اخبار دانشگاهی

ماده واحده «آیین‌نامه ارتقای اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها» ابلاغ شد (1403/12/2)

ایران کنفرانس

ماده واحده «آیین‌نامه ارتقای اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها» ابلاغ شد

رییس جمهور و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده واحده «تعیین اصول حاکم بربازنگری آیین‌نامه ارتقا مرتبه اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری» را برای اجرا ابلاغ کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیدابراهیم رئیسی رییس جمهور و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده واحده «تعیین اصول حاکم بر بازنگری آیین‌نامه ارتقا مرتبه اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری» که در جلسات ۸۹۴ و ۸۹۵ مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶ و ۱۴۰۲/۱۱/۱۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی و براساس مصوبه جلسات ۴۵۷ و ۴۵۸ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۰۳ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی (بنا به پیشنهاد شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور)، به تصویب رسیده است را ابلاغ کرد.

این ماده واحده به شرح ذیل برای اجراء ابلاغ می‌شود:

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

معاونت رییس جمهور در امور زنان و خانواده

ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور

ستاد خانواده و زنان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

شورای تحول و ارتقا علوم انسانی

ماده واحده «تعیین اصول حاکم بر بازنگری آیین‌نامه ارتقا مرتبه اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری» که در جلسات ۸۹۴ و ۸۹۵ مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶ و ۱۴۰۲/۱۱/۱۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی و براساس مصوبه جلسات ۴۵۷ و ۴۵۸ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۰۳ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی (بنا به پیشنهاد شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور)، به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجراء ابلاغ می‌شود:

«ماده واحده- با استناد به بند ۶ سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)؛ راهبردهای کلان ۵، ۶، ۷، ۸ و ۹ نقشه جامع علمی کشور؛ راهبرد ۴ نظام فرهنگی- تربیتی، راهبرد ۷ نظام پژوهش و فناوری و راهبرد ۹ نظام آموزشی سند دانشگاه اسلامی و بند ۳ ماده واحده «تعیین الزامات اجرایی مربوط به بهبود عوامل مؤثر بر پیشرفت علمی کشور» (مصوب ۱۳۹۸/۱۱/۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی)؛ «اصول حاکم بر بازنگری آیین‌نامه ارتقا مرتبه اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری» به شرح بندهای ذیل تعیین می‌شود:

الف) تنوع بخشی به مسیرهای ارتقا مرتبه: تأکید بر امکان ارتقا اعضای هیأت علمی از مسیرهای آموزش محور، پژوهش محور و آموزش - پژوهش محور؛

تبصره ۱- کسب حداقل امتیازهای لازم آموزشی و پژوهشی در هر یک از مسیرهای مذکور الزامی است.

تبصره ۲- دستیابی به دستاوردهای مؤثر، ماندگار، تحول‌آفرین، اقتدارآفرین و انجام پژوهش‌ها و فعالیت‌های نیاز محور، تقاضامحور و حل‌کننده مسائل کشور؛ محور اصلی آیین‌نامه ارتقا در مسیرهای فوق‌الذکر است و از ضریب بالاتری برخوردار بوده و دارای امتیاز ویژه هستند.

تبصره ۳- ارتقا مرتبه اعضای هیأت علمی مؤسسات پژوهشی وابسته به سایر دستگاه‌های اجرایی؛ صرفاً از مسیر دستاوردهای ماندگار و پژوهش‌های نیازمحور، تقاضامحور یا حل مسأله امکان‌پذیر است.

ب) متناسب‌سازی شیوه ارتقا با ماهیت گروه‌های علمی: تأکید بر تفکیک جداول حداقل امتیازهای آموزشی- تربیتی و پژوهشی لازم برای ارتقا در گروه‌های علوم پایه، علوم انسانی، علوم اجتماعی و رفتاری، فنی- مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر، معارف اسلامی، دامپزشکی و رشته‌های بالینی علوم پزشکی؛

ج) متناسب‌سازی شیوه ارتقا با مأموریت دانشگاه‌ها و مؤسسات: تأکید بر امکان برقراری ضوابط و مقررات خاص و متناسب با هریک از مسیرهای ارتقا به تفکیک گروه‌های مختلف علمی و مأموریت‌های محوله در چارچوب اصول این ماده واحده؛

د) متناسب‌سازی شیوه ارتقا با زیرنظام‌های آموزش عالی: تأکید بر جایگزینی بخشی از امتیازات الزامی پژوهشی و فناوری برای دانشگاه‌ها یا واحدهای آموزش عالی با مأموریت خاص آموزشی – تربیتی (از قبیل: دانشگاه فرهنگیان، تربیت دبیری شهید رجایی، فنی- حرفه‌ای و علمی کاربردی) با فعالیت‌های آموزشی - تربیتی، نوآوری‌های فنی حرفه‌ای و مهارتی و دانش‌پژوهی آموزشی؛

ه) توجه ویژه به شأن و نقش آموزشی - تربیتی و فرهنگی اعضای هیأت علمی: تأکید بر اصلاح شیوه‌های ارزیابی فعالیت‌ها با تمرکز بر خروجی‌ها، پیامدها و آثار؛ برخورداری از حسن شهرت علمی، اخلاقی و حرفه‌ای؛ پایبندی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ارزش‌های اسلامی و انقلابی؛ نقش‌آفرینی مؤثر در ابعاد تربیتی با اهتمام به رفع چالش‌های فکری، اعتقادی، فرهنگی و اخلاقی دانشگاهیان؛ و درج فعالیت‌های متناسب با شاگردپروری، مسؤولیت‌پذیری نسبت به دانشجویان و جامعه، امیدآفرینی، اخلاق حرفه‌ای و دانش‌پژوهی آموزشی؛

و) تقویت جریان ملی دانش و نقش جوامع علمی و نظامات ارزیابی داخلی: تأکید بر تقویت مرجعیت زبان فارسی؛ حمایت از انتشار دستاوردهای پژوهشی در مجلات ملی بین‌المللی؛ تقویت نظام استناددهی ملی؛ حمایت از پایگاه‌های استنادی معتبر بین‌المللی بومی؛ ارائه ارزیابی محرمانه صاحب‌نظران از آثار و دستاوردهای اصلی منتخب متقاضی به هیأت ممیزه مؤسسه؛ بررسی دستاوردهای ماندگار (موضوع تبصره ۲) در کمیته‌های فرادانشگاهی به منظور امکان پیشنهاد جایگزینی امتیازهای حاصل از این دستاوردها با ضوابط و مقررات خاص مؤسسه؛

ز) ضرورت اثبات و استمرار شایستگی و صلاحیت علمی و کیفیت و اثربخشی فعالیت‌های عضو هیأت علمی: تأکید بر الزام به ارائه دستاوردهای برجسته و اثربخش آموزشی - تربیتی، فرهنگی، پژوهشی، فناورانه، هنری به شیوه‌های مختلف از جمله در قالب سخنرانی عمومی با حضور کمیته هم‌تا برای ارتقا به مرتبه استادی؛ ارزش‌گذاری به رهبری گروهی؛ گذار از ارتقا مبتنی بر فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی به ارتقا مبتنی بر آثار و فعالیت‌های مبتنی بر برنامه پژوهشی هدفمند و جهت‌دار عضو هیأت علمی؛ گسترش شبکه‌های علمی ملی و بین‌المللی با اولویت جهان اسلام و توجه ویژه به دستاوردها و فعالیت‌های مشترک علمی- آموزشی (بین‌رشته‌ای، بین‌مؤسسه‌ای، مشترک با صنعت و جامعه، بین‌المللی و سایر فعالیت‌های مشترک)؛ تعیین حداقل مدت ماندگاری در مرتبه قبلی برای ارتقا به مراتب دانشیاری و استادی به ترتیب معادل ۴ و ۷ سال با در نظر گرفتن استثناء برای عضو هیأت علمی دارای دستاوردهای شاخص برای ارتقا به مرتبه استادی؛

ح) توجه ویژه به نقش اعضای هیأت علمی در تقویت دیپلماسی فعال و الهام بخش علمی - آموزشی - تربیتی در راستای مرجعیت علمی.

ط) توجه ویژه به خدمات، پاسخگویی و مسؤولیت‌های اجتماعی عضو هیأت علمی: تأکید بر اثرگذاری اجتماعی فعالیت‌های عضو هیأت علمی در حل مسائل جامعه و جهان اسلام؛ تقویت فعالیت‌های داوطلبانه و جهادی؛ نقش آفرینی مؤثر در ارتقا سازمانی مؤسسه و پیشرفت کشور متناسب با هدف متعالی استقرار مؤلفه‌های تمدن نوین اسلامی؛

ی) توجه ویژه به اثربخشی علوم انسانی، اجتماعی و هنر مبتنی بر ساحت‌های تحول علوم انسانی با رویکرد اسلامی، تقویت خردورزی، روحیه نقد علمی و نظریهپردازی و تولید علم نافع با تأکید بر همکاری حوزه و دانشگاه؛

ک) متناسب‌سازی شیوه ارتقا با رعایت اصل خانواده محوری، اقتضائات نقش‌های خانوادگی اعضای هیأت علمی و توجه به عدالت جنسیتی.

تبصره ۱- «آیین‌نامه ارتقا مرتبه اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری»، آیین نامه‌ای واحد و مشتمل بر سه فصل اختصاصی مستقل؛ ۱- حوزه علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر ۲- حوزه علوم پزشکی و ۳- حوزه سایر علوم (علوم پایه، فنی- مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، دامپزشکی و…) و یک فصل مشترک خواهد بود.

وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظفند در تعامل با فرهنگستان‌ها و با بهره گیری از نظرات صاحبنظران و نخبگان، با حضور نمایندگان ستاد خانواده و زنان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و معاونت رییس جمهور در امور زنان و خانواده، ظرف مدت حداکثر ۲ ماه از تاریخ ابلاغ این ماده واحده؛ آیینن امه ارتقا جاری را (مصوب جلسه ۷۷۶ مورخ ۱۳۹۴/۱۲/۱۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی) بر اساس اصول مندرج در ماده واحده فوق‌الذکر، بازنگری و جهت تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه کنند.

تبصره ۲- فصل مستقل مربوط به حوزه علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر توسط شورای تحول و ارتقا علوم انسانی جهت درج در متن پیش نویس بازنگری شده آیین‌نامه ارتقاء، پیشنهاد می‌شود».

 

کارت شرکت در آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری ۳۰ بهمن منتشر می‌شود (1403/11/27)

ایران کنفرانس

کارت شرکت در آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری ۳۰ بهمن منتشر می‌شود

معاون آزمون‌های سازمان سنجش از انتشار کارت شرکت در آزمون های کارشناسی ارشد و دکتری (نیمه‌متمرکز) «Ph.D» سال ۱۴۰۳ از روز دوشنبه ۳۰ بهمن در سایت سازمان سنجش آموزش کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر علی صدر با اعلام این خبر افزود: آزمون ورودی مقطع کارشناسی‌ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۳ در صبح و بعدازظهر روز جمعه ۴ اسفند ماه سال جاری و آزمون مقطع دکتری (نیمه‌متمرکز) Ph.D»» سال ۱۴۰۳ بعدازظهر روز جمعه ۴ اسفند ماه بر اساس اطلاعات مندرج بر روی کارت شرکت در این آزمون‌ها برگزار خواهد شد.

وی در مورد جزییات برگزاری آزمون کارشناسی ارشد و دکتری سال ۱۴۰۳، گفت: کارت شرکت در این آزمون‌ها از روز دوشنبه ۳۰ بهمن ماه بر روی درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور قرار خواهد گرفت.

صدر افزود: داوطلبان لازم است بر اساس مشخصات شناسنامه‌ای و مشخصات ثبت‌نامی شامل شماره پرونده و کد رهگیری نسبت به پرینت کارت شرکت در آزمون اقدام کنند. برای شرکت در جلسه آزمون همراه داشتن پرینت کارت شرکت در آزمون و همچنین اصل کارت ملی و یا اصل شناسنامه عکس‌دار و ارائه آن الزامی است.

معاون آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور افزود: آن دسته از داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد که علاوه بر کدرشته امتحانی اصلی متقاضی شرکت در رشته امتحانی دوم نیز بوده‌اند نیز باید کارت شرکت در آزمون رشته امتحانی دوم خود را نیز دریافت و پرینت کنند و به آدرس حوزه امتحانی مندرج بر روی کارت مراجعه کنند. زمان برگزاری آزمون رشته‌های شناور بعدازظهر روز جمعه به تاریخ ۴ اسفند ماه است.

وی افزود: ضرورت دارد داوطلبان برای اطلاع از جزییات دریافت کارت و برگزاری آزمون، اطلاعیه‌های منتشر شده در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور را به دقت مطالعه کنند.

 

سامانه ملی صدور کد صحت مدارک تحصیلی دانشگاهی ایجاد می‌شود (1403/11/23)

ایران کنفرانس

سامانه ملی صدور کد صحت مدارک تحصیلی دانشگاهی ایجاد می‌شود

در جلسه کارگروه کمیته فنی «پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور» جزییات کد صحت، ساختار و نحوه پیاده سازی و درج در مدارک تحصیلی مطرح شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان امور دانشجویان، دومین جلسه کارگروه کمیته فنی در خصوص «ضوابط فنی و اجرایی دولت الکترونیک (خوشه ۱۴)» با موضوع «پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور» با حضور نمایندگانی از ارکان آموزشی و پژوهشی کشور در سازمان امور دانشجویان برگزار شد.

این جلسه در ادامه جلسات مربوط به حذف مدارک تحصیلی دانشگاهی فیزیکی و صدور و درج کد صحت الکترونیکی ۲۰ رقمی به عنوان شناسه یکتا با حضور نمایندگان ارکان آموزشی و پژوهشی کشور از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، مدیریت حوزه‌های علمیه برادران و خواهران، حوزه علمیه اصفهان، جامعه الزهرا (س) ، سازمان بازرسی کل کشور به میزبانی اداره کل امور دانش آموختگان، دفتر فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمند سازی سازمان امور دانشجویان برگزار شد.

در این جلسه اعضا به صورت دقیق و مفصل و طی یک نشست سه ساعته به بیان دیدگاه ها، نظرات، چالش های احتمالی و پیشنهادات برای تحقق اهداف و انجام تکالیف قانونی موضوع جلسه پرداختند.

بر این اساس موضوعات مطرح شده در این نشست شامل موارد زیر می‌شود:

۱) مرور مصوبات جلسه شماره ۱ کارگروه کمیته فنی مورخ ۲۵ دی ۱۴۰۲، استاندارد سازی کد صحت الکترونیکی ۲۰ رقمی، سامانه ملی صدور کد صحت مدارک تحصیلی دانشگاهی، یکسان سازی کدینگ بین ارکان آموزشی و پژوهشی کشور، ساختارسازی و سازماندهی برای تشکیل پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی دانشگاهی و برنامه ریزی اقدامات آتی

۲) جزییات کد صحت، ساختار و نحوه پیاده سازی و درج در مدارک تحصیلی، چالش های مربوط به مدارک تحصیلی قدیمی فاقد کد صحت و لزوم صدور و درج کد صحت برای مقاطع تحصیلی قبلی

۳) حسن اجرای قوانین، لزوم در نظر گرفتن دغدغه های مربوط به ارکان آموزشی و پژوهشی کشور در فرایندها و نیز چگونگی صدور و درج کد صحت و بررسی آثار مترتب ناشی از تحقق این اقدام مهم و پیشرو در ساختار حکمرانی کشور

همچنین لزوم تشکیل کارگروه های تخصصی برای بررسی موضوعات، موقعیت صدور کد صحت در فرایند دانش آموختگی، نحوه تجمیع اطلاعات، تنوع و تفاوت مدارج و مدارک تحصیلی و چگونگی مواجهه و مدیریت این موضوع، ایجاد وحدت رویه در این موضوع بین حوزه های پنج گانه کشور، چالش های مربوط به کنترل و ارزیابی مقاطع قبلی تحصیلی جهت صدور کد صحت مقاطع بالاتر، نو بنیان بودن صدور مدرک در مراکز حوزوی و استقبال این مراکز از پیشبرد این موضوع مطابق با اسناد بالادستی و قوانین و مقررات، ارائه خدمات به صورت فرد محور و سازمان محور، رعایت شرط تحفظ در پایگاه داده ها و اطلاعات، لزوم توجه به چرخه حیات تحصیل، رعایت اصل صحت اطلاعات در استاندارد سازی داده ها، عدم وابستگی امور مربوط به دانش آموختگی به فرایند صدور و درج کد صحت، استفاده از خدمات برون خط (آفلاین) در بخشی از پایگاه به منظور پوشش هر گونه امکان و احتمال ناپایداری سامانه های برخط از موضوعات مطرح شده مربوط به حوزه های علمیه در این جلسه بود.

اقدامات انجام شده سازمان امور دانشجویان برای توسعه این امر و اقدامات در حال انجام برای هوشمندسازی فرایندهای مربوطه از جمله فعالیت‌هایی است که تحقق آنها سبب تسهیل و تسریع امور مربوط به مدارک تحصیلی دانشگاهی کشور خواهد گردید و عملا امکان هر گونه جعل و تقلب در مدارک تحصیلی دانشگاهی را به طور کامل از بین خواهد برد.

نیاز به تدوین یک «نقشه راه» و ارتقای امور مطابق تکالیف قانونی در مفهوم کد صحت و صحت سنجی از «تعامل پذیری» به «استنادپذیری» در مدارک رسمی تحصیلی دانشگاهی از دغدغه های سازمان امور دانشجویان است که به صورت جدی اهتمام ویژه ای برای تحقق آن وجود دارد.

در پایان جلسه مقرر شد جلسات به صورت حضوری و غیر حضوری (در فضای مجازی) تا تحقق کامل کلیه الزامات و شرایط ادامه یابد.

در این جلسه حامد ثقفی مدیرکل امور دانش آموختگان، مصطفی صالحی مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی، حیدر مختاری مشاور حوزه داده و فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی، مهدی اقبالی معاون اداره کل امور دانش‌آموختگان سازمان امور دانشجویان حضور داشتند.

 

آیین‌نامه ارتقای اساتید باتوجه به نظرات رهبری نهایی شد (1403/11/6)

ایران کنفرانس

آیین‌نامه ارتقای اساتید باتوجه به نظرات رهبری نهایی شد

رییس مرکز هیات امنا و هیات های ممیزه وزارت علوم از نهایی شدن ایین‌نامه ارتقا در شورای معین خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمد سلیمانی رئیس مرکز هیأت امنا و هیأت‌های ممیزه وزارت علوم در دومین روز از اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد با تبریک ولادت حضرت علی (ع) گفت: امسال تقاضاهای تجدید نظر که به هیأت ممیزه وزارت علوم رسیده است نشان می‌دهد کیفیت هیأت ممیزه‌ها بهبود یافته است.

وی ادامه داد: سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ رأی حدود ۴۷ درصد پروندهای تجدید نظر توسط هیأت مرکزی شکسته شد و ۵۳ درصد را تأیید کرد و نشان می‌داد که کار در دانشگاه درست انجام‌نشده بود.

وی از دانشگاه‌ها خواست اطلاعات اساتید نمونه را برای انتشار در کتاب اساتید نمونه ارسال کنند افزود: در مورد استاد نمونه امسال هم دانشگاه‌هایی که تأخیر دارند باید تا ۳۰ دی مدارک خود را ارائه می‌دادند و ما همچنان منتظر ارسال مدارک هستیم تا در اردیبهشت ۱۴۰۳ مراسم اساتید نمونه را برگزار کنیم.

وی در مورد تجدید نظر خواهی کمیته‌های منتخب درون دانشکده‌ها نیز گفت: اگر کمیته‌های مذکور کسی را رد می‌کنند وی را قانع کرده و مطمئن شوند که بررسی شده است چرا که اگر تجدید نظر خواهی در کمیسیون تخصصی رد شود جای اعتراض است در کمیته منتخب جای اعتراض نیست.

وی با اشاره به آئین‌نامه ارتقا اساتید گفت: این آئین نامه نهایی شده و دوماه پیش وزیر علوم نامه‌ای به شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت تا اصول حاکم بر ای ین نامه ارتقا با توجه رهنمود و مطالبات رهبری در شورا تعیین شود. و براساس آن اصلاحات انجام شود که این کار انجام شد.

سلیمانی افزود: وزارت علوم اصلاحات را انجام داد و هفته قبل کلیات آئین نامه در صحن شورا تصویب شد و به شورای معین واگذار شد.

وی ادامه داد: در شورای معین هم طرح و نهایی شد. البته همه پیشنهادات وزارت علوم تأیید نشد به ویژه یک‌موردی که تحول زا است و ایجاد یک رتبه جدید در نظام ارتقا است.

سلیمانی افزود: اگر این مورد اجرایی و تأیید شود تحول عظیمی در دانشگاه‌ها ایجاد می‌شود ما در حال حاضر استادیار، دانشیار، و استاد در دانشگاه‌ها داریم و یک مرتبه دیگر هم تعریف می‌کنیم.

وی ادامه داد: اساتید ما با تلاشی که می‌کنند تا ۷۰ سالگی به درجه استادی می رسند و اگر استاد نمونه شوند تا ۷۳ سالگی و اگر استاد ممتاز شوند تا ۸۰ سالگی زمان طولانی می‌شود که ما برای فتح قله‌های علمی راه جدیدی را پیش پای اساتید قرار دهیم.

وی ادامه داد: این پیشنهاد در نقشه جامع علمی تصویب شده بود امیدواریم در صحن شورا تصویب شود. رایزنی‌ها انجام‌می شود تا رتبه جدید در دانشگاه‌ها ایجاد شود و اساتید و دانشمندان را در مسیر فتح قله‌ها پیش ببریم.

سلیمانی افزود: درباره خود آئین نامه هم‌نظرات اساتید دریافت شده و نهایی شده منتطر ابلاغ آن هستیم.

وی ادامه داد: وزارت علوم فرصت دوماهه دارد که آن را به شورای عالی انقلاب فرهنگی برساند. بخش فناوری هم به آئین‌نامه ارتقاء اضافه شده که امیدواریم تأیید شود. سومین تحولی که در ایین‌نامه پیش بینی شده است زمان ماندگاری در دوره دانشیاری و استادی افزایش یابد برای دانشیاری ۴ سال قبلی تصویب شد باشد ولی برای دوره استادی ۷ سال تصویب شد.

وی افزود: اگر رتبه جدید هم تصویب شود دوره ماندگاری در آن دوره هم افزایش یافته و به ۱۰ سال می‌رسد. در آئین نامه تلاش شده تمام برون داده‌ها پیش بینی شده و برای آن امتیاز در نظر گرفته شود.

 

سقف حقوق اعضای هیات علمی اعلام شد / آغاز پروژه ساخت مسکن دانشگاهیان (1403/11/6)

ایران کنفرانس

سقف حقوق اعضای هیات علمی اعلام شد / آغاز پروژه ساخت مسکن دانشگاهیان

معاون وزیر علوم گفت: برای اولین بار دستور آغاز ساخت مسکن دانشگاهیان با حضور رییس جمهور و در جلسه شورای عالی مسکن طی هفته آینده صادر می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علی خطیبی امروز در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در دانشگاه فردوسی مشهد، در مورد تأمین اراضی و احداث مسکن دانشگاهیان اظهار داشت: امروز در آموزش عالی ۲ میلیون متر مربع فضای عمرانی نیمه کاره داریم، اگر رقم بودجه عمرانی هر سال ۱۰۰ درصد اختصاص پیدا کند، ۱۳ سال و دو ماه زمان نیاز داریم تا همین پروژه‌ها کامل شود. این وضع یعنی تعریف پروژه عمرانی جدید نه درست است و نه امکان آن را داریم. در دولت هم پروژه جدید تعریف نشده و این سیاست کلی دولت است، حتی رئیس جمهور پروژه‌های نیمه کاره را تمام می‌کند.

وی در مورد تأمین مسکن اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه نیز گفت: بیش از ۱۰۰۰ هکتار اراضی دانشگاه را طی ۹۱ جلسه از اردیبهشت ۱۴۰۲ تا دی ماه ۱۴۰۲ تعییر کاربری دادیم. بر اساس توافق با وزارت راه، اولویت اول فاقدین مسکن و اولویت دوم همه افراد برای کسب مسکن دانشگاهیان هستیم.

رئیس جمهور دستور آغاز ساخت مسکن دانشگاهیان را صادر می‌کند

خطیبی گفت: برای اولین بار دستور آغاز ساخت مسکن کارکنان یک دستگاه با حضور رئیس جمهور و در جلسه شورای عالی مسکن طی هفته آینده در یک جلسه ویدئو کنفرانس داده خواهد شد. روند تغییر کاربری زمین‌های ۱۳ دانشگاه در ۸ استان انجام شده است، ما فعال‌ترین دستگاه اجرایی در این حوزه هستیم به دلیل اهمیت نخبگان و آموزش عالی خود رئیس جمهور روند آغاز ساخت مسکن را اعلام می‌کنند. دانشگاه‌هایی هم که هنوز اقدام نکرده اند، باید این روند را طی کنند تا بار مسکن از روی دوش کارمندان برداشته شود.

معاون وزیر علوم ساخت خوابگاه متاهلی را نکته مهم دیگر دانست و گفت: از آغاز تأسیس دانشگاه در ایران در سال ۱۳۱۳ تا سال ۱۴۰۰ کمتر از ۱۰۰۰ واحد خوابگاه متاهلی ساخته شده بود و از سال ۱۴۰۰ به دلیل تکالیفی که بر اساس قانون جوانی جمعیت و سیاست‌های نگهداشت نخبگان داشتیم و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری، ۳۵۰ واحد خوابگاه متاهلی ساخته و تحویل داده ایم. دانشگاه‌های رازی کرمانشاه، ارومیه، یزد، دامغان، صنعتی اصفهان و محقق اردبیلی اقدامات خوبی صورت دادند.
برای خوابگاه متاهلی با شورای پول و اعتبارات جلسات کارشناسی داشتیم و در شورا پذیرفته شد برای ساخت این خوابگاه‌ها از ظرفیت وام نهضت ملی مسکن استفاده شود، یک بانک هم بانک عامل تعیین شد.

وی افزود: این وام دو سال تنفس دارد و با توجه به اثری که توسعه خوابگاه‌های متاهلی در ماندگاری در نگهداشت نخبگان و سیاست جوانی جمعیت دارد و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری انتظار داریم دانشگاه‌ها از این وام استفاده کنند.

مولد سازی را جدی بگیرید

وی با تاکید بر اهمیت توجه به مولدسازی اموال دانشگاه‌ها گفت: نباید در مورد مولدسازی تردید داشته باشیم و تمام پول مولدسازی به خود دانشگاه برمی گردد؛ مشروط بر اینکه اموال و املاک را در ۴ کمیته، یک کمیته استانی و ۳ کمیته ملی مطرح کنید. تاکنون ۸۸ ملک از دانشگاه‌های مختلف را به کمیته مولدسازی بردیم و مصوبه فروش گرفتیم.

آورده سفرهای استانی برای دانشگاه‌ها

معاون وزیر علوم یکی دیگر از دستاوردهای این حوزه را مصوبات سفر ریاست جمهوری دانست و گفت: در دور اول ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های نیمه تمام جذب کردیم که ۳۴ درصد آن به حساب دانشگاه‌ها واریز شده است. در دور دوم سفرهای رئیس جمهور تاکید داریم، همه منابع وعده داده شده دور اول کامل اختصاص یابد.

وی به مدیریت هزینه اشاره کرد و گفت: برخی دانشگاه‌ها در کاهش هزینه‌ها بسیار موفق بودند و برخی درآمد اختصاصی را افزایش داده اند. ولی دانشگاه‌ها باید در حوزه تخصصی خود مانند فروش تحقیقات، پژوهش، فروش فناوری و بهبود ارتباط با صنعت درامد کسب کنند. یکی از راه‌ها هم در گذشته کسب درامد از سود سپرده بود که بر اساس قانون حذف شده و به همین دلیل هم درآمد برخی دانشگاه‌ها کاهش یافته است.
در حوزه درآمد اختصاصی دانشگاه صنعتی اصفهان و در حوزه جذب دانشجوی خارجی دانشگاه محقق اردبیلی بسیار خوب عمل کرده اند.

وی با اشاره به مدیریت بودجه و هزینه در دانشگاه‌ها گفت: پذیرش دانشجوی شبانه برای آموزش عالی مقرون به صرفه نیست. زیرا شهریه این دانشجویان برای یک سال به طور متوسط حدود ۸ میلیون تومان است ولی قیمت تمام شده هزینه برای این دانشجویان به صورت کلی و خام بیش از ۵۰ میلیون تومان است و این کار راهبرد مناسبی برای افزایش درآمد نیست.

وی در مورد پاداش پایان خدمت کارکنان وزارت علوم شامل اعضای هیأت علمی و کارکنان اظهار داشت: حدود ۹۰۰ میلیارد تومان پاداش پایان خدمت بدهکار بودیم که پرداخت کردیم. همچنین دو ترمیم تخصیص برای دانشگاه‌ها برای تأمین منابع تغذیه تحت عنوان ضروری حساب در آذر و یک بار هم در دی ماه واریز کردیم. ترمیم تخصیص سومی هم تا قبل از واریز حقوق بهمن واریز می‌شود این مبلغ هم ۴۰۰ میلیارد تومان است بنابراین ۳ ترمیم تخصیص برای دانشگاه‌ها در این مدت داشتیم.

اعلام سقف حقوق اساتید

خطیبی در مورد سقف حقوق اعضای هیأت علمی گفت: اکنون حدود ۳۳ هزار عضو هیأت علمی (وزارت علوم) در کشور داریم که در کل کشور ۵۶ نفر و زیر نیم درصد، حقوق بالای سقف حقوق یعنی ۵۵ میلیون تومان دارند. بنابراین فراگیری زیادی ندارد، این موضوع در شورای عالی حقوق و دستمزد مطرح شد و در نهایت سقف حقوق برای استادیار ۶۶ میلیون تومان، دانشیار ۷۰ میلیون تومان و استاد تمام ۷۵ میلیون تومان تعیین شد ولی این موضوع شامل مقامات و معاونان وزیر نشد. مالیات قراردادهای پژوهشی نیز بر اساس بودجه سال آینده ۵ درصد شد. وام مسکن اعضای هیأت علمی را هم از ۱ میلیارد تومان به ۲ میلیارد تومان افزایش دادیم.

وی در ادامه به مواردی از قانون بودجه ۱۴۰۳ و برنامه هفتم توسعه پرداخت و گفت: بر اساس برنامه هفتم توسعه دانشگاه‌ها باید برای بودجه اعتبارات و هزینه‌ای توافق نامه با سازمان برنامه و بودجه امضا کنند. باید تلاش کنیم این مورد را تاحدی تسهیل کنیم.

معاون وزیر علوم تاکید کرد: دولت سیزدهم خود را مکلف کرده است به کارمندها رفاهیات را هم در بحث مسکن، غذا و مناسبت‌ها پرداخت کند. رؤسای دانشگاه‌ها نیز به این موضوع توجه کنند.

وی با تاکید بر جذب نخبگان در بدنه دولت گفت: برخی از آنها در سال جاری دانشگاه‌ها را انتخاب کرده اند و حدود ۱۰۰ نفر باید دوره‌ای را باید بگذرانند و وارد دانشگاه‌ها شوند، از این ظرفیت استفاده کنید. فوق العاده خاص کارمندان در مجلس ۳۰۰۰ میلیارد مصوب شده است و به همه دستگاه‌ها پرداخت خواهد شد.

 
مطالب بیشتر...

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

دهکده بومگردی دادا

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس