان ورود به این مراکز کاهش یافته اند.

غلامی گفت: طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی کشور در دست تهیه است و بر اساس این طرح مراکز علمی و دانشگاه های کوچک، تجمیع و به عنوان شبکه علمی فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه بحث تعطیلی مراکز علمی و دانشگاهی مطرح نیست افزود: دانشگاه های پیام نور به شهرهای بزرگتر منتقل می شوند و دانشگاه های علمی ــ کاربردی که برخی دستگاه های دولتی آنها را ایجاد کرده اند به بخش خصوصی سپرده می شوند.

غلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی نیز طرحی را برای ساماندهی مراکز علمی خود با توجه به کاهش دانشجو پیگیری می کند.

وزیر علوم افزود: دانشگاه های کشور آمادگی دارند برای هر دستگاهی که بخواهد نیروی انسانی تربیت کند و ضروری نیست که هر دستگاهی برای خود دانشگاه داشته باشد.

وی گفت: البته برخی دستگاه ها بر اساس قانون برای خود دانشجو تربیت می کنند.

غلامی افزود: بنیاد ملی نخبگان برنامه های بسیاری برای بازگرداندن تحصیلکردگان خارج از کشور دارد و تسهیل این رفت و آمدها باید در دولت و مجلس مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: در حوزه علوم انسانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی نگاه اسلام به انسان مبنای کار آموزش عالی بوده و در سال های اخیر تلاش شده است که ارتباط بدنه کارشناسی دانشگاه ها به ویژه در علوم انسانی با جامعه ایجاد شود.

غلامی افزود: گروه های پژوهشی در علوم مختلف در دانشگاه ها فعالند که نتیجه بررسی آنها به مسئولان کشور به ویژه رئیس جمهور ارائه می شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه های کشور از گذشته به ریاضت کشی در موضوع بودجه عادت کرده اند و سهم بسیار کمی از بودجه دارند گفت: دانشگاه ها درآمدهای اختصاصی دارند که باید سهم قابل توجهی از آن را معادل ۱۰ تا ۲۵ درصد برای تحقیقات هزینه کنند البته این کفایت نمی کند.

غلامی افزود: امسال قرارداد مهمی با سازمان حفاظت محیط زیست درباره ریزگردها، کم آبی، خشک شدن تالاب ها و حفاظت از گونه های زیستی منعقد کرده ایم.

وی گفت: اکنون دانشگاه شریف برای احیای دریاچه ارومیه فعال است.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس