زنان عضو هیات‌ علمی، حقوق کمتری دریافت می‌کنند (1401/7/1)

ایران کنفرانس

زنان عضو هیات‌ علمی، حقوق کمتری دریافت می‌کنند

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد، زنان عضو هیات علمی نسبت به همتایان مرد خود حقوق کمتری دریافت‌ می‌کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس، اگرچه تعداد اساتید زن دانشگاه‌ها در دنیای امروز نسبت به دیگر ادوار تاریخی بیشتر است اما حقوق دریافتی آنها نسبت به مردان کمتر است. نتایج یک مطالعه بر روی ۲۳۰۰ عضو هیات علمی رشته‌های فنی‌مهندسی نشان می‌دهد، میزان حقوق دریافتی اساتید زن نسبت به مردان کمتر است. این در حالی است که آنها از منظر علمی در مقایسه با اعضای هیئت‌علمی مرد در یک جایگاه قرار دارند و تعداد مقالات منتشر شده یکسانی دارند.

اطلاعات منتشر شده درباره حقوق و دستمزد اعضای هیات‌علمی ۱۷ دانشگاه در ایالات‌متحده نشان می‌دهد، تعداد مقالات منتشر شده اعضای هیئت‌علمی با افزایش دستمزد آنها ارتباط مستقیم دارد یعنی هرچه تعداد مقالات بیشتر باشد، حقوق دریافتی افزایش می‌یابد.

اگرچه "تعداد مقالات منتشر شده" و ارجاع به مقالات"، معیارهای افزایش حقوق اعضای هیئت‌علمی به حساب می‌آیند اما اعضای هیئت‌علمی زن نسبت به همتایان مرد خود، افزایش دستمزد کمتری را تجربه کرده‌اند. اعضای هیئت‌علمی زن توانسته‌اند در ارتباط با شاخص "تعداد مقالات منتشر شده" و "ارجاع به مقالات" همچون دیگر اعضای هیئت‌علمی امتیاز بالایی به دست‌بیاورند اما میزان دریافتی آنها حدود ۶ هزار دلار کمتر است. این احتمال وجود دارد که زنانی که امتیاز کمتری در ارتباط با این دو مولفه به دست‌آورده‌اند، حقوق بسیاری کمتری دریافت‌کنند.

"ملانی زابر"، اقتصاددان و از محققان این مطالعه گفت: شکاف دستمزد در دانشگاه‌هایی که اطلاعات حقوق و دستمزد را منتشر نمی‌کنند، بیشتر است. این انتظار وجود دارد، دانشگاه‌هایی که در ارتباط با پرداختی‌ها شفافیت دارند، برابری حقوق وجود داشته باشند. اطلاعات به دست‌آمده از دانشگاه‌هایی که شفافیت پرداخت در دستمزد دارند، می‌تواند شرایط دیگر دانشگاه‌ها را به خوبی نشان‌دهد.

دلایل دریافتی کمتر زنان نسبت به مردان مشخص نیست مشخص نیست اما نویسندگان این مقاله مطرح می‌کنند، مردان نسبت به زنان در مذاکره موفق‌تر هستند که این موضوع می‌تواند عاملی برای میزان دریافتی بیشتر باشد. به گفته محققان این پژوهش، اساتید مرد به دنبال دریافت پاداش برای انجام امور تحقیقاتی و پژوهشی خود هستند، این در حالی است که اعضای هیئت‌علمی زن تلاش‌می‌کنند بودجه بیشتری از دانشگاه‌ها برای دانشجویان پسادکتری و دکتری دریافت‌کنند.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس