اقدامات وزارت علوم برای مقابله با مهاجرت اساتید (1402/9/2)

ایران کنفرانس

اقدامات وزارت علوم برای مقابله با مهاجرت اساتید

سخنگوی وزیر علوم با اشاره به مهاجرت اساتید گفت: برای اساتید جدید الاستخدام گرنت های خوب و چند ده میلیونی درنظر گرفتیم و به اساتید یک و دو درصد برتر نیز گرنت های ویژه ای اعطا کرده ایم.

سخنگوی وزارت علوم با اشاره به دستاوردهای معاونت آموزشی وزارت علوم گفت: امایش آموزش عالی نیز در حال انجام است، باید بدانیم در آموزش عالی کشور چه مشکلاتی داریم، توانایی ما چیست و به چه سمت باید حرکت کنیم.

شمسی پور با اشاره به تاکید وزارت علوم بر مهارت محوری در آموزش عالی گفت: گام‌های اولیه مهارت محوری در آموزش برداشته شده است، اما به اراده کشوری و فرابخشی نیاز است و همه دستگاه‌ها باید کمک کنند تا مهارت محوری برای دانشجویان محقق شود. این امر در حوزه پزشکی محقق شده و در بقیه حوزه‌ها باید ساختار نظام مندی برای تحقق آن طراحی و اجرا شود. بورس‌های صنعت در این زمینه کمک می‌کند، بر همین اساس ۳ هزار ظرفیت در کنکور سال گذشته برای بورس صنعت ایجاد شد.

وی به جذب اعضای هیأت علمی نیز اشاره کرد و گفت: جنس فرایند جذب استاد، طولانی است و عموماً بیشتر از ۱ سال طول می‌کشد. ولی گاهی هم عملکرد وزارت علوم و مراکز جذب دانشگاه‌ها این فرایند را طولانی‌تر می‌کند که باید این روند اصلاح شود. برای رفع این مشکل از یک سو تلاش می‌کنیم فرایندهای داخل دانشگاه تسریع شود، از طرف دیگر فرایندهای داخل وزارت علوم را برای تسریع بازبینی می‌کنیم.

جذب عضو هیأت علمی بدون کارت پایان خدمت

شمسی پور با اشاره به نیاز نبودن کارت پایان خدمت برای جذب اعضای هیأت علمی در آخرین دوره جذب گفت: این افراد به عنوان سرباز جذب می‌شوند و از ۱۳ هزار نفری که در این دوره ثبت نام کردند، ۳۵۰ نفر کارت پایان خدمت نداشتند. ضمن اینکه مذاکرات با سازمان برنامه و بودجه از قبل انجام شد تا بعد از پایان فرایند جذب، استادان مشکلی در استخدام نداشته باشند و سریع وارد مجموعه آموزش عالی شوند.

شمسی پور درپاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره این موضوع که عنوان می شود با پدیده مهاجرت اساتید جوان مواجه هستیم، گفت: مهاجرت اساتید در یک حدی وجود دارد در این زمینه هم ورودی و هم خروجی داریم، مجموعه نگرانی در کشور وقتی ایجاد می‌شود که نیروی ماهر، توانمند و علمی کشور برود و در ازای آن مهاجرت معکوس نداشته باشیم .

وی ادامه داد: ما کلی دانشجو تربیت می‌کنیم که به دلایل مختلف ممکن است برخی از آنها از کشور خارج شوند، این موضوع قابل کتمان نیست. دررابطه با اساتید نیز این مسئله وجود دارد. بنابراین در چند سال اخیر اتفاقاتی افتاد که شاید بخشی از اساتید حس کردند حداقل حقوق مادی آنها رعایت نشده است، برای همین ما سعی کردیم این موضوع جبران شود .

اقدامات وزارت علوم برای جلوگیری از مهاجرت اساتید

سخنگوی وزارت علوم افزود: برای اساتید جدید الاستخدام گرنت های خوب و چند ده میلیونی درنظر گرفتیم و به اساتید یک و دو درصد برتر نیز گرنت های ویژه ای اعطا کرده ایم و برنامه ریزی شد تجهیزات آزمایشگاهی و کمبودها هم تامین شود. قرار است به همه اساتید ظرف یکماه آینده یک گرنت کلی و سراسری اختصاص داده شود ما سعی کرده ایم به طریق مختلف به افزایش حقوق اساتید کمک کنیم.

شمسی‌پور تاکید کرد: ولی با این وجود واقعیت این است که خیلی از اساتید زندگی دارند که شاید در شان آنها نیست و باید شئونات مادی و معنوی آنها رعایت شود تا تمایل آنها به حضور در کشور بیشتر شود، استادی اگر بداند که برای کشور مفید است و از دانش او استفاده می‌شود و شئونات او رعایت می‌شود از کشور خارج نمی شود.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

دهکده بومگردی دادا

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس