آخرین تغییرات در آیین نامه چاپ مقالات علمی (99/10/26)

ایران کنفرانس

آخرین تغییرات در آیین نامه چاپ مقالات علمی

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: در صورتی که نشریه‌ای رتبه ضعیف را کسب کند از فرآیند ارزیابی خارج می‌شود و به مدت دو سال نمی‌تواند به فرآیند ارزیابی ورود کند.

رضا نقی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره شاخص‌های ارزیابی نشریات علمی توضیح داد و گفت: وزارت علوم در همین زمینه آئین نامه‌ای را ابلاغ کرده و شاخص‌هایی را برای نشریات در نظر گرفته است؛ مثل گستره جغرافیایی داوران، زمان پذیرش مقاله تا چاپ و سایر موارد و رتبه نشریات به ترتیب کیفیت "الف"، " و "د" مشخص شده است و در صورتی که نشریه‌ای رتبه ضعیف را کسب کند از فرآیند ارزیابی خارج می‌شود و به مدت دو سال نمی‌تواند به فرآیند ارزیابی ورود کند.

نشریات علمی در یکسال چند بار باید منتشر شوند؟

وی در ادامه اظهار کرد: تعداد شمارگان انتشار هر نشریه علمی در طول سال باید به طور منظم و به یکی از صورت‌های دوفصلنامه دو شماره در سال، فصلنامه چهار شماره در سال، دو ماهنامه شش شماره در سال و یا ماهنامه ۱۲ شما را در سال منتشر شود و خارج از آن مجاز نیست. همچنین فصلنامه‌ها در بیشتر موارد باید در سال حداقل ۲۴ مقاله علمی و در هر شماره و حداقل ۶ مقاله علمی منتشر کنند.

شاخص‌های ارزیابی مجلات علمی

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور درباره معیارهای کلی ارزیابی نشریات علمی گفت: انتشار به موقع و رعایت ضوابط آئین نامه نشریات ۱۶۰ امتیاز، داشتن وبگاه استاندارد، زیرساخت و اطلاعات شناسنامه نشریه ۱۷۰ امتیاز، رعایت آئین نگارش و کیفیت مقالات ۲۷۰ امتیاز، رعایت فرایند پذیرش مقالات و داوری تخصصی ۸۰ امتیاز، وضعیت نشریه در نمایه‌های استنادی و تخصصی و اجتماعی ۲۳۰ امتیاز، به کارگیری امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای رعایت اخلاق علمی نشر به جلوگیری از بروز تخلفات علمی ۹۰ امتیاز دارد که در مجموع هزار امتیاز می‌شود.

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: یکی از برنامه‌هایی که داریم این است که رتبه بندی ها را در انتشار مقالات دکتری و ارتقا اعضای هیأت علمی مد نظر قرار دهیم یعنی سقف نمره برای چاپ مقاله در مجله‌های شماره الف و یا ب متفاوت خواهد شد. یعنی مثلاً به دانشجویان دکتری خواهیم گفت باید مقالات خود را در ژورنال‌های "الف" و یا "ب" به چاپ برسانند که البته این موضوع هنوز نهایی و ابلاغ نشده است.

تاکید وزارت علوم بر چاپ آنلاین مقالات پیش از چاپ کاغذی

وی با بیان اینکه در بیشتر ژورنال‌های خارجی پذیرش و چاپ آنلاین همزمان است، گفت: در بیشتر مجلات جی سی آر این‌طور است که زمانی پذیرش را دریافت خواهید کرد که که چاپ آنلاین آن اتفاق افتاده باشد. ما در آئین نامه جدید تلاش کردیم، ژورنال‌های داخلی را به این سمت ببریم که وقتی مقاله‌ای را پذیرش کردند، چاپ آنلاین داشته باشند و پس از آن چاپ کاغذی آن انجام شود.

کاهش فاصله بین پذیرش تا چاپ مقاله در نشریات داخلی

نقی زاده افزود: خوشبختانه در سالیان اخیر تحولات خوبی در نشریات علمی صورت گرفته و فاصله زمانی بین پذیرش تا چاپ مقاله کاهش یافته است و حتی در مدت زمان کوتاهی آن را به صورت برخط منتشر می‌کنند.

وی درباره زمان چاپ مقالات، گفت: در دنیا هیچ زمان استانداری برای چاپ مقالات وجود ندارد چرا که ممکن است در یک نشریه خارجی داور، مقاله‌ای را برای اعمال اصلاحات ۴ یا ۵ بار برگشت دهد که در این شرایط حدود یک سال و یا یک سال و نیم به طول می‌انجامد و یا اصلاً ممکن است یک بار رفت و برگشت داشته باشد که ۲-۳ ماهه کار انجام می‌شود.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس