اخبار دانشگاهی

جزئیات امتیازدهی فرهنگی به اعضای هیات علمی (93/4/17)

ایران کنفرانس

جزئیات امتیازدهی فرهنگی به اعضای هیات علمی

معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران، فرصتهای کسب امتیاز فرهنگی از دستورالعمل اجرایی ماده یک آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه را بسیار گسترده خواند و به تشریح نحوه امتیازدهی فرهنگی برای ارتقاء اعضای هیات علمی دانشگاه پرداخت.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا،‌ دکتر پرویز، به شرح جزئیات دستورالعمل اجرایی ماده یک آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه پرداخت و گفت: اعضاء هیئت علمی با درجه استادیاری باید طی فرایندی که در دوره ای چهارساله اتفاق می افتد، امتیاز کافی را برای ورود به مرحله دانشیاری کسب کنند که البته همین فرآیند برای تبدیل وضعیت دانشیاری به استادی نیز اتفاق می افتد.

نحوه امتیازدهی به فعالیت های فرهنگی اعضاء هیئت علمی

وی با اشاره به ردیف های ماده سوم آیین نامه دستورالعمل اجرایی مبنی بر نحوه امتیازدهی فرهنگی گفت: این ردیف ها را دانشگاه تهیه نکرده و اصل ردیف در دستورالعمل ابلاغ شده به دانشگاه وجود داشته است. در این میان مصادیقی را برای هر ردیف تهیه و سعی کردیم این مصادیق منطبق با فعالیت های اعضاء هیئت علمی حوزه دانشگاه علوم پزشکی تهران باشد.

وی به توضیح ردیف یک این ماده پرداخت و گفت: ردیف یک مربوط به تدوین کتاب، مقاله و تولید اثر بدیع و ارزنده هنری، با رویکرد اسلامی در حوزه های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی است.

معاون فرهنگی دانشگاه افزود: کتابی که در زمینه های تخصصی افراد مانند ارتوپدی نوشته می شود، مربوط به ماده یک نیست بلکه مرتبط با حوزه های تخصصی افراد است. در این میان مواردی داشته ایم که اعضاء هیات علمی علاوه بر تخصص خود، در حوزه های تربیتی یا فرهنگی نیز اثری تالیف کرده اند که در اینجا ارزیابی می شود.

وی ادامه داد: برای کتب تالیفی، کتب گردآوری شده، ترجمه کتاب و مقالات علمی پژوهشی و مقالات علمی ترویجی، نقد کتاب یا مقاله و حتی انتشار مقاله در جراید کثیرالانتشار به منظور آگاهی بخشی به عموم مردم امتیاز در نظر گرفته شده است.

پرویز ردیف یک این دستورالعمل را منجر به گسترش فعالیت های اجتماعی اعضاء هیات علمی دانست و افزود: به عنوان مثال الان که در ماه مبارک رمضان قرار داریم، استاد تغذیه در کنار تدریس به دانشجویان و تالیف مقالات علمی، در مورد روزه داری برای عمومی مردم مقاله ای می نویسد و در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار منتشر می کند. از آنجایی که کار این استاد، یک فعالیت فرهنگی اجتماعی محسوب می شود و ممکن است تاثیر مثبتی در جامعه داشته باشد، می تواند از این ماده امتیاز بگیرد.

 

ردیف دوم، تهیه و تدوین پیوست فرهنگی

دکتر پرویز با شرح ردیف دوم این دستورالعمل گفت: ردیف دو، تهیه و تدوین پیوست فرهنگی برای کلیه فعالیت ها و همکاری موثر در اجرای امور فرهنگی بر اساس سیاست های کلی برنامه های پنج ساله توسعه و سیاست های متخذه توسط شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی است.

معاون فرهنگی دانشگاه افزود: ممکن است در این مورد همه فعالیت نداشته باشند ولی گروهی از اعضاء هیئت علمی در این زمینه مشارکت دارند یعنی در جاهایی که پیوست فرهنگی تهیه می شود، جنبه هایی از بخش های مرتبط با حوزه پزشکی و سلامت لحاظ می شود که برخی از اعضای هیئت علمی در آن فعالیت داشته اند.

وی با اشاره به مصادیق امور اجرایی فرهنگی گفت: اگر عضو هیئت علمی، در آیین نامه های اجرایی که برای فعالیت های فرهنگی در سطوح دانشگاهی و بالاتر نوشته شده مداخله داشته و یا در توسعه و ترویج فرهنگ و تمدن اسلامی در سطح استانی، ملی و بین المللی و در مسابقات فرهنگی، تربیتی و اجتماعی و نظایر آن همکاری داشته باشد، برای هر کدام امتیازی در نظر گرفته می شود.

پرویز فعالیت های قرآنی را از دیگر مصادیق ردیف 2 خواند و گفت: اگر فردی نسبت به حفظ قرآن کریم تلاش کرده باشد یا در مفاهیم آن فعالیتی داشته باشد، امتیاز کسب می کند.

معاون فرهنگی دانشگاه افزود: اگر فردی در طراحی و یا اجرای برنامه هایی که فرهنگ جهادی و تلاش برای خدمت رسانی به محرومان و ارائه خدمات عادلانه را ترویج می کند، فعالیت کند، از این ردیف امتیاز می گیرد. همچنین بحث حضور در این برنامه ها در ذیل یکی دیگر از ردیف ها دیده شده است.

وی با اشاره به دیگر مصداق کسب امتیاز در این ردیف گفت: اگر کسی در دوره هایی که منجر به کاهش تخلفات و ارتقاء اخلاق حرفه ای می شود، تدریس داشته باشد، به ازای هر چهار ساعت تدریس یک امتیاز کسب می کند.از این ماده استفاده کردیم و بر آن شدیم تا فعالیت های اخلاقی و فعالیت هایی که در حوزه ارتقاء اخلاق حرفه ای اتفاق می افتد را در جایی لحاظ کنیم و به آن امتیاز دهیم و افراد را تشویق کنیم تا در این برنامه ها مشارکت داشته باشند.

ردیف سوم، ارائه مشاوره فرهنگی

وی با اشاره به موضوع ردیف 3 دستورالعمل گفت: این ردیف مربوط به ارائه مشاوره فرهنگی و یا همکاری موثر با تشکل های قانونمند دانشجویان و اعضای هیئت علمی و طلاب و نهادهای فرهنگی فعال در دانشگاه و یا حوزه های علمیه به منظور ترویج فعالیت در حوزه فرهنگی است.

پرویز ضمن بیان مصادیق ردیف 3 گفت: تشکل های قانونی برای اساتید یا دانشجویان از مصادیق این ردیف است که عضویت عادی در آن امتیاز کمتر و مسئولیت داشتن در این تشکل ها شامل امتیاز بیشتری است.

معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: همکاری با نهادهای فرهنگی دانشگاه به عنوان مثال معاونت فرهنگی، دفتر هم اندیشی، دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، شوراهای فرهنگی و هیات های مذهبی دانشگاه دارای امتیازاتی است. حتی در دستورالعمل پیش بینی شده که اگر کسی با رویکرد فرهنگی در برگزاری برنامه های شبکه های صدا و سیما مشارکت داشته باشد، می تواند امتیاز بگیرد که البته فعالیت در این حیطه شامل حوزه تخصصی فرد نیست.

استاد مشاور فرهنگی، موضوع ردیف چهارم

پرویز ردیف چهارم را مربوط به استاد مشاور فرهنگی دانست و گفت: اساتید مشاور یک بخش شاید پراهمیت اما کمتر مورد توجه باشند و باید تا جای ممکن، فعالیت اساتید مشاور را تشدید کنیم.

وی افزود: در مقاطع زمانی خاصی در دانشگاه بحث اساتید مشاور بسیار فعال بوده و از حالت استاد مشاور صرف که تنها برگه های آموزشی را امضاء می کرده و هیچ فعالیت دیگری نداشته است، جدا بوده است.این استاد با دانشجویان ارتباط داشته و مشکلات فرهنگی و اجتماعی دانشجویان را حل می کرده است.

وی با بیان آن که حکم استاد مشاور توسط معاون دانشجویی و فرهنگی صادر می شد گفت: الان هم معاونت دانشجویی و فرهنگی احکام این اساتید مشاور را صادر می کند و از این اساتید برای کمک به تربیت دانشجویان استفاده می شود که برای افرادی که در این زمینه فعالیت دارند، 0.7 امتیاز برای هر ترم در نظر گرفته شده است. همچنین حداکثر سقف امتیاز در این ماده پنج امتیاز است.

معاون فرهنگی دانشگاه افزود: بخش هایی وجود دارد که اگر اساتید در آن حوزه ها فعالیت کنند، هم به ارتقاء دانشگاه کمک می کنند و هم امتیاز کافی برای ماده یک ارتقاء کسب می کنند. ممکن است این پرسش برای برخی از اساتید مطرح شود که هیچ کدام از این موارد به کار تخصصی ما مربوط نیست و در پاسخ می توان گفت که این دستورالعمل یک دستورالعمل جامع است که افراد به راحتی می توانند از آن امتیاز بگیرند. به عنوان مثال بسیاری از اساتید توانایی آن را که استاد مشاور فرهنگی باشند دارند و می توانند به ارتقاء دانشگاه کمک کنند.

ارائه طرح های فرهنگی و تربیتی، از مصادیق مهم ردیف پنجم

پرویز با اشاره به ردیف پنجم دستورالعمل گفت: این ردیف مربوط به مسئولیت پذیری در اصلاح و هدایت نگرش های مطلوب فرهنگی و مشارکت با انجام فعالیت های فرهنگی، تربیتی، اجتماعی و با عناوین مشابه برای کلیه اقشار دانشگاهی اعم از دانشجویان، اساتید و کارکنان با کسب موافقت رسمی دانشگاه محل خدمت است.ارائه طرح های فرهنگی، تربیتی ویژه اساتید، کارکنان و دانشجویان که به تصویب نهادهای ذیربط در دانشگاه رسیده باشد و مشارکت در تدوین آنها از مصادیق آن است.

معاون فرهنگی دانشگاه افزود: گاهی اوقات فردی توانایی ارائه طرح را ندارد ولی می تواند در صورت وجود چنین طرحی در برخی از حوزه های تربیتی و فرهنگی در مورد آن سخنرانی کند که برای آن امتیاز در نظر گرفته شده است.

وی شرکت در نشست های فرهنگی را از دیگر مصادیق این ردیف دانست و افزود: ممکن است کسی توانایی سخنرانی نداشته باشد ولی علاقه مند باشد تا در نشست های هم اندیشی که در دانشکده ها و دانشگاه برگزار می شود، شرکت کند که برای شرکت در این نشست ها و حضور موثر و فعال در آن امتیاز در نظر گرفته شده است.همچنین شرکت در اردوهای جهادی نیز منجر به کسب امتیاز می شود.

پرویز برگزاری کرسی های آزاد اندیشی را از دیگر مصادیق ردیف پنجم دانست و گفت: برای طراحی و یا اجرای این برنامه ها و همچنین حضور در این برنامه ها امتیاز لحاظ شده است.

معاون فرهنگی دانشگاه افزود: به عنوان مصداق ذکر شده که اگر عضو هیات علمی در مراسم استقبال از دانشجویان جدیدالورود شرکت داشته باشد، به ازای هر100 ساعت یک امتیاز می گیرد چرا که باید میان اساتیدی که در این برنامه ها مشارکت و کمک می کنند با اساتیدی که در این زمینه ها فعالیت ندارند، تفاوت وجود داشته باشد.

وی با اشاره به برنامه های جهادی بهداشتی درمانی در دانشگاه گفت: اساتیدی که توانایی های تخصصی دارند، اگر در این برنامه ها شرکت کنند، به عنوان مثال در ویزیت رایگان بیماران شرکت کنند، به ازای هر 20 ساعت یک امتیاز کسب می کنند. برنامه های جهادی بهداشتی درمانی فرصتی است که هم دانشگاه از حضور این اساتید استفاده کند و هم اساتید در بین مردم حضور پیدا کنند، خدمت رسانی کنند و در ازای این فعالیت ها امتیاز کسب کنند.

ردیف ششم، حائز بالاترین ارزش امتیاز فرهنگی

وی موضوع ردیف 6 را استمرار در تقید و پایبندی به ارزش های دینی، فرهنگی، ملی، انقلابی و صداقت و امانتداری با تایید کمیسیون تخصصی ذیربط خواند و گفت: اعضاء هیئت علمی حداقل پنج امتیاز باید از آن کسب کنند و فاصله امتیازات در این ردیف بین پنج تا 10 امتیاز است.

پرویز در توضیح ردیف ششم دستورالعمل اجرایی ماده یک آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه گفت: این ردیف بین پنج تا ده امتیاز دارد که استمرار در تقید و پایبندی به ارزش های دینی، فرهنگی، ملی، انقلابی و صداقت و امانت داری با تایید کمیسیون تخصصی ذی ربط است.

وی ردیف ششم را متشکل از امور سلبی و ایجابی دانست و گفت: برخی امور سلبی مانند نداشتن مخالفت صریح و آشکار با اصول اعتقادی و ارزش های اسلامی، تظاهر نکردن به ظواهر و نمادهای غیراسلامی، نامتعارف و مبتذل، نقض نکردن قوانین و مقررات دانشگاه، تبلیغ، ترویج، حمایت و دفاع کردن از فرهنگ منحط غرب و نظام سلطه و وابستگی نداشتن به احزاب و جریانات غیرقانونی، منحله، ضدانقلاب و معاند با نظام مقدس جمهوری اسلامی و فرقه های ضاله است.

وی عدم وجود امور سلبی را منجر به کسب پنج امتیاز حداقلی از کمیسیون دانست و گفت: بیش از پنج امتیاز تا سقف 10 امتیاز مستلزم حسن شهرت در مصادیق ایجابی است و به افرادی داده می شود که تعهد و پایبندی آنها به فرایض و اخلاق اسلامی و حسن معاشرت با دانشجویان و همکاران و نظایر آن به اثبات رسیده باشد.

معاون فرهنگی دانشگاه افزود: اگر کسی قوانین و مقررات دانشگاه را نقض کند، ممکن است نتواند آن پنج امتیاز را کسب کند. چرا که نقض نکردن قوانین دانشگاه یکی از شروط کسب این امتیاز است. همچنین فضائل اضافی اعضای هیئت علمی باعث می شود که امتیاز بیشتری بگیرند.

وی با اشاره به چگونگی دریافت 10 امتیاز کامل از این دستورالعمل گفت: عضو هیات علمی از ردیف شش حداقل پنج امتیاز و از مجموع سایر ردیف ها حداقل پنج امتیاز باید کسب کند که مجموعاً 10 امتیاز می شود.

معاون فرهنگی دانشگاه افزود: از آنجایی که افراد در دانشکده ها بیشتر مورد شناخت هستند، از کمیته های دانشکده ها درخواست کردیم که با دقت به افراد امتیاز دهند تا کمیسیون مجبور به تغییر امتیازات نشود.

ردیف هفتم، کسب جوایز فرهنگی

دکتر پرویز با اشاره به ردیف 7 دستورالعمل گفت: این ردیف مربوط به کسب جوایز فرهنگی در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، مسئولیت های فرهنگی و نظایر آن است.

معاون فرهنگی دانشگاه افزود: برخی اساتید تالیفات ارزشمندی در حوزه های تخصصی خود دارند که این تالیفات در حوزه تخصصی ممکن است جوایزی کسب کند مثلاً کتاب سال جمهوری اسلامی شود یا جوایز دیگری مانند جایزه فارابی را کسب کند.

وی تالیفات حوزه تخصصی را شامل دریافت امتیاز در این ردیف ندانست و گفت: مصادیقی که مربوط به حوزه فرهنگی هستند، اگر برنده جوایزی شوند، موفقیت در کسب آن جوایز نیز به عنوان امتیاز مضاعف در نظر گرفته می شود.

ردیف هشتم، طراحی و مشارکت فعالانه در برگزاری کرسی های نظریه پردازی

پرویز ضمن توضیح ردیف هشتم دستورالعمل گفت: این ردیف مربوط به طراحی و مشارکت فعالانه در برگزاری کرسی های نقد و نظریه پردازی با تایید مرجع ذی صلاح است که ممکن است شامل حال بسیاری از اساتید نشود.

ردیف9 فرصتی مناسب برای کسب امتیاز فرهنگی

پرویز با اشاره به ردیف نهم این ماده گفت: این ردیف مربوط به شرکت در کارگاه‌های دانش افزایی و توانمندسازی اعضاء هیات علمی در زمینه فرهنگی، تربیتی، اجتماعی با ارائه گواهی معتبر است که اگر فرد در این کارگاههای آموزشی به عنوان مدرس یا شرکت کننده حضور داشته باشد، امتیاز می گیرد.

معاون فرهنگی دانشگاه افزود: ردیف نهم برای مواردی گذاشته شده که افراد در سایر بندها نتوانسته اند امتیاز لازم را بگیرند و لازم است در دوره های آموزشی شرکت کنند.

وی با بیان آن که توصیه می کنیم افراد از سایر بندها امتیاز بیاورند گفت: اعضاء هیات علمی برای کسب امتیاز لازم پایبند آن نباشند که در کلاس های آموزشی حوزه های مختلف فرهنگی شرکت کنند.

برای این که این ردیف به گونه ای نباشد که افراد به شکل بی انگیزه در این کلاس ها آموزشی شرکت کنند، معاونت فرهنگی برنامه مفصلی در حوزه های مختلف تربیتی، اخلاقی، آموزش مبانی دین و حتی در حوزه های هنر تدارک دیده است و در این در حوزه ها از مدرسین دعوت می شود و برنامه های جامعی برای این کارگاهها در معاونت فرهنگی در نظر گرفته شده است.

اهداف اجرای ماده یک آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه

پرویز با اشاره به اهداف اجرای ماده یک گفت:هدف از اجرای ماده یک جلب مشارکت اعضاء هیات علمی در تربیت صحیح دانشجویان و رشد و ارتقاء خود اساتید بوده است، به همین دلیل در دستورالعمل اجرایی مصوب هیات رییسه ذکر شده که یک نفر عضو هیات علمی متقاضی ارتقاء نمی تواند تمام پنج امتیاز را تنها از ماده نه و شرکت در کلاس های آموزشی اخذ کند و حتماً باید از بقیه مواد هم امتیاز کسب کند.

معاون فرهنگی دانشگاه افزود: در دستورالعمل اجرایی ماده یک آیین نامه ارتقاء سعی کردیم از فرصت پیش آمده حداکثر استفاده را نماییم. بدین صورت که اولاً فعالیت اساتیدی که پیش از این در امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مشارکت داشته اند و الان هم دارند، دیده و امتیازی برای آن در نظر گرفته شود و در ثانی اساتید را ترغیب و تشویق کنیم تا در فعالیت های مختلف فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و خارج از دانشگاه حضور پیدا کنند و بدانند در صورت حضور امتیازی به فعالیت هایشان داده می شود.

وی با اشاره به ناآشنا بودن برخی اساتید به ماده یک و تصور مشکل بودن کسب امتیاز از این ماده گفت: در دستورالعملی که تدوین کردیم، مصادیق دستورالعمل اول را گسترش دادیم تا هیچ عضو هیات علمی دانشگاه وجود نداشته نباشد که مراجعه کند و بگوید توانایی کسب هیچ امتیازی از این دستورالعمل را ندارد.

معاون فرهنگی دانشگاه افزود: در دستورالعمل فعلی که ملاک عملکرد دانشگاه در ماده یک است، اگر فرضاً فردی عضو شورای اخلاق دانشگاه، دانشکده یا بیمارستانی باشد، برایش امتیاز در نظر گرفته شده است. چرا که یک عضو هیئت علمی نمی تواند بگوید وظیفه ام تنها درمان بیماران است.

گستردگی فرصت های کسب امتیاز فرهنگی

پرویز شرکت در اردوهای جهادی ویزیت رایگان بیماران را از دیگر موارد دارای امتیاز دانست و گفت: حتی اگر یک عضو هیات علمی هیچ فعالیتی در حوزه فرهنگی و اجتماعی نداشته باشد، می تواند در این فعالیت که توسط دانشگاه برگزار می شود و سیاست کلان وزارت بهداشت است، شرکت کند و امتیاز بگیرد.

معاون فرهنگی دانشگاه افزود: راه باز است تا عضو هیات علمی در هر حوزه ای که علاقه مند است، فعالیت کند. مثلاً می تواند در جلسات کرسی های اخلاق شرکت کند، در زمینه ترویج اخلاق حرفه ای مشارکت داشته باشد و در شوراهای برنامه ریزی شرکت کند.

وی با بیان آن که در مورد ماده یک، فضا بسته نیست و افراد فکر نکنند که نمی توانند امتیاز کافی کسب کنند گفت: اگر فردی امتیاز کم آورد، می تواند در کلاس های آموزشی شرکت کرده و امتیاز خود را دریافت نماید. خوشبختانه به این کلاس ها هم تنوع کافی بخشیده شده است.

 

جزئیات ثبت‌نام آزمون متمرکز کارشناسی ارشد ناپیوسته مجازی اعلام شد/ثبت نام از 17 تیر (93/4/16)

ایران کنفرانس

جزئیات ثبت‌نام آزمون متمرکز کارشناسی ارشد ناپیوسته مجازی اعلام شد/ثبت نام از 17 تیر

سازمان سنجش آموزش کشور جزئیات مربوط به ثبت‌نام آزمون متمرکز دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته مجازی (ویژه شاغلان) و پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سال ۹۳ را اعلام کرد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سازمان سنجش آموزش کشور جزئیات مربوط به ثبت‌نام آزمون متمرکز دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته مجازی (ویژه شاغلان) و پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سال 93 را اعلام کرد.

براساس این گزارش؛ ثبت‌نام برای شرکت در این آزمون منحصرا از طریق شبکه اینترنتی سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org از فردا سه‌شنبه 17 تیرماه آغاز می‌شود و در روز یکشنبه 22 تیرماه پایان می‌یابد.

این آزمون در 6 گروه آموزشی شامل علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر و دامپزشکی برگزار می‌شود.

دفترچه راهنمای آزمون نیز فردا سه‌شنبه 17 تیرماه بر روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد و داوطلبان براساس علاقه می‌توانند منحصرا در یک کد رشته ثبت‌نام کرده و در آزمون شرکت کنند.

تمام فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی مورد تایید بدون توجه به نوع مدرک تحصیلی می‌توانند در این آزمون در کدرشته‌های اعلام شده (به جز کدرشته امتحانی که شرط عنوان مدرک تحصیلی در آن مشخص و در جدول امتحانی درج شده است) شرکت کنند.

تحصیل در دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته مجازی منوط به قبولی در دوره‌های ورودی و گذراندن دوره پیش‌نیاز است که هزینه دوره‌های پیش‌نیاز نیز از سوی دانشجویان پرداخت می‌شود هر داوطلب باید برای ثبت‌نام به سایت سازمان سنجش مراجعه و برای دریافت دفترچه راهنما اقدام کند.

داوطلبان باید دفترچه راهنما را به طور کامل مطالعه کنند، زیرا با توجه به اینکه در برخی رشته‌ها پذیرش در پردیس‌ها و رشته‌های مجازی صورت نمی‌گیرد، داوطلب باید پیش از خرید کارت اعتباری از وجود رشته مورد نظر خود مطمئن باشد و مدارک و اطلاعات مورد نیاز را آماده کند.

با توجه به اینکه پرداخت هزینه ثبت‌نام به صورت اینترنتی انجام می‌شود، داوطلب باید به وسیله کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب با مراجعه به سایت سازمان سنجش وجه ثبت‌نام را پرداخت کرده و سپس نسبت به تکمیل پیش‌نویس تقاضانامه آزمون اقدام کند.

داوطلب باید پس از کنترل اطلاعات تکمیلی در فرم پیش‌نویس تقاضانامه و اطمینان از صحت اطلاعات تا پایان یکشنبه 22 تیرماه برای ثبت‌نام اقدام کند.

سطح سوالات اختصاصی در حد دانش و تحصیلات فارغ‌التحصیلان کارشناسی و مطابق با فهرست برنامه‌های مصوب شورای عالی برنامه‌ریزی شده است، در سه زبان عمومی نیز در تمام رشته‌ها زبان انگلیسی با ضریب یک در نظر گرفته شده است.

کد و نام رشته و مواد امتحانی و ضرایب دروس در جداول مربوط به تفکیک گروه آزمایشی درج شده و کارت شرکت در آزمون و برگ راهنمای مربوط نیز از روز چهارشنبه 19 شهریورماه بر روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد.

به گزارش آنا، براساس برنامه زمانی پیش‌بینی شده آزمون متمرکز دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته مجازی (ویژه شاغلان) و پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سال 93 در روز جمعه 21 شهریور امسال در حوزه‌های امتحانی مربوطه برگزار می‌شود.

 

پذیرش برگزیدگان علمی در دوره های دکتری تخصصی دانشگاه تربیت مدرس (93/4/14)

ایران کنفرانس

پذیرش برگزیدگان علمی در دوره های دکتری تخصصی دانشگاه تربیت مدرس

دانشگاه تربیت مدرس دردوره های دکتری تخصصی سال 1393 از طریق آیین نامه ارائه تسهیلات به برگزیدگان علمی دانشجو می پذیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، داوطلبان پذیرش از طریق آیین نامه برگزیدگان علمی حداکثر تا 25 تیر ماه 1393 برای ثبت نام فرصت دارند. ضروری است داوطلبان در این مهلت نسبت به تکمیل ثبت نام اولیه اقدام کنند.

داوطلبان ملزم اند پس از اطمینان از تکمیل فرآیند ثبت نام اولیه و بارگزاری کامل مدارک الزامی در حدفاصل ده روز کاری پس از خاتمه تبت نام اولیه خود به سامانه مذکور مراجعه و از وضعیت بررسی اولیه پرونده خود مطلع شوند و نسبت به رفع نقص یا نواقص احتمالی اقدام کنند .

علاقمندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانند به وبگاه معاونت آموزشی دانشگاه تربیت مدرس به نشانی www.modares.ac.ir/edu (اطلاعیه پذیرش برگزیدگان علمی) مراجعه کنند.

 

حضور ۱۰ دانشمند ایرانی در بین پژوهشگران پراستناد دنیا (93/4/14)

 

حضور ۱۰ دانشمند ایرانی در بین پژوهشگران پراستناد دنیا

به گزارش ایران کنفرانس و به نقل از اداره روابط عمومی و همکاری های علمی بین المللی  پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، دکتر جعفر مهراد سرپرست ISC گفت: تامسون رویترز که در ایران به نام پایگاه ISI بیشتر مشهور است اسامی 3215 پژوهشگر پراستناد جهان را منتشر کرده است.

مهراد گفت: این پایگاه به نظر می رسد که توجه جهانی را از رتبه بندی های دانشگاهی در سطح موسسات به رتبه بندی پژوهشگران معطوف نموده است.

وی افزود: این پژوهشگران، داغ ترین مقالات علمی را منتشر کرده اند که جزو یک درصد پراستنادترین پژوهشگران جهان در رشته های موضوعی و تخصصی خود به حساب می آیند.

رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری خاطرنشان کرد: فهرست جدید حاوی اسامی 3215 دانشمند پراستناد است که 10 دانشمند ایرانی در این جمع حضوری برجسته دارند. پژوهشگران پراستناد در 21 رشته موضوعی شامل علوم و علوم اجتماعی فعالیت های تحقیقاتی دارند. این پژوهشگران در بازه زمانی بین 2002 و 2012 مورد مطالعه و محاسبه قرار گرفته اند.

دکتر مهراد خاطرنشان ساخت: اطلاعات پژوهشگران پراستناد از زیر سیستم ESI وابسته به تامسون رویترز که افراد، موسسات، مقالات، انتشارات و کشور های موثر را در رشته های موضوعی 21 گانه رتبه بندی می کند استخراج شده است.

مهراد اظهار داشت: دانشگاه های ایالات متحده با 1762 پژوهشگر پراستناد در رأس این فهرست قرار دارد. آمریکا 55 درصد از پژوهشگران پراستناد جهان را در اختیار دارد.

وی گفت: انگلستان، چین، آلمان، ژاپن، فرانسه، کانادا، هلند، استرالیا، سوئیس، کره جنوبی و هندوستان به ترتیب دارای 309، 170، 167، 101، 93، 91، 81، 78، 68، 27 و 12 دانشمند پراستناد می باشد.

این استاد علم اطلاعات و دانش شناسی کشور افزود: پنج کشور اروپای شمالی شامل دانمارک، سوئد، فنلاند، نروژ و ایسلند بر روی هم 104 پژوهشگر پراستناد را در اختیار دارند.

مهراد گفت: در آفریقا تنها 5 دانشمند پراستناد وجود دارد که تمام آنها در آفریقای جنوبی مشغول به فعالیت هستند.

رییس مرکز منطقه ای اعلام کرد: روسیه نیز دارای 5 دانشمند پراستناد است که این دانشمندان یا در دانشگاه های روسیه و یا در آکادمی علوم این کشور به تحقیق مشغول می باشند.

وی افزود: اگر بخواهیم دانشمندان پراستناد را بر حسب شهرها گروه بندی کنیم لندن 61 پژوهشگر پراستناد را در خود جای داده است. سپس پاریس با 27، زوریخ 26، شیکاگو 25، هنگ کنگ 23، کپنهاگ 18، سنگاپور 17، سئول 4، برلین 3 ، آمستردام و مونیخ هر کدام با 1 پژوهشگر پراستناد نسبت به سایر شهرهای جهان برجسته اند.

مهراد اظهار داشت: در آمریکا ایالت های کالیفرنیا و تگزاس به ترتیب دارای 225 و 61 پژوهشگر پراستناد می باشد.

سرپرست ISC گفت: فهرست تامسون رویترز پژوهشگران پراستناد را بر حسب رشته های موضوعی نیز رده بندی کرده است که اطلاعات جالب توجهی در دسترس قرار می دهد. برای مثال، از بین 170 پژوهشگر، چین دارای 36 پژوهشگر پراستناد در مهندسی و علم مواد، 28 پژوهشگر پراستناد در شیمی، 18 پژوهشگر پراستناد در ریاضیات و 16 پژوهشگر پراستناد در فیزیک و علوم زمین است. تقریبا 85 درصد دانشمندان چینی به 6 رشته یاد شده در بالا تعلق دارد.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی بیان کرد: چین فاقد پژوهشگر پراستناد در رشته های هوافضا، اقتصاد و تجارت، روانپزشکی و روانشناسی و علوم اجتماعی است. این کشور تنها دارای یک داشمند پراستناد در هر یک از رشته های پزشکی بالینی، ایمونولوژی، بیولوژی و بیوشیمی، علوم اعصاب و علوم رفتاری و کشاورزی است.

وی خاطرنشان کرد: در کشورهای اروپای شمالی جالب توجه است بدانیم که ایسلند با جمعیتی برابر با 350000 نفر دارای 11 پژوهشگر پراستناد است. نروژ با 1/5 میلیون جمعیت تنها 8 دانشمند پراستناد دارد.

مهراد گفت: نگاه اجمالی به مؤسسات آموزش عالی نشان می دهد که دانشگاه هاروارد دارای 160 دانشمند پراستناد است. از این تعداد 33 پژوهشگر در پزشکی بالینی، 27 پژوهشگر در بیولوژی مولکولی و ژنتیک، 13 پژوهشگر در علوم اعصاب و رفتاری و 12 پژوهشگر در علم اقتصاد و تجارت مشغول به پژوهش می باشند.

وی افزود: دانشگاه هاروارد تنها دارای سه پژوهشگر پراستناد در هر یک از رشته های علوم و مهندسی کامپیوتر، ایمونولوژی، میکروبیولوژی و علم مواد و دو پژوهشگر پراستناد در علوم زمین و داروسازی است.

سرپرست ISC ادامه داد: دانشگاه کمبریج در انگلستان از بین 29 پژوهشگر پراستناد 8 دانشمند در بیولوژی مولکولی و ژنتیک و 4 دانشمند پراستناد در بیولوژی و بیوشیمی و علوم اعصاب و رفتاری است.

رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در بین 3215 دانشمند برجسته دارای 10 پژوهشگر پراستناد جهان است.

وی گفت: به تعبیر رهبری معظم انقلاب حرکت علمی کشور حرکتی پرشتاب و مضاعف است که در بین کشورهای اسلامی و منطقه جایگاه مهمی را به خود اختصاص داده است. وقتی ایران را با کشور های اسلامی مقایسه می کنیم به تداوم جدی، پرشتاب و همه جانبه نهضت علمی پی می بریم.

مهراد اظهار داشت: دانشگاه تهران با چهار دانشمند پراستناد بیش از سایر دانشگاه های کشور دارای دانشمند پراستناد است. دکتر فرنوش فرید بُد در رشته مهندسی مشترکا با دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر پرویز نوروزی در رشته مهندسی و دکتر سیاوش ریاحی در رشته مهندسی و دکتر محمدرضا گنجعلی در رشته مهندسی از آن جمله است.

وی افزود: دکتر مهدی دهقان در رشته مهندسی و ریاضیات دانشمند برجسته دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.

مهراد ادامه داد: در کل دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشمند پراستناد وجود دارد. دکتر حسن علی زمانی در رشته مهندسی وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی ایران است.

رییس مرکز منطقه ای گفت: دکتر سعید عباس بندی و دکتر مجید عشقی گرجی در رشته ریاضیات به ترتیب پژوهشگران برجسته دانشگاه بین الملل امام خمینی و دانشگاه سمنان می باشد.

سرپرست ISC افزود: دکتر مهر اورنگ قائدی و دکتر داوود دمیری گنجی نیز از دانشمندان پراستناد رشته مهندسی هستند که به ترتیب به دانشگاه یاسوج و دانشگاه فنی نوشیروانی بابل تعلق دارند.

مهراد در ادامه افزود: در ترکیه نیز 10 دانشمند پراستناد وجود دارد که از نظر تعداد برابر با تعداد دانشمندان پراستناد جمهوری اسلامی ایران می باشد. از این تعداد، تعداد 6 پژوهشگر در رشته مهندسی، یک پژوهشگر در رشته ژنتیک و بیولوژی مولکولی، یک پژوهشگر پراستناد در رشته فیزیک، دو پژوهشگر پراستناد در رشته علوم اجتماعی وجود دارد.

سرپرست ISC ادامه داد: تعداد دانشمندان پراستناد مالزی نیز تنها سه نفر است. این افراد در رشته های مهندسی، ریاضی و علوم اجتماعی پژوهش می کنند.

مهراد درباره تنها تفاوتی که جمهوری اسلامی ایران با دو کشور اسلامی یاد شده یعنی ترکیه و مالزی دارد، افزود:  این دو کشور در رشته علوم اجتماعی دارای دانشمندان پراستناد هستند و این نکته ای است که دانشگاه های کشور باید بدان توجه کنند.

وی درخصوص کشور عربستان گفت: از عربستان سعودی 207 پژوهشگر پراستناد معرفی شده است. البته از مجموع 207 پژوهشگر پراستناد تنها 17 نفر عربستانی هستند و بقیه ملیت غیر عربستانی دارند. عربستان با این روش، بین المللی سازی دانشگاه های خود را آغاز کرده است و اتفاقا بر همین اساس در سال های اخیر توانسته است در رتبه های بین المللی نیز موفقیت های خوبی را بدست آورد.

رییس مرکز منطقه ای گفت: اردن به عنوان یک کشور اسلامی و منطقه ای تنها چهار دانشمند پراستناد دارد که سه نفر با دانشگاه های برکلی و انستیتو پلی تکنیک ویرجینیا در آمریکا مقالات پراستناد خود را به رشته تحریر در آورده اند. نفر چهارم نیز به عنوان دانشمند پراستناد با دانشگاه ملک عبدالعزیز در عربستان سعودی همکاری دارد.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی بیان کرد : هندوستان 12 دانشمند پراستناد دارد. هندوستان مانند جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور نوظهور علمی شناخته شده است با این حال، تفاوت این کشور با جمهوری اسلامی ایران در بررسی تعداد دانشمندان پراستناد در آن است که از مجموع 12 دانشمند پراستناد هندی دو نفر در آمریکا اقامت دارد، نفر دیگر مشترکا با یکی از دانشگاه های آمریکایی همکاری داشته، نفر چهارم نیز مقاله خود را بطور مشترک با یکی از دانشگاه های مکزیک تالیف نموده و نفر پنجم هم مقاله خود را مشترکا با عربستان سعودی تالیف کرده است.

وی افزود: در حالیکه 10 دانشمند پراستناد ایران مقالات خود را با همکاری خود و سایر دانشمندان ایرانی و توسط دانشگاه های کشور تالیف و منتشر کرده اند.

مهراد به این نکته اشاره نمود و گفت: استناد نماد کیفیت است و بدین ترتیب اکنون به راحتی می توانیم از انتشارات علمی کشور به عنوان آثار علمی ماندگار و با کیفیت نام ببریم.

مهراد در خصوص فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید دانشگاه ها گفت: در شرایطی که رهبری معظم انقلاب بر تداوم جدی، پرشتاب و همه جانبه نهضت علمی تاکید دارند، شایسته است افتخاری را که دانشمندان ایرانی آفریده اند ارج نهاده و آرزو کنیم مسیری که اکنون گشوده شده است این مسیر را با فعالیت های علمی اثربخش تر همچنان هموار و تاثیرگذار نگه داریم.

 

شروع ثبت نام مقاطع ارشد و دکتری پرديس های خودگردان دانشگاه‌ها از 17 تیر (93/4/12)

ایران کنفرانس

شروع ثبت نام مقاطع ارشد و دکتری پرديس های خودگردان دانشگاه‌ها از 17 تیر

شرایط و نحوه ثبت ‌نام آزمون ورودي دوره هاي پرديس خودگردان دانشگاهها در مقاطع دكتري (نيمه متمركز Ph.D) و كارشناسي ارشد ناپيوسته سال 93 اعلام شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دفترچه راهنماي ثبت‌نام و شركت در آزمون ورودي دوره‌هاي پرديس خودگردان دانشگاهها و موسسات آموزش عالي در مقطع دكتري (نيمه متمركز Ph.D) سال 93 از روز سه‌شنبه 17 تیرماه بر روی سایت سازمان سنجش قرار می گیرد.

کلیه متقاضیان می توانند با مراجعه به سايت سازمان سنجش آموزش كشور به نشاني www.sanjesh.org با دريافت این دفترچه نسبت به خريداري كارت اعتباري ثبت‌ نام از طريق كارت‌هاي بانكي عضو شبكه شتاب اقدام کنند.

مهلت ثبت ‌نام آزمون ورودي دوره هاي پرديس خودگردان دانشگاهها در مقاطع دكتري (نيمه متمركز Ph.D) از بعد از ظهر روز سه‌شنبه 17 تیر آغاز می شود و تا يكشنبه 22 تیرماه ادامه دارد.

همچنین سازمان سنجش آموزش کشور زمان ثبت ‌نام آزمون ورودي متمركز در دوره‌هاي مجازي (ويژه شاغلين) و پرديس خودگردان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي در مقطع كارشناسي ارشد ناپيوسته سال 93 را نیز اعلام کرد.

دفترچه راهنماي ثبت‌نام و شركت در آزمون ورودي دوره‌هاي مجازي (ويژه شاغلين) و پرديس خودگردان دانشگاهها و موسسات آموزش عالي در مقطع كارشناسي ارشد ناپيوسته سال 93 از روز سه‌شنبه 17 تیرماه بر روی سایت سازمان سنجش قرار می گیرد.

کلیه متقاضیان برای شرکت در این دوره می توانند همانند مقطع دکتری با مراجعه به سايت سازمان سنجش آموزش كشور به نشاني www.sanjesh.org دفترچه را با خريداري كارت اعتباري ثبت‌ نام دریافت کنند. مهلت ثبت نام در این دوره نیز همانند مقطع دکتری در روزهای 17 تا 22 تیرماه است.

اطلاعيه تكميلي ثبت نام در هر دو مقطع متعاقباً اعلام خواهد شد.

 
مطالب بیشتر...

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی
بورس های تحصیلی و کارآموزی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1403© : ایران کنفرانس