اجرای آزمایشی طرح استاد محوری در دانشگاه‌ها/بهره‌مندی دانشجویان برتر دکتری از حق انتخاب استاد (1401/6/29)

ایران کنفرانس

اجرای آزمایشی طرح استاد محوری در دانشگاه‌ها/بهره‌مندی دانشجویان برتر دکتری ازحق انتخاب استاد

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره اجرای طرح "استاد محوری" برای دانشجویان مقطع دکتری گفت: پذیرش دانشجوی مقطع دکتری، اولین گام در حوزه استاد محوری است. این طرح نه تنها برای دانشجویان مقطع دکتری قابلیت اجرایی دارد، بلکه می‌تواند برای دانشجویان نخبه مقاطع کارشناسی‌ارشد و کارشناسی هم اجرا شود. با اجرای طرح استادمحور، دانشجویان برتر برای انتخاب استاد دوره دکتری از اولویت حق انتخاب برخوردار می‌شوند.

دکتر قاسم عمو عابدینی در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه برمبنای مصوبه شورای گسترش آموزش عالی، ۲۰ درصد از دانشجویان مقطع دکتری در سال آتی استاد محور می‌شوند، توضیح داد: با اجرای طرح استادمحور، دانشجویان برتر برای انتخاب استاد دوره دکتری از اولویت حق انتخاب برخوردار می‌شوند. ممکن است یک داوطلب رتبه یک کنکور علاقه داشته باشد درس خود را به طور مثال، با یک استاد رشته ریاضی که در دانشگاه سیستان و بلوچستان برجسته است؛ بگذراند اما نسبت به اینکه گروه به او چنین اجازه‌ای می‌دهد، اطمینان خاطر ندارد. لذا درنظر داریم، تمام اعضای هیئت‌علمی در سازمان سنجش کد اختصاصی داشته باشند و افراد برتر کنکور بتوانند استاد مورد علاقه خود را انتخاب کنند. اگر طرح "استادمحوری" اجرا شود، عدالت آموزشی هم برقرار می‌شود. همچین اساتید تراز برای اینکه صاحب دانشجوی ممتاز شوند، دیگر نیازی نیست به پایتخت مهاجرت کنند.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: این قاعده مصوب شده است و آیین‌نامه مراحل تصویب را سپری می‌کند. پس از ابلاغ، آیین‌نامه در شورای سنجش و پذیرش، طرح اجرایی می‌شود. به دلیل اینکه طرح استادمحوری در سال آتی اجرا می‌شود، آخرین فرصت برای ابلاغ آیین‌نامه مهر یا آبان ماه است.

دکتر عموعابدینی با اشاره به تقسیم بندی دانشگاه‌های ایران به سه سطح "الف"، "ب" و "ج"، تصریح کرد: طرح استادمحوری در تعدادی از دانشگاه‌های سطح "الف" و "ب" اجرا می‌شود. در این راستا اسامی دانشگاه‌هایی که قرار است طرح استاد محوری در آنها به صورت پایلوت برگزار شود، به زودی اعلام می‌شود.

معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه طرح "استاد محوری" از احکام طرح تحول دولت سیزدهم در حوزه آموزش عالی به حساب‌می‌آید، تصریح کرد: این طرح به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ شده و موظف به اجرای آن هستیم.

وی با بیان اینکه مطالعات و بررسی‌ها نشان می‌دهد که موضوع استادمحوری نباید به حوزه آموزش محدود باشد و در حوزه پژوهش نیز باید شکل‌بگیرد، اظهار کرد: تجربه ثابت کرده‌است که اجرای طرحی همچون "گروه محوری" چندان موفقیت‌آمیز نیست. بنابراین با توجه به اینکه برمبنای نتایج مطالعات جهانی در حوزه پژوهش و فناوری می‌توان گفت، اساتید، محور تحولات هستند و با توجه به تجربیات جهانی، طرح استادمحوری در کانون توجه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفته است.

دکتر عموعابدینی در پایان خاطرنشان کرد: اساتید می‌توانند یک انسان را از کودکی تا بزرگسالی تربیت‌کنند. همچنین فرهنگ شاگردپروری در بطن فرهنگ ایرانی_اسلامی وجود دارد؛ به همین دلیل، درنظر داریم که فرهنگ شاگرد_استادی را احیا کنیم.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس