افزایش ۵ تا ۳۹درصدی شهریه دانشگاه آزاد در سال تحصیلی جدید (1401/6/19)

ایران کنفرانس

افزایش ۵ تا ۳۹درصدی شهریه دانشگاه آزاد در سال تحصیلی جدید

مدیر کل دفتر برنامه و بودجه دانشگاه آزاد گفت: حداقل میزان افزایش شهریه در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ از ۵ درصد شروع می شود و بنا به شرایط منطقه ای و وضعیت رشته ها تا ۳۹ درصد افزایش خواهد یافت.

محسن امینی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره میزان افزایش شهریه دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی جدید اظهار کرد: با توجه به تصویب بودجه دانشگاه برای سال تحصیلی جاری و نیز علی رغم اعلام افزایش شهریه ۲۰ تا ۴۰ درصدی از طرف وزارت علوم تحقیقات و فناوری، در دانشگاه آزاد اسلامی با درنظر گرفتن شرایط اقتصادی جامعه در برخی واحدهای مستقر در شهرهای کم برخوردار حداقل میزان افزایش شهریه در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ کمتر از میزان اعلام شده از ۵ درصد شروع می‌شود و بنا به شرایط منطقه‌ای و وضعیت رشته‌ها تا ۳۹ درصد افزایش خواهیم داشت.

میزان افزایش شهریه در مقاطع مختلف تحصیلی متفاوت است

مدیر کل دفتر برنامه و بودجه دانشگاه آزاد افزود: البته در برخی رشته محل‌های خاص ممکن است میزان افزایش شهریه طبق شرایط خاصی اعمال شود. افزایش شهریه در مقاطع مختلف، متفاوت بوده و در مقاطع کاردانی و کارشناسی یک کف و سقفی دارد و برای مقاطع ارشد و دکتری نیز کف و سقف دیگری مشخص شده است.

معیارهای افزایش شهریه؛ از هزینه تمام شده رشته تحصیلی تا میزان تقاضا

امینی با اشاره به اینکه در یک مدل پویا، میزان شهریه براساس محل تحصیل دانشجو و رشته‌های مختلف تحصیلی متفاوت تعیین شده است، افزود: میزان دریافت شهریه از یک سو به نوع واحد و منطقه‌ای که خدمات ارائه می‌دهد (سطح واحد) و از سوی دیگر به هزینه تمام شده رشته و میزان تقاضای رشته تحصیلی بستگی دارد.

شهریه در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد یکسان نیست

امینی ضمن تاکید بر اینکه در تلاش هستیم که در تعیین شهریه، عدالت آموزشی رعایت شود، تصریح کرد: اینطور نیست که شهریه یک دانشجو در واحد علوم تحقیقات با شهریه دانشجوی دیگری در یک واحد دوردست یکسان باشد.

میزان دریافت شهریه به رتبه واحدها بستگی دارد

این مقام مسئول دانشگاه آزاد ضمن اعلام اینکه کلیه واحدهای دانشگاه آزاد در ۲۶ رتبه و در ۱۳ دسته تقسیم کردیم، گفت: براساس این رتبه بندی، عملکرد واحدهای دانشگاهی در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، اقتصادی، فناوری و … ارزیابی می‌شود و میزان دریافت شهریه براساس این رتبه بندی در واحدها متفاوت است. به طور مثال واحد علوم تحقیقات، واحد تهران مرکز و برخی دیگر از واحدهای تهران و تعدادی از واحدهای مراکز استان‌ها در رتبه یک قرار دارند.

وی افزود: براساس نظام رتبه بندی ۲۶ گانه دانشگاه آزاد اسلامی، عملکرد مالی واحدها و مراکز در سه حوزه درآمد (شامل تعداد دانشجو، فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه و بهره‌وری اقتصاد واحد)، دستیابی به هدف (شامل صرفه جویی در هزینه‌های غیر ضرور و اقدامات درآمد افزایی از محل فناوری و دانش بنیان و…) و برنامه‌ریزی مالی (شامل میزان درصد رشد پیش بینی شده در بودجه و درصد تحقق آن) تقسیم بندی می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه این دانشگاه آزاد نوع رشته تحصیلی و تقاضا را از دیگر معیارهای دریافت شهریه عنوان کرد و گفت: به طور مثال شهریه رشته مدیریت، حسابداری و حقوق با رشته جغرافیا، تاریخ و فلسفه قطعاً متفاوت خواهد بود؛ چرا که نوع هزینه‌ها، اساتید و ارائه خدمات در این رشته‌ها با یکدیگر متفاوت است. یا مثلاً شهریه رشته‌های علوم پایه نسبت به فنی و مهندسی از جمله کامپیوتر، برق و عمران پایین‌تر محاسبه خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال برنامه ریزی هستیم که علی رغم افزایش حقوق و دستمزد قابل توجه سال جاری و بقیه هزینه‌های اجتناب ناپذیر بالاخص بعد از حضوری شدن دانشگاه، با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی منطقه‌ای به ویژه در مناطق کمتر برخوردار بر اساس مدل عدالت محور فوق و موارد جذب بیشتر دانشجو، با یک توزیع منطقی نرخ افزایش شهریه مؤثر دانشگاه را با میانگین ۲۵ درصد داشته باشیم تا بتوانیم آن موارد را پوشش دهیم.

امینی ادامه داد: همچنین ۵ تا ۶ درصد هم از روش‌های مؤثر جذب مثل طرح پویش اشتغال که یک قراردادی بین دانشگاه، صنعت و دانشجو است و اشتغال دانشجو را در زمان تحصیل و حتی پس از فارغ التحصیلی تامین می‌کند و یا رشته‌های مهارتی که نیاز جامعه بوده و به شدت به دنبال توسعه آن هستیم، تامین کنیم.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس