تاثیر جایگاه اجتماعی بر سیستم ایمنی بدن

ایران کنفرانس

تاثیر جایگاه اجتماعی بر سیستم ایمنی بدن

یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که سیستم ایمنی افراد با تغییر جایگاه اجتماعی آنها تغییر کرده و تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال نیوز تودی، این تیم تحقیقاتی با بررسی 9000 ژن، نشان دادند که سیستم ایمنی افراد با تغییر جایگاه اجتماعی آنها تغییر کرده و تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

در آمریکا، مردمی که از نظر اجتماعی و اقتصادی در رتبه پایین قرار دارند،بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت هستند.

تفاوت در امید به زندگی بین کسانی که در رتبه‌های پایین و بالای اجتماعی قرار دارند متفاوت بوده و مدتهای زیادی تحت بررسی قرار گرفته است.

البته عوامل مختلفی در محل کار، از جمله دسترسی به مراقبت‌های پزشکی و تفاوت در عاداتی مانند ورزش، رژیم غذایی و سیگار کشیدن نیز بر طول عمر افراد تاثیر دارد.

با این حال، این امر واضح است که استرس مزمن در زندگی افرادی که در رتبه‌های پایین اجتماعی قرار دارند بر عملکرد سیستم ایمنی آنها تاثیر بسزایی دارد.

گروهی از محققان از موسسات مختلفی مانند دانشگاه دوک و دانشگاه کارولینای شمالی، در یک پژوهش جدید تفاوت سیستم ایمنی در میمونهای رزوس با رتبه‌های مختلف اجتماعی را در مرکز تحقیقات ملی پستانداران YERKES وابسته به دانشگاه اموری مورد بررسی قرار دادند.

این محققان در مرحله اول پژوهش خود 45 میمون زن ناشناس با یکدیگر را با هم روبرو کرده و رفتار هر یک را در این تعامل و برخورد مورد بررسی قرار دادند.

آنها به طور خودکار در رتبه بندی‌های اجتماعی مختلف قرار گرفته و رفتارهای متفاوتی را از خود نشان دادند.

هنگامی که جایگاه و رتبه هر یک از آنها مشخص شد، محققان سلول های ایمنی این میمون ها را استخراج کرده و فعالیت 9000 ژن در آنها را اندازه‌گیری کردند.

از این ژن‌ها، بیش از  1600 عدد آنها  در زنانی که در رتبه پایین و بالای جامعه قرار داشتند متفاوت بیان می‌شد.

این تفاوت به خصوص در سلول‌های کشنده طبیعی رایج بود.

سلولهای کشنده طبیعی(Natural killer cell) (NK cells) لنفوسیتهایی از سیستم ایمنی بدن هستند که در ایمنی سلولی و ایمنی ذاتی (Innate immune system) دخیل هستند.این سلولها جزء سیستم ایمنی ذاتی بدن هستند.

اگر نتایج این تحقیقات درباره انسان‌ها درست باشد می‌تواند به کشف درمان‌هایی برای کسانی که بیشتر در معرض این خطرات هستند منجر شود.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس