جزئیات شیوه نامه جدید انضباطی؛ تنبیهات دانشجویان در صورت تخلف در فضای مجازی (۹۸/۶/۱۲)

ایران کنفرانس

جزییات شیوه نامه جدید انضباطی : تنبیهات دانشجویان در صورت تخلف در فضای مجازی

تخلفات و تنبیهات دانشجویان در فضای مجازی در شیوه نامه شورای انضباطی دانشجویان که به تازگی ابلاغ شده، منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، شیوه‌نامه اجرایی جدید شورای انضباطی دانشجویان که بر اساس آیین‌نامه شورای انضباطی دانشجویان، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی تنظیم شده است با امضای وزیران بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری و از طریق معاونان فرهنگی و دانشجویی این دو وزارتخانه به دانشگاه‌های سراسر کشور ابلاغ شد.

در بخشی از این شیوه نامه به تخلفات و تنبیهات دانشجویان در ۲۰ بند اشاره شده است.

تخلفات و تنبیهات

الف) تنبیهاتی که با حکم شورای انضباطی دانشگاه یا مرکزی نسبت به دانشجویان می‌تواند اعمال شود:

۱ـ احضار و اخطار شفاهی بدون درج در پرونده انضباطی دانشجو

۲ـ تذکر کتبی بدون درج در پرونده انضباطی دانشجو

۳ـ اخطار کتبی بدون درج در پرونده انضباطی دانشجو

۴ـ تذکر کتبی و درج در پرونده انضباطی دانشجو

۵ـ توبیخ کتبی و درج در پرونده انضباطی دانشجو

۶ـ دادن نمره ۰.۲۵ در درس، آزمون یا تکالیف مربوط به تخلف

۷ـ محرومیت از تسهیلات رفاهی دانشگاه یا ایجاد تغییر در آنها از قبیل وام، خوابگاه و ... از یک ماه تا مدت زمان باقی‌مانده از تحصیل

۸ـ دریافت خسارت از دانشجو در مواردی که تخلف منجر به ایجاد ضرر و زیان شده باشد.

۹ـ منع موقت از تحصیل به مدت یک نیمسال یا از ۱ تا ۶ ماه بدون احتساب سنوات

۱۰ـ منع موقت از تحصیل به مدت یک نیمسال یا از ۱ تا ۶ ماه با احتساب سنوات

۱۱ـ منع موقت از تحصیل به مدت دو نیمسال یا از ۶ تا ۱۲ ماه بدون احتساب سنوات

۱۲ـ منع موقت از تحصیل به مدت دو نیمسال یا از ۶ تا ۱۲ ماه با احتساب سنوات

ب) تنبیهاتی که فقط با حکم شورای مرکزی می‌تواند نسبت به دانشجو اعمال شود:

۱۳ـ منع موقت از تحصیل به مدت سه نیمسال یا از ۱۳ تا ۱۸ ماه بدون احتساب سنوات

۱۴ـ منع موقت از تحصیل به مدت سه نیمسال یا از ۱۳ تا ۱۸ ماه با احتساب سنوات

۱۵ـ منع موقت از تحصیل به مدت چهار نیمسال یا از ۱۸ تا ۲۴ ماه بدون احتساب سنوات

۱۶ـ منع موقت از تحصیل به مدت چهار نیمسال یا از ۱۸ ماه تا ۲۴ ماه با احتساب سنوات

۱۷ـ تغییر محل تحصیل دانشجو

۱۸ـ تبدیل دوره تحصیلی دانشجو از دولتی به شهریه‌پرداز

۱۹ـ اخراج دانشجو از دانشگاه، با حفظ حق شرکت مجدد در آزمون ورودی

۲۰ـ اخراج دانشجو از دانشگاه با محرومیت از تحصیل در کلیه دانشگاه‌ها تا ۵ سال

براساس این گزارش، یکی از مباحثی که پیش از این عنوان شده بود به آیین نامه انضباطی دانشجویان اضافه شده، تخلف در فضای مجازی است که موجب نگرانی دانشجویان شده بود که منصور غلامی وزیر علوم در گفتگو با مهر عنوان کرد نگرانی دانشجویان دراین زمینه در آیین نامه رفع شده است.

تخلفات رایانه ای و مخابراتی

در بخش تخلفات رایانه ای و مخابراتی آمده است: تخلفات در فضای مجازی شامل قبیل هک کردن، ویروسی کردن، سابوتاژ یارانه ای (تغییر، محو، متوقف سازی و ...)، تخریب رایانه (نرم افزاری یا ساخت افزاری) از طریق نفوذ به سیستم، جاسوسی کردن و دستیابی غیرمجاز به اطلاعات، ضبط صدا یا تصویربرداری های بدون مجوز یا انتشار آنها، فروش، افشا یا انتشار اسناد، اطلاعات یا داده های مربوط به دانشگاه است.

همچنین تخلفات فضای مجازی شامل وارد شدن به حریم خصوصی افراد در فضای وب یا استفاده از اطلاعات، تصاویر یا محصولات صوتی و تصویری صفحات شخصی افراد حقیقی یا حقوقی (اعم از اخاذی، افشا، انتشار، ... یا تهدید به اقدام در این موارد یا موارد مشابه) شنود غیرقانونی، تهیه سایت ها و وبلاگ های غیراخلاقی و ضدامنیت ملی می شود.

تهدید و هتک حرمت اشخاص، اهانت به مقدسات دینی، نفوذ به سیاست های دولتی، ارسال ایمیل های مخرب، ایجاد دسترسی غیر مجاز یا اخلال در سطح دسترسی افراد، بارگذاری، دانلود یا انتشار موضوعات غیراخلاقی و کلیه جرایم عمومی در فضای وب از دیگر تخلفات فضای مجازی است.

متخلف به تناسب تخلف، به یکی از تنبیهات بندهای ۴ تا ۱۰ (بجز بند ۶) محکوم می‌شود. تبصره: در صورتی که تخلف تکرار شود یا دارای ابعاد گسترده ای باشد به نسبت سطح تاثیر تخلف، تنبیه تا بند ۲۰ قابل تشدید است.

رسیدگی به تخلفات سیاسی

دادن اطلاعات خلاف واقع یا کتمان واقعیات از روی عمد نسبت به خود، گروهک های محارب، مفسد یا افراد وابسته به آن ها متخلف به یکی از تنبیهات بندهای ۱ تا ۵ محکوم می شود اگر تخلف، تکرار یا منجر به انتفاع گروهک های مذکور شود، تنبیه تا بند ۱۴ قابل تشدید است.

ایجاد بلوا و آشوب در محیط دانشگاه

اگر بلوا و آشوب در محیط دانشگاه در جهت ضربه زدن به ارکان نظام باشد، متخلف به یکی از تنبیهات بندهای ۳ تا ۱۳ (به جز بند ۶) محکوم می شود و چنانچه با هماهنگی و برنامه ریزی قبلی یا با هدایت گروه های غیرقانونی خارج از دانشگاه باشد یا تکرار شود تنبیه تا بند ۲۰ قابل تشدید است.

عدم رعایت شئون دانشجویی

در صورت ارتکاب هر گونه رفتار خلاف شئون، منزلت و عرف مسلم که دانشگاهیان آن را مذموم بدانند متخلف به یکی از تنبیهات بندهای ۱ تا ۵ محکوم می شود و در صورت تکرار، تنبیه تا بند ۹ (به جز بند ۶) قابل تشدید است.

تبصره یک: در صورت استعمال دخانیات در دانشگاه یا اماکن مرتبط، متخلف به یکی از تنبیهات بندهای ۱ تا ۳ محکوم می شود و در صورت تکرار، تنبیه تا بند ۹ (به جز بند ۶) قابل تشدید است.

اعتیاد به مواد اعتیادآور یا مشروبات الکلی

در صورت استعمال مواد اعتیادآور (مخدر، توهم زا، روان گردان) یا استفاده از مشروبات الکلی، متخلف به یکی از تنبیهات بندهای ۴ تا ۱۰ (به جز بند ۶) محکوم می شود و چنانچه تخلف تکرار شود یا در دانشگاه یا اماکن وابسته به آن صورت پذیرد یا آثار سوءعمومی داشته باشد تنبیه تا بند ۱۲ قابل تشدید است.

تشکیل جلسه و دعوت از دیگران برای استعمال مواد اعتیادآور یا استفاده از مشروبات الکی (یا مشارکت یا همکاری در این خصوص) متخلف به یکی از تنبیهات بندهای ۵ تا ۱۲ (به جز بند ۶) محکوم می شود و در صورت استفاده از اماکن وابسته به دانشگاه، به یکی از تنبیهات بندهای ۷ تا ۱۶ محکوم و در صورت تکرار، تنبیه تا بند ۱۸ قابل تشدید است.

تبصره: شرکت در این جلسات به همراه استعمال مواد اعتیادآور یا استفاده از مشروبات الکلی موجب تنبیه از بند ۴ تا ۱۲ (به جز بند ۶) می شود و در صورت تکرار، تنبیه تا بند ۱۴ قابل تشدید است.

متخلف به یکی از تنبیهات بندهای ۳ تا ۵ محکوم می شود و در صورت عدم توجه به تنبیهات قبلی تا بند ۲۰ قابل تشدید است.

تبصره ۱: اخذ آزمایش اعتیاد به صورت محرمانه از افراد مشکوک، با اجازه مکتوب معاون فرهنگی، دانشجویی دانشگاه پیش از طرح پرونده مبنی بر اعتیاد الزامی است.

تبصره ۲:ادامه تحصیل دانشجوی معتاد منوط به منفی بودن آزمایش مذکور و همکاری در درمان اعتیاد و مراجعه مستمر وی به مرکز مشاوره و روانپزشک خواهد بود.

نگهداری، خرید و فروش، تولید یا توزیع مواد اعتیادآور یا مشروبات الکلی، متخلف به یکی از تنبیهات بندهای ۵ تا ۱۲ (به جز بند ۶) محکوم می شود و چنانچه تخلف تکرار شود یا از اماکن وابسته یا مربوط به دانشگاه برای این منظور استفاده کرده باشد تنبیه تا بند ۱۸ قابل تشدید است.

عدم رعایت موازین محرز شرعی در ارتباط با نامحرم

متخلف به یکی از تنبیهات بندهای ۱ تا ۵ محکوم می شود و چنانچه دارای شاکی خصوصی باشد یا عفت عمومی را خدشه دار کند یا آثار علنی و مشهود داشته باشد یا در صورت تکرار، تنبیه تا بند ۱۰ (به جز بند ۶) قابل تشدید است.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس