کل

همه چیز درباره آزمون دکتری 93 (92/10/15)

ایران کنفرانس

همه چیز درباره آزمون دکتری 93

چهارمین آزمون دکتری دانشگا‌ه‌ها حدود دو ماه دیگر روز جمعه 16 اسفند ماه سال جاری با رقابت 239 هزار و 90 نفر به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ضرورت برگزاری آزمون دکتری، تغییر ضرایب دروس آزمونی، افزایش اختیار دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو، کیفیت آزمون، ظرفیت پذیرش و... تنها بخشی از پرسش‌هایی بود که متقاضیان ورود به دوره دکتری دانشگاه‌ها از طریق ایسنا خطاب به مسئولان سازمان سنجش مطرح کردند.

دکتر ابراهیم خدایی رییس سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با ایسنا که در محل این خبرگزاری انجام شد، به این پرسش‌ها پاسخ دادند. دکتر خدایی رییس سازمان سنجش با اشاره به اینکه آزمون کتبی دکتری نقش غربالگری را جهت پذیرش دانشجو ایفا می‌کند، گفت: با توجه به اینکه امکان بررسی سوابق تحصیلی (مصاحبه، سوابق آموزشی و پژوهشی) برای تمام داوطلبان آزمون دکتری وجود ندارد، وجود چنین غربالگری پیش از معرفی دانشجو به دانشگاه لازم است البته در این زمینه لازم است شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسب صورت گیرد.

افزایش 11 درصدی شمار داوطلبان آزمون دکتری

وی با اشاره به اینکه تعداد داوطلبان آزمون دکتری سال 93 نسبت به سال گذشته حدود 11 درصد افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: در حال حاضر چند تغییر در نحوه پذیرش دکتری ازجمله تغییر وزن و تاثیر سوابق تحصیلی (مصاحبه، سوابق آموزشی و پژوهشی) و آزمون کتبی و ضریب آزمون زبان و همچنین تک نوبته شدن آزمون دکتری به وجود آمده است.

رییس سازمان سنجش با اشاره به تاریخچه آزمون دکتری در این سازمان، گفت:‌ برگزاری آزمون کتبی اولیه برای پذیرش دانشجوی دکتری از سال 90 بر عهده سازمان سنجش قرار داده شد و امسال چهارمین سالیست که سازمان این آزمون را برگزار می‌کند و طی این سال‌ها نیز تغییراتی در نحوه پذیرش دانشجوی دکتری و تاثیر سوابق تحصیلی (مصاحبه، سوابق آموزشی و پژوهشی) در پذیرش به وجود آمده است.

خدایی با بیان اینکه پذیرش دانشجوی دکتری در ابتدا به صورت GRE و عمومی برگزار می‌شد و بررسی "سوابق تحصیلی (مصاحبه، سوابق آموزشی و پژوهشی)" پس از معرفی دانشجو به دانشگاه، محوریت صد درصدی در پذیرش دانشجو داشت، تصریح کرد: در سال دوم برگزاری این آزمون وزن سوابق تحصیلی (مصاحبه، سوابق آموزشی و پژوهشی) به دو سوم کاهش یافت ولی در سال گذشته وزن سوابق تحصیلی (مصاحبه، سوابق آموزشی و پژوهشی) در پذیرش دانشجوی دکتری به 50 درصد رسید و امسال نیز با بررسی روند آزمون و تحلیل موقعیت گذشته بار دیگر وزن سوابق تحصیلی (مصاحبه، سوابق آموزشی و پژوهشی) دانشگاه‌ها به 70 درصد افزایش پیدا کرد.

وی نقش آزمون کتبی اولیه را در پذیرش دانشجو مانند نقش غربالگری که از بین داوطلبان تعدادی را برای معرفی به دانشگاه‌ها انتخاب می‌کند، دانست و افزود: در مرحله اول حدود چهار تا پنج برابر ظرفیت پذیرش، داوطلب مجاز به انتخاب رشته می‌شود و سپس در مرحله بعدی حدود 2.5 برابر ظرفیت نیز برای بررسی سوابق تحصیلی (مصاحبه، سوابق آموزشی و پژوهشی) به دانشگاه معرفی می‌شوند که این امر باعث می‌شود از حجم داوطلبان کاسته و انجام سوابق تحصیلی (مصاحبه، سوابق آموزشی و پژوهشی) از سوی دانشگاه برای دانشجویان و استادان آسان‌تر شود.

رییس سازمان سنجش در نظر گرفتن دو دیدگاه را برای شکل‌گیری نحوه داوطلبان آزمون دکتری و پذیرش در دانشگاه‌ها مهم ارزیابی کرد و گفت: یکی از این دیدگاه‌ها، دیدگاه استادان است که خواستار اختیار عمل بیشتر دانشگاه برای پذیرش دانشجوی دکتری‌اند و دیدگاه دیگر دانشجویانی‌اند که خواستار شفاف‌سازی روند پذیرش از طریق تاثیر بیشتر آزمون کتبی هستند، اما نباید به هیچ یک از این دو دیدگاه به صورت مطلق نگاه شود و باید یک روش ترکیبی در این خصوص اتخاذ شود.

وی با موثر ندانستن شیوه گذشته پذیرش دانشجو از طریق بررسی سوابق تحصیلی (مصاحبه، سوابق آموزشی و پژوهشی) تنها با توجه به تعداد زیاد داوطلب شرکت در دوره‌های دکتری، اظهار کرد: اما در کنار به کارگیری این روش ترکیبی، لازم است شفاف‌سازی کامل نیز در این زمینه صورت گیرد.

خدایی با بیان اینکه یک سنجش ابتدایی جهت پذیرش دانشجوی دکتری برگزاری آزمون کتبی است که داوطلبان را کد رشته‌های تحصیلی‌شان می‌سنجند، خاطر نشان کرد: این آزمون برای پذیرش دانشجوی دکتری کفایت نمی‌کند و یک سنجش ثانویه نیز جهت اندازه‌گیری پارامترهای دیگر مانند میزان مهارت، انگیزه، نگرش و احساس مسئولیت دانشجو ضروریست که این سنجش تنها از طریق بررسی سوابق تحصیلی (مصاحبه، سوابق آموزشی و پژوهشی) در دانشگاه امکان‌پذیر است.

به گفته وی، دانشجوی دکتری تفاوت‌هایی با دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دارد که این تفاوت باعث می‌شود دانشجوی دکتری در دوران تحصیل با استاد زندگی کند و طی حدود چهار سال به تحقیق و پژوهش بپردازد، بنابراین شیوه پذیرش دانشجوی دکتری باید با شیوه پذیرش دانشجویان دیگر متفاوت باشد.

وی در این باره اظهار کرد: برای اینکه دانشجوی دکتری بتواند در دوران تحصیل با فراغ بال و اختیار کامل با استاد همکاری کرده و این همکاری منجر به تولید علم شود، لازم است بررسی سوابق تحصیلی (مصاحبه، سوابق آموزشی و پژوهشی) توسط دانشگاه و استادان در پذیرش دانشجو تاثیرگذار باشد.

خدایی درباره نتیجه ایجاد تغییرات طی چهار سال برگزاری آزمون دکتری از سوی سازمان سنجش، تصریح کرد: در بحث کیفیت ورودی‌ها بررسی‌های انجام شده هیچ تفاوت معنی‌داری را نشان نمی‌دهد. همچنین طی این سال‌ها بررسی سوابق تحصیلی (مصاحبه، سوابق آموزشی و پژوهشی) و آزمون کتبی باعث شده است که ظرفیت دانشگاه‌ها خالی بماند و همیشه این ظرفیت طی مرحله اولیه و سپس طی تکمیل ظرفیت پر شده است.

تهیه شیوه‌نامه‌ای جهت برگزاری آزمون شفاهی دکتری برای دانشگاه‌ها

رییس سازمان سنجش آموزش کشور دغدغه فعلی دانشجویان و استادان را در زمینه آزمون دکتری در رابطه با عدم شفاف‌سازی در این حوزه دانست و گفت: اگر سازمان سنجش به سمت یک شفاف‌سازی در این زمینه حرکت کند تا داوطلب از قبل بداند که دانشگاه در آزمون شفاهی چه مواردی را مورد سنجش قرار می‌دهد و این امر اطلاع‌رسانی صحیح شود بخش زیادی از مشکلات در این زمینه حل می‌شود.

نحوه برگزاری آزمون شفاهی مستقل در هر یک از دانشگاه‌ها و نحوه نظارت بر این آزمون از دیگر نکاتی بود که خدایی به آن اشاره کرد و در این باره اظهار کرد: این طور نیست که هر دانشگاه برای بررسی سوابق تحصیلی بتواند خارج از چارچوب عمل کند و در هر صورت این بررسی سوابق تحصیلی (مصاحبه، سوابق آموزشی و پژوهشی) باید با در نظر گرفتن سوابق تحصیلی و پژوهشی فرد، مرتبط بودن با رشته و علاقه‌مند بودن داوطلب صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه شیوه نامه‌ای جهت برگزاری آزمون شفاهی برای داوطلبان در نظر گرفته شده است که با هماهنگی حوزه‌های مرتبط و وزارت علوم در اختیار دانشگاه‌ها گذاشته‌ می‌شود، افزود: البته چنین شیوه‌نامه‌ای پیش از این نیز وجود داشت اما این بار با تاکید و شفافیت بیشتر این امر پیگیری خواهد شد تا نگرانی وزارت علوم، دانشجویان و استادان درباره کیفیت آزمون ورودی و فقط حداقل‌های آموزشی کاهش یابد.

تحلیل محورهای آموزشی مد نظر در آزمون کتبی دکتری نیز از نکاتی بود که رییس سازمان سنجش آموزش کشور به آن پرداخت و اظهار کرد: در این آزمون سه محور دروس تخصصی، آزمون زبان و آزمون استعداد تحصیلی در نظر گرفته می‌شود. با توجه به اینکه در حال حاضر 267 رشته در آزمون دکتری وجود دارد که اکثرا رشته‌های دارای گرایش هستند، یکی از مشکلات در این بحث آن است که پیش از سال 90 هر دانشگاه آزمون مستقلی برگزار می‌کرد و دانشجو می‌پذیرفت.

وی در این باره افزود: در آن زمان دانشگاه‌ها با سلیقه‌ها و معیارهای متفاوت پذیرش دانشجوی دکتری را انجام می‌دادند، در حال حاضر نمی‌توان انتظار داشت سوابق تمام داوطلبان آزمون دکتری که 240 هزار نفر هستند، توسط دانشگاه‌ها انجام شود، زیرا این امر با هیچ ظرفیتی امکان‌پذیر نیست.

روش ترکیبی آزمون دکتری شانس قبولی دانشجویان را افزایش می‌دهد

خدایی با تاکید بر اینکه درس‌ها و مواد آزمون از مواردی است که متخصصان شورای عالی که عصاره گروه‌های آموزشی دانشگاه‌ها هستند، آن را برنامه‌ریزی می‌کنند، گفت: یکی از ایرادات روش قبلی آن بود که یک دانشجو حداکثر می‌توانست در آزمون دو دانشگاه شرکت کند که این امر شانس قبولی وی را کاهش می‌داد و وی فرصت قبولی زیادی را از دست می‌داد. اما با روش جدید، عدالت نسبی بیشتری برای داوطلبان وجود دارد.

به گفته رییس سازمان سنجش آموزش کشور، سیاست فعلی وزارت علوم به ویژه در دولت یازدهم آن است که سنجش به صورت متمرکز انجام شده و پذیرش دانشجوی دکتری به دانشگاه‌ها واگذار شود. به این معنا که یک غربالگری اولیه ، افراد را برای مصاحبه دا کرده و آنها را به دانشگاه‌ها هدایت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بررسی سوابق تحصیلی (مصاحبه، سوابق آموزشی و پژوهشی) داوطلب از سوی دانشگاه باعث می‌شود که استاد بتواند دانشجوی مورد نظر خود را با توجه به پارامترهای مشخص انتخاب کند، گفت: از طرف دیگر نیز برای آنکه داوطلبان احساس بی‌عدالتی نکنند و این تصور به وجود نیاید که استاد و گروه آموزشی یک دانشجو را از سال اول دوره کارشناسی برای ورود به دوره دکتری انتخاب کرده است، یک آزمون اولیه نیز برگزار می‌شود. ولی باید توجه داشت که ممکن است تغییری در وضع هر یک از بخش‌های سوابق تحصیلی (مصاحبه، سوابق آموزشی و پژوهشی) و آزمون کتبی ایجاد شود، اما هرگز هیچ از این بخش‌ها حذف نمی‌شود.

نحوه برگزاری آزمون زبان دکتری، سئوالات این آزمون و همچنین اعتباربخشی به این آزمون نیز از نکاتی بود که خدایی در این گفت‌وگو به آن اشاره کرد و گفت: فرآیند کلی سازمان سنجش آن است که به سمت اعتباردهی به تمام آزمون‌ها حرکت کند تا داوطلب بتواند در صورت عدم موفقیت در کسب حد نصاب لازم برای قبولی در آزمون دکتری فرصت دیگری برای شرکت در آزمون را داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه اعتباربخشی به آزمون در کنار تعدد آزمون‌ها از اهداف آینده سازمان سنجش است، اظهار کرد: همانطور که در مورد آزمون سراسری نیز شورای سنجش و پذیرش درباره تعداد آزمون و نحوه برگزاری آن تصمیم‌گیری می‌کند، در زمینه آزمون دکتری نیز همین اتفاق می‌افتد. اما هنوز طرح آزمون دکتری سال 94 نهایی نشده است. با این حال فرآیند جداسازی سنجش از پذیرش ادامه پیدا خواهد کرد و این چارچوب به گونه‌ای پیش می‌رود که اختیارات دانشگاه‌ها بیشتر شود.

انجام آزمون استعداد تحصیلی مورد تایید همه دانشگاه‌های معتبر دنیا است

از دیگر ابهامات داوطلبان آزمون دکتری، ضرورت برگزاری آزمون استعداد تحصیلی بود که رییس سازمان سنجش آموزش کشور در باره آن اظهار کرد: آزمون استعداد تحصیلی آزمونی مشابه GRE است که در بزرگترین دانشگاه‌های دنیا هم برگزار می‌شود. درواقع در دانشگاه‌های معتبر جهان برای پذیرش یک دانشجو در ابتدا آزمون GRE و سپس آزمون زبان گرفته می‌شود تا پس از طی این مراحل، داوطلب بتواند وارد فرآیند ارزیابی سوابق آموزشی و پژوهشی شود. در نتیجه برگزاری این دو آزمون مورد قبول در تمامی دانشگاه‌های دنیا و یک روند کلی در این زمینه است.

خدایی با اشاره به اینکه نحوه عملکرد دانشجویان در آزمون کتبی و نحوه عملکرد آنها در آزمون استعداد تحصیلی با یکدیگر همبستگی دارند، گفت: اما این امر باعث نمی‌شود که هیچ کدام از این آزمون‌ها حذف شود. زیرا هدف از برگزاری این آزمون‌ها، نه فقط سنجش میزان معلومات دانشجو، بلکه انتخاب دانشجویان برتر از میان تمام متقاضیان ورود به دوره دکتری است.

کاهش تعداد سوالات آزمون زبان و تخصصی شدن این آزمون

وی در پاسخ به یکی دیگر از سئوالات داوطلبان در زمینه عمومی بودن سئوالات آزمون زبان دکتری، اظهار کرد: یکی از تغییراتی که در آزمون دکتری امسال نسبت به سال گذشته ایجاد شده، در بحث آزمون زبان است. این آزمون در سال‌های قبل مشابه آزمون‌های جهانی بود و از همان روش‌های متداول در تمام دنیا استفاده می‌شد. یکی از بحث‌هایی که در حال حاضر مطرح شده، آن است که از وزن تاثیر آزمون زبان کاسته شده و وزن بیشتری به آزمون تخصصی داده شود.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اینکه در نتیجه نظرات و انتقادات متقاضیان در سال پیش‌رو تغییراتی در آزمون زبان و سئوالات این آزمون ایجاد شد، خاطر نشان کرد: امسال سئوالات آزمون زبان تخصصی هر رشته خواهد بود. همچنین تعداد این سئوالات به 30 سئوال کاهش داده شده است و علاوه بر آن ضریب آن نیز از دو به یک کاهش یافته است که عملا تمام این تغییرات مطابق با نظرات داوطلبان بوده است.

خدایی افزود: البته این آزمون به لحاظ مسائل فنی سنجش نمره منفی دارد و داوطلب نمی‌تواند با شانسی زدن سئوالات، نمره بگیرد.

مجازین به انتخاب رشته با توجه به رشته انتخابی ونمره کسب شده در آزمون به دانشگاه‌ها دعوت می‌شوند

وی همچنین در رابطه با نحوه دعوت مجازین به انتخاب رشته به دانشگاه‌های مختلف، تصریح کرد: در مرحله اول که داوطلبان مجاز به انتخاب رشته می‌شوند، می‌توانند با توجه به نمره خود، انتخاب رشته کنند و سپس سازمان سنجش با در نظر گرفتن سه معیار نمره آزمون و انتخاب فرد، معدل کارشناسی و ارشد این افراد مجاز را به دانشگاه‌ها معرفی می‌کند. به همین دلیل اگر نمره یک داوطلب با رشته‌ای که انتخاب کرده است، مطابقت نداشته باشد، طبیعتا برای بررسی سوابق تحصیلی (مصاحبه، سوابق آموزشی و پژوهشی) به آن دانشگاه معرفی نخواهد شد.

تاثیر 20 درصدی معدل در آزمون دکتری از دیگر مطالبی بود که رییس سازمان سنجش آموزش کشور به آن پرداخته و در این باره تصریح کرد: در آزمون دکتری رشته مرتبط تعریف شده است. بنابراین داوطلبین نمی‌توانند از هر رشته‌ای برای شرکت در آزمون هر رشته اقدام کنند، مگر اینکه آن رشته‌ها بین رشته‌ای باشد. با در نظر گرفتن این توضیحات معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجویان طراز شده و در نمره کنکور این افراد تاثیر خواهد داشت.

 

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه یک دانشجو چهار سال در دوران تحصیلی خود ارزیابی شده است، طبیعی است که نتیجه به دست آمده در این چهار سال از پارامترهای دخیل در قبولی آزمون دکتری باشد و نمی‌توان نتیجه هر داوطلب در آزمون دکتری را به صورت مطلق در نظر گرفت.

پذیرش دانشجوی استعداد درخشان بر عهده هر دانشگاه است

سلیقه‌ای عمل کردن دانشجویان در پذیرش دانشجویان استعداد درخشان بدون آزمون برای دوره دکتری نیز از مسائل دیگری بود که داوطلبان شرکت در دوره‌های دکتری درباره آن ابهام داشتند.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به ابهامات در این زمینه اظهار کرد: در بحث پذیرش دانشجوی استعداد درخشان بدون آزمون، سازمان سنجش تنها نقش تعیین‌کننده و نظارتی دارد و دانشگاه‌ها هم طبق آیین‌نامه اجبار ندارند که هر سال دانشجویان استعداد درخشان را بدون آزمون در دوره دکتری پذیرش کنند. بلکه هر دانشگاه بر اساس امکانات و وضعیت هر سال تحصیلی خود تصمیم می‌گیرد که با در نظر گرفتن سوابق تحصیلی یک دانشجو و وضعیت علمی وی، این دانشجو را در دوره دکتری پذیرش کند. نقش سازمان سنجش آن است که در مورد افراد پذیرفته شده نظارت داشته باشد که این افراد در چارچوب ضوابط پذیرش شده باشند.

 

جزئیات ارائه وام به دانشجویان دانشگاه آزاد (92/10/14)

ایران کنفرانس

جزئیات ارائه وام به دانشجویان دانشگاه آزاد

رئیس صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد با بیان اینکه یک سوم دانشجویان این دانشگاه متقاضی وام هستند، گفت: نیازمند افزایش سهم اعتبار دانشگاه آزاد اسلامی از بودجه دولتی هستیم.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد، رضا سعید رئیس صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد با بیان اینکه منابع صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد از محل شهریه دانشجویان تأمین می‌شود، خاطر نشان کرد: واحدها و مراکز دانشگاهی در پایان هر سال مالی دو درصد از درآمد خود را به این صندوق اختصاص می‌دهند.

وی ادامه داد: صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد از محل درآمد خود، وام‌های تأمین شهریه، قرض الحسنه ضروری، قرض الحسنه ازدواج، قرض الحسنه تأمین مسکن و کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان می‌دهد.

سعید با تأکید بر اینکه وام به تمام دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تعلق می‌گیرد، اظهار داشت: با توجه به شرایط و توان اقتصادی دانشجویان زمان بازپرداخت وام متفاوت است، به گونه‌ای که وام کوتاه مدت در طول ترم، وام میان مدت در اقساط 36 ماه و وام بلند مدت در اقساط 60 ماه تسویه می‌شود.

وی گفت: در نیمسال اول سال تحصیلی جاری از محل منابع صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد به 160 هزار دانشجو، یک هزار و 100 میلیارد ریال وام و از محل بودجه دولت 400 میلیارد ریال به 30 تا 40 هزار دانشجو وام پرداخت شده است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد افزود: پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال از محل منابع این صندوق با اعتباری نزدیک به دو هزار و 600 میلیارد ریال به 450 هزار دانشجو تسهیلات ارائه شود.

سعید ادامه داد: اگر دولت برای نیمسال دوم 400 میلیارد ریال اعتبار به دانشگاه آزاد اختصاص دهد، می‌توان به حدود 30 تا 40 هزار دانشجو وام اعطاء کرد.

وی به نحوه پرداخت اعتبار صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد در سال 91 اشاره و تصریح کرد: در سال 91 از محل منابع صندوق دو هزار و 326 میلیارد ریال وام تأمین شهریه، 25 میلیارد و 826 میلیون ریال وام کمک هزینه تحصیلی، هشت میلیارد و 800 میلیون ریال وام مسکن، 54 میلیارد ریال وام ازدواج و هفت میلیارد ریال وام ضروری پرداخت شده است.

وی افزود: 419 هزار دانشجو وام تأمین شهریه، 5341 دانشجو وام کمک هزینه تحصیلی، 1893 نفر وام مسکن، 4584 نفر وام ازدواج و 978 نفر وام  ضروری دریافت کرده‌اند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد با اشاره به 640 میلیارد ریال سهم این دانشگاه از بودجه دولت برای وام در سال91، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی این مبلغ را به 80 هزار دانشجو وام بلند مدت با بازپرداخت بعد از فراغت از تحصیل پرداخت کرده است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی دارای یک میلیون و 500 هزار دانشجو است، گفت: هر ساله 300 هزار دانشجو متقاضی وام بلندمدت هستند که اعتبار صندوق رفاه دانشجویان این دانشگاه تنها پاسخگوی 100 هزار دانشجو است.

سعید با اشاره به افزایش تورم، تعداد دانشجو و مشکلات مالی دانشجویان، خواستار افزایش سهم دانشگاه آزاد اسلامی از محل بودجه دولتی و ردیف بودجه مستقل به منظور ارائه وام به دانشجویان شد.

 

پردیس ارس دانشگاه تهران دانشجوی کارشناسی ارشد می‌پذیرد (92/10/13)

ایران کنفرانس

پردیس ارس دانشگاه تهران دانشجوی کارشناسی ارشد می‌پذیرد

پردیس بین المللی ارس دانشگاه تهران جزئیات جدید ثبت نام و پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، پردیس بین المللی ارس دانشگاه تهران برای نیمسال دوم سال تحصیلی جاری اقدام به پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد می کند.

دانش آموختگان کارشناسی تمام رشته ها می توانند برای رشته مورد علاقه خود داوطلب شوند؛ داوطلبانی که در رشته غير مرتبط با رشته کارشناسی خود پذيرفته شوند لازم است دروس کمبود و پيش نياز لازم را مطابق آئين نامه مربوط، اخذ کرده و بگذرانند.

تعداد واحد های درسی با احتساب واحدهای پايان نامه برای تمام رشته های تحصيلی به استثنای رشته های مديريت MBA برابر 99 واحد و برای رشته های مديريت MBA برابر 85 واحد است. واحدهای جبرانی، کمبود و تقويتی زبان انگليسی که ممکن است برای تمام يا گروهی از دانشجويان منظور شود، اضافه بر واحد های مذکور خواهد بود.

مدارک معادل کارشناسی و يا عناوين مشابه، برای ورود به اين دوره ها قابل قبول نيست.

اعلام رشته به معنی برگزاری حتمی دوره نيست و چنانچه به دليل عدم تکميل ظرفيت يا هر دليل ديگر، برای رشته خاصی اعلام نتيجه نشود، وجه ثبت نام اوليه به متقاضيان آن رشته عودت داده خواهد شد. براي ثبت نام فقط امكان انتخاب سه رشته وجود دارد و به انتخابهاي بيشتر ترتيب اثر داده نخواهد شد.

پردیس ارس در رشته های حقوق عمومی، علوم سیاسی، روانشناسی بالینی، آموزش زبان انگلیسی، طراحی شهری، توسعه اقتصادی و برنامه ریزی، برنامه ریزی آمایش سرزمین، علوم اقتصادی، مهندسی معماری، مهندسی عمران - محیط زیست و برخی رشته های دیگر، دانشجو می پذیرد.

 

14 دی، آخرین مهلت ثبت نام دکتری دانشگاه آزاد/ برگزاری آزمون در 24 بهمن (92/10/13)

ایران کنفرانس

14 دی، آخرین مهلت ثبت نام دکتری دانشگاه آزاد/ برگزاری آزمون در 24 بهمن

رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی از تمدید مهلت ثبت نام دوره دکتری تخصصی (PHD) این دانشگاه تا روز شنبه 14 دی ماه خبر داد.

به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، دکتر ناصر اقبالی گفت: آن دسته از داوطلبانی که تاکنون نتوانسته اند به هر دلیلی در دوره دکتری تخصصی سال 93 ثبت نام کنند با مراجعه به سایت www.azmoon.org نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.

اقبالی در ادامه توصیه کرد: این ثبت نام تا روز شنبه 14 دی ماه ادامه دارد، لذا به داوطلبان توصیه می شود هرچه سریعتر نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.

رئیس مرکز آزمون درخصوص تعداد رشته/محل هایی که هر داوطلب می تواند انتخاب کند، گفت: هر داوطلب آزمون دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی می تواند یک رشته و حداکثر 5 واحد دانشگاهی را انتخاب و در سایت درج کند.

دکتر اقبالی تأکید کرد: سؤالات آزمون دوره دکتری تستی است و به هر سؤال مثبت 3 نمره اضافه و از هر سوال منفی یک نمره کسر و برای سوال های بدون جواب نمره ای در نظر گرفته نمی شود، لذا لازم است براساس ضوابط آزمون های تستی به پاسخگویی سوالات بپردازند.

به گفته ی وی دو رشته معماری و شهرسازی استثنا بوده و دارای آزمون عملی است.

دکتر اقبالی در ادامه تاکید کرد: 75 درصد نمره هر فرد نمره آزمون و 25 درصد نمره مصاحبه خواهد بود. لذا پذیرش در مرحله آزمون به معنای معرفی فرد برای مرحله مصاحبه خواهد بود.

وی در مورد حوزه امتحانی داوطلبان گفت: داوطلبان با آزمون می توانند در صورت تمایل حوزه امتحانی خود را با توجه به نزدیکی به محل سکونت خود انتخاب کنند. این حوزه های امتحانی شامل اصفهان(خوراسگان)، تبریز، رشت، ساری، کرمان، مشهد، علوم و تحقیقات خوزستان، تهران، پردیس علوم و تحقیقات سیستان و بلوچستان، شیراز و علوم و تحقیقات کرمانشاه است.

وی درخصوص زمان برگزاری آزمون دوره دکتری گفت: این آزمون در 24 و 25 بهمن ماه در روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار می شود.

رئیس مرکز آزمون در پایان توصیه کرد: داوطلبان می توانند در صورت مواجه شدن با هر سؤال یا ابهامی به سایتهای www.azmoon.org و www.pubr-azmoon.com مراجعه کنند.

وی افزود: همچنین در قسمت پرسش و پاسخ، سؤال خود را مطرح کنند و یا به آدرس الکترونیکی آدرس ایمیل جهت جلوگیری از رباتهای هرزنامه محافظت شده اند، جهت مشاهده آنها شما نیاز به فعال ساختن جاوا اسكریپت دارید ایمیل خود را ارسال کنند تا کارشناسان مرکز در اسرع وقت به آنها پاسخ گویند.

 

کیش میزبان سمینار نانوتکنولوژی می‌شود

ایران کنفرانس

کیش میزبان سمینار نانوتکنولوژی می‌شود

با همکاری دانشگاه جامع علمی و کاربردی سالن خلیج فارس مرکز همایش‌های بین‌المللی جزیره کیش در روز 15 دی ماه میزبان سمینار نانوتکنولوژی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فارس از جزیره کیش این سمینار با محورهای نانو در صنعت گردشگری، نانو در پروژه‌های عمرانی و ساختمانی، کاربرد نانو در تجهیزات پزشکی، نانو در صنایع آب و فاضلاب، نانو در تجهیزات صنعت نفت و گاز و نانو در آرایشی و بهداشتی برگزار می‌شود.

بنا به گفته برگزارکنندگان این سمینار در جزیره کیش هدف از علوم و فناوری نانو درک خواص و ساخت انواع مواد، ساختارها و افزارها در حد مقیاس نانو متری است.

این مواد و ساختارها ممکن است خواصی کاملا متفاوت از توده مواد و ساختارهای بزرگ‌تر داشته باشند و به همین دلیل عرصه وسیعی از سئوالات علمی و کاربردهای جدید گشوده شده است.

یادآور می‌شود با توجه به اهمیت این فناوری در جهان فعالیت در این حوزه در مراکز علمی کشور آغاز گردیده است و مطالعات امکان سنجی، به منظور ایجاد پژوهشکده علوم و فناوری نانو در ابتدای سال 1383 توسط گروهی از اساتید دانشگاه صنعتی شریف انجام شد. پس از تدوین اهداف و برنامه‌های پژوهشی و ارسال به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجوز تاسیس پژوهشکده در شهریور 1383 به دانشگاه اعلام گردید و در همان سال پژوهشکده با اهداف ذیل آغاز به کار کرد.

سمینار نانو تکنولوژی با پیام تولید ثروت و افزایش کیفیت زندگی 15 دی ماه جاری با حضور نخبگان و اساتید برتر عرصه دانش و فن آوری به میزبانی جزیره مرجانی کیش برگزار خواهد شد.

 
مطالب بیشتر...

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی
بورس های تحصیلی و کارآموزی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1403© : ایران کنفرانس