پاکسازی حافظه از خاطرات ترسناک با زردچوبه

ایران کنفرانس

پاکسازی حافظه از خاطرات ترسناک با زردچوبه

تحقیقات نشان داده که یک ادویه مورد استفاده در کاری می‌تواند به حذف خاطرات بد کمک کند.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، ترکیب زرد رنگ کورکومین که در ریشه گیاه زردچوبه یافت می‌شود، از ذخیره شدن خاطرات ترسناک جدید در مغز جلوگیری کرده و همچنین خاطرات ترسناک قدیمی را نیز از ذهن پاک می‌کند.

امید است که این نتایج بتواند درمان‌هایی برای مبتلایان به اختلالات روانی ایجاد کند.

محققان دانشگاه سیتی نیویورک موش‌ها را آموزش دادند که در برابر یک صدای خاص بترسند. دانشمندان بر این فرض بودند که موش‌ها زمانی که برجای خودشان خشک بشوند ، می‌ترسند.

چند ساعت بعد هنگامی که همان صدا برای موشها پخش شد، گروهی که غذای عادی خورده بودند، ترسیدند. اما موشهایی که غذای مملو از کورکومین خوردند، در جای خود خشک نشدند که این اتفاق نشان می‌داد خاطرات ترسناک آن‌ها پاک شده است.

به گفته محققان، مبتلایان به اختلال تنش پس از ضربه یا اختلالات دیگر که مشخصه آن‌ها خاطرات ترسناک است، ممکن است بتوانند از تغذیه غنی از کورکومین بهره ببرند.

خاطرات در مغز به شکل ارتباطات جدید بین نورون‌ها شکل می‌گیرند. آن‌ها در ابتدا شکننده هستند اما بتدریج و با قرار گرفتن در حافظه طولانی مدت طی فرآیندی موسوم به تثبیت در مغز باقی می‌مانند.

یادآوری خاطرات باعث بی‌ثبات شدن آن‌ها در مغز شده و برای مدتی مانند خاطرات جدید بنظر می رسند.

گفته می شود کورکومین از تاثیر ضد التهابی در بدن برخوردار بوده و این ممکن است توضیح‌دهنده شیوه عملکرد آن بر روی خاطرات ترسناک باشد.

هنوز کاملا مشخص نیست که کورکومین چگونه خاطرات ترسناک را ترمیم کرده و تاثیری بر سایر خاطرات ندارد اما واضح است که سیستم‌های خاطرات مختلف، خاطره‌های گوناگون را کدگذاری می‌کنند.

از این رو ممکن است خاطره رویداد در جای خود قرار داشته باشد اما خاطره ترس آن حذف شده باشد.

پژوهشهای پیشین نشان داد بود که این ادویه ممکن است در درمان سرطان، بیماری‌های قلبی و آرتروز مؤثر بوده و همچنین از تأثیر ضد افسردگی برخوردار باشد.

آخرین بروزرسانی (چهارشنبه ، 1 بهمن 1393 ، 18:16)

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس