جزئیات تحصیل همزمان در دورشته یا دومقطع غیرپزشکی در دانشگاه آزاد اعلام شد (1401/4/30)

ایران کنفرانس

جزئیات تحصیل همزمان در دورشته یا دومقطع غیرپزشکی در دانشگاه آزاد اعلام شد

رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی طی دستورالعملی، جزئیات تحصیل همزمان دانشجویان غیرپزشکی در دو رشته یا دو مقطع تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، بر این اساس،‌ دکتر معصومه طباطبایی در این دستورالعمل اعلام کرده است که شیوه نامه تحصیل همزمان دانشجویان غیرپزشکی در دو رشته یا دو مقطع تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی در راستای اجرای راه‌کنش اصلاح نظام جذب، حمایت و ارزیابی تحصیلی دانشجویان برمبنای رویکرد یادگیری عمیق مبتنی بر داده‌های پیمایشی از بسته کاری ارتقای کیفیت و کارآمدی دوره‌های تحصیلی تدوین شده است.

شرایط پذیرش

بر اساس این شیوه‌نامه؛ پذیرفته‌شدگان (یا دانشجویان) در هر یک از مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی پیوسته (تمام‌وقت یا پاره‌وقت)، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین یکی از دانشگاه‌ها یا مؤسسات آموزش عالی، علاوه بر امکان تحصیل به صورت حضوری و یا مجازی در مقطع و رشته قبولی (و یا تحصیلی) خود می‌توانند در یک رشته دیگر در همان مقطع یا در مقاطع تحصیلی پایین‌تر در واحد دانشگاهی محل پذیرش (یا تحصیل) یا در یکی از واحدهای استان محل تحصیل و یا در واحد الکترونیکی به‌طور همزمان تحصیل کنند.

پذیرفته‌شدگان (یا دانشجویان) دوره دکتری تخصصی تنها می‌توانند در یکی از مقاطع پایین‌تر در رشته دیگری به طور همزمان در واحد دانشگاهی محل پذریرش (یا تحصیل) یا در یکی از واحدهای مستقر در ناحیه آمایشی و یا در واحد الکترونیکی تحصیل کنند. لذا تحصیل همزمان در دو رشته در مقطع دکتری تخصصی مجاز نیست.

پذیرش ممتازین در دو رشته

بر اساس بندهای این دستورالعمل؛ دانشجویان ممتاز در مقطع کارشناسی پیوسته، می‌توانند در صورت قبولی در یک رشته با آزمون، در رشته دوم از گروه آزمایشی یکسان (رشته‌های متجانس) با رشته اول که در واحد محل تحصیل دانشجو دایر و پذیرش آن در واحد با آزمون است، بدون شرکت در آزمون مجدد ادامه تحصیل دهند. این دانشجویان برای گرفتن دو مدرک تحصیلی باید حداقل واحد درسی که از طریق کمیته‌های برنامه‌ریزی تخصصی مشخص می‌شود را علاوه بر واحدهای درسی رشته اول، بگذرانند.

در این دستورالعمل آمده است: چنانچه واحد دانشگاهی دو رشته دانشجو متفاوت باشد، اصل مدرک پایه توسط واحدی که دانشجو در رشته اول تحصیل می‌کند، اخذ می‌شود. تصویر برابر اصل مدرک پایه و گواهی اشتغال به تحصیل دانشجو در واحد دانشگاهی اول برای واحد دانشگاهی دوم نقش مدرک پایه را دارد. دانشجو موظف است در ابتدای هر نیمسال تحصیلی گواهی اشتغال به تحصیل در رشته اول خود را به منظور صدور مجوز ثبت نام در آن نیمسال، به واحد محل تحصیل رشته دوم تحویل دهد.

شرایط مشمولان

برای مشمولین نظام وظیفه، رعایت سقف زمانی استفاده از معافیت تحصیلی در رشته اول الزامی است و هر زمان دانشجو در رشته ای که برای وی معافیت تحصیلی صادر شده است، دوره خود را به اتمام برساند، طبق مقررات به نظام وظیفه معرفی و از ادامه تحصیل در رشته دوم ممانعت به  عمل خواهد آمد.
در صورت عدم فراغت از تحصیل فرد در سقف زمانی معافیت تحصیلی رشته اول، از ادامه تحصیل فرد در هر دو رشته جلوگیری به عمل خواهد آمد و در این شرایط امکان ادامه تحصیل فرد تنها پس از تعیین تکلیف وضعیت نظام وظیفه و در قالب بازگشت به تحصیل با رعایت شرایط و ضوابط جاری دانشگاه امکان‌پذیر خواهد بود.

براساس بندهای این دستورالعمل، مجموع تعداد واحدهای مجاز در هر نیمسال برای تحصیل همزمان در دو رشته به شرح جدول زیر است:

جزئیات تحصیل همزمان در دورشته یا دومقطع غیرپزشکی در دانشگاه آزاد اعلام شد

بر اساس بندهای این دستورالعمل؛ شرایط تحصیل همزمان دانشجویان در حال تحصیل در یکی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به غیر از دانشگاه آزاد اسلامی به این صورت است که دانشجویان در حال تحصیل در یکی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی می‌توانند در رشته/مقطع دوم در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در همان شهر دانشگاه رشته اول خود و یا در واحد الکترونیکی تحصیل کنند.

همچنین در این دستورالعمل آمده است: چنانچه تعدادی از واحدهای درسی به لحاظ عنوان و محتوا بین دو رشته مشترک باشد، در صورتی که محل تحصیل دو رشته دانشجو در یک واحد دانشگاهی باشد، گذراندن واحدهای مشترک برای یک بار کفایت دارد و نمرات در کارنامه هر دو رشته ثبت می‌شود. در صورتی که دو رشته در واحد دانشگاهی متفاوت باشد، چنانچه براساس رتبه‌بندی اداره کل تعالی سازمانی همتراز باشند، گذراندن دروس در هر یک از دو واحد بلامانع است و در کارنامه دو رشته ثبت می‌شود. در غیر این صورت، دروس گذرانده شده در واحد دانشگاهی با رتبه بالاتر قابل قبول در واحد دانشگاهی دیگر است و بالعکس آن امکان ندارد.

مدرک دانشجو بعد از اتمام هر دوره (رشته/مقطع) صادر و طبق ضوابط به دانشجو تحویل داده می‌شود.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس