مصوبه تسهیلات فرزندان اعضای هیات علمی در کنکور لغو شد (98/9/17)

ایران کنفرانس

مصوبه تسهیلات فرزندان اعضای هیات علمی در کنکور لغو شد

لایحه ساماندهی سهمیه های ورود به آموزش عالی توسط وزرای علوم و بهداشت تقدیم دولت شد در این لایحه مصوبه تسهیلات فرزندان اعضای هیئت علمی از زمان اجرای این قانون لغو می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، لایحه ساماندهی سهمیه های ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی و اصلاح قوانین مرتبط با عنوان «لایحه توزیع ناعادلانه فرصت ها و امکانات تحصیلی در آموزش عالی» توسط وزرای علوم و بهداشت تقدیم دولت شد که بخش هایی از آن به شرح زیر است :

حد نصاب گزینش آزاد

گزینش علمی تمامی داوطلبان انتخاب شرکت کننده در هر آزمون، بدون هیچ‌گونه قیدی به میزان ظرفیت هر کد رشته محل، گزینش آزاد نامیده می‌شود. نمره کل آخرین فرد قبول شده در هر کد رشته محل به عنوان حد نصاب گزینش آزاد در آن کد رشته محل در نظر گرفته می‌شود.

سهمیه‌ها

الف ـ در آزمون سراسری برای پذیرش دانشجو در مقاطع کاردانی ناپیوسته، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری حرفه‌ای، سهمیه‌های پذیرش به صورت آزاد، مناطق (یک، دو و سه) و ایثارگران است.

ب ـ در آزمون‌های فنی و حرفه‌ای (کاردانی پیوسته)، کاردانی پیوسته و ناپیوسته علمی کاربردی، کاردانی به کارشناسی (کارشناسی ناپیوسته) و کارشناسی ارشد ناپیوسته و آزمون دکتری تخصصی و دستیاری گروه علوم پزشکی و دامپزشکی، سهمیه‌های پذیرش به صورت آزاد و ایثارگران است.

پ ـ در پذیرش‌ها صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی، سهمیه‌های هر یک از این آزمون‌ها نیز مطابق بندهای «الف» و «ب» همین ماده اعمال می‌شود.

ظرفیت سهمیه‌ها

الف ـ ظرفیت هر کد رشته محل در آزمون سراسری در مجموع به میزان ۵۰ درصد به نسبت شرکت‌کنندگان به هر یک از مناطق (یک، دو و سه) و مابقی (۵۰ درصد) به صورت آزاد به تمامی داوطلبان متقاضی هر کد رشته محل اختصاص می‌یابد.

تبصره ۱: شورا (شورای سنجش و پذیرش دانشجو) مجاز است با توجه به امکانات آموزشی، پژوهشی، آزمایشگاهی و رفاهی مؤسسه و در جهت ارتقای سطح علمی پذیرفته‌شدگان و حفظ کیفیت آنها، نسبت به تعدیل سهم داوطلبان آزاد و مناطق حداکثر تا پنج درصد ظرفیت، اقدام کند.

ب ـ در سایر آزمون‌های مورد اشاره در بند «ب» ماده ۳، تمامی ظرفیت‌ هر کد رشته محل به کلیه داوطلبان و به صورت آزاد و رقابتی اختصاص می‌یابد.

پ ـ در تمامی آزمون‌ها پنج درصد از ظرفیت تعیین شده در هر کد رشته محل به صورت اضافه بر ظرفیت (مازاد) به ایثارگران اختصاص می‌یابد.

تبصره ۲: در استفاده از سهمیه فوق، اولویت با همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران، جانبازان ۲۵ درصد به بالا و همسر و فرزندان ایشان، آزادگان و همسر و فرزندان ایشان، رزمندگان با شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه و جانبازان زیر ۲۵ درصد است. در صورتی که این ظرفیت تکمیل نشود، خالی‌مانده ظرفیت به خانواده شهدا (پدر، مادر، خواهر و برادر)، همسر و فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان رزمندگان با ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه، اختصاص می‌یابد و در صورت تکمیل این ظرفیت در هر کد رشته محل، سایر ایثارگران با داوطلبان غیرایثارگر رقابت می‌کنند.

ت ـ سهمیه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص المپیادهای دانش‌آموزی جهانی به قوت خود باقی است و پذیرش در هر کد رشته محل توسط سازمان انجام می‌شود.

ث ـ سهمیه مصوب شورای هدایت استعدادهای درخشان در خصوص المپیادهای دانش‌آموزی داخلی دارای مدال طلا، نقره یا برنز، حداکثر به میزان ۵ درصد ظرفیت و به صورت مازاد، صرفاً در رشته‌های مرتبط که شورا تعیین می‌کند، توسط سازمان تخصیص داده می‌شود.

ج ـ در تمامی آزمون‌ها برای تأمین نیاز مناطق محروم (کم برخوردار) با توجه به نیازسنجی‌های وزارتین، در صورت نیاز حداکثر ۵ درصد ظرفیت هر کد رشته محل به صورت مازاد بر ظرفیت، در دانشگاه‌های استان مربوطه اختصاص می‌یابد. در صورت عدم وجود رشته در همان استان، وزارتین می‌توانند در نزدیک‌ترین مؤسسه‌های واقع در استان‌های همجوار این ظرفیت را اختصاص دهند.

چ ـ در آزمون‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکتری تخصصی و نیز دستیاری گروه پزشکی و دامپزشکی حداکثر سقف ظرفیت پذیرش دانشجوی استعداد درخشان که مشمولین آن توسط شورای هدایت استعدادهای درخشان تعیین می‌شود، حداکثر تا ۵ درصد مازاد بر ظرفیت هر کد رشته محل می‌باشد که حسب مورد با نظارت کامل سازمان یا مرکز انجام می‌شود.

ح ـ سهمیه‌های مصوب برای بلایای طبیعی در آزمون سراسری مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی به قوت خود باقی است. این سهمیه به صورت مازاد بر ظرفیت توسط سازمان تخصیص داده می‌شود.

حد نصاب‌ها

الف ـ حد نصاب‌ مربوط به ایثارگران در تمامی آزمون‌ها ۸۵ درصد حد نصاب گزینش آزاد است.

ب ـ حد نصاب مربوط به المپیادهای دانش‌آموزی داخلی دارای مدال‌های طلا، نقره و برنز ۹۰ درصد حد نصاب گزینش آزاد در کد رشته محل مورد تقاضا است.

تبصره ۱: اگر پذیرش دانشجو در چندین مرحله صورت می‌پذیرد، حد نصاب‌های فوق در تمامی مراحل لازم‌الاجرا است.

ماده ۶ ـ شمول این قانون برای پذیرش دانشجو در تمامی مؤسسه‌هایی می‌باشد که با مجوز قانونی از دفاتر گسترش وزارتین، اقدام به جذب دانشجو در هر یک از دوره‌های دایر (شامل روزانه، نوبت دوم، پردیس، ظرفیت مازاد، مجازی، غیرانتفاعی، فنی و حرفه‌ای، پیام‌نور، علمی ـ کاربردی، دانشگاه آزاد اسلامی و ...) می‌نمایند و پذیرش برای تمامی دوره‌ها حسب مورد توسط سازمان یا مرکز انجام می‌شود.

ماده ۷ ـ حداکثر سه ماه بعد از تصویب این قانون، آئین‌نامه اجرایی آن حسب مورد توسط شورا، تدوین و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید. هر گونه تغییر در آئین‌نامه اجرایی، یک سال پس از تصویب آن برای اجرا اعتبار می‌یابد.

تبصره ۱: شورا می‌تواند دستورالعمل اجرایی را به صورت کلی و یا برای هر آزمون، به صورت جداگانه تدوین نماید. شرایط و ضوابط استفاده‌کنندگان از سهمیه‌ها، گزینش علمی، تعداد دفعات مجاز شرکت مجدد پذیرفته‌شدگان در هر آزمون و ... در دستورالعمل اجرایی تعیین می‌شود.

تبصره ۲: هر داوطلب فقط یکبار مجاز به استفاده از سهمیه (به استثناء سهمیه مناطق) در هر مقطع تحصیلی است.

ماده ۸ ـ مصوبه تسهیلات فرزندان اعضای هیئت علمی از زمان اجرای این قانون لغو می‌شود.

ماده ۹ ـ سنجش و پذیرش دانشجو در کلیه مقاطع و دوره‌های آموزش عالی بر اساس این قانون و قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مصوب شهریور سال ۱۳۹۲ (به استثناء ماده ۷ آن) و قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب اسفند سال ۱۳۹۴ (به استثنای ماده ۶ آن)، مجلس شورای اسلامی انجام می‌شود.

تبصره ۱: تصمیم‌گیری در خصوص سایر شرایط و ضوابط پذیرش دانشجو از قبیل تعیین حد نصاب نمره علمی در مراحل مختلف آزمون‌ها که در قوانین مندرج در ماده ۹ درج نشده است، بر عهده شورا خواهد بود.

ماده ۱۰ ـ تمامی قوانین و مقررات مصوب ابلاغی مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیته‌های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای هدایت استعدادهای درخشان در خصوص نحوه اعمال سهمیه‌ها در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی (شامل بومی‌گزینی، قانون عدالت آموزشی، سهمیه‌های مندرج در قانون خدمات‌رسانی به ایثارگران و اصلاحات بعدی آن، قانون ورود رزمندگان به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، سهمیه‌های مربوط به کارگر نمونه، قهرمانان ورزشی، حافظان قرآن، دانشجوی نمونه کشوری، بهیاری و ...) لغو و این قانون جایگزین آنها می‌شود و پس از آن امکان ایجاد هیچ‌گونه سهمیه جدیدی به جزء موارد مندرج در این قانون وجود ندارد.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس