مصادیق تخلف علمی در نشریات/ لغو مجوز در صورت دریافت پول گزاف (99/10/14)

ایران کنفرانس

مصادیق تخلف علمی در نشریات/ لغو مجوز در صورت دریافت پول گزاف

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و سیاستگذاری امور پژوهشی وزارت علوم به نشریاتی که بابت انتشار مقاله مبالغ گزاف از دانشجو می گیرند، هشدار داد.

محسن شریفی در گفتگو با خبرنگار مهر، تعداد نشریات وابسته به وزارت علوم را ۱۳۶۰ نشریه عنوان کرد و با اشاره به مصادیق تخلفات نشریات داخلی، گفت: در نشریات داخل، تمام مصادیقی که در بحث درستکاری برای انتشار در دنیا مطرح است، در ایران هم همان‌ها صدق می‌کند؛ یعنی نشریات حتماً باید در انتشار داده‌ها بحث مالکیت فکری را رعایت کنند و داده‌های تکراری را منتشر نکنند و اگر این موارد رخ دهد، به معنی تخلف است.

این مقام مسول وزارت علوم ضمن تاکید بر اینکه نشریات باید داوری دقیق داشته باشند، خاطرنشان کرد: اگر داوری صورت نگیرد و ما متوجه شویم، مصداق تخلف است. از طرفی دیگر رعایت رفرنس نویسی جزو نکات اصلی برای رعایت استانداردها ضروری است و همچنین باید از نظام‌های بین المللی برای ارجاع درون متنی و پایان متنی استفاده کنند.

شریفی با اشاره به اینکه نشریات باید از چاپ مقالات ضعیف و غیر علمی خودداری کنند، گفت: نشریات باید تمام بندهای آیین نامه وزارت علوم را رعایت کنند و در صورتی که موارد ذکر شده رعایت نشود، متناسب با تخلفات صورت گرفته با آنها برخورد خواهد شد.

وی ادامه داد: مثالی دیگر اینکه اگر نشریات، پذیرش‌هایی که برای مقالات صادر می‌کنند، بدون فرایند داوری باشد، تخلف محسوب می‌شود. اگر احساس کنیم مقاله‌ای که پذیرش داده شده اما به چاپ نرسیده و منتشر نشده از مصادیق دیگر تخلف است.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و سیاستگذاری امور پژوهشی وزارت علوم اظهار کرد: نکته مهم دیگر این است اگر نشریات بی رویه پول بگیرند و بحث‌های مالی را در مقابل انتشار مقالات پیش بکشند، به شدت برخورد خواهیم کرد. در همین زمینه گزارش‌هایی به صورت شفاهی شنیدم که در دست بررسی هستند.

شریفی افزود: ما شنیده‌ایم برخی نشریات بابت انتشار یک مقاله ۲ میلیون تومان از دانشجو پول می‌گیرند. خواهش من این است که کسانی که گزارش‌هایی در دست دارند و یا مشکوک هستند، به صورت مکتوب برای ما ارسال کنند

وی با تاکید بر اینکه نشریات به لحاظ مالی زیر ذره بین وزارت علوم قرار دارند، ادامه داد: در صورتی که نشریات بابت انتشار مقاله پول گزافی بگیرند که خارج از عرف است، حتماً مجوز نشریه را لغو خواهیم کرد.

این مقام مسئول وزارت علوم با اشاره به اینکه اخذ پول بابت انتشار مقاله در نشریات به هیچ وجه مورد تایید وزارت علوم نیست، گفت: در این موارد کمیسیون نشریات حتماً برخورد خواهد کرد و نشریات در هر رتبه‌ای که کسب کرده باشند، از لیست نشریات وزارت علوم خارج و به حتی مراجع ذی صلاح معرفی خواهند شد.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس