اخبار دانشگاهی

رتبه 21 توليد علم جهان برای ایران (93/2/26)

ایران کنفرانس

رتبه 21 توليد علم جهان برای ایران

ایران در رتبه 21 تولید علم جهان جای گرفت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) امروز گفت: از ابتدای سال 93 ایران با تولید 6 هزار و 26 مدرک شامل مقالات مجلات معتبر و مجموعه مقالات کنفرانس ها در جایگاه 21 تولید علم جهان نشست.

دکتر جعفر مهراد افزود: بر روی هم بیش از 140 کشور به عنوان کشورهای تولید کننده علم توسط ISC رصد می شود که از میان تمام کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی، تولیدات علمی ایران بیش از سایر کشورهای اسلامی است و تولیدات علمی ایران بیش از هر کشور دیگر سمبل تجدید روح جستجوی علم و دانش محسوب می شود.

دکتر جعفر مهراد افزود: نتایج فعالیت های تحقیقاتی این کشور به عنوان نتایج درونداد و برونداد نظام پژوهشی روندهای مثبتی را نشان می دهد.

وی گفت: ایران در سال های 91 و 92 به ترتیب 29896 مدرک و 28084 مدرک تولید نموده که سهم تولید ایران از کل تولید علم جهان در هر 2 سال یک و چهار دهم درصد است و از نظر رتبه در جایگاه 19 و 20 نشسته است.

 

جزییات ترم تابستانی کلیه مقاطع دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شد (93/2/24)

ایران کنفرانس

جزییات ترم تابستانی کلیه مقاطع  دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شد

حسین غریبی معاون آموزشی دانشگاه آزاد از ابلاغ بخشنامه ترم تابستانی دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حسین  غریبی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در راستای استفاده بهینه از توان و قابلیت های منابع انسانی، صرفه جویی در زمان و نیز استفاده از تمام ظرفیت ها و پتانسیل موجود،اقدام به ارائه دوره تابستان در دوره های کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا نموده است.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد با بیان اینکه مدت زمان ترم تابستانی بدون احتساب زمان ثبت نام، امتحانات و اعلام نمرات امتحانی هشت هفته است، اعلام کرد:  تقویم تحصیلی تمام ترم های تحصیلی دو هفته قبل از شروع ثبت نام ترم اول، توسط دفتر مطالعات و برنامه ریزی آموزشی به واحد های دانشگاهی ابلاغ خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس دستورالعمل، تعداد مجاز واحد های درسی قابل ارائه در دوره تابستان برای دوره های کاردانی و کارشناسی حداکثر 10 واحد و برای دوره کارشناسی ارشد تا شش واحد و دکترا تا چهار واحد است که مشروطی در ترم تابستان جزء تعداد مشروطی های تحصیلی نیست.

غریبی افزود: تبصره ای که در این خصوص وجود دارد این است که دانشجویان دوره کاردانی و کارشناسی با اخذ 12 واحد درسی در دوره تابستان دانش آموخته می شوند و همچنین دانشجویان دارای معدل بالاتر از 17، می توانند در این دوره تا 12 واحد درسی اخذ کنند.

وی همچنین تاکید کرد که در ترم تابستانی بر خلاف سال های پیشی واحد های تخصصی هم ارائه می شود.

معاون آموزشی دانشگاه در خصوص ساعات هر واحد دروس نظری و عملی در ترم تابستان تصریح کرد: ساعات واحدهای نظری و عملی همانند میزان ساعات آن دروس در نیمسال های اول و دوم هر سال تحصیلی است.

وی در خصوص میزان شهریه در ترم تابستان گفت: اخذ شهریه ثابت از دانشجویان در دوره تابستان نصف ترم های اول و دوم است، به این شکل که شهریه ثابت در ازای اخذ شش واحد درسی و کمتر، نصف شهریه ثابت و در صورت اخذ بیش از 6 واحد تا حداکثر 12 واحد، دو سوم شهریه ثابت به همراه شهریه واحدهای انتخابی لحاظ شده است.

وی در ادامه افزود: در خصوص آموزانه اعضای هیات علمی در دوره تابستان، اعم از تمام وقت، نیمه وقت و مدعو به تعدادساعات تدریس، معادل دو برابر آموزانه در مقایسه با نیمسال اول و دوم محاسبه شده است.

وی با بیان اینکه تمامی واحد ها و مراکز آموزشی باید از سال تحصیلی 94-93 تقویم تحصیلی جدید را همراه با دوره تابستان اجرا کنند، عنوان کرد: در این دوره هیچ گونه محدودیتی برای مهمانی دانشجویان وجود ندارد و دانشجویان واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی می توانند در ترم تابستان درهر واحدی که درس مورد نظرشان ارائه می شود با معرفی واحد مبدا ثبت نام کنند.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی در خاتمه تصریح کرد: برای تابستان 93 استثنائا برگزاری دوره تابستان برای مقاطع کاردانی و کارشناسی تا سقف هشت واحد برای واحدهای بسیار بزرگ و جامع الزامی است و سایر واحد ها، همانند گذشته برابر آیین نامه، می توانند مجری دوره تابستان باشند.

 

اعلام نتایج مرحله اول آزمون دکتری تخصصی دانشگاه آزاد تا هفته آینده (93/2/24)

ایران کنفرانس

اعلام نتایج مرحله اول آزمون دکتری تخصصی دانشگاه آزاد تا هفته آینده

رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد گفت: نتایج مرحله اول آزمون دکتری تخصصی (PHD) تا اواسط هفته آینده اعلام خواهد شد .

ناصر اقبالی در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، گفت : نتایج این آزمون که در روز های 24 و 25 بهمن ماه سال گذشته برگزار شده بود ، تا اواسط هفته آینده در 196 رشته اعلام خواهد شد .

وی در ادامه افزود : در این آزمون در مجموع 71271 نفر با یکدیگر به رقابت پرداختند که از این تعداد 26821 زن و 44450 مرد بودند که نتایج اولیه آن ها از طریق سایت www.azmoon.com اعلام خواهد شد .

رئیس مرکز آزمون در مورد افزایش تعداد رشته های جدید نسبت به سال گذشته گفت : در سال 92 در مقطع دکتری در 176 رشته پذیرش داشتیم که در سال 93 این تعداد به 196 رشته افزایش یافته است .

وی در خصوص زمان دعوت به مصاحبه پذیرفته شدگان این مرحله گفت : مصاحبه پذیرفته شدگان این مرحله از اواسط خرداد ماه سال جاری خواهد بود که تاریخ و محل دقیق آن متعاقباً از طریق مرکز آزمون اعلام خواهد شد .

اقبالی در پایان گفت : داوطلبان می توانند در صورت مواجه شدن با هر سؤال یا ابهامی ، سؤال خود را از طریق آدرس الکترونیکی www.pubr-azmoon.com ارسال کنند تا کارشناسان مرکز در اسرع وقت به آنها پاسخ گویند .

 

آغاز انتخاب رشته کنکور ارشد/ امکان انتخاب 100 کدرشته (93/2/24)

ایران کنفرانس

آغاز انتخاب رشته کنکور ارشد/ امکان انتخاب 100 کدرشته

مشاور عالی سازمان سنجش با اشاره به نحوه تكميل فرم انتخاب رشته‌هاي تحصيلي اينترنتي براي داوطلبان مجاز کنکور كارشناسي ارشد 93 گفت: داوطلبان از ساعت 15 امروز چهارشنبه می توانند نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.

دکتر حسین توکلی در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: نتايج اوليه آزمون كارشناسي ارشد سال 1393 منتشر شده است و داوطلبان مي‌توانند با مراجعه به سايت اينترنتي سازمان به نشاني www.sanjesh.org دفترچه راهنماي انتخاب رشته‌هاي تحصيلي (شماره 2) اين آزمون را دريافت کنند.

وی افزود: مهلت انتخاب رشته‌هاي تحصيلي آزمون كارشناسي ارشد ناپيوسته سال 1393 از روز چهار‌شنبه 24 اردیبهشت آغاز می شود و تا ساعت 24 روز يكشنبه 28 اردیبهشت ماه ادامه دارد و داوطلب امکان انتخاب 100 کد رشته محل را از میان کدرشته های اعلامی دارد.

توکلی خاطرنشان کرد: تاريخ برگزاري آزمونهاي علمي، تشريحي، پروژه و يا عملي داوطلبان متقاضي كد رشته‌هاي امتحاني 1115-1131-1148 (رشته مديريت شهري)-1350-1351-1352-1356-1357-1358-1360-1362 و 1364 كه مجاز به انتخاب رشته شده باشند در تاريخ 12 خردادماه از طريق نشريه پيك سنجش و سايت اينترنتي سازمان سنجش اعلام می شود.

وی گفت: پاسخنامه و كليد سوالات براي آن دسته از داوطلباني كه مجاز به انتخاب رشته شده اند از روز دوشنبه 29 اردیبهشت ماه 93 در سايت اين سازمان قابل دسترسي است.

 

سیاستهای جدید وزارت علوم ابلاغ شد (93/2/24)

ایران کنفرانس

سیاستهای جدید وزارت علوم ابلاغ شد

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، موضوعات راهبردی، گرایشها و تاکیدات هیأتهای امناهای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری را در سال جاری، اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، متن سیاستهای پیش روی وزارت علوم به این شرح است:

"استقلال دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی هدف غایی قوانین و اسناد بالادستی و به ویژه برنامه های وزیر علوم به مجلس شورای اسلامی است. بر همین مبنا، پاسخگویی از اهمیتی به اندازه استقلال موسسات یاد شده برخوردار است. تحقق این دو مستلزم برنامه ریزی برای استفاده از فرصتهای محیط و نقاط قوت این موسسات و کاهش تهدیدهای محیطی و نقاط ضعف آنان و مالا توسعه منابع و ساختارها و هم زمان ارزیابی و پایش این برنامه هاست."

بدین منظور، موضوعات راهبردی و اقدامات لازم از سوی هیأتهای امنا، با رویکردی آینده نگر و منعطف و بر اساس اسناد بالادستی تهیه و تدوین شده و شایسته است از سوی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی حسب مورد رعایت یا در دستور کار هیأتهای امنا قرار گیرد.

موضوع 1) راهبری نظام مند

هدف: هدفمندی، همسویی و هم افزایی فعالیتها متناسب با اسناد بالادستی و با رویکرد نظام مند و برنامه محور.

راهبردها و اقدامات لازم از سوی هیأتهای امنا:

تمام موسساتی که تاکنون نسبت به تصویب برنامه راهبردی اقدام نکرده اند به این مهم مبادرت ورزند؛

برنامه راهبردی، ضمن تحلیل و رعایت اسناد بالادستی از جمله: قوانین مصوب، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و برنامه های وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ارائه شده به مجس شورای اسلامی همچنین ارزیابی و پایش محیط موسسات، تحلیل وضعیت فعلی و اینده رقبا و غیره تهیه و ارائه شود.

تدوین و تصویب برنامه عملیاتی سال 93 برای تحقق اهداف برنامه راهبردی؛

تدوین و ارائه طرح جامع عمرانی برای موسساتی که فاقد این طرح هستند.

موضوع 2) مسئولیت پذیری و نظم

هدف: ایفای نقش سه گانه حمایتی، هدایتی و نظارتی هیأت های امنا.

راهبردها و اقدامات لازم از سوی هیأت های امنا:

برنامه ریزی و تمهید برای برگزاری سالانه حداقل دو جلسه رسمی هیأتهای امنا؛

دستورهای جلسه کمیسیون دائمی و هیأت امنا متناسب با برنامه های راهبردی عملیاتی تنظیم، مستند و توجیه شود. گزارش رئیس موسسه به نشستهای هیأت امنا بایستی بر مبنای پیش گفته و میزان تحقق یا فاصله نسبت به برنامه های مدون ارائه شود.

برگزاری سالان حداقل دو جلسه غیر رسمی برای اعضای حقیقی هیأت های امنا؛

طی آن جلسات، تمهید بازدید آنان از فضاها، مکانها و امکانات موسسه؛ دیدار با اعضای شورای دانشگاه؛ برنامه ریزی برای ملاقات با نمایندگان اعضای هیأت علمی، دیدار با نماینده کارکنان و دانشجویان؛ تلاش برای برگزاری نشست مشترک با مسئولان استان که نقش موثری در پیشبرد اهداف موسسه دارند و غیره به عمل آید؛

تشکیل منظم جلسات کمیسیون های دائمی هیأت امنا

موضوع3) منابع مالی و ساختارها

هدف1: تنوع بخشی منابع مالی موسسات

هدف2: کارایی و اثربخشی مصرف منابع مالی موسسات

هدف3: چابک سازی و متناسب سازی ساختارها و اصلاح فرایندها

راهبردها و اقدمات لازم از سوی هیأت های امنا:

تنظیم بودجه عملیاتی در سال 93؛

چابک سازی ساختار تشکیلاتی؛

ساختار تشکیلاتی موسسات باید در چارچوب برنامه راهبردی موسسه و به منظور پاسخگویی مناسب به تغییرات و تقاضاهای محیطی مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد. بر همین مبنا و به دلیل محدودیت اعتبارات به دانشگاهها توصیه می شود حتی المقدور از گسترش کمی یا افزایش گروه ها، دانشکده ها یا تقاضای تاسیس پژوهشکده و پژوهشگاه و غیره مگر در موارد ویژه که براساس برنامه های راهبردی ضرورت می یابد، خودداری کنند.

بهره مندی هر چه بیشتر از فناوری اطلاعات و اصلاح فرایندها؛

تمامی موسسات دست کم 2.5 درصد از کل اعتبارات هزینه های(اعم از اعتبارات عمومی و اختصاصی)سال 93 و 94 را به توسعه فناوری اطلاعات و ایجاد تحول در این زمینه، هم راستا با سیاستهای شورای راهبری فناوری اطلاعات وزارت علوم اختصاص دهند.

تخصیص حداقل 15 درصد از کل اعتبارات هزینه ای موسسه به هزینه های پژوهشی

توسعه درآمدهای اختصاصی مبتنی بر استفاده بهینه از رسوب پولی و موجودی های نقد موسسات؛

به تمامی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری توصیه می شود بر مبنای تبصره 3 ماده 13 آیین نامه مالی و معاملاتی نسبت به دریافت مصوبه از هیأت امنا برای افتتاح حساب پشتیبان نزد یکی از بانکهای عامل برای واریز موجودی های نقد خود اقدام و سود حاصله را به عنوان درآمد اختصاصی و با رعایت مقررات ذی ربط و چارچوب بودجه تفصیلی مصوب هیأت اما به مصرف برسانند.

توسعه منابع مالی و بهره گیری از منابعی نظیر وام، کمک خیرین یا واقفین

به تمامی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری توصیه می شود برای اتمام طرحهای عمرانی خود درصد بالایی از پیشرفت فیزیکی دارند بر مبنای بند 3 تبصره 13 قانون بودجه سال 93 از تسهیلات دریافتی بانک های عامل استفاده کنند.

موسساتی که دارای طرح های عمرانی نیمه تمام باشند نبایستی نسبت به آغاز طرحهای عمرانی جدید مبادرت ورزند و صرفاً مواردی که بانی آن افراد خیر می باشند(بدون تحمیل بار مالی جدید بر اعتبارات عمومی) مورد پشتیبانی کامل قرار می گیرند.

بازنگری در شیوه های کسب درآمد ناشی از پذیرش دانشجویان از جمله نوبت دوم، پردیس و غیره؛

به دلیل ناکارآمدی و زیان وارده به دانشگاهها ناشی از استهلاک و فرسودگی منابع منتج از اجرای دوره های شبانه و مالا کاهش کیفیت برنامه های آموزشی دوره های کارشناسی و تحصیلات تکمیلی دانشگاهها، به موسسات توصیه می شود پذیرش دانشجوی شبانه در دوره کارشناسی مورد بازبینی جدی قرار داده و در مورد ظرفیتهای مازاد تصمیم گیری کنند.

به دلیل محدودیت اعتبارات از یک سو افزایش پذیرش کمی دانشجو در سالیان اخیر از سوی دیگر، لازم است دانشگاهها از تقاضا برای افزایش پذیرش دانشجو در تمامی مقاطع اجتناب ورزند.

توسعه در آمدهای اختصاصی از طریق فعالیتهای پژوهشی و فناوری؛

به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری توصیه می شود تلاش کنند تا حداقل 40 درصد از اعتبارات هزینه ای موسسه از محل درآمدهای اختصاصی تامین شود. مقتضی است تلاش شود حداکثر 50 درصد از کل اعتبارات اختصاصی موسسه از محل پذیرش دانشجویان شبانه، نوبت دوم و پردیسهای دانشگاهی تامین شده باشد و مابقی اعتبارات یاد شده از محل انجام پژوهش کاربردی حاصل شود.

تغییر نظام حسابداری نقدی و نیمه تعهدی به تعهدی الزامی است.

صرفه جویی در هزینه های جاری

برنامه ریزی به منظور صرفه جویی در منابع مالی و هزینه ها به ویژه در بخش آب، انرژی و حمل و نقل حداقل به میزان 10 درصد نسبت به سال قبل و ارائه گزارش مستند پیشرفت آن به هیأت امنا در پایان سال الزامی است؛

ساماندهی پردیسها؛

با رعایت الزامات برنامه راهبردی، لازم است موسسات برای آینده پردیسهای خودگردان خود، طرح جامع مصوب هیأت امنا داشته باشند و بسترهای حقوقی و قانونی (نظیر: اساسنامه مصوب؛ ساخیار سازمانی و غیره) را بر آن مبنا تدارک ببینند؛

موضوع 4) منابع انسانی

هدف: توسعه و بالندگی منابع انسانی اعم از اعضای هیأت علمی و کارکنان غیرهیأت علمی

تصویب طرح برنامه ریزی منابع انسانی مبتنی بر برنامه راهبردی موسسه

جهت اصلاح وضعیت فعلی و کاهش نسبت کارکنان غیرهیأت علمی به اعضای هیأت علمی تا سقف یک برابر در مورد موسساتی که در آنها که نسبت فوق بیش از یک بوده است.

تدوین برنامه عملیاتی سالانه برای تحقق اهداف موسسه به ویژه در بخش منابع انسانی، توصیه می شود. همچنین تدوین و اجرای طرح جامع آموزش و برنامه های توانمندسازی به منظور توسعه منابع انسانی موسسه پیشنهاد می شود؛

شایسته گزینی و شایسته سالاری؛

مصوبات هیأت های امنا در زمینه منابع انسانی باید موید عدالت استحقاقی باشد. بر این مبنا و به منظور شایسته گزینی، هرگونه جذب کارکنان باید در فضای رقابتی و شانس انتخاب برابر صورت پذیرد. بنابراین؛ جذب کارکنان با برگزاری آزمو و مصاحبه صورت پذیرد.

اصلاح هرم و کیفیت اعضای هیأت علمی؛

لازم است دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری از استخدام دانش آموختگان مقطع کارشناسی ارشد به عنوان عضو هیأت علمی اکیداً اجتناب ورزند.

تشخیص موارد فوق العاده استثنایی و ویژه و رشته ها و شرایط خاص جغرافیایی، صرفاً پس از ارائه مدارک و مستندات مستدل به کمیسیون دائمی و هیأت های امنا قابل بررسی خواهد بود.

با توجه به وضعیت علمی مشاهده شده در بسیاری دانش آموختگان دوره های غیرحضوری و نیمه حضوری، لازم است دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری از تبدیل این دسته از دانش آموختگان به هیأت علمی کمال دقت را مبذول دارند.

از ماموریت تحصیلی مربیان پیمانی مگر در موارد خاص(حسب رشته و محل جغرافیایی موسسه) و کسب حداقل 60 درصد امتیازات لازم برای ارتقای مرتبه با تایید هیأت ممیزه خودداری شود؛

به منظور جذب، نگهداشت و بالندگی اعضای هیأت علمی از طریق تامین هزینه های واقعی معیشت آنان نسبت به اصلاح فوق العاده ویژه اقدام شود؛

اصلاح شاخص های پرسنلی؛

لازم است تلاش شود نسبت عضو هیأت علمی به دانشجو اعم از شبانه و روزانه به نسبت یک به 17 برسد؛

موضوع5) تعاملات بین المللی

هدف: توسعه ارتباطات و همکاری های علمی و بین المللی.

راهبردها و اقدمات لازم از سوی هیأت های امنا:

جذب دانشجویان خارجی

طرح پذیرش دانشجویان خارجی به ویژه از کشورهای همسایه در دستور کار هیأت امنا قرار گیرد؛

عضویت در مجامع علمی بین المللی

افزایش حضور و تعامل اعضای هیأت علمی با مجامع علمی بین المللی

به منظور تعامل با نهادهای علمی و دانشگاهی معتبر جهانی در خصوص افزایش تعداد فرصتهای مطالعاتی و فراهم آوردن امکانات شرکت در همایش های بین الملل علمی پس از تامین بار مالی  با رعایت مقررات ذی ربط، اقدام و تشویق های لازم انجام شود.

 
مطالب بیشتر...

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی
بورس های تحصیلی و کارآموزی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1403© : ایران کنفرانس