آئین‌نامه موظفی اعضای هیات علمی پژوهشی اصلاح می شود (1401/7/1)

ایران کنفرانس

آئین‌نامه موظفی اعضای هیات علمی پژوهشی اصلاح می شود

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: یکی از موضوعات مهمی که در دستور کار معاونت پژوهشی وزارت علوم قراردارد بررسی آئین نامه تعیین موظفی اعضای هیئت علمی پژوهشی است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، جلسه مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور با دستور کار بررسی آئین‌نامه موظفی اعضای هیئت علمی پژوهشی تشکیل شد.

در ابتدای این نشست که به میزبانی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و با حضور دکتر پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم، مدیران آن حوزه و روسای پژوهشگاه‌ها عضو مجمع برگزار شد.

اصغر زمانی معاون پژوهشی موسسه گزارشی از عملکرد نه ماهه موسسه ارائه کرد که جمع آوری آمار آموزش عالی، پیمایش وضعیت اشتغال دانش آموختگان، عقد تفاهم‌نامه انجام طرح‌های تحقیقاتی کوتاه مدت به سفارش وزیر علوم، عقد تفاهم‌نامه با سازمان‌های مختلف، اتمام ۸ طرح پژوهشی و انجام ۲۱ طرح پژوهشی در دست اجرا، برگزاری ۶ پنل تخصصی و ۱۸ نشست علمی و تدوین فرم "ازما" از جمله مهترین اقدامات صورت گرفته در این گزارش بود.

سپس علی باقر طاهری نیا رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و دبیر مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور ضمن خوش آمد به دکتر عالمی نیسی رئیس مرکز تحقیقات جمعیتی کشور و دکتر حسن زاده رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات به عنوان اعضای جدید مجمع از زحمات دکتر علیدوستی رئیس سابق پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات تقدیر کرد و ادامه داد: با توجه به صحبت‌های مطرح شده در نشست اجلاس روسای دانشگاه‌ها مقرر شد موضوع بررسی آئین نامه موظفی اعضای هیئت علمی پژوهشی در دستور کار مجمع قرار گیرد؛ لذا این جلسه با همین دستور کار و استماع نظر اعضا در این خصوص تشکیل شده است.

اراده وزارت علوم برای بررسی و تدوین آئین‌نامه موظفی اعضای هیئت علمی پژوهشی

پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم نیز در این نشست گفت: همانگونه که در اجلاس روسای دانشگاه‌ها صحبت شد قرار است تا موضوعاتی مانند اساسنامه و آئین نامه اجرایی طرح شبکه ملی آزمایشگاهی کشور و آئین نامه دوره تحقیقاتی پسا دکترا مورد بحث و بررسی قرار گیرد و یکی از موضوعات مهمی نیز که در دستور کار معاونت پژوهشی وزارت علوم قراردارد بررسی آئین نامه تعیین موظفی اعضای هیئت علمی پژوهشی است. تنوع گسترده‌ای در این آئین نامه وجود دارد و آئین نامه فعلی در برخی پژوهشگاه‌ها به درستی اجرا نمی‌شود؛ لذا این آئین‌نامه دارای اشکالاتی است که نیاز به اصلاح و بازنگری دارد. ما در این جلسه یکسری چارچوب‌ها و حداقل‌ها را تعریف می‌کنیم و جزئیات را پژوهشگاه‌ها با توجه به ماموریت خودشان اجرا می‌کنند.

وی با اشاره به برخی موازی کاری‌های در پژوهشگاه‌ها گفت: اگر می‌خواهیم در مورد موضوعات ملی و تقسیم کار ملی صحبت کنیم در این جلسه مناسب است و تقسیم کار ملی باید در این شوراها صورت پذیرد.

صالحی همچنین ادامه داد: موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی به عنوان متولی آمار آموزش عالی می‌تواند با تهیه و ارسال گزارش‌های مدیریتی دوره‌ای برای مدیران حوزه ستادی و روسای دانشگاه‌ها کمک ارزنده‌ای در تصمیم گیری برای مسیر آموزش علی کشور بکند و خواستار آن شد تا موضوع پذیرش دانشجو در پژوهشگاه‌ها در دستور کار جلسات آتی مجمع قرار گیرد.

مقاله اصل اول آئین نامه نباشد

محمد جواد لاریجانی رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی نیز در این نشست گفت: در حال حاضر در کشور خیلی با روش‌های علم سنجی ارتباط نداریم و باید این ارتباط بیشتر شود.

وی ادامه داد: اکنون مقاله تبدیل به ملاقه شده است. ما در پژوهشگاه ساعت موظف نداریم و مهم این است که محقق درگیر مسئله باشد و امکانات نیز در اختیار وی قرار گیرد، صرفا مقاله نمی‌توان ملاک سنجش عملکرد یک محقق باشد و مقاله یکی از ترشحاتی است که یک محقق سال‌ها با آن درگیر است.

لاریجانی گفت: طرح پژوهشی هم در حوزه‌های مختلف علوم مهندسی، علوم انسانی مفاهیم مختلفی دارد و باید هرساله در شواری علمی مورد ارزیابی قرار گیرد. فعالیت‌های محقق نیز مورد بررسی قرار گیرد و ارزیابی شود یک محقق در پژوهشگاه با یک محقق خوب در دنیا مورد ارزیابی قرار گیرد که در چه افقی قرار دارد. مقاله نمی‌بایست تنها خروجی یک محقق باشد و باید بصورت مداوم سخنرانی و نشست‌های تخصصی علمی نیز داشته باشد. تدریس نیز خیلی مهم است، زیرا که تدریس ذکات علم است. هدایت دانشجو و شاگردپروری و تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد نیز یکی از مواردی است که می‌بایست در آئین نامه جدید مورد توجه قرار گیرد.

در این نشست همچنین اعضا نظرات خود را در خصوص آئین نامه موظفی اعضای هیئت علمی پژوهشی پیرامون آسیب شناسی وضعیت فعلی، متناسب سازی ساعت موظف اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها با پژوهشگاه‌ها، توجه به تفاوت ماهیت پژوهشگاه‌ها با یکدیگر، استفاده از تجربیات بین‌المللی، توجه به حوزه ماموریت تخصصی پژوهشگاه‌ها، توجه به تنوع اعضای هیئت علمی، توجه به ارزیابی اعضای هیئت علمی در آئین نامه و تفویض اختیار به پژوهشگاه‌ها مطرح کردند.

همچنین اصغر زمانی معاون پژوهشی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی گزارشی از اقدامات صورت گرفته با مشارکت برخی از پژوهشگاه‌ها عضو مجمع در خصوص بررسی آئین نامه موظفی اعضای هیئت علمی پژوهشی را ارائه و پیشنهادهای این کارگروه را برای حاضرین تشریح کرد.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس