اخبار دانشگاهی

20 دانشگاه برتر جهان از نظر کیفیت تدریس (94/8/15)

ایران کنفرانس

20 دانشگاه برتر جهان از نظر کیفیت تدریس

تایمز هایر اجوکیشن 20 دانشگاهی که از نظر کیفیت تدریس در جهان برتر هستند را معرفی کرده است، کشورهایی نظیر آمریکا، انگلیس، ژاپن، چین و سوئیس جایگاهی در این لیست دارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تایمز هایر اجوکیشن یه لیست 20 تایی از دانشگاه‌هایی که بهترین کیفیت تدریس را ارائه می‌دهند اعلام کرده است. در این لیست به غیر از آمریکا و انگلیس، چین، ژاپن و سوئیس تنها کشورهایی هستند که توانستند هر کدام با یک نماینده جز 20 دانشگاه برتر از نظر کیفیت تدریس باشند.

آمریکا 13 جایگاه را از آن خود کرده است، سپس انگلیس با 4 جایگاه در رتبه دوم قرار دارد. سه جایگاه باقی مانده نیز از آن چین، ژاپن و سوئیس است، لازم به ذکر است امسال استرالیا نتوانست مانند سال‌های قبل جایی در این رتبه‌بندی داشته باشد.

موسسه تکنولوژی کالیفرنیا (Caltech) بالاترین نمره کیفیت تدریس را در بین دانشگاه‌های جهان کسب کرد. دانشگاه استنفورد و موسسه تکنولوژی ماساچوست (ام آی تی) در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

همچنین دانشگاه‌های انگلیسی آکسفورد و کمبریج اولین دانشگاه‌های غیر آمریکایی بودند که در ادامه این فهرست و در رتبه‌های 4 و 5 قرار گرفتند.

این گزارش تأکید کرد که در آمریکا روش تدریس و اداره دانشگاه‌ متمایل به داشتن کلاس‌های کوچک‌تر اما با مدت زمان یا دفعات بیشتر نسبت به دانشگاه‌های انگلیس است. البته عملکرد آکسفورد و کمبریج اندکی متفاوت از سایر دانشگاه‌های انگلیس است.

دانشگاه توکیو در ژاپن، دانشگاه پکن در چین که در رتبه‌بندی تایمز هایر اجوکیشن در جایگاه‌های 43 و 42 قرار داشتند هر دو به این دسته‌بندی 20‌تایی راه پیدا کردند.

همچنین موسسه فدرال تکنولوژی زوریخ نیز از نظر کیفیت تدریس در رتبه 20 قرار گرفت.

 

رتبه کیفیت تدریس نام دانشگاه کشور رتبه کلی دانشگاه در جهان نمره کلی در جهان نمره کیفیت تدریس
1 موسسه فناوری کالیفرنیا آمریکا 1 95.2 95.6
2 استنفورد آمریکا 3 93.9 92.5
3 ام آی تی آمریکا 5 92.0 89.4
4 کمبریج انگلیس 4 92.8 88.2
5 آکسفورد انگلیس 2 94.2 86.5
6 ییل آمریکا 12 87.4 86.5
7 کلمبیا آمریکا 15 86.1 85.9
8 شیکاگو آمریکا 10 87.9 85.7
9 پرینستون آمریکا 7 90.1 85.1
10 هاروارد آمریکا 6 91.6 83.6
11 امپریال کالج لندن انگلیس 8 89.1 83.3
12 پنسیلوانیا آمریکا 17 85.2 82
13 توکیو ژاپن 43 71.1 81.4
14 کالیفرنیا، لس‌آنجلس آمریکا 16 85.8 80.8
15 کالیفرنیا، برکلی آمریکا 13 87.2 80.4
16 کالج لندن انگلیس 14 87.1 78.1
17 کرنل آمریکا 18 84.0 77.9
18 پکن چین 42 72.0 77.8
19 جان هاپکینز آمریکا 11 87.6 77.6
20 موسسه فدرال تکنولوژی زوریخ سوئیس 9 88.3 77

 

این گزارش همچنین در نموداری تعداد اساتید هز کشور را نسب به دانشجویان نشان داده است. ژاپن به ازای هر 5 دانشجو یک استاد و دانمارک و روسیه به ازای هر 7/5 دانشجو یک استاد دارند. همچنین در کشورهایی نظیر آلمان و بلژیک به ازای 35 الی 40 دانشجو یک استاد در دانشگاه‌ها تدریس می‌کند.

آخرین بروزرسانی (جمعه ، 15 آبان 1394 ، 15:48)

 

نحوه پذیرش دانشجوی پولی توسط دانشگاههای دولتی اعلام شد (94/8/14)

ایران کنفرانس

نحوه پذیرش دانشجوی پولی توسط دانشگاههای دولتی اعلام شد

بر اساس لایحه احکام و مقررات برنامه های توسعه، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی دولتی مجازند براساس قیمت تمام‌شده یا توافقی با بخش غیردولتی و در ظرفیت مازاد دانشجو بپذیرند.

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس جمهوری به تازگی لایحه ای  و تنظیم برخی از احکام و مقررات برنامه های توسعه کشور را طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده است که در این لایحه مواد ۳، ۴، ۵ و ۶ به حوزه آموزش عالی اختصاص دارد.

این لایحه با توجه به ماهیت دایمی برخی از احکام مندرج در قوانین برنامه توسعه کشور که تکرار آن‌ها منجر به حجیم شدن قوانین مزبور شده، به منظور رفع این مشکل و در جهت احصای احکام دایمی برنامه‌های یادشده که بستر توسعه را فراهم می‌سازد، ارائه شده است.

هیات وزیران در جلسه ۲۶ مهرماه ۹۴ این لایحه را به قید یک فوریت تصویب و برای طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده است.

در ماده ۳ این لایحه آمده است: دانشگاه‌ها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و فرهنگستان‏ هایی که دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و سایر مراجع قانونی ذی‌ربط هستند بدون الزام به رعایت قوانین و مقررات عمومی حاکم بر دستگاه‌های دولتی به ویژه قانون محاسبات عمومی کشور، قانون مدیریت خدمات کشوری، قانون برگزاری مناقصات و اصلاحات و الحاقات بعدی آنها و فقط در چارچوب مصوبات و آیین‌نامه‌های مالی، معاملاتی، اداری، استخدامی و تشکیلاتی مصوب هیات امنا که حسب مورد به تایید وزیران علوم و بهداشت و در مورد فرهنگستان‏ها به تایید رئیس جمهور می‌رسد، عمل می‌ کنند.

تبصره ۱- اعتبارات اختصاص‌یافته از منابع عمومی دولت به این مراکز و مؤسسات، کمک تلقی شده و بعد از پرداخت به هزینه قطعی منظور و براساس بودجه تفصیلی مصوب هیات امنا و با مسئولیت آنها قابل هزینه است.

تبصره ۲- هرگونه استخدام جدید و توسعه تشکیلاتی منوط به تایید وزیران ذی ربط علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور است.

تبصره ۳- هیات امنا با رعایت ماده (۱۱) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) - مصوب ۱۳۹۳ - نمی تواند علاوه بر آنچه که از محل منابع عمومی برای دانشگاه ها و مراکز مزبور پادار می شود، تعهد جدیدی برای سال تصمیم گیری و سال های بعدی مصوب کند.

تبصره ۴- صندوق‌های رفاه دانشجویان مشمول مفاد این ماده و تبصره های آن می‌شوند.

تبصره ۵- هرگونه اصلاح ساختار و مقررات مالی، اداری، معاملاتی، استخدامی و تشکیلاتی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی دولتی و همچنین فرهنگستان‌های تخصصی فقط مشمول مفاد این ماده و تبصره های آن است.

ماده ۴- به دولت اجازه داده می‌شود به منظور حمایت از دانشجویان دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی و مراکز پژوهشی دولتی و غیردولتی که دارای مجوز از یکی از وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند، تسهیلات اعتباری به صورت وام بلندمدت قرض‌الحسنه حسب مورد در اختیار صندوق رفاه دانشجویان و یا سایر نهادهای ذی‌ربط قرار دهد.

ماده ۵- دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی دولتی مجازند از ظرفیت مازاد بر سهمیه آموزش رایگان خود و یا ظرفیت‌های جدیدی که ایجاد می‌کنند، براساس قیمت تمام‌شده یا توافقی با بخش غیردولتی و با تایید هیئت امنا در مقاطع مختلف دانشجو بپذیرند و منابع مالی دریافتی را حسب مورد پس از واریز به حساب درآمد اختصاصی دریافت و هزینه کنند.

تبصره- نحوه پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف به پیشنهاد هیات امنای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی و حسب مورد با تایید وزارتخانه‎های ذی‎ربط و با رعایت قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور - مصوب ۱۳۹۲- خواهد بود.

ادامه تبصره : در مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر با استفاده از ظرفیت‌های جدید از طریق امتحانات ورودی مؤسسات یادشده با در نظر گرفتن توان علمی داوطلبان با رعایت ضوابط سازمان سنجش آموزش کشور خواهد بود.

ماده ۶- دانشگاه‌های کشور، حسب مورد به تشخیص وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تصویب شورای گسترش وزارتخانه‌های مربوط، می‌توانند نسبت به تاسیس شعب در مناطق آزاد داخل کشور و نیز در خارج کشور به صورت خودگردان و با دریافت شهریه از داوطلبان اقدام کنند.

تبصره ۱- پذیرش دانشجو در شعب دانشگاه‌ها در مناطق آزاد داخل کشور، خارج از آزمون سراسری انجام خواهد شد. ضوابط پذیرش دانشجو برای دوره کارشناسی توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو موضوع ماده (۲) قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور - مصوب ۱۳۹۲- و برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی با پیشنهاد دانشگاه ها و حسب مورد با تأیید یکی از وزارتخانه‌های علوم یا بهداشت تعیین می‌شود.

تبصره ۲- دانشجویان ایرانی شعب مناطق آزاد داخل کشور، همانند سایر دانشجویان از معافیت تحصیلی برخوردار خواهند بود.

 

امکان ارائه وقت مصاحبه مجدد به غایبان موجه مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد (94/8/13)

ایران کنفرانس

امکان ارائه وقت مصاحبه مجدد به غایبان موجه مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد گفت: پذیرفته‌شدگان اولیه دوره‌های دکتری دانشگاه آزاد که به دلایل موجه امکان حضور در مصاحبه را نداشتند می‌توانند با ارائه درخواست، وقت مجدد مصاحبه بگیرند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مجتبی علوی‌فاضل رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اعلام کرد: «پذیرفته‌شدگان اولیه دوره‌های دکتری دانشگاه آزاد که به دلایل موجه امکان حضور در مصاحبه را نداشتند می‌توانند مستندات موجه بودن غیبت خود را به همراه یک درخواست برای وقت مجدد به مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد ارائه دهند.»

او افزود: «مدارک این افراد در کمیسیون مرکز سنجش و پذیرش بررسی می‌شود و در صورت کامل بودن مستندات، امکان مصاحبه مجدد را فراهم می‌کنیم.»

علوی‌فاضل به خبرنگار فارس گفت: «با توجه به اینکه مصاحبه‌ پذیرفته‌شدگان تکمیل ظرفیت هم آغاز شده است، غایبان مصاحبه باید سریع‌تر مدارک و درخواست خود را تحویل دهند.»

او همچنین عنوان کرد: «برای نخستین بار مصاحبه پذیرفته‌شدگان اولیه آزمون دکتری به واحدهای دانشگاه تفویض شده که با حضور ناظر سازمان مرکزی انجام می‌شود.»

 

اعلام نحوه محاسبه امتیازات آموزشی و پژوهشی در کنکور دکتری (94/8/12)

ایران کنفرانس

اعلام نحوه محاسبه امتیازات آموزشی و پژوهشی در کنکور دکتری

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور جزئیات شیوه نامه اجرایی آیین نامه آزمون ورودی دکتری تخصصی (Ph.D) سال ۹۵ را تشریح کرد و گفت: برگزاری آزمون اختصاصی برای پذیرش دانشجو در تمام دوره ها ممنوع است.

ابراهیم خدایی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این شیوه نامه اجرایی به منظور ایجاد وحدت رویه در پذیرش دانشجوی دکتری تهیه شده است تا ضمن جلوگیری از هر نوع سوگیری، داوطلبان نیز با رویه های مختلف روبرو نشوند.

وی تاکید کرد: بر اساس آیین نامه ورودی دکتری تخصصی (Ph.D) ابلاغی در اردیبهشت ماه ۹۴، این شیوه نامه نیز به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ابلاغ شد.

خدایی یادآور شد: این شیوه نامه اجرایی برای تعیین روند پذیرش و به منظور پیشگیری از بروز هرگونه اختلال در فرآیند پذیرش عادلانه، علمی و کیفی و نیز برقراری هماهنگی میان همه عوامل اجرایی در ستاد، سازمان و موسسات تدوین شده است. ضمن اینکه نظارت عالی برعهده شورای برنامه ریزی و نظارت بر پذیرش دانشجوی دکتری است.

وی با اشاره به برخی از نکات آیین نامه پذیرش دانشجو در دوره دکتری تخصصی (Ph.D) افزود: پذیرش دانشجو در این مقطع دارای دو مرحله است که مرحله اول به سنجش علمی مربوطه می شود که سازمان سنجش مجری آن است.

رئیس سازمان سنجش خاطرنشان کرد: مرحله دوم شامل بررسی سوابق علمی داوطلبان است که به موسسات پذیرنده واگذار شده است. همچنین سازمان سنجش آزمون مرحله اول (سنجش علمی) را دوبار در سال برگزار می کند، زمان برگزاری آزمون ها در آبان و اسفند هر سال است.

وی تاکید کرد: تمام دانشجویان و فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری حرفه ای می توانند در صورت دارا بودن شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی در آزمون مرحله اول شرکت کنند. ضمن آنکه اعتبار کارنامه سنجش علمی داوطلبان دو سال از زمان برگزاری آزمون است.

خدایی با اشاره به اینکه که مرحله دوم (ارزیابی تخصصی) به عهده کارگروه برگزار کننده است، گفت: بررسی سوابق عملی داوطلب شامل موارد زیر از جمله الف) امتیاز پژوهشی، ب) امتیاز آموزشی، ج) امتیاز آزمون تخصصی یا مصاحبه را در بر می گیرد.

برگزاری آزمون اختصاصی ممنون است

وی تاکید کرد: پذیرش دانشجو در موسسات خارج از ضوابط و شرایط آیین نامه امکان پذیر نیست و برگزاری آزمون اختصاصی برای پذیرش دانشجو در تمام دوره ها (روزانه، نوبت دوم، پژوهش محور، پردیس خودگردان، پیام نور، مجازی، ویژه طلاب و ...) ممنوع است.

رئیس سازمان سنجش با اشاره به لزوم اطلاع رسانی به داوطلبان گفت: موسسات مجری دوره دکتری باید چگونگی تشکیل پرونده متقاضیان، زمان و مکان برگزاری آزمون، نحوه مصاحبه علمی یا برگزاری آزمون تخصصی و میزان تاثیر هر یک از مولفه ها را ضمن ارسال به سازمان سنجش، از طریق وب سایت، تماس تلفنی، پیامک و به صورت عمومی، صریح و شفاف به داوطلبان اعلام کنند.

نحوه برگزاری مرحله دوم پذیرش دکتری

وی یادآور شد: زمان برگزاری هر یک از مراحل ارزیابی تخصصی باید به نحوی برنامه ریزی شود که با زمان بندی سایر موسسات تداخل نداشته باشد و تعیین حد نصاب سنجش علمی از سوی موسسات برای ورود داوطلبان به مرحله دوم الزامی بوده و این حد نصاب می تواند برای هر موسسه و یا هر کد رشته ای متفاوت باشد.

خدایی درباره ترکیب کارگروه برگزار کننده گفت: جلسه مرحله دوم با حضور حداقل ۳ عضو هیات علمی به انتخاب گروه آموزشی رسمیت پیدا می کند. معاون آموزشی موسسه مسئول نظارت بر فرآیند مرحله دوم است.

وی اظهار داشت: سازمان سنجش نیز بعد از تعیین وضعیت صلاحیت عمومی و کنترل سایر شرایط که از سوی موسسه اعلام شده بود، اسامی پذیرفته شدگان نهایی را استخراج و به موسسات اعلام می کند و بعد از اعلام اسامی نهایی از طرف سازمان سنجش، داوطلبان به عنوان پذیرفته شده قطعی در موسسات ادامه تحصیل خواهند داد.

رئیس سازمان سنجش یادآور شد: انجام مرحله دوم برای داوطلبانی که در مرحله اول فاقد شرایط لازم (عدم کسب حدنصاب، فارغ التحصیل نشدن در زمان مقرر، عدم اعتبار کارنامه و ...) باشند، تحت هر عنوانی ممنوع است ضمن اینکه موسسه باید هزینه های انجام مرحله دوم را به صورت شفاف تعیین و در فراخوان پذیرش اطلاع رسانی کند.

وی افزود: اطلاعیه پذیرش دانشجو باید شامل زمان مراجعه داوطلب و نحوه پذیرش، حد نصاب سنجش علمی، تعیین مولفه های موثر در پذیرش، روش محاسبه، امتیاز دهی و ضریب تاثیر هر کدام، اعمال یا عدم عمال نمره سنجش علمی در نمره کل نهایی داوطلب و میزان تاثیر آن باشد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: جداول امتیازات نیز به تفکیک اطلاع رسانی شده است.

 

جدول نحوه محاسبه امتیازات پژوهشی (حداکثر ۴۰ امتیاز)


ردیف نوع فعالیت حداکثر امتیاز نحوه ارزیابی
۱

۱-۱ مقالات علمی - پژوهشی (داخلی و خارجی) مرتبط با رشته تحصیلی

۲-۱ گواهی ثبت اختراع مورد تایید سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران

۳-۱ برگزیدگان در جشنواره علمی معتبر

۲۲ امتیاز

- هر مقاله تا ۷ امتیاز مطابق آیین نامه ارتقاء

- گواهی ثبت اختراع بین المللی تا ۷ و داخلی تا ۵ امتیاز

- برگزیدگی داخلی تا ۳ و خارجی تا ۷ امتیاز

۲ مقالات علمی - ترویجی مرتبط با رشته تحصیلی ۶ امتیاز هر مقاله تا ۲ امتیاز مطابق آیین نامه ارتقاء
۳ مقالات چاپ شده در کنفرانس های معتبر (داخلی یا خارجی) ۴ امتیاز خارجی تا ۲ و داخلی ۱ امتیاز
۴ تالیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته تحصیلی ۴ امتیاز
۵ کیفیت پایان نامه کارشناسی ارشد ۴ امتیاز عالی تا ۴ و بسیار خوب تا ۲ امتیاز
جمع ۴۰ امتیاز

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول نحوه محاسبه امتیازات آموزشی (حداکثر ۳۰ امتیاز)


ردیف نوع فعالیت حداکثر امتیاز نحوه ارزیابی
۶ معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی تا ۶ امتیاز طبق نظر کمیته مصاحبه کننده
۷ معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته تا ۵ امتیاز طبق نظر کمیته مصاحبه کننده
۸ طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی ۳ امتیاز طبق نظر کمیته مصاحبه کننده
۹ طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته ۳ امتیاز طبق نظر کمیته مصاحبه کننده
۱۰ برگزیدگان المپیادهای علمی دانشجویی ۵ امتیاز رتبه ۱ تا ۳، ۵ امتیاز. رتبه ۴ تا ۶، ۴ امتیاز، رتبه ۷ تا ۹، ۳ امتیاز، رتبه ۱۰ تا ۱۲، ۲ امتیاز، رتبه ۱۳ تا ۱۵، ۱ امتیاز
۱۱ مدرک زبان معتبر ۸ امتیاز طبق جدول مرتبط با زبان
جمع ۳۰ امتیاز

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول امتیاز آزمون یا مصاحبه پذیرفته شدگان مرحله دوم آزمون دکتری (حداکثر ۳۰ امتیاز)


نوع فعالیت حداکثر امتیاز نحوه ارزیابی
جمع امتیاز آزمون تخصصی یا مصاحبه ۳۰ امتیاز بر اساس فراخوان (اطلاعیه منتشره)

 

 

 

امتیاز مدرک زبان : همترازی نمرات آزمون های ملی و بین المللی زبان انگلیسی


MSRT IELTS TOEFL :IBT TOEFL :CBT TOEFL :IBT + TOLIMO امتیاز تخصصی
۸۰-۱۰۰ ۸ و بالاتر ۱۱۰-۱۲۰ ۲۷۰-۳۰۰ ۶۳۷-۶۷۷ ۸
۷۵-۷۹ ۷.۵ ۱۰۲-۱۰۹ ۲۵۳-۲۶۹ ۶۰۷-۶۳۶ ۷
۷۰-۷۴ ۷ ۹۴-۱۰۱ ۲۴۰-۲۵۲ ۵۸۷-۶۰۶ ۶
۶۵-۶۹ ۶.۵ ۷۹-۹۳ ۲۱۳-۲۳۹ ۵۵۰-۵۸۶ ۵
۶۰-۶۴ ۶ ۶۰-۷۸ ۱۶۸-۲۱۲ ۴۹۵-۵۴۹ ۴
۵۵-۵۹ ۵.۵ ۴۶-۵۹ ۱۳۷-۱۶۶ ۴۵۰-۴۹۴ ۳
۵۰-۵۴ ۵ ۳۵-۴۵ ۱۰۸-۱۳۶ ۴۲۰-۴۴۹ ۲
۴۵-۴۹ ۴.۵ ۲۹-۳۴ ۹۳-۱۰۷ ۳۹۳-۴۱۹ ۱

 

 

آخرین بروزرسانی (سه شنبه ، 12 آبان 1394 ، 07:51)

 

مقاله خارجی شرط ارتقای اساتید علوم انسانی شد (94/8/11)

ایران کنفرانس

مقاله خارجی شرط ارتقای اساتید علوم انسانی شد

معاون وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با تشریح جزئیات آیین نامه جدید ارتقای اعضای هیأت علمی گفت: در آیین نامه جدید ارتقا به زبان فارسی و رشته های علوم انسانی توجه ویژه ای شده است.

علی اصغر رستمی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آیین نامه ارتقا اعضای هیات علمی گفت: در آیین‌نامه جدید تغییرات چندانی ایجاد نشده، ماده پژوهشی لحاظ شده و ارایه مقاله به زبان فارسی برای رشته های فنی و مهندسی در نظر گرفته شده است.

ارایه آثار بدیع در رشته های هنر

وی ادامه داد: برای رشته‌های هنر که کمتر مقاله دارند، ارایه اثر بدیع هنری و مقالات پژوهشی لحاظ شده است.

لحاظ مدخل به عنوان مقاله پژوهشی

معاون وزیر علوم به دانش‌نامه و لغت نامه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: دراین خصوص نیز تدبیری اندیشیدم، چون در تدوین دانش نامه و لغت نامه ها با مدخل‌ها سروکار دارند مدخل ها هم به عنوان مقاله پژوهشی در نظر گرفته شده است.

چگونگی ارتقا رشته های بدون دکتری

وی به رشته‌هایی اشاره کرد که دکتری ندارند و افزود: در آیین نامه قبلی به راهنمایی پایان نامه دکتری اشاره شده بود ولی برخی رشته ها هستند که دکتری ندارند، مانند رشته های معارف که اگر بتوانند  ۱۰ پایان نامه کارشناسی ارشد را راهنمایی و هدایت کنند، نیاز نیست که حتما پایان نامه دکتری داشته باشند. حتی رشته هایی که فقط کارشناسی داشته و کارشناسی ارشد نیز ندارند می توانند تالیف و تصنیف کتاب به مقاله داشته باشند که سقفی هم برای آن مشخص نشده است.

عدم تغییر امتیازات فرهنگی

معاون وزیرعلوم با بیان اینکه آیین نامه جدید تغییر چندانی کرده و بیشتر متنوع شده است، افزود: امتیازات ماده یک تغییر نکرده، امتیازات وتویی مسایل فرهنگی نیز بدون تغییر از بند به ماده منتقل شده است.

وی ادامه داد: در آیین نامه جدید برای ایجاد نظم و انظباط در مورد مسایل آموزشی نیز تدبیری اتخاد شده که بدون امتیاز وتویی، اساتید نظم آموزشی را باید رعایت کنند تا تایید شوند.

رستمی یادآورشد: در آیین نامه قبلی داشتن طرح، اهمیت بالایی داشت ولی اکنون رشته هایی که طرح نداشته باشند، مقاله جایگزین آن می شود.

توجه به زبان فارسی در آیین‌نامه جدید

وی افزود: تالیف و تصنیف کتاب و توجه به زبان فارسی نیز در آیین‌نامه جدید ارزش بیشتری یافته است.

معاون وزیر علوم افزود: رشته های علوم و فنی مهندسی در گذشته مقاله به زبان فارسی نداشتند که در آیین نامه جدید عنوان شده که به طور حتم رشته های مذکور ۲ مقاله به زبان فارسی داشته باشند.

مقاله به زبان رایج بین المللی برای رشته های علوم انسانی

وی تاکید کرد: در آیین نامه جدید برای رشته های علوم انسانی نیز مقاله به زبان های رایج بین المللی مانند عربی، فرانسه، انگلیسی، اسپانیایی در نظر گرفته شده است تا خارجی ها نیز از آثار و تحقیقات داخل کشور استفاده کنند.

رستمی تاکید کرد: کسی که در رشته های علوم انسانی می خواهد مرتبه استادی را کسب کند حتما باید مقاله به یکی از زبان های رایج بین الملی داشته باشد و کسی که می خواهد مرتبه استاد تمامی را در رشته هلی فنی و مهندسی، علوم و کشاورزی کسب کند باید دو مقاله به زبان فارسی داشته باشد.

اجرای آیین نامه جدید ارتقا از اول اسفند

وی خاطر نشان کرد: دانشگاه‌ها باید از اول اسفند سال جاری آیین نامه ارتقا جدید را اجرایی کنند.

 
مطالب بیشتر...

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی
بورس های تحصیلی و کارآموزی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1403© : ایران کنفرانس