آینده تحصیلی دانشجویان بین المللی در هاله ابهام (99/2/11)
آینده تحصیلی دانشجویان بین المللی در هاله ابهام
نظرسنجی از ۱۹ هزار دانشجوی بین المللی سه حوزه آسیا، اروپا و آمریکا نشان می دهد شیوع کرونا موجب شده است نیمی دانشجویان از ادامه تحصیل در خارج از کشور خود منصرف شوند.
به گزارش خبرنگار مهر، دانشجویان بینالمللی آینده در چین، هند، اتحادیه اروپا و آمریکای شمالی همچنان به بحران کروناویروس واکنش نشان میدهند و نظام بین المللی رتبه بندی آموزش عالی کیواس با جمع آوری نظرات دانشجویان، واکنش آنها را سنجیده است.
کروناویروس یا کووید ۱۹ بخشهای مختلف در سراسر جهان را متحول کرده است و آموزش عالی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
از بسته شدن دانشگاهها تا سرمایه گذاری در یادگیری آنلاین و حمایت از قرنطینه دانشجویان و کارکنان، از جمله اقداماتی است که دانشگاهها با شیوع کرونا ویروس آن را انجام داده اند و خود را با حالت جدید سازگار کردند.
با نگاهی به سال تحصیلی آینده، بسیاری از مؤسسات آموزش عالی دنیا نگران جذب دانشجویی بین المللی خود در این شرایط محدود جهانی هستند.
نظام بین المللی رتبه بندی آموزش عالی کیواس به تازگی با متخصصان آموزش عالی جهانی صحبت کرده است و آنها بسیاری از چالشهای کلیدی که با آن روبرو هستند را مورد تاکید قرار دادند، از جمله اینکه: «سعی داریم دانشجویان، اساتید و کارکنان خود را ایمن و سالم نگه داشته و در عین حال تلاش میکنیم عملکردهای عادی را نیز حفظ کنیم. ما همچنین نگران ثبت نام در تابستان و پاییز هستیم.»
برخی از متخصصان یادآور شدند: «تأثیر کروناویروس بر روی دانشجویان بسیار چشمگیر بوده است به این معنی است که فشار برای تخصیص بودجه برای رفع کمبودهای ایجاد شده وجود دارد. همچنین موضوعات ارتباطی و گزینههای آموزش از راه دور وجود دارد که مشکلاتی را ایجاد می کنند»
سلامتی دانشجویان و کارکنان بزرگترین چالش از نظر متخصصین آموزش عالی
همچنین بزرگترین چالش از نظر این متخصصین سلامتی دانشجویان و کارکنان است. جلوگیری از ترس؛ حفظ پیشرفت تحصیلی با راه حل های نوآورانه آموزشی، مانند آموزش آنلاین؛ کسب درآمد کمتر از دانشجویان و هزینههای مربوط به ضروریات مرتبط با کرونا ویروس از دیگر چالشهای این بخش است.
نگرانیهای مربوط به پایداری مالی و جذب دانشجویان بین المللی بسیار برجسته است و دانشگاهها تأکید میکنند شرایط به گونهای است که که هر گونه برنامهریزی ممکن را محدود میسازد.
نظام بین المللی رتبه بندی آموزش عالی کیواس با یک بررسی مداوم از دانشجویان بین المللی، وضعیت آنها را نسبت به همه گیری کروناویروس بررسی کرده است. این نظرسنجی از ماه فوریه ۲۰۲۰ آغاز شده و تاکنون ۱۹ هزار دانشجو در این نظرسنجی شرکت کرده اند. البته این نظرسنجی همچنان برای اطلاعرسانی به مؤسسات و استراتژیهای جذب دانشجویان بینالمللی ادامه خواهد داشت.
نکته مورد توجه این است که دانشجویان بین المللی چینی، اتحادیه اروپا، هند و آمریکای شمالی با یکدیگر تفاوت دارد.
از دانشجویان آینده نگر بین المللی پرسیده شد که آیا برنامههای آنها برای تحصیل در خارج از کشور از طریق شیوع تاج ویروس تحت تأثیر قرار گرفته است یا خیر. به طرز جالب توجهی، بسیاری از پاسخ دهندگان تحت تأثیر این بحران بوده اند و در نتیجه برنامههای خود را تغییر داده اند.
نیمی از دانشجویان تحت تأثیر بحران کروناویروس
۶۶ درصد دانشجویان چینی، دانشجویان اروپا ۴۷ درصد، دانشجویان هندی ۵۷ درصد و دانشجویان آمریکای شمالی ۵۳ درصد گفتند بله تأثیر گذاشته است. از این میان ۱۵ درصد چینیها معتقد بودند تأثیری نداشته است. ۱۹ درصد دانشجویان اروپایی، ۱۳ درصد دانشجویان هندی و ۱۶ درصد دانشجویان آمریکای شمالی نیز یادآور شدند که تأثیری نداشته است.
در این میان برخی نیز گزینه نمی دانم را انتخاب کردند که چینیها ۱۹ درصد، اروپاییها ۳۴ درصد، هندیها ۳۰ درصد و آمریکای شمالیها ۳۱ درصد بودند.
در پرسش دیگری از دانشجویان بینالمللی آینده پرسیده شد که چگونه کروناویروس برنامه آنها را برای تحصیل در خارج از کشور تغییر داده، آیا این امر باعث شده است که آنها مجبور شوند ورود خود را تا سال آینده به تعویق بیاندازند یا حتی برنامههای آنها برای تحصیل در خارج از کشور را تغییر دهند.
۴۸ درصد دانشجویان چینی، ۴۰ درصد دانشجویان اروپایی، ۵۴ درصد دانشجویان هندی و ۵۱ درصد دانشجویان آمریکای شمالی تاکید کردند که برنامه خود را به تعویق میاندازند.
همچنین برخی از آنها اعلام کردند که قصد دارند در کشور دیگری تحصیل کنند و تعداد زیادی عنوان کردند که دیگر قصدی برای ادامه تحصیل در خارج از کشور ندارند.
تغییر در تصمیم ادامه تحصیل در خارج از کشور دانشجویان به دلیل شیوع کرونا
این امر به وضوح نشان میدهد که دانشجویان بینالمللی در سراسر جهان در درجه اول تصمیم میگیرند تا ورود خود را به سال بعد موکول کنند یا به تعویق بیاندازند.
بسیاری از پاسخ دهندگان همچنین اظهار داشتند که هیچ یک از گزینههای ذکر شده را نمیخواهند و این نشان میدهد که بسیاری هنوز در حال یافتن راه حل های جایگزین برای برنامههای تحصیل خود در خارج از کشور هستند.
در این مواقع نامشخص، بسیار مهم است که مؤسسات به دانشجویان بینالمللی نزدیک شوند تا درک کنند که آنها چه قصد و تصمیمی دارند و نیازهای آنها چیست.
همچنین از دانشجویان بین المللی پرسیده شد که آیا علاقه مند هستند که بخاطر شیوع کروناویروس، به جای اینکه در محیط سنتی دانشگاه به تحصیل بپردازند، به صورت آنلاین ادامه تحصیل دهند.
دانشجویان علاقهای به تحصیل کامل به صورت آنلاین ندارند
تنها ۹ درصد دانشجویان چینی، ۶ درصد دانشجویان اروپایی، ۸ درصد دانشجویان هندی، ۹ درصد دانشجویان آمریکای شمالی بسیار علاقمند به ادامه تحصیل به صورت آنلاین بودند. در مقابل ۳۷ درصد دانشجویان چینی، ۴۱ درصد دانشجویان اروپایی، ۵۰ درصد دانشجویان هندی، ۴۸ درصد دانشجویان آمریکای شمالی به هیچ وجه علاقهای به ادامه تحصیل به صورت آنلاین نداشتند.
این نتایج نشان میدهد که بخش بزرگی از پاسخ دهندگان هیچ علاقهای به تحصیل به صورت آنلاین ندارند. این موضوع نشان میدهد که مؤسسات نیاز به ارتباط بهتر با مزایای یادگیری آنلاین دارند.
برای اطلاع از اینکه دانشجویان بین المللی از مؤسسات چه انتظاراتی دارند، از آنها پرسیده شد که آنها فکر میکنند مؤسسات آموزش عالی چه اقداماتی را باید برای محدود کردن تأثیر کروناویروس باید اجرا کنند.
به پاسخ دهندگان اجازه داده شد گزینههای مختلفی را انتخاب کنند: ارائه دروس تئوری به صورت آنلاین، اطمینان از دسترسی به متخصصان بهداشت (به عنوان مثال پرستار) برای دانشجویان، ایجاد یک خط تلفنی ۲۴ ساعته برای دانشجویان، اطمینان از اینکه مواد ضدعفونی کننده به طور گسترده در پردیس دانشگاهی وجود دارد، برگزاری سخنرانیها و سمینارها در اتاقهای بزرگتر برای به حداقل رساندن تماس.
دانشجویان بیشتر به دانستن نحوه بورسیههای تحصیلی علاقمندند
دانشجویان چینی بیشتر گزینه اطمینان از دسترسی به متخصصان بهداشت را انتخاب کردند (۶۰ درصد)، دانشجویان اروپایی بیشتر گزینه ارائه دروس تئوری به صورت آنلاین (۷۰ درصد)، دانشجویان هندی بیشتر گزینههای ایجاد یک خط تلفنی ۲۴ ساعته برای دانشجویان و ارائه دروس تئوری به صورت آنلاین (۵۸ درصد) و دانشجویان آمریکای شمالی بیشتر گزینه ارائه دروس تئوری به صورت آنلاین (۶۴ درصد) را انتخاب کردند.
دانشجویان بین المللی به دنبال اطلاعات و منابع خاص درمورد کروناویروس هستند و مؤسسات باید برای پاسخگویی به هرگونه سوال یا سؤالی که ممکن است دانشجویان داشته باشند آماده باشند. در نظرسنجی از پاسخ دهندگان خواسته شد تا محدوده اطلاعات مورد نیاز خود را انتخاب کنند.
تحقیق در مورد کدام برنامه برای ادامه تحصیل، انتخاب مقصد مطالعه، برنامه نویسی و مقاله نویسی، بورسیههای تحصیلی و اشکال جایگزین مطالعه از جمله محدوده این اطلاعات بودند.
برای دانشجویان چینی گزینههای تحقیق در مورد کدام برنامه برای ادامه تحصیل و اشکال جایگزین مطالعه (۳۱ درصد) اهمیت دارد. اما در مقابل برای دانشجویان اروپایی (۴۲ درصد) برای دانشجویان هندی (۵۴ درصد) و برای دانشجویان آمریکای شمالی (۵۲ درصد) گزینه اطلاع از میزان بورسیههای تحصیلی اهمیت دارد.
این نشان میدهد که دانشجویان بین المللی در طی فرایند تصمیم گیری خود نیازمند طیف وسیعی از پشتیبانی هستند و مؤسسات باید در این مطالب آموزنده سرمایه گذاری کنند و به طور واضح دسترسی به این منابع را به دانشجویان بینالمللی اطلاع دهند.
چین بزرگترین کشور مبدأ برای دانشجویان بین المللی است. این کشور بیش از هر کشور دیگری در جهان، برای تحصیلات عالی در خارج از کشور دانشجو میفرستد. طبق اعلام یونسکو، بیش از ۹۲۸ هزار دانشجوی چینی در سال ۲۰۱۹ در خارج از کشور تحصیل کرده اند. در ایالات متحده، چین بزرگترین منبع دانشجویان بین المللی است و بیش از ۳۲۱ هزار دانشجوی چینی تصمیم به تحصیل در آنجا دارند.
این موضوع در استرالیا، نیوزیلند، کانادا و انگلیس نیز وجود دارد و این کشورها بیشترین میزان دانشجویان بین المللی خود را از چین دریافت میکنند.
دانشجویان در سراسر اتحادیه اروپا هم به طور چشمگیری تحت تأثیر شیوع کرونا ویروس در سراسر قاره قرار گرفته اند.
هند نیز مانند چین، یک بازار منبع بسیار مهمی برای بخش آموزش عالی جهانی است. طبق اعلام یونسکو، بیش از ۱۴۲ هزار دانشجوی هندی در ایالات متحده مشغول به تحصیل هستند، تقریباً ۵۲ هزار نفر در استرالیا تحصیل میکنند، بیش از ۳۲ هزار نفر در کانادا تحصیل میکنند و بیش از ۱۶ هزار نفر در انگلستان مشغول به تحصیل هستند. با این ارقام، واضح است که هند برای بسیاری از مؤسسات پیشرو در جهان یک بازار مهم و اساسی است.
در حالی که دانشجویان بین المللی آمریکای شمالی بخش کوچکی از گروه بین المللی دانشجویان را نسبت به کشورهای چین و هند تشکیل میدهند اما آنها نیز به عنوان یک بازار مهم تحتتأثیر بحران کرونا ویروس قرار گرفته اند.
- معیارهای اعطای پایه تشویقی به اعضای هیات علمی تغییر کرد (1401/12/25)
- آغاز ثبت نام آزمون آیلتس از ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ (1401/12/14)
- پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با یک مرکز دیگر ادغام شد (1401/12/10)
- زمان اعلام نتایج کنکورهای ارشد و دکتری سال ۱۴۰۲ اعلام شد (1401/12/7)
- آغاز توزیع کارت شرکت در کنکور دکتری سال ۱۴۰۲ از ۸ اسفند (1401/12/3)
- مجوز جذب اعضای هیات علمی بدون آمایش صادر نمی شود (1401/11/27)
- پذیرش بدون کنکور دکتری و ارشد در پردیس ارس دانشگاه تهران (1401/11/26)
- جدیدترین آمار اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهها (1401/11/16)
- افزایش ۱۵ درصدی حقوق اعضای هیات علمی برای سال آینده (1401/11/14)
- آغاز ثبتنام فراخوان جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد از ۱۵ بهمن (1401/11/12)
- جزییات شاخص های دریافت پایه تشویقی اعضای هیات علمی (1401/11/7)
- اینترنت بدون فیلتر برای اساتید دانشگاه فعال می شود (1401/11/4)
- آزمون "یوس" برای نخستین بار در کشور برگزار میشود (1401/11/2)
- جزئیات اعطای تسهیلات وام فرزندآوری و حمایت از خانواده کارکنان دانشگاه آزاد (1401/10/28)
- توقف ثبتنام داوطلبان آزمون آیلتس موقت است (1401/10/22)
- اعلام ضوابط تدریس دانشجویان دکتری غیر هیأت علمی دانشگاه آزاد (1401/10/18)
- محدودیت بورس کوتاه مدت خارج از کشور لغو شد (1401/10/14)
- علوم انسانی بیشترین تقاضای جذب هیات علمی را به خود اختصاص داد (1401/10/10)
- اعلام لیست جدید دانشگاههای خارجی مورد تایید وزارت علوم (1401/10/3)
- آغاز ثبت نام در فراخوان جذب هیات علمی وزارت علوم (1401/9/26)
- ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ آغاز شد (1401/9/16)
- آغاز ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد از ۱۶ آذر (1401/9/10)
- آیین نامه تسهیل جذب نخبگان به عنوان هیات علمی تدوین شد (1401/9/1)
- جزئیات سهمیه های کنکور دکتری سال ۱۴۰۲/ سهم سهمیه ها از ظرفیت (1401/8/27)
- دانشجویان دکتری می توانند در کنکور دکتری ۱۴۰۲ ثبت نام کنند (1401/8/23)
- آغاز ثبتنام آزمون دکتری از 22 آبان/اعلام مواد امتحانی و ضرایب دروس آزمون (1401/8/21)
- آیین نامه پذیرش دانشجوی استاد محور به زودی ابلاغ می شود (1401/8/16)
- فراخوان جذب اعضای هیأت علمی آبان ۱۴۰۱ کلید خورد(1401/8/16)
- بخشنامه جدید دانشگاه برای افزایش سقف تسهیلات جعاله کارکنان (1401/8/15)
- ضوابط ویژه جذب نخبگان در هیات علمی دانشگاه ها اعلام شد (1401/8/13)
- آغاز اعلام نیاز دانشگاهها برای جذب هیأت علمی از ۱۴ آبان (1401/8/5)
- نقل و انتقال اعضای هیات علمی دانشگاهها تصویب شد (1401/8/1)
- نگاهی به فلسفه وجودی پردیسهای خودگردان و آورده مالی آنها برای دانشگاه (1401/7/26)
- شهریه های پردیس خودگردان ۲۳ دانشگاه علوم پزشکی (1401/7/15)
- طرح جدید مرکز جذب وزارت علوم برای جذب اساتید به صورت حق التدریس (1401/7/12)
- دانشگاهها باید از منابع داخلی حقوق حق التدریسها را پرداخت کنند (1401/7/2)
- مهلت ثبتنام جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد تمدید شد (1401/7/2)
- آئیننامه موظفی اعضای هیات علمی پژوهشی اصلاح می شود (1401/7/1)
- زنان عضو هیات علمی، حقوق کمتری دریافت میکنند (1401/7/1)
- اجرای آزمایشی طرح استاد محوری در دانشگاهها/بهرهمندی دانشجویان برتر دکتری از حق انتخاب استاد (1401/6/29)
- پیشنهاد کوتاه شدن دوره کارشناسی ارشد (1401/6/28)
- فراخوان جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد آغاز شد (1401/6/21)
- نرخ اجاره بهای خوابگاههای ۱ تا ۹ نفره/جدول ارزانترین و گرانترینها (1401/6/19)
- افزایش ۵ تا ۳۹درصدی شهریه دانشگاه آزاد در سال تحصیلی جدید (1401/6/19)
- حقوق پژوهشگر پسادکترا معادل ۷۰ تا ۸۰ درصد حقوق یک استادیار/ چالش بیمه پژوهشگران مستقل (1401/6/16)
- کارنامه نهایی داوطلبان آزمون ارشد دانشگاه آزاد منتشر شد (1401/6/12)
- فرزندان هیات علمی در کنکور ۱۴۰۱ سهمیه ای در پذیرش و انتقال ندارند (1401/6/10)
- نتایج نهایی کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ اعلام شد (1401/6/7)
- نتایج نهایی کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ این هفته اعلام می شود (1401/6/6)
- جزئیات تقویم آموزشی دانشگاه آزاد اعلام شد (1401/6/5)
- اعلام جزئیات رشته ها و مواد امتحانی کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ (1401/6/5)
- مغایرت مصوبات دانشجویان انتقالی از خارج با عدالت آموزشی/ انتقال در ۳ رشته علوم پزشکی ممنوع شود (1401/6/3)
- جزئیات ثبتنام پذیرفته شدگان دکتری دانشگاه تهران (1401/6/2)
- جزییات ثبتنام پذیرفتهشدگان دکتری در دانشگاه شریف (1401/6/2)
- آغاز ثبت نام دانشجویان پذیرفته شده در مقطع دکتری علم و صنعت (1401/6/2)
- کارنامه کنکور دکتری سال ۱۴۰۱ منتشر شد (1401/6/1)
- سهمیه فرزندان اعضای هیات علمی در کنکور وجود ندارد (1401/5/29)
- اسامی پذیرفتهشدگان نهایی کنکور دکتری سال ۱۴۰۱ اعلام شد (1401/5/28)
- ۲۰ درصد پذیرش دانشجویان دکتری از سال آینده استاد محور می شود (1401/5/26)
- سهمیه جذب هیات علمی دو فراخوان اردیبهشت و آبان ۱۴۰۱ اعلام شد (1401/5/24)
- رشته ها و مواد امتحانی آزمون دکتری سال ۱۴۰۲ اعلام شد(1401/5/23)
- زمانبندی فراخوان جذب هیات علمی آبان ۱۴۰۱ وزارت علوم اعلام شد (1401/5/19)
- توقف پرداخت تسهیلات وام مسکن اعضای هیات علمی توسط برخی از بانکها (1401/5/16)
- زمان برگزاری اولین کنکور ۱۴۰۲ مشخص شد/آزمونهای ارشد و دکتری همزمان برگزار میشوند (1401/5/11)
- روند رسیدگی به پرونده های متقاضیان جذب هیات علمی اعلام شد (1401/5/11)
- فراخوان جذب پژوهشگر پسادکتری در دانشگاه حکیم سبزواری (1401/5/10)
- مهلت ثبتنام متقاضیان جذب هیأت علمی تا ۴ مرداد تمدید شد (1401/5/2)
- تقویم جدید زمانبندی فراخوان های جذب هیات علمی (1401/5/1)
- جزئیات تحصیل همزمان در دورشته یا دومقطع غیرپزشکی در دانشگاه آزاد اعلام شد (1401/4/30)
- ضرورت اصلاح آیین نامه اعضای هیات علمی مرتبط با کارمندان (1401/4/22)
- ثبتنام متقاضیان جذب هیأت علمی آغاز شد (1401/4/20)
- جزئیات مصاحبه دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اعلام شد (1401/4/15)
- کاهش ساعت موظفی تدریس هیات علمی فناور دانشگاه آزاد (1401/4/13)
- آغاز فراخوان جدید جذب هیات علمی/ مصوبه افزایش سن جذب اجرا می شود (1401/4/11)
- تغییر نحوه جذب نخبگان در هیات علمی دانشگاهها بررسی می شود (1401/4/5)
- راهاندازی رشته جرمیابی دیجیتال در دانشگاه تربیت مدرس (1401/4/4)
- توضیح دبیر هیات عالی جذب درباره مصوبه امتیاز تاهل در جذب اساتید (1401/3/29)
- نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ اعلام شد (1401/3/29)
- نتایج اولیه آزمون ارشد این هفته اعلام میشود (1401/3/28)
- شرط سنی برای جذب در هیات علمی ۴۵ سال شد (1401/3/25)
- اولین همایش ملی رویکرد انتقادی در فضای مجازی برگزار می شود
- ۲۹ اسفند آخرین فرصت ارسال مقاله به کنگره هوش مصنوعی در علوم پزشکی
- همایش ملی آمایش سرزمین برگزار میشود
- تمدید مهلت ارسال مقالات دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار
- تمدید مهلت ارسال مقالات پنجمین کنفرانس بین المللی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری
- همایش بینالمللی «تاریخ منطق در جهان اسلام» برگزار میشود
- ارسال ۶۷۹ مقاله زبان فارسی به بیست و چهارمین همایش کشوری آموزش علومپزشکی
- نهمین سمینار ملی مشاوره ژنتیک در شیراز برگزار میشود
- نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت برگزار میشود
- همایش «سواد مالی و سرمایه گذاری هوشمندانه» برگزار میشود
- برگزاری همایش ملی بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی ؛ مبانی انسانشناختی
- ششمین سمپوزیوم بین المللی کرایوبیولوژی و بیوبانک پژوهشگاه رویان برگزار می شود
- اعلام آخرین مهلت ارسال مقالات هشتمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری تا 6 اسفند
- ۱۱۸ مقاله ارسالی به همایش بینالمللی «سیره علوی» پذیرفته شد
- برگزاری دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار در تیر ماه 1402 در دانشگاه هنر اسلامی تبریز
- چهاردهمین کنگره بینالمللی قلب و عروق در شیراز برگزار میشود
- برگزاری پنجمین کنفرانس بین المللی و ششمین کنفرانس ملی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری در تیر ماه 1402 در دانشگاه هنر اسلامی تبریز
- برگزاری چهارمین همایش بینالمللی صلح و حل منازعه
- سومین کنفرانس بین المللی حقوق ساخت برگزار می شود
- برگزاری هفتمین همایش ملی معماری، شهرسازی و گردشگری در کرمانشاه
- تمدید مهلت ارسال مقاله به همایش بین المللی «فقه و تربیت»
- فراخوان همایش «چهل سال طراحی صنعتی» منتشر شد
- یزد میزبان همایش سراسری طب کار و بیماریهای شغلی
- برگزاری هفدهمین همایش ملی و یازدهمین جشنواره نظام پیشنهادها
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات هفتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و چهارمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا
- نخستین کنفرانس ملی طبیعت درمانی بسکی در گلستان برگزار می شود
- چهارمین سمپوزیوم بین المللی سرطان از آزمایشگاه تا بالین پژوهشگاه رویان برگزار می شود
- کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت برگزار می شود
- دانشگاه صنعتی شاهرود میزبان دهمین کنفرانس انرژیهای تجدیدپذیر و تولید پراکنده ایران
- مهلت ارسال مقالات به چهارمین همایش ملی خیر ماندگار تمدید شد
- دهمین کنفرانس منطقهای «سیرد» در تهران برگزار میشود
- هجدهمین کنفرانس بین المللی توسعه منابع انسانی ۲۷ دی ماه جاری برگزار می شود
- سومین کنفرانس بینالمللی گردشگری بیابان لوت برگزار میشود
- فراخوان نخستین همایش ملی «هنر و توسعه» منتشر شد
- برگزاری همایش بین المللی مدل سازی مدیریت آب در دانشگاه بیرجند
- آخرین مهلت ارسال مقاله به کنفرانس ملی و بینالمللی یاددهی و یادگیری الکترونیکی
- فراخوان ثبتنام نوزدهمین کنفرانس بینالمللی روابطعمومی ایران
- تمدید مهلت ارسال مقالات هشتمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری
- فراخوان همایش چشمانداز منطقهای میراث راه ابریشم
- آخرین مهلت ارسال مقاله به کنفرانس بینالمللی پیشرفتهای اخیر در مهندسی راهآهن
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات پنجمین کنفرانس بین المللی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری فقط تا 25 دی
- ارسال ۲۰۰ مقاله به اولین همایش ملی علوم انسانی کاربردی و زندگی معاصر
- همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه در کرمانشاه برگزار میشود
- برگزاری نخستین همایش علمی دانشجویی علوم ورزشی
- دوازدهمین کنفرانس ملی بهرهوری روزهای ۲۱ و ۲۲ دی ماه در یزد برگزار می شود
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات ششمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران
- همایش روز ملی زیستفناوری برگزار می شود
- برگزاری همایش ملی مدلها و روشهای توانمندسازی گردشگری در لرستان
- چهارمین کنگره مطالعات اجتماعی سلامت همراه در شیراز برگزار میشود
- Toyohashi University of Technology MEXT Scholarship 2023-24 in Japan (Master and PhD)
- Abu Dhabi University Scholarships 2023-24 in UAE (Master and PhD)
- Hamad Bin Khalifa University Scholarship 2023 in Qatar (Master and PhD)
- United Arab Emirates University Scholarships 2023-24 in UAE (Master and PhD)
- Radboud University Masters Scholarship 2023-24 in Netherland (Master)
- Shanghai Jiaotong University Scholarship 2023-24 in China (Master and PhD)
- Erasmus Mundus Scholarship Program 2023 in Europe (Master)
- University of Tokyo Summer Internship 2023-24 in Japan ( bachelor’s degree )
- Khalifa University Graduate Scholarship 2023-24 in UAE (Master and PhD)
- Deakin University Scholarship 2023-24 in Australia (Master and PhD)
- University of Ottawa Admission Scholarship 2023-24 in Canada (Master and PhD)
- Oxford University Clarendon Scholarship 2023 in UK (Master and PhD)
- Hokkaido University Presidents Fellowship 2023-24 in Japan (Master and PhD)
- CERN Administrative Student Program 2023-24 in Switzerland
- University of South Australia Research Scholarships 2023-24 (Master and PhD)
- Yokohama National University Scholarship 2023-24 in Japan (Master and PhD)
- GIST International Scholarships 2023-24 in South Korea (Master and PhD)
- University of Tasmania Research Scholarships 2023-24 in Australia (Master and PhD)
- Victoria University of Wellington Scholarship 2023-24 in New Zealand(Master and PhD)
- IST International Scholarships 2023-24 for International Students in Austria (PhD)
- چرا مغز در اوج فعالیت منفجر نمیشود؟
- افزایش اعتماد به نفس با اسکن امواج مغزی
- تاثیر جایگاه اجتماعی بر سیستم ایمنی بدن
- حتی فیزیکدانان هم از ریاضی فراریاند!
- استقبال ناسا از نظرات و پیشنهادات جدید و متفاوت
- برجام مخفف چیست؟
- کل اینترنت در چند صفحه جای میگیرد؟
- شناسایی ناحیه آخ در مغز
- حیواناتی که سرطان را تشخیص میدهند
- دوستی انسان و رایانه در آینده نزدیک
- 2023 Singapore Conference on Applied Psychology
- 11th International Conference on Sustainable Development
- 5th Canadian International Conference on Humanities and Social Sciences
- MPOB International Palm Oil Congress and Exhibition (PIPOC 2023)
- Thirteenth International Conference on Food Studies
- Fourteenth International Conference on The Image
- Thirteenth Interdisciplinary Conference - Aging and Social Change Research Network
- International Research Conference on Management and Humanities
- The International Conference on Business and Economics
- The 6th International Conference on Future of Women 2023
- 4th International Conference on Machine Learning, IOT and Blockchain MLIOB 2023
- International Conference on Civil and Environmental Engineering (I2C2E)
- International conference on Applied Science Mathematics and Statistics
- International Conference on Business Management and Humanities
- International Conference on Medicine, Nursing and Healthcare
- International Conference on Agricultural and Biological Science (ICABS)
- The End of Life Experience 4th Global Interdisciplinary Conference
- 2022 Singapore Conference on Applied Psychology 'LIVE'
- 2022 Open Distance and eLearning Conference Virtual Conference
- 10th Biennial Academy of World Business, Marketing and Management Development Conference
- Singapore Conference on Sport Science 'LIVE'
- Singapore Conference on Applied Psychology 'LIVE'
- Thirteenth International Conference on The Constructed Environment
- APPLYING EDUCATION IN A COMPLEX WORLD - Spring 2023
- 15th annual International Conference of Education, Research and Innovation
- The Aging and Social Change: Twelfth Interdisciplinary Conference
- 19th International Symposium on Urban Communities and Humanities
- Borders and Walls: 2nd Global Inclusive Interdisciplinary Conference
- Twentieth International Conference on New Directions in the Humanities
- A FOCUS ON PEDAGOGY - Conference, Book and Publication Information
- 6th Canadian International Conference on Advances in Education, Teaching and Technology
- The Fifteenth International Conference on the Inclusive Museum
- The Seventeenth International Conference on the Arts in Society
- The Twelfth International Conference on Religion and Spirituality in Society
- The 19th International Learning and Technology Conference
- Twelfth International Conference on The Constructed Environment
- International Conference on Diversity in Organizations, Communities and Nations
- 14th International Conference on Climate Change
- conference Cultures, Communities and Design
- The Eleventh International Conference on the Constructed Environment
- 5th International Conference on Banking, Insurance and Business Management
- The GLOCAL Conference on Asian Linguistic Anthropology 2021
- 22nd International Conference on Social Sciences
- The Environment A Global Inclusive Interdisciplinary Conference
- The Art of Being Inhuman in the Times of Covid-19 Pandemic
- Fifteenth International Conference on Design Principles and Practices
- Seventeenth International Conference on Technology, Knowledge, and Society
- Twenty-first International Conference on Knowledge, Culture, and Change in Organizations
- The 5th Symposium on Damage Mechanism in Materials and Structures
- 15th Annual International Technology, Education and Development Conference
- International Conference on Electrical, Control and Instrumentation Engineering
- CONFERENCE 2020: RAPID CITIES - RESPONSIVE ARCHITECTURES
- SCOPUS indexed - International Conference on Petroleum, Renewable Energy...
- 11th IEEE International Conference on Computing Communication
- Twenty Ninth World Business Congress
- DUBAI 2020: RAPID CITIES – RESPONSIVE ARCHITECTURES
- 8th International Conference on Sustainable Development
- Eleventh International Conference on the Image
- LISD - International World Research Congress on Health Sciences
- 2020 Singapore Conference on Applied Psychology
- Thirteenth Global Studies Conference
- 2nd International Symposium of Design for Living with Water
- Intelligent Systems Conference (IntelliSys) 2020
- Eleventh International Conference on Sport and Society
- Twelfth International Conference on Climate Change: Impacts and Responses
- 2020 Interdisciplinary Conference on STEAM Education
- 10th International Social Sciences and Business Research Conference
- ICEAI 2020 Construct a Low Carbon Society
- ICEAI 2020 Construct a Low Carbon Society
- IEEE International Conference on Informatics, IoT, and Enabling Technologies
- 7th International Conference on Gender and Women's Studies 2020
- International Conference on Arts and Cultures
- 5th Annual International Conference on Spirituality and Psychology 2020
- VII. International Architectural Design Conference
- 15th Annual Education and Development Conference
- IV. International Conference on Ecology, Ecosystems and Climate Change
- 14th Annual International Technology, Education and Development Conference
- The (Annual) Conference on Mediterranean and European Linguistic Anthropology 2020
- Computing Conference 2020 - Call for Papers
- 6th INTERNATIONAL CONGRESS ON VISUAL CULTURE
- چالشهای فرآیند داوری مقالات علمی
- چگونه يك مقاله علمي بنويسيم؟ ( قسمت اول )
- فرصت طلایی اخذ پذیرش از معتبرترین دانشگاه دولتی ایتالیا در مقاطع ارشد و دکتری
- راهنمای مقاله نویسی
- کد doi چیست؟
- نمایه DOAJ (Directory of Open Access Journals) چیست؟
- JCR یا Journal Citation Reports چیست؟
- فصل 3: روش تحقیق
- فصل دو تحقیق : بررسی منابع
- اجزاء فصل 1 تحقیق
- چگونه بيان مساله بنويسيم
- معرفی پایگاه اطلاعاتی ScienceDirect
- معرفی پایگاه اطلاعاتی SpringerLink
- معرفی پایگاه مجلات تخصصی نور (noormags)
- معرفی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC )
- معرفی پورتال جامع علوم انسانی
- معرفی بانک اطلاعات نشریات کشور - مگ ایران
- معرفی پایگاه اطلاعاتی SID
- معرفی پایگاه اطلاعاتی SCOPUS
- مسیرهای انجام تحقیق
- انواع دیدمان (نگرش علمی به چیزی که مساله را برای ما روشن می کند)
- روشهای کشف حقیقت یا انواع استدلال
- ویژگی های یک تحقیق علمی
- تقسیم بندی تحقیق از نظر انواع
- تقسیم بندی تحقیق از نظر هدف
- معرفی سرویس ذخیره سازی ابری Google Drive
- نظريه، انواع نظريه و نقش آن در تحقيق
- مقیاس های اندازه گیری متغیرها
- متغير، انواع آن و روابط بين متغيرها در يك تحقيق
- نگاهی بر چارچوب نظری تحقيق
- لیست انجمن های علمی ایران
- لیست دانشگاههای پیام نور
- لیست دانشگاههای علمی کاربردی
- لیست واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی
- لیست دانشگاههای سراسری
- لیست پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی
- آدرس و تلفن واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی
- لیست دانشگاههای علوم پزشکی
- لیست دانشگاههای غیرانتفاعی
- لیست دانشگاههای مجازی
- لیست سازمانهای جهانی