نظر روسای دانشگاهها درباره امتیاز فرزندان اساتید در کنکور (98/7/15)

ایران کنفرانس

نظر روسای دانشگاهها درباره امتیاز فرزندان اساتید در کنکور

روسای دانشگاهها درباره امتیاز فرزندان هیئت علمی نظرات مختلفی دارند، برخی می گویند این امتیاز به همراه تمامی سهمیه‌ها باید حذف شود اما برخی دیگر معتقدند این امتیاز، تسهیلات ویژه ای نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، موضوع «امتیاز فرزندان هیئت علمی در کنکور سراسری» مدتی است در رسانه ها و فضای مجازی داغ شده و همراه با سهمیه های کنکور باب اعتراضات تازه ای را باز کرده است. علیرغم اینکه از تصویب این امتیاز سال ها می گذرد، امسال با مطرح شدن موضوع سهمیه ها پس از اعلام نتایج کنکور، اعتراض به این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مطرح شد.

ناگفته نماند که در این میان بسیاری به غلط از این امتیاز تحت عنوان سهمیه یاد کردند و خواستار لغو آن شدند.

امتیاز فرزندان هیئت علمی یک بار در سال ۹۲ با رای دیوان عدالت اداری ابطال شد اما هیئت دولت بار دیگر، امتیاز انتقال و تغییر رشته در کنکورهای سراسری را برای فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاه ها به تصویب رساند.

امتیاز فرزندان هیئت علمی در کنکور شامل چه افرادی می شود؟

براساس گفتگوی رئیس سازمان سنجش با مهر، این امتیاز شامل فرزندان اعضای هیئت علمی است که در کنکور سراسری پذیرفته شده و ۹۰ درصد نمره را کسب کنند؛ در این صورت می توانند به محل کار والدین منتقل شوند. ضمن اینکه اگر ۹۲.۵ درصد نمره را داشته باشند، بر اساس ضوابط، امکان تغییر رشته را نیز خواهند داشت. به گفته رئیس سازمان سنجش، بر اساس آمار موجود در این سازمان، در مجموع برای کنکور امسال، حدود ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر از این امتیاز استفاده کرده اند.

در این میان اما، آنچه اعتراض برخی افراد و مسئولان را برانگیخته، احتمال انتقال از دانشگاه های سطح پایین به دانشگاه های سطح یک، بواسطه این امتیاز است.

در همین رابطه نظر برخی روسای دانشگاه ها را به عنوان یکی از مجریان این مصوبه و همچنین استفاده کننده از این امتیاز جویا شدیم که در زیر آمده است:

رئیس دانشگاه امیرکبیر: سهمیه ها و امتیاز فرزندان هیئت علمی حذف شود

سید احمد معتمدی، رئیس دانشگاه امیرکبیر در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره امتیاز فرزندان هیئت علمی که به آن ها اجازه تغییر رشته و تغییر محل دانشگاه به محل خدمت پدر و مادر (هیئت علمی) را می دهد، گفت: بنده در مجموع معتقدم که تمامی سهمیه و امتیازها باید در کنکور حذف شود.

وی با اشاره به تعداد افرادی که از این طریق وارد دانشگاه امیرکبیر می شوند گفت: هر ساله تعدادی از افراد با امتیاز هیئت علمی به این دانشگاه می آیند که در هر گرایش یکی دو نفر و یا حتی کمتر هستند.

معتمدی با بیان این مطلب که در ماجرای امتیاز هیئت علمی ذینفع نیستم و فرزندی ندارم که کنکوری باشد، خاطرنشان کرد: اما معتقدم این امتیاز کوچکی‌ است که به اساتید داده می شود.

رئیس دانشگاه خوارزمی: با انتقال رتبه های پایین به دانشگاه های سطح یک مخالفم

عزیزالله حبیبی، رئیس دانشگاه خوارزمی با اعلام مخالفت با نقل و انتقال پذیرفته شدگان با رتبه های پایین به دانشگاه های بزرگ و سطح یک، گفت: این یک آیین نامه و مصوبه است و درست نیست که بگوییم موافقیم یا مخالف اما با اصل انتقال در دانشگاه ها برای افرادی که با رتبه های پایین در دانشگاه های شهرستان قبول می شوند و به دانشگاه های بزرگ راه پیدا می کنند، کاملا مخالف هستم.

رئیس دانشگاه اصفهان: امتیاز نقل و انتقال برای همه کنکوریها وجود دارد

رئیس دانشگاه اصفهان در ابتدا با انتقاد از اینکه این امتیاز به عنوان سهمیه مطرح شده است، گفت: نقل و انتقال، تغییر رشته و مهمانی برای همه پذیرفته شدگان در کنکور سراسری وجود دارد و فقط مخصوص فرزندان هیئت علمی نیست؛ تنها امتیازی که برای فرزندان هیئت علمی وجود دارد این است که برای مهمانی و نقل و انتقال پذیرفته شدگان همان سال اول می توانند درخواست خود را برای جابجایی به محل خدمت والدین به سازمان سنجش ارائه دهند.

طالبی افزود: کسانی که با این امتیاز به دانشگاه اصفهان آمده اند، کمتر از ۱۰ نفر هستند.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس: امتیاز فرزندان در کیفیت خدمت اساتید موثر است

محمد تقی احمدی، رئیس دانشگاه تربیت مدرس معتقد است این امتیاز اگر برخلاف قوانین نباشد، وجود آن ایرادی ندارد.

وی به خبرنگار مهر گفت: این امتیاز اگر با مقررات جاری کشور مغایرتی نداشته باشد، در کیفیت خدمت اعضای هیئت علمی اثرگذار است.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد: کمتر از یک دهم درصد از طریق امتیاز اساتید پذیرفته می شوند

محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه به طور کلی سهمیه در هر مقیاس و برای هر قشری در دانشگاه ها مثبت نیست، افزود: هرچه که در جهت حذف اینگونه امتیازات حرکت کنیم مطلوب است.

کافی ادامه داد: اگر سهمیه از کنکور حذف شود، برای اعضای هیئت علمی هم نباید امتیازی باشد.

وی افزود:  افرادی که با این امتیاز در دانشگاه فردوسی درس می خوانند، کمتر از یک دهم درصد کل پذیرفته شدگان دانشگاه هستند.

جبارعلی ذاکری، رئیس دانشگاه علم و صنعت اما می گوید این موضوع مصداقی برای مصاحبه نیست و درباره موضوعاتی که قانون شده، ورود نمی کنم. وی در عین حال گفت: امسال تعداد اندکی از این امتیاز در دانشگاه استفاده کرده اند.

رئیس دانشگاه علم و فناوری مازندران: بر سطح علمی انتقالی ها نظارت می شود

حمید محمدزاده، رئیس دانشگاه علم و فناوری مازندران با بیان اینکه انتقال از دانشگاههای شهرستان به تهران به واسطه این امتیاز اتفاق نمی افتد، به خبرنگار مهر، گفت: بیشتر انتقالی ها از شهرستان به شهرستان هستند و از شهرستان به تهران بسیار کم است به طور مثال از دانشگاه علم و فناوری مازندران تنها یک نفر به تهران منتقل شده است.

وی با بیان اینکه با انتقال فرد به دانشگاه محل خدمت پدر یا مادر، بر سطح علمی دانشجو نظارت می شود، ادامه داد: به طور مثال فردی از این دانشگاه به شهیدبهشتی تهران منتقل شد اما دو ترم بعد دانشگاه اعلام کرد که فرد قابلیت استفاده از این امتیاز را ندارد.

رئیس دانشگاه بوعلی همدان : امتیاز  در کنکور پایمال کردن حق فرزندان کشور است

یعقوب محمدفر، رئیس دانشگاه بوعلی همدان با اشاره به آیین نامه امتیاز فرزندان هیئت علمی به خبرنگار مهر گفت: نقل و انتقال نه تنها برای این افراد، بلکه برای سایر صنوف هم رخ می دهد و کاملا طبیعی است.

وی با اعلام اینکه با هر نوع امتیاز و سهمیه بندی در کنکور مخالفم و این روال در واقع پایمال کردن حق فرزندان کشور و احساس تبعیض میان آنهاست، خاطرنشان کرد: در گام دوم انقلاب باید در الگوی سهمیه پذیرش دانشگاه ها تجدید نظر شود.

بهلولی: اختصاص امتیاز برای فرزندان هیئت علمی، پسندیده نیست

موسی بهلولی، رئیس دانشگاه زابل از افرادی است که با ارائه این امتیاز کاملا مخالف است.

او به خبرنگار مهر گفت: اینکه امتیاز خاصی را برای طبقه ای که خودشان عالم هستند اختصاص دهیم، امر پسندیده ای نیست.

واثقی: این امتیاز یک تسهیلات حداقلی است

جواد واثقی امیری، رئیس دانشگاه صنعتی نوشیروان بابل معتقد است این امتیاز یک تسهیلات حداقلی‌ برای اعضای هیئت علمی است.

او به خبرنگار مهر گفت: این امتیاز می تواند در بهبود وضعیت هیئت علمی موثر باشد و به علاوه اینکه با اعمال آن، سهم کسی کاهش نمی یابد.

رئیس دانشگاه تهران: جذب کمتر از ۱۰ درصد با امتیاز هیئت علمی

محمود نیلی رئیس دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: امتیاز فرزندان هیئت علمی، مازاد بر ظرفیت دانشگاه هاست و از ظرفیت اصلی گرفته نمی شود.

وی با اشاره به اینکه بر این باور هستم که سهمیه ها(به غیر از سهمیه مناطق که باید فکری برای آن شود) در کنکور باید حذف شوند، افزود: در حال حاضر دانشجویان متقاضی آزاد برای درصد کمی از صندلی ها رقابت می کنند.

نیلی در ادامه تاکید کرد که این دانشگاه بیشتر از ۱۰ درصد کل ظرفیت ورودی کارشناسی، از فرزندان هیئت علمی جذب نمی کند.

حجت الاسلام سیدسعید عاملی نیز در حاشیه نشست کنکور، چالش ها و راهکارها درباره سهمیه اعضای هیئت علمی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی یک شورایی است که در حوزه آموزش عالی باید رابطه بین دانشگاه، جامعه و بازار را برقرار کند. برای همین حساسیت اجتماعی برای شورا مهم است و نمی تواند در مورد حساسیت های اجتماعی بی تفاوت باشد.

وی افزود: یکی از حساسیت های اجتماعی این احساس است  که درباره جذب فرزندان اساتید تبعیض صورت می گیرد.

عاملی اظهار داشت: از طرف دیگر خود دانشگاهیان می گویند هر دستگاهی که در حوزه ای ماموریت دارد یک مزایایی برای خود قائل است و این توقع را دارند که اگر دانش آموزی حد نصاب ۸۰ درصد را کسب کرد باید بتواند از این مزیت استفاده کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ما باید این مصوبه را بررسی مجدد کنیم.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس