اعتراض دانشجویان دکتری آزاد به بخشنامه جدید دفاع از پایان نامه (99/10/16)

ایران کنفرانس

اعتراض دانشجویان دکتری آزاد به بخشنامه جدید دفاع از پایان نامه

برخی دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد با تجمع مقابل سازمان مرکزی دانشگاه نسبت به بخشنامه جدید دفاع رساله های دکتری تخصصی اعتراض کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، پیش از ظهر امروز تعدادی از دانشجویان مقطع دکتری در اعتراض به مفاد بخشنامه دفاع از رساله دکتری تخصصی که از مهرماه امسال اجرایی شده است، مقابل سازمان مرکزی دانشگاه آزاد تجمع کردند.

در این تجمع دانشجویان پارچه نوشته‌هایی در دست داشتند که بر روی آن‌ها نوشته شده بود؛ جبران رکودهای اقتصادی و فشارهای مالی دانشگاه آزاد از جیب دانشجویان تحصیلات تکمیلی، چرا دانشگاه آزاد به هیچ نهاد و ارگانی پاسخگو نیست و بخشنامه دفاع دکتری باید لغو گردد.

ماجرا از این قرار است که در بخشی از این بخشنامه تاکید شده که تمامی دانشجویان دکتری که قبلاً پیش دفاع خود را انجام داده ولی متأسفانه تا تاریخ ۱۵ آبان ماه سال جاری موفق به انجام دفاع نهایی نشده اند، پیش دفاع انجام شده آنها "کان لم یکن" می‌شود و لازم است طبق شرایط اشاره شده، مجدداً پیش دفاع انجام گیرد.

این در حالی است که برخی دانشجویان معترض، معتقدند چرا وقتی پیش دفاع را انجام داده اند و یا حتی مقاله پذیرفته شده دارند، دانشگاه آن را باطل می‌کند و می‌گوید باید دوباره پیش دفاع را انجام دهند.

در بخش دیگر این بخشنامه اینطور آمده که چنانچه دانشجو با ارائه یکی از دستاوردهای علمی مشخص شده در بخشنامه و متمم آن بیش از پنج امتیاز را کسب کند، می‌تواند بدون ارائه مقاله دوم نسبت به دفاع و تسویه حساب اقدام کند.

با این حال برخی دانشجویان نسبت به این بند هم معترض هستند و می‌گویند کسب بیش از ۵ امتیاز، یعنی مقاله Q۱ که سطح آن بسیار بالاست و به کسانی که حتی مقاله Q۲ دارند هم اجازه دفاع نمی‌دهند.

سخت گیری دانشگاه آزاد برای دفاع / برای فارغ التحصیلی باید ۲ مقاله ارائه دهید

یکی از دانشجویان دکتری واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد که به بخشنامه این دانشگاه درباره نحوه دفاع از رساله دکتری معترض است به خبرنگار مهر می‌گوید: دانشگاه آزاد یک بخشنامه سختگیرانه ابلاغ کرده و می‌گوید دانشجو باید حتماً با یک مقاله پیش دفاع کند و با دو مقاله می‌تواند فارغ التحصیل شود؛ این در حالی است که حتی دانشگاه‌های دولتی این شرایط را ندارند و با یک مقاله علمی پژوهشی می‌توانند فارغ التحصیل شوند.

وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی به طور مثال اکسپت مقاله من یک سال طول کشید ولی با قانون جدید، دانشگاه اجازه دفاع به من نمی‌دهد، گفت: بخشنامه دفاع از رساله دکتری اسفند ۹۸ نوشته شد و اردیبهشت ۹۹ ابلاغ و از ۱۵ مهرماه هم لازم الاجرا شده است. بنده بهمن ۹۸ پیش دفاع را انجام دادم قبل از اینکه این بخشنامه حتی نوشته و ابلاغ شود ولی چون اکسپت مقاله من دیرتر از تاریخ اجرایی شدن بخشنامه آمد، این قانون شامل حال من هم شد.

دانشگاه می‌گوید دوباره باید پیش دفاع انجام دهید

این دانشجوی دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه به من می‌گوید، شما باید دوباره پیش دفاع را انجام بدهی. این وضعیت، علاوه بر بار روانی و استرسی که ایجاد می‌کند بار مالی زیادی هم برای ما به همراه دارد. من سال گذشته که پیش دفاع ام را انجام دادم، دو ترم معاف از شهریه بودم و الان که می‌خواهند پیش دفاع را باطل کنند، باید شهریه دو ترمی که گذشته را پرداخت کنم که حدود ۱۰ میلیون تومان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با وضعیت فعلی اقتصادی ما مجبور هستیم این شهریه سنگین را بپردازیم که هیچ دلیل منطقی هم پشت آن وجود ندارد. من پیش دفاع را انجام دادم و اکسپت مقاله م را گرفته ام. از طرفی ورودی ۹۳ هستم و طبق قوانین دانشگاه اجازه دفاع و فارغ التحصیلی را دارم.

اجبار برای چاپ مقاله در نشریات علمی دانشگاه آزاد

این دانشجو اضافه کرد: دانشگاه تاکید کرده که حتماً یکی از مقالات باید در نشریات علمی پژوهشی داخلی منتشر شود؛ چون می‌خواهند با دانشجوی دکتری رتبه دانشگاه را بالا ببرند. گرفتن اکسپت مقاله آی اس آی بسیار راحت تر از علمی پژوهشی داخلی است چرا که حدود یک سال و نیم طول می‌کشد و از طرفی داور هم ندارند. به ما می‌گویند مقاله دومی هم نباید آی اس آی باشد و داخلی باید باشد.

وی با اشاره به اینکه این بخشنامه ظالمانه است، گفت: به خیال خودشان می‌خواهند کار را راحت تر کنند در حالی که ژورنال‌های خارجی همان ابتدا یا ریجکت می‌کنند و یا ۷-۸ ماهه به شما اکسپت می‌دهند اما نشریات داخلی یک و نیم و یا ۲ سال پروسه را طول می‌دهند.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس