کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان

ششمین کنفرانس بین المللی و هفتمین کنفرانس ملی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری

اخبار دانشگاهی

پذیرش دانشجوی استاد محور به کنکور دکتری ۱۴۰۲ رسید (1402/1/30)

ایران کنفرانس

پذیرش دانشجوی «استاد محور» به کنکور دکتری ۱۴۰۲ رسید

برای نخستین بار در پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی کشور، شیوه «استاد محور» نیز به مجموع‌ شیوه‌های پذیرش دانشجو در مقطع دکتری (Ph.D) اضافه شد.

خبرگزاری مهر - گروه حوزه و دانشگاه: آزمون دکتری (Ph.D) سال ۱۴۰۲ پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ با حضور ۱۶۹ هزار و ۹۶۴ داوطلب در ۲۴۷ کد رشته و در ۷ گروه آزمایشی برگزار شد و کارنامه نتایج اولیه این آزمون یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ منتشر شد.

دفترچه انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون ورودی دوره دکتری«Ph.D» (نیمه‌متمرکز) سال ۱۴۰۲ از دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ در سایت سازمان سنجش منتشر شده است و برای نخستین بار تغییراتی در زمینه شیوه‌های پذیرش دانشجو در مقطع دکتری اجرایی شد.

هر ساله در زمان انتخاب رشته داوطلبان مجاز در کنکور دکتری، جزئیات شیوه‌های آموزشی در این مقطع در دفترچه انتخاب رشته اعلام می‌شود. در سال ۱۴۰۱ دو شیوه پذیرش در مقطع دکتری به شیوه‌های آموزشی - پژوهشی و پژوهش محور منحصر می‌شد.

یک شیوه پذیرش جدید در دکتری کلید خورد

اما در کنکور دکتری ۱۴۰۲ برای نخستین بار در پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی کشور، شیوه «استاد محور» نیز به مجموعه‌های شیوه‌های پذیرش دانشجو در مقطع دکتری (Ph.D) اضافه شد.

قاسم عمو عابدینی، معاون آموزشی وزارت علوم پیش از این در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این شیوه پذیرش یادآور شده بود: براساس مصوبه شورای گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی ۲۰ درصد از پذیرش دانشجویان دکتری از سال ۱۴۰۲ به صورت استاد محور خواهد بود.

وی اضافه کرده بود: با اصلاح آئین نامه‌های دکتری و با رعایت اصول استاد محوری، اولین مصوبه در خصوص موضوع مذکور برای سال ۱۴۰۲ و مبنی بر این است که ۲۰ درصد از پذیرش دانشجویان دکتری از سال ۱۴۰۲ به صورت استاد محوری صورت گیرد. یعنی اساتید طرح‌های تحقیقاتی خود را اعلام می‌کنند، سپس شورای دانشگاه این طرح‌ها را تصویب کرده و به وزارت علوم اعلام می‌کند.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرده بود: در زمان انتخاب رشته داوطلبان مجاز، ۴ الی ۵ برابر ظرفیت پذیرش به اساتید معرفی می‌شوند، اساتید نیز از بین داوطلبان یک نفر را انتخاب می‌کنند. این برنامه در حال حاضر مصوبه شورای گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی را دارد و برای سال آینده عملیاتی خواهد شد.

در همین زمینه دکتر عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تغییر مهم در سنجش و پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی گفت: یکی از مهمترین تغییرات عمده سال ۱۴۰۲ پذیرش دانشجو در دوره دکتری بر اساس «استاد پروژه محور» است به این معنی که استادی که پروژه دارد بیشتر دانشجو می‌گیرد. تغییر به این گونه خواهد بود که ممکن است به این شکل تصویب کنیم که به هر استادی یک حداقل تعداد دانشجویی داده شود و تعداد بیشتر دانشجو به استادانی داده شود که ظرفیت پروژه‌ای بیشتری دارند.

وی خاطرنشان کرد: به این ترتیب استادانی که گرنت بیشتری دارند می‌توانند تعداد بیشتری دانشجو داشته باشند و به پروژه‌های ملی کمک کنند. این تغییر در صورت تصویب نهایی در مورد پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد هم به همین شکل رخ می‌دهد.

پورعباس یادآور شد: سامانه نان که به منظور ثبت نیازها و ایده‌ها از سوی وزیر علوم مطرح شده است نیز در مسیر پذیرش دانشجو قرار می‌گیرد. در واقع در این سامانه استاد پروژه‌ها را تعریف می‌کند و بر مبنای آن پروژه‌ها ظرفیت پذیرش دانشجو به استاد داده می‌شود. به طور مثال در یک دانشگاه صنعتی ظرفیت دانشجو به شکل «رشته محل» نخواهد بود و به شکل «رشته - استاد - محل» تعریف می‌شود.

رئیس سازمان سنجش اضافه کرد: به این ترتیب در این تغییر استاد نقش ایجاد ظرفیت برای دانشگاه دارد و پژوهش‌هایی که پیمانکار محور است و قرار است بخشی از یک نیاز کشوری را مرتفع کند در دستور کار قرار می‌گیرد.

تعریف شیوه‌های پذیرش دانشجو در مقطع دکتری ۱۴۰۲

شیوه آموزشی - پژوهشی: شیوه آموزشی - پژوهشی، روشی است که محتوای برنامه آن مشتمل بر واحدهای درسی و پایان نامه است. این شیوه تا سال ۱۳۸۹ تنها شیوه آموزشی در ایران بوده و پذیرش دانشجو در همه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور فقط به این روش صورت می‌گرفت.

شیوه پژوهش محور: مقطع دکتری تخصصی است که با محوریت پژوهش و مشتمل بر دریافت واحدهای آموزشی محدود و ارائه رساله برگزار می‌شود.

برگزاری مقطع دکتری پژوهش محور مشروط به داشتن طرح پژوهشی تقاضا محور (طرح پژوهشی دارای کارفرمای مشخص که برابر قرارداد، اجرای آن به مؤسسه واگذار و اعتبارات کامل آن به همراه هزینه‌های نظارت بر آن توسط کارفرما تأمین و نتیجه کار نیز تحویل گرفته می‌شود) با کارفرمای مشخص (شخصیت حقوقی اعم از دولتی و غیردولتی است که طی یک قرارداد، انجام طرح پژوهشی را به دانشگاه / مؤسسه واگذار کرده و تأمین همه هزینه‌های انجام و نظارت بر اجرای موضوع قرارداد است) را تقبل می‌کند.

شیوه استاد محور: اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با مرتبه استاد و دانشیار که حداقل دارای یکی از عناوین استاد نمونه کشوری، سرآمد آموزشی کشوری، دانشمندان یک درصد و دو درصد جهانی یا یک درصد اعلام شده توسط موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) برگزیده جشنواره‌های ملی و بین المللی از قبیل فارابی، خوارزمی، رازی و نظایر آن باشند، می‌توانند حداکثر به میزان ۲۰ درصد ظرفیت پذیرش اعلام شده به صورت مازاد بر ظرفیت، نسبت به پذیرش دانشجو به شیوه استاد محور اقدام کنند.

داوطلبان در صورت کسب حدنصاب تعیین شده و معرفی برای انجام مرحله دوم آزمون، در هنگام انجام مصاحبه تخصصی در صورت اعلام پذیرش به شیوه استاد محور توسط دانشگاه می‌توانند نسبت به انتخاب استاد راهنما اقدام کنند.

پذیرش به شیوه استاد محور پس از طی مراحل و فرایندهای مربوطه و براساس اولویت انتخابی داوطلبان، توسط سازمان سنجش آموزش کشور انجام خواهد شد.

چند نکته:

منظور از کدرشته محلهای پژوهش محور رشته محل‌هایی از موسسات هستند که دارای طرح پژوهشی تقاضا محور است و در زمان انتخاب رشته عناوین آنها در این دفترچه درج شده است.

منظور از «طرح واره»، طرح اولیه رساله داوطلبان رشته محل‌های پژوهش محور است که در راستای طرح پژوهشی تقاضامحور که از طرف مؤسسه اعلام شده است توسط داوطلب تهیه و تدوین و در زمان انجام مصاحبه و بررسی سوابق آموزشی، پژوهشی، فناوری بصورت مکتوب ارائه می‌شود.

عنوان یا عناوین طرح پژوهشی مربوط به هر یک از کدرشته محل‌های پژوهش محور به منظور تهیه «طرح واره» توسط داوطلبان از طریق سایت مؤسسات پذیرنده اعلام خواهد شد.

طول مدت دوره در هر دو شیوه حداکثر ۵ سال است. در موارد استثنایی افزایش طول مدت دوره با تشخیص شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه مجاز است و همچنین انتقال، تغییر رشته و مهمان در هر دو شیوه ممنوع است.

مصاحبه علمی و سنجش عملی و بررسی سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (مرحله دوم آزمون):

۱. مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی (مرحله دوم آزمون)، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به صورت حضوری انجام خواهد شد.

۲. دانشگاه‌ها و مؤسسات مجری مقطع دکتری چگونگی تشکیل پرونده داوطلبان، زمان و مکان برگزاری آزمون، نحوه مصاحبه علمی یا برگزاری آزمون تخصصی را از طریق درگاه اطلاع رسانی خود به داوطلبان اعلام خواهند کرد.

۳. در صورت نیاز و همچنین تشخیص مؤسسه مبنی بر برگزاری آزمون تخصصی، مواد آزمون و ضرایب امتحانی از طریق درگاه اطلاع رسانی دانشگاه یا مؤسسه آموز عالی به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.

۴. مرحله دوم آزمون (مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی) در مؤسسه برای هر داوطلب صرفاً یک بار انجام می‌شود و عدم مراجعه داوطلبان در مرحله دوم آزمون، به منزله انصراف آنان تلقی شده و برگزاری مجدد مرحله دوم (مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی) برای آن دسته از داوطلبان که در این مرحله شرکت نکرده‌اند، امکانپذیر نخواهد بود.

۵. نمره مصاحبه (ارزیابی سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری و مصاحبه علمی و سنجش عملی) براساس شیوه نامه ابلاغی که از سوی سازمان سنجش آموزش کشور به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ارسال می‌شود، صورت خواهد گرفت و دانشگاه‌ها برای تمامی افراد معرفی شده که در مصاحبه شرکت کرده‌اند، نمره‌ای مطابق با شیوه نامه مذکور تعیین و برای گزینش نهایی به این سازمان ارسال می‌کنند.

۶. بر اساس مصوبه جلسه ۱۳۷ مورخ ۶ آبان ۱۳۹۹ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی می‌توانند برای نمره مرحله دوم آزمون که شامل مجموع نمرات سوابق آموزشی، پژوهشی، فناوری و مصاحبه و هم چنین طرح واره (در رشته محل‌های پژوهش محور) است، حدنصاب نمره برای هر کد رشته محل تعیین کنند و سازمان سنجش آموزش کشور مکلف است در پذیرش نهایی حدنصاب مذکور را اعمال کنند.

۷. دانشگاه‌ها مجاز به برگزاری آزمون کتبی و شفاهی از داوطلبان معرفی شده برای مرحله دوم بوده و نمره آن در مقدار نمره مصاحبه علمی و سنجش عملی لحاظ می‌شود.

امکان انتخاب رشته تا ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲

افرادی که براساس مندرجات کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی شده‌اند تا شنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ فرصت دارند نسبت به ثبت کدرشته‌محل‌های انتخابی خود (حداکثر ۵۰ کدرشته محل درصورت وجود) با توجه به رشته امتحانی که در آن آزمون داده‌اند، در سایت سازمان سنجش اقدام کنند.

به این دسته از متقاضیان توصیه می‌شود؛ ابتدا نسبت به مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی و اطلاعیه‌های مرتبط با آن اقدام کرده، سپس کدرشته محل‌های مورد علاقه خود را از کدرشته محل‌های مربوط به رشته امتحانی انتخاب و اولویت‌ها را به ترتیب علاقه، مرتب کرده و پس از آن نسبت به ثبت انتخاب‌های خود اقدام کنند.

اسامی معرفی‌شدگان دارای حدنصاب به منظور شرکت در مرحله دوم (مصاحبه، بررسی سوابق علمی و پژوهشی و …) در دهه سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش منتشر خواهد شد.

داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته هستند و علاقه‌مند به انتخاب رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی هستند، لازم است به درگاه دانشگاه مذکور به آدرس www.azmoon.org مراجعه و براساس اطلاعیه‌های مربوط که در پایگاه آن دانشگاه اطلاع‌رسانی خواهد شد، اقدام کنند.

به گزارش مهر، به نظر می‌رسد تغییر در شیوه پذیرش دانشجو به شیوه استاد محور در مقطع دکتری یکی از مهمترین تغییرات این حوزه و حرکت به سمت اجرای پژوهش‌های کاربردی و نظام مسئله محور در پژوهش است که در کنار بازنگری نظام سنجش و پذیرش دانشجو به کاربردی شدن و حل مسئله به عنوان ضرورت امروز جامعه علمی و دانشگاهی کشور پرداخته است.

 

نتایج اولیه کنکور دکتری سال ۱۴۰۲ اعلام شد (1402/1/27)

ایران کنفرانس

نتایج اولیه کنکور دکتری سال ۱۴۰۲ اعلام شد

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از انتشار کارنامه نتایج اولیه و اعلام زمان انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D» (نیمه‌متمرکز) سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر عبدالرسول پورعباس با اعلام این خبر گفت: کارنامه نتایج اولیه آزمون دوره دکتری «Ph.D» یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش قابل مشاهده است و داوطلبان با استفاده از شماره داوطلبی یا شماره پرونده و همچنین شماره شناسنامه و سال تولد به کارنامه نتایج اولیه آزمون خود دسترسی خواهند داشت.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: داوطلبانی که بر اساس مندرجات کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی شده‌اند باید از روز سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ تا روز شنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ نسبت به ثبت کدرشته محل‌های انتخابی خود تا حداکثر ۵۰ کدرشته محل در صورت وجود با توجه به رشته امتحانی که در آن آزمون داده‌اند، در سایت سازمان سنجش اقدام کنند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور خطاب به داوطلبان مجاز به انتخاب رشته، توصیه کرد: این دسته از داوطلبان ابتدا نسبت به مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی و اطلاعیه‌های مرتبط با آن اقدام کرده، سپس کدرشته محل‌های مورد علاقه خود را از کدرشته‌محل‌های مربوط به رشته امتحانی انتخاب و اولویت‌ها را به ترتیب علاقه، مرتب کرده و پس از آن نسبت به ثبت انتخاب‌های خود اقدام کنند.

وی افزود: ضمن اینکه دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی این آزمون از روز دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ در اختیار داوطلبان مجاز به انتخاب رشته قرار خواهد گرفت.

پورعباس همچنین در مورد داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته شده و علاقه‌مند به انتخاب رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی هستند، نیز گفت: این داوطلبان باید به درگاه دانشگاه آزاد اسلامی مراجعه و بر اساس اطلاعیه‌های مربوط که در درگاه آن دانشگاه اطلاع‌رسانی خواهد شد، اقدام کنند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: اسامی معرفی‌شدگان دارای حدنصاب به منظور شرکت در مرحله دوم شامل مصاحبه، بررسی سوابق علمی و پژوهشی و … در دهه سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر خواهد شد.

داوطلبان می‌توانند با مراجعه به این لینک https://srv3.sanjesh.org/p_krn/index.php/krn_doctor/doc_1402_RES_Frst/krn/ از نتیجه آزمون خود مطلع شوند.

 

افزایش تسهیلات مسکن اعضای هیات علمی به ۱۰ میلیارد ریال (1402/1/16)

ایران کنفرانس

افزایش تسهیلات مسکن اعضای هیات علمی به ۱۰ میلیارد ریال

معاون اداری، مالی وزارت علوم از افزایش تسهیلات مسکن اعضای هیات علمی به ۱۰میلیارد ریال و وام ودیعه مسکن به ۳میلیارد ریال خبرداد و گفت: این موضوع به تصویب شورای پول و اعتبار نیز رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، علی خطیبی در نشست نوروزی وزیر علوم با کارکنان ستاد این وزارت گفت: در تخصیص اعتبارات به دانشگاهها، بخش رفاهی نیر لحاظ شده است و از روسای دانشگاهها انتظار می رود امسال در این حوزه عملکرد بهتری داشته باشند.

وی با اعلام اینکه با تلاش‌های وزیر علوم، تسهیلات مسکن اعضای هیات علمی به ۱۰میلیارد ریال و وام ودیعه مسکن به ۳میلیارد ریال افزایش یافت؛ گفت: این موضوع به تصویب شورای پول و اعتبار نیز رسید.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت : به اعضای هیات علمی که در ۵ سال اخیر جذب شده اند پژوهانه ویژه تعلق می‌گیرد تا صرف تحقیق، انتشار مقالات و سایر امور پژوهشی شود و شاهد رشد علمی بیشتری باشیم.

خطیبی تاکید کرد: در بخش فعالیت های عمرانی و ایجاد زیر ساخت و ابنیه کارهای ماندگاری در کشور انجام گرفته است ولی عامل پیشرفت علمی کشور در کنار دانشجویان با انگیزه و پرتلاش، اعضای هیات علمی و کارکنان هستند که باید مورد حمایت قرار بگیرند.

وی از تلاش های شبانه روزی وزیر علوم که در آخرین ساعات سال ۱۴۰۱ در سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری کل، پیگیری تخصیص بودجه آموزش عالی بودند قدردانی کرد.

 

افزایش سقف تسهیلات مسکن اساتید علوم پزشکی (1402/1/11)

ایران کنفرانس

افزایش سقف تسهیلات مسکن اساتید علوم پزشکی

معاونت آموزشی وزارت بهداشت موضوع موافقت شورای پول و اعتبار با افزایش سقف تسهیلات خرید، ساخت و ودیعه مسکن اعضای هیات علمی علوم پزشکی را ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر ابوالفضل باقری فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ موضوع موافقت شورای پول و اعتبار با افزایش سقف تسهیلات خرید، ساخت و ودیعه مسکن اعضای هیات علمی علوم پزشکی را ابلاغ کرده است.

در این نامه آمده است: به پیوست نامه شماره ۰۱/۳/۵۴۴۴ مورخ ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص موافقت شورای پول و اعتبار با افزایش سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسکن اعضای هیات علمی دانشگاهها تا مبلغ ۱۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ (میلیارد ده) ریال با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار با دوران بازپرداخت حداکثر ۲۰ سال و همچنین ودیعه مسکن با پرداخت تسهیلات مذکور به میزان ۳/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ (میلیارد سه) ریال و با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار و بازپرداخت ۵ ساله ارسال می شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در این نامه خطاب به روسای دانشگاه های علوم پزشکی اعلام کرده است که اقدامات لازم انجام شود.

 

جزییات آیین نامه جدید پسادکتری (1402/1/2)

ایران کنفرانس

جزییات آیین نامه جدید پسادکتری؛

آغاز فرآیند اجرایی جذب محققان از اردیبهشت ۱۴۰۲

براساس آیین نامه جدید محققان پسادکتری، مشمول خدمت وظیفه عمومی در صورت احراز شرایط از مزایای امریه و یا سربازی نخبگان برخوردار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آیین‌نامه «جذب و به‌کارگیری محققان پسادکتری» ۱۰ اسفندماه ۱۴۰۱ توسط دبیرخانه شورای عالی عتف ابلاغ شد و بر اساس اعلام دبیرخانه شورای عالی عتف فرآیند اجرایی جذب و به‌کارگیری محققان پسادکتری از اول اردیبهشت سال آینده آغاز می شود.

براساس این آیین نامه محقق پسادکتری به فردی گفته می شود که با مدرک دکتری تخصصی از دانشگاه‌های معتبر مورد تایید وزارت علوم؛ تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت تمام‌وقت، زیر نظر فرد میزبان که یکی از اعضای هیئت علمی وزارت علوم و وزارت بهداشت است، فعالیت می‌کند.

جذب و نگهداشت نخبگان از اهداف اجرای دوره پسادکتری

هدف از دوره پسادکتری استفاده بهینه از ظرفیت دانش‌آموختگان دوره دکتری در حوزه‌های پژوهش، فناوری و صنعتی، کمک به جذب و نگهداشت نخبگان، ایجاد بستر مناسب برای توانمندسازی دانش‌آموختگان دوره دکتری، کمک به گسترش مرزهای دانش و حل مشکلات کشور، توسعه ارتباط بین مراکز علمی با صنعت و جامعه، فراهم‌سازی زمینه برای اشتغال دانش‌آموختگان توانمند، ارتقای ارتباطات علمی بین‌المللی و کمک به توسعه فناوری و تجاری‌سازی ایده‌ها به شمار می رود.

تعریف دوره های پسادکتری در ۴ حوزه/از انتشار مقاله تا ارائه نظریه در کرسی ها

براساس این آیین نامه دوره پسادکتری در ۴ حوزه بنیادی، کاربردی، فناوری و صنعتی تعریف شده است؛ محقق پسادکتری در دوره مربوط به حوزه تحقیقات بنیادی به عنوان همکار یک طرح یا پروژه تحقیقاتی فرد میزبان در مؤسسه در مرتبه استادی یا دانشیاری فعالیت می‌کند. این طرح باید در مرز دانش و در راستای اولویت‌های ابلاغی شورای عالی عتف و مورد تایید مؤسسه باشد. دستاوردهای این دوره نیز باید شامل انتشار مقاله در نشریات معتبر، تالیف کتاب، ثبت اختراع تاییدشده؛ ارائه نظریه در کرسی‌های نظریه‌پردازی و نقد و مناظره (ویژه علوم انسانی و هنر) و یا اثر بدیع و ارزنده هنری باشد.

ثبت اختراع و ایجاد شرکتهای زایشی از دستاوردهای دوره کاربردی

در دوره تحقیقات کاربردی، محقق در یک طرح کاربردی فناورانه، نوآورانه و کارآفرینانه که دارای قرارداد بین مؤسسه با صنعت و جامعه است، فعالیت می‌کند. این دوره زیر نظر فرد میزبان مؤسسه برگزار می‌شود. دستاوردهای این دوره نیز اساساً شامل محصول مشخص، حل مشکل یا رفع نیاز صنعت و جامعه، ثبت اختراع داخلی و خارجی، ایجاد شرکت زایشی، کمک به نوآوری و توسعه دانایی‌محور در کشور است.

جزییات دوره فناوری/حل مشکل شرکت های دانش بنیان

در دوره فناوری، محقق پسادکتری در یک طرح کاربردی فناورانه، نوآورانه و کارآفرینانه که در یک شرکت دانش‌بنیان در دست اجرا باشد، فعالیت می‌کند. این دوره زیر نظر فرد میزبان در شرکت دانش‌بنیان برگزار می‌شود. دستاوردها اساسا شامل محصول مشخص، حل مشکل شرکت دانش‌بنیان، ثبت اختراع داخلی و خارجی، کمک به نوآوری و توسعه دانایی‌محور در شرکت است.

حل مشکل و رفع نیاز صنعت در دوره پسادکتری صنعتی

دوره بعدی دوره پسادکتری صنعتی نام دارد که دوره‌ای تقاضامحور است که محقق پسادکتری در یک پروژه برای حل مسئله موردنیاز صنعت زیر نظر فرد میزبان در یک واحد صنعتی فعالیت می‌کند. دستاوردهای این دوره شامل حل مشکل یا رفع نیاز صنعت، بهبود فرایندهای تولید، افزایش بهره‌وری، تولید محصول جدید، ثبت اختراع تایید شده یا انجام موفقیت‌آمیز طرح‌های تحقیقاتی کاربردی مورد نیاز صنعت مربوطه است.

در این آیین‌نامه حقوق و مزایای ماهانه محقق پسادکتری معادل ۸۰ درصد حقوق و مزایای ماهانه استادیار پایه یک وزارت علوم است که حداکثر سهم صندوق عتف برای انواع پسادکتری، توسط کارگروه تعیین می‌شود. مابه‌التفاوت مبلغ حقوق و مزایای ماهانه را باید مؤسسه یا مرکز فناوری یا واحد صنعتی در ابتدای هر سه ماه پرداخت کند.

انواع پسادکتری حوزه موضوعی سقف حمایت پرداخت از سوی صندوق عتف
تحقیقات بنیادی علوم پایه،علوم انسانی و هنر ۹۰ درصد
سایر حوزه های علمی ۸۰ درصد
تحقیقات کاربردی همه حوزه ها ۵۰درصد
فناوری همه حوزه ها ۴۰ درصد
صنعتی همه حوزه ها صفر

رعایت حداکثر فاصله زمانی ۴ سال بیین دکتری و شروع پسادکتری

پسادکتری برای حضور در دوره های مذکور باید شرایط ویژه داشته باشند؛ از جمله اینکه باید مدرک دکتری تخصصی (phD) از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و تحقیقاتی مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت داشته باشند و در سازمان‌های دولتی و غیردولتی مشغول به کار نباشند. نداشتن منع قانونی در اشتغال به عنوان پژوهشگر، رعایت حداکثر فاصله زمانی چهار سال بین فارغ‌التحصیلی دوره دکتری و شروع پسادکتری و انطباق داشتن تخصص یا سوابق تحقیقاتی با موضوع مورد تقاضا در دوره پسادکتری از دیگر شرایط محققان پسادکتری به شمار می رود.

همچنین در دوره پسادکتری نوع «تحقیقات بنیادی»، داشتن حداقل سه مقاله علمی پژوهشی نمایه شده در ISC یا حداقل دو مقاله علمی پژوهشی نمایه شده در پایگاه اسکوپوس یا WOS (Web Of Science) یا در مجموع سه مقاله از ترکیب دو نوع الزامی است.

تکلیف مالکیت فکری و حقوق مادی و معنوی فعالیت‌های انجام‌شده توسط محقق پسادکتری (ثبت اختراع و توسعه دانش فنی) در قالب قرارداد/ توافق‌نامه بین محقق پسادکتری و فرد میزبان در مؤسسه، مرکز فناوری یا واحد صنعتی تعیین می‌شود.

امتیاز امریه و سرباز نخبگی ویژه محققان پسادکتری

بر اساس این آیین‌نامه محقق پسادکتری مشمول خدمت وظیفه عمومی در صورت احراز شرایط، از مزایای امریه و یا سربازی نخبگان برخوردار می‌شود.

تعهدی برای استخدام وجود ندارد

به‌کارگیری محقق پسادکتری به منزله استخدام دائمی نیست و بعد از اتمام دوره مؤسسه، مرکز فناوری یا واحد صنعتی، هیچ‌گونه تعهدی برای ایجاد هر نوع رابطه استخدامی ندارد.

 
مطالب بیشتر...

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس