اخبار دانشگاهی

ابلاغ ۲ مجوز جدید جذب به دانشگاهها (1402/8/22)

ایران کنفرانس

ابلاغ ۲ مجوز جدید جذب به دانشگاهها

رییس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم از ابلاغ دو مجوز جدید جذب به دانشگاه ها خبرداد و گفت: با مجوز جدید مشکل دانشگاههای غیرانتفاعی در جذب برطرف می شود.

محمد خلج امیر حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به ابلاغ دو مجوز جدید جذب به دانشگاه‌ها گفت: قبلاً دو مجوز از هیأت عالی جذب دریافت کرده بودیم که به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم.

وی ادامه داد: در فرایند جذب اعضای هیأت علمی معمولاً سه نفر در هر کد رشته محل به عنوان رقیب برای پذیرش به دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند و از میان این سه نفر یک نفر به عنوان عضو هیأت علمی پذیرش می‌شود، براساس مجوز مرکز جذب دو نفر رقیب دیگر که در اولویت جذب قرار نمی‌گیرند اگر حد نصاب‌های حداقلی علمی و عمومی را داشته و تحقیقات و استعلامات آنها مثبت باشد، دانشگاه‌های دولتی می‌توانند از این افراد به عنوان حق التدریس استفاده کنند، اکنون این شرایط آماده شده و اسامی این افراد در سامانه جذب موجود و دانشگاه‌ها می‌توانند این افراد را انتخاب کنند.

وی ادامه داد: مجوز دیگری که از هیأت عالی جذب دریافت کرده ایم این است که دانشگاه‌های غیر انتفاعی غیردولتی می‌توانند از بین افراد مذکور کسانی را که تمایل دارند به عنوان هیأت علمی پیمانی جذب کنند.

رئیس مرکز جذب هیأت علمی وزارت علوم افزود: دانشگاه‌های غیردولتی غیرانتفاعی در حال حاضر با معضلات کمبود استاد مواجه هستند و تا عضو هیأت علمی جذب نکنند نمی‌توانند دانشجو پذیرش کنند، بنابراین با این روش جدید می‌توانند هیأت علمی جذب کنند و مشکل آنها حل شود.

به گزارش مهر، پیش از این علی آهون منش رئیس سابق اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی اعلام و گلایه کرده بود: یکی از مشکلات مؤسسات غیرانتفاعی فرایند طولانی جذب هیأت علمی است. صلاحیت علمی و اخلاقی اجتماعی متقاضیان هیأت علمی، در هیأت‌های اجرایی جذب دانشگاه‌های مادر تعیین می‌شود.

وی عنوان کرده بود: جلسات هیأت‌های مذکور در دانشگاه‌های مادر بسیار با تأخیر برگزار می‌شود، روند آن این است که نهایت بین ۳ تا ۶ ماه پرونده متقاضی جذب در این هیأت‌ها تعیین تکلیف شود ولی معمولاً پروسه بررسی پرونده متقاضیان در این کمیته‌ها یک تا ۲ سال طول می‌کشد.

وی یادآورشده بود: بنابراین پرونده‌ای از هیأت‌های اجرایی مرکز جذب دانشگاه‌ها به مرکز جذب وزارت علوم ارسال نمی‌شود که وزارت علوم به آن رسیدگی کند و این مشکل اساسی در هیأت‌های اجرایی جذب دانشگاه‌ها است.

 

امتیاز مقاله برای ارتقای اساتید کم می شود (1402/8/20)

ایران کنفرانس

امتیاز مقاله برای ارتقای اساتید کم می شود

قائم مقام وزیر علوم در علوم انسانی آخرین وضعیت آیین نامه ارتقاء اساتید را تشریح کرد و گفت: علاوه بر اینکه سهم مقاله در ارتقا کاهش یافت، شروط متفاوتی برای رشته های مختلف در نظر گرفته شده است.

محمد جواد هراتی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به تدوین آئین‌نامه جدید ارتقا اساتید با ویژگی‌های علوم انسانی گفت: پیشنهادات وزارت علوم در خصوص آئین نامه ارتقا اساتید به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است.اکنون میز آئین نامه ارتقا در شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده و در حال بررسی آئین نامه ارتقا جدید هستیم، یک ویژگی آئین‌نامه ارتقاء جدید این است که راه‌های متفاوتی برای ارتقا در نظر گرفته است.

قائم مقام وزیر علوم در علوم انسانی افزود: ممکن است یک فرد از نظر آموزشی، فرد دیگری از نظر فناوری و یا پژوهشی قوی باشد لذا آئین‌نامه جدید فقط پژوهش محور نخواهد بود، آئین‌نامه راه‌های متفاوتی را برای ارتقا پیش بینی کرده است.

وی ادامه داد: نکته دومی که در آئین‌نامه ارتقا بحث می‌شود این است که برای گروه‌های مختلف، با توجه به شرایط متفاوتی که دارند، سنجه‌های متفاوتی در نظر گرفته است، به‌عنوان مثال شروط و امتیازهای جدول گروه علوم انسانی، با جدول فنی و مهندسی متفاوت است و جدول گروه هنر با جدول گروه علوم پایه و همچنین علوم انسانی متفاوت است.

قائم مقام وزیر علوم در علوم انسانی ادامه داد: اصل آئین‌نامه ارتقا بین وزارتین واحد است اما آیتم‌ها و بندهایی که پیش بینی شده، متنوع است، برای هریک از گروه‌های آموزشی یک حق وتویی خاص پیش بینی شده است به عنوان مثال برای گروه فنی‌مهندسی، طرح پژوهشی و برای گروه علوم انسانی، کرسی‌های نقد و نظر ممکن است موضوع مهم‌تری باشد و به جای آن، امتیاز مقاله کاهش یافته است.

هراتی افزود: یک موضوع جدی دیگر در آئین‌نامه ارتقاء جدید این است که با توجه به منویات مقام معظم رهبری تلاش می‌شود، بحث وتویی مقالات بین‌المللی برای برخی رشته‌ها برداشته شود که این خود یک گام بزرگ است در مجموع به نظرم آئین‌نامه جدید با توجه به تجربیات گذشته و آئین‌نامه‌های گذشته به دو دلیل یک آئین‌نامه متفاوت از آئین نامه قبلی ارتقا است، اول این‌که در آئین نامه جدید به شیوه‌های دیگر هم می‌شود ارتقا گرفت نه‌فقط از راه پژوهش، و دوم اینکه گروه‌های مختلف، دارای جدول‌های امتیازی متفاوتی خواهند بود به عنوان مثال گروه علوم انسانی با گروه فنی و مهندسی و گروه هنر یکی دیده نمی‌شود مثلاً در گروه هنر ممکن است یک اثر هنری امتیاز داشته باشد و در گروه فنی‌مهندسی ممکن است یک طرح پژوهشی و در گروه علوم پایه، مقاله‌ای که در مرز دانش باشد امتیاز محسوب شوند.

وی افزود: در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم جلسات در خصوص آئین نامه خیلی فشرده و دائمی تشکیل شده و با یک ضرب‌الاجلی در حال انجام این کار هستیم.

وی ادامه داد: گروه‌های مختلف هم با ارتباط گیری با دانشگاه‌ها و مراکز مختلف در تلاش هستند تا نظرات آنان نیز دریافت و در آئین نامه جدید لحاظ شود به عنوان مثال در گروه علوم انسانی، شیوه‌نامه‌های علوم انسانی را به یک گروه سپرده اند تا با دانشگاه‌های مرتبط ارتباط بگیرد، به نظر می‌رسد که به زودی آئین نامه ارتقا تدوین شده و آئین‌نامه خوبی را تشکیل دهد.

 

مراحل ثبت‌نام متقاضیان آزمون دکتری ۱۴۰۳ (1402/8/18)

ایران کنفرانس

ثبت‌نام متقاضیان آزمون دکتری ۱۴۰۳

متقاضیان آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه‌متمرکز (Ph.D) سال ۱۴۰۳ برای پذیرش در دوره‌های روزانه، نوبت دوم، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌ها برای ثبت نام خود باید ۵ مرحله را طی کنند.

به گزارش ایسنا، متقاضیان ثبت‌نام و شرکت در آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه‌متمرکز (Ph.D) سال ۱۴۰۳ برای پذیرش در دوره‌های روزانه، نوبت دوم، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور آغاز شده است.

متقاضیان آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه‌متمرکز (Ph.D) سال ۱۴۰۳ برای ثبت نام خود باید شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در دفترچه راهنمای شرکت در آزمون را در نظر داشته باشند.

شرایط ثبت نام

مهلت ثبت‌نام برای این آزمون در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور از چهارشنبه ۱۷ آبان آغاز شده و روز سه‌شنبه ۲۳ این ماه پایان می پذیرد. هر داوطلب براساس ضوابط مندرج در دفترچه راهنمای ثبت‌نام و شرکت در آزمون می‌تواند در یک کدرشته‌ امتحانی ثبت‌نام‌ و در آزمون مربوط شرکت‌ نماید.

داوطلبان لازم است که ابتدا دفترچه راهنمای ثبت‌نام را مطالعه نموده و در صورت واجد شرایط بودن، نسبت به پرداخت هزینه خرید کارت اعتباری ثبت‌نام در آزمون به شرح ذیل، اقدام کنند و سپس مراحل بعدی را به انجام برسانند.

مراحل ثبت نام داوطلبان دکتری

۱- مراجعه به درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور برای دریافت دفترچه راهنمای ثبت‌نام

۲- مراجعه به سامانه خرید کارت اعتباری مندرج در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور، برای خرید سریال ۱۲ رقمی ثبت‌نام به مبلغ ۶/۰۰۰/۰۰۰ (شش میلیون) ریال

۳- تهیه فایل عکس اسکن شده داوطلب بر اساس توضیحات مندرج در دفترچه راهنمای ثبت‌نام

۴- آماده نمودن مدارک و اطلاعات مورد نیاز جهت ثبت‌نام

۵- پرداخت هزینه خدمات ارسال پیام کوتاه به متقاضیان به مبلغ ۱۰۰/۰۰۰ (یکصد هزار ریال)

دستورالعمل و نحوه تکمیل تقاضانامه ثبت نام اینترنتی

به داوطلبان توصیه می‌شود که مطابق دستورالعمل مندرج در دفترچه راهنمای ثبت‌نام، ابتدا فرم پیش‌نویس تقاضانامه مندرج در دفترچه مذکور را تکمیل نموده و سپس بر اساس فرم پیش‌نویس با مراجعه به درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور، فرم ثبت‌نام الکترونیکی را تکمیل نمایند.

ضمناً داوطلبان لازم است در درج اطلاعات ثبت‌نام دقت کنند. بدیهی است در صورت مشاهده هرگونه مغایرت در موارد قید شده در تقاضانامه ثبت‌نام با مدارک داوطلب در صورت پذیرفته‌شدن در آزمون، مطابق ضوابط با وی رفتار خواهد شد.

زمان توزیع کارت اینترنتی و محل آزمون:

بر اساس برنامه زمانی پیش‌بینی شده آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه متمرکز (Ph.D) سال ۱۴۰۳ در روز جمعه به تاریخ چهارم اسفند مه جاری برگزار خواهد شد. داوطلبان لازم است از روز سه‌شنبه به تاریخ اول اسفند تا روز پنجشنبه به تاریخ سوم این ماه ا مراجعه به درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان نسبت به تهیه پرینت کارت شرکت در آزمون و راهنمای شرکت در آزمون اقدام نمایند. محل آزمون داوطلبان بر اساس استان و شهرستان انتخابی مندرج در بند ۴۰ تقاضانامه تعیین می‌شود. لذا مقتضی است داوطلبان با مراجعه به جدول شماره ۲ دفترچه راهنمای ثبت‌نام و درج کد مربوط به استان و شهر مورد نظر در تقاضانامه ثبت نام اقدام نمایند.

توصیه‌های‌ مهم‌

۱) داوطلبان پس از تکمیل تقاضانامه، دریافت شماره پرونده و کدپیگیری یک نسخه پرینت از تقاضانامه تهیه و نزد خود نگهداری نمایند.

۲) در انتخاب کدرشته‌ امتحانی و همچنین شهرستان محل حوزه امتحانی خود دقت نمایید؛ پس از پایان زمان ثبت‌نام و ویرایش اطلاعات و دریافت کد پیگیری، به درخواست‌های داوطلبان مبنی بر اصلاح و یا جابجایی ترتیب اثر داده نخواهد شد.

۳) با توجه به مشکلات بوجود آمده در آزمون‌های قبلی، در خصوص اشتباه در ارسال عکس داوطلبان، که این موضوع اکثراً برای داوطلبانی که ثبت‌نام آنان توسط دیگران انجام می‌شود رخ داده است، تاکید می‌شود که داوطلب علاوه بر کنترل اطلاعات ثبت‌نامی، حتماً نسبت به کنترل عکس ارسالی دقت نماید تا اشتباهاً عکس داوطلب دیگری به جای عکس وی ارسال نشود. بدیهی است که در صورت ارسال عکس اشتباهی از طرف متقاضی، فرد به عنوان متخلف تلقی و مطابق مقررات با وی رفتار خواهد شد.

۴) هرگونه‌ تغییری‌ از طریق‌ درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور، نشریه پیک‌ سنجش (هفته‌نامه خبری‌ و اطلاع‌رسانی‌ سازمان ‌سنجش‌) و در صورت لزوم ‌از طریق رسانه‌های گروهی ‌اعلام ‌خواهد شد.

 

جذب اعضای هیات‌ علمی فناور در دانشگاه‌ها تصویب شد (1402/8/15)

ایران کنفرانس

جذب اعضای هیات‌ علمی فناور در دانشگاه‌ها تصویب شد

رئیس هیات عالی جذب اعضای هیات علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی از تصویب طرح جذب اعضای هیات‌ علمی فناور در دانشگاه‌ها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر محمدعلی کی‌نژاد در همایش منطقه‌ای هیات اجرایی جذب دانشگاه‌ها، موسسات و مراکز آموزش عالی شمالغرب کشور در دانشگاه صنعتی سهند، گفت: پس از بررسی و تصویب این مصوبه در شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه‌ها می‌توانند هیات‌علمی فناور جذب کنند.

وی افزود: با اجرایی شدن این مصوبه اساتیدی که طرح فناورانه داشته باشند می‌توانند طرح خود را در دانشگاه اجرا کنند و ضمن کارآفرینی برای افراد تحصیل‌کرده موجب کسب درآمد برای دانشگاه‌ها شوند.

وی گفت: ۱۶۰ عضو هیات‌ علمی مورد تایید بنیاد ملی نخبگان در دانشگاه‌های کشور جایابی شده و احکام آن‌ها صادر شده است.

کی نژاد ادامه داد: تعداد ۳۶ نفر نیز در فراخوان امسال شرکت کرده‌اند که مراحل جذب این متقاضیان در حال انجام است و به‌زودی در دانشگاه‌ها مشغول خواهند شد.

در ادامه دکتر اسماعیل فاتحی‌فر رئیس دانشگاه صنعتی سهند نیز از طولانی بودن فرآیند انجام استعلام‌ها و مراحل سامانه جذب اعضای هیئت‌ علمی انتقاد کرد و خواستار تسهیل پذیرش متقاضیان شد.

دکتر فاتحی‌فر تاکید کرد: انرژی زیادی برای جذب بهترین افراد در دانشگاه‌ها صرف می‌شود ولی در نگه داشت این افراد دقت لازم نمی‌شود و بایستی آیین‌نامه‌ها به‌خوبی آموزش داده شود تا مشکلی ایجاد نشود.

وی بیان کرد: اکنون بخش اعظمی از وقت و انرژی روسای دانشگاه‌ها صرف جذب بودجه و جذب افراد می‌شود که این امر موجب کاهش بهره‌وری دانشگاه‌ها شده است.

آخرین بروزرسانی (دوشنبه ، 15 آبان 1402 ، 14:08)

 

اعلام فرایند جذب مدرس در دانشگاه جامع علمی کاربردی (1402/8/14)

ایران کنفرانس

فرایند جذب مدرس در دانشگاه جامع علمی کاربردی تشریح شد

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی فرایند جذب مدرس را در سال جاری تشریح کرد و از فراهم شدن امکان همکاری اعضای هیات علمی دیگر دانشگاه ها با دانشگاه علمی کاربردی خبر داد.

دکتر اصغر کشت‌کار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به جزئیات فراخوان جذب مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: فراخوان جذب امسال برای پذیرش ۳ هزار و ۸۰۹ نفر از مدرسان در تمام استان‌ها در ۸۴ گروه درسی ارائه شد.

وی ادامه داد: این فراخوان براساس نیازسنجی آن در یک بازه زمانی مشخص باتوجه به نیازهای زمانی و مکانی مطابق با آمایش آموزش‌های عالی علمی کاربردی از طریق واحدهای استانی دانشگاه جامع علمی کاربردی انجام و جمع بندی شده است.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: سعی خواهیم کرد نتایج فراخوان را قبل از شروع ترم آتی تحصیلی یعنی بهمن ماه ۱۴۰۲ اعلام کنیم. ثبت نام برای متقاضیان این فراخوان که مدرک آنها باید مرتبط بوده و از فوق لیسانس به بالا باشد، از ۲۹ مهرماه شروع شده تا ۱۲ آبان ادامه داشت و به مدت یک هفته یعنی تا ۱۹ آبان نیز تمدید شد، متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه جذب مدرسان به آدرس https://jam.uast.ac.ir اقدامات لازم برای مراحل ثبت نام را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: تا ساعت ۱۱ روز شنبه ۱۳ آبان ۶۲ هزار و ۶۵۸ نفر در این فراخوان شرکت کردند که از این تعداد ۱۴ هزارو ۲۴۶ نفر ثبت نام خود را تکمیل کرده بودند، افرادی که در فراخوان شرکت می‌کنند با مراجعه به سامانه جذب مدرسان به آدرس https://jam.uast.ac.ir یک سری مدارک را باید در این سامانه آپلود کنند، واحدهای استانی پرونده این افراد را کامل کرده و به کارگروه‌های صلاحیت علمی ارجاع می‌دهند سپس پرونده‌ها را بررسی و غربالگری کرده تعداد بیشتری از نیاز دانشگاه‌ها را به مصاحبه دعوت می‌کنند، سپس مدارک این افراد را با حضور خود افراد بررسی کرده و امتیاز مصاحبه و مستندات را ارائه می‌دهند و در نهایت تعداد مورد نیاز خود را در نیاز سنجی پذیرش می‌کنند.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: سپس نتیجه را به مرکز امور مدرسان در ستاد مرکزی دانشگاه ارسال می‌کنند دوباره نتایج بررسی و جدول بندی شده و به هیات اجرایی جذب ارائه می‌شود و تصمیم نهایی توسط هیات اجرایی جذب اتخاذ می‌شود. بعضاً اگر نیاز بود ظرفیت اضافه می‌شود سپس حدود ۳ هزار و ۸۰۹ نفر مدرس را برای بهمن ماه پذیرش خواهیم کرد. ID تدریس آنها نیز صادر شده ولی فعال نمی‌شود باید یک سری دوره‌های مربوط به آشنایی با نظام علمی کاربردی، آموزش‌های علمی کاربردی، آموزش‌های محیط کار را طی کرده با این آموزش‌ها آشنا شوند سپس ID تدریس آنها فعال شده و صلاحیت مدرسی پیدا کرده و می‌توانند در مراکزی که نیاز است تدریس کنند.

کشت‌کار درباره اینکه چه تعداد از مدرسینی که در این فراخوان جذب می‌شوند خبره خواهند بود گفت: مسیر جذب خبرگان جدا از فراخوان مدرسان است هر تعداد از خبرگان مراجعه کنند جذب می‌شوند چون خبرگان تعدادشان در کشور کم بوده و دانشگاه جامع علمی کاربردی تنها جایی است که به آن‌ها صلاحیت حرفه‌ای مدرس ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد: ما خودمان در دانشگاه پیگیر افراد خبره هستیم، در حال حاضر حدود ۳۵ الی ۳۶ هزار نفر مدرس آموزشی در دانشگاه علمی کاربردی فعال هستند که در مقابل آن کم‌تر از ۴ هزار نفر خبره فعال هستند بنابراین خبره گان از مسیر دیگری جذب می‌شوند کسانی که مدرک فوق لیسانس به بالا ندارند ولی توانایی تدریس از طریق تجربه، هنر و استعداد را دارند این افراد می‌توانند از طریق خبرگان وارد دانشگاه شده و از طریق هیات ممیزه تأیید صلاحیت شده و دروسی که تشخیص داده می‌شود تدریس کنند که بیشتراین دروس عملی است.

وی افزود: اگر هیات علمی سایر دانشگاه‌ها نیز علاقه‌مند باشند با دانشگاه جامع علمی کاربردی همکاری کنند در همین فراخوان می‌توانند به سامانه جذب دانشگاه مراجعه کرده و یک قسمت جداگانه برای هیات علمی لحاظ شده‌است. اعضای هیات علمی نیاز به مصاحبه و امتیاز نیز ندارند، آنها از مسیر کوتاه‌تری به ID صلاحیت‌های مدرسی دست پیدا می‌کنند.

 
مطالب بیشتر...

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

دهکده بومگردی دادا

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس