آینده تحصیلی دانشجویان بین المللی در هاله ابهام (99/2/11)
آینده تحصیلی دانشجویان بین المللی در هاله ابهام
نظرسنجی از ۱۹ هزار دانشجوی بین المللی سه حوزه آسیا، اروپا و آمریکا نشان می دهد شیوع کرونا موجب شده است نیمی دانشجویان از ادامه تحصیل در خارج از کشور خود منصرف شوند.
به گزارش خبرنگار مهر، دانشجویان بینالمللی آینده در چین، هند، اتحادیه اروپا و آمریکای شمالی همچنان به بحران کروناویروس واکنش نشان میدهند و نظام بین المللی رتبه بندی آموزش عالی کیواس با جمع آوری نظرات دانشجویان، واکنش آنها را سنجیده است.
کروناویروس یا کووید ۱۹ بخشهای مختلف در سراسر جهان را متحول کرده است و آموزش عالی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
از بسته شدن دانشگاهها تا سرمایه گذاری در یادگیری آنلاین و حمایت از قرنطینه دانشجویان و کارکنان، از جمله اقداماتی است که دانشگاهها با شیوع کرونا ویروس آن را انجام داده اند و خود را با حالت جدید سازگار کردند.
با نگاهی به سال تحصیلی آینده، بسیاری از مؤسسات آموزش عالی دنیا نگران جذب دانشجویی بین المللی خود در این شرایط محدود جهانی هستند.
نظام بین المللی رتبه بندی آموزش عالی کیواس به تازگی با متخصصان آموزش عالی جهانی صحبت کرده است و آنها بسیاری از چالشهای کلیدی که با آن روبرو هستند را مورد تاکید قرار دادند، از جمله اینکه: «سعی داریم دانشجویان، اساتید و کارکنان خود را ایمن و سالم نگه داشته و در عین حال تلاش میکنیم عملکردهای عادی را نیز حفظ کنیم. ما همچنین نگران ثبت نام در تابستان و پاییز هستیم.»
برخی از متخصصان یادآور شدند: «تأثیر کروناویروس بر روی دانشجویان بسیار چشمگیر بوده است به این معنی است که فشار برای تخصیص بودجه برای رفع کمبودهای ایجاد شده وجود دارد. همچنین موضوعات ارتباطی و گزینههای آموزش از راه دور وجود دارد که مشکلاتی را ایجاد می کنند»
سلامتی دانشجویان و کارکنان بزرگترین چالش از نظر متخصصین آموزش عالی
همچنین بزرگترین چالش از نظر این متخصصین سلامتی دانشجویان و کارکنان است. جلوگیری از ترس؛ حفظ پیشرفت تحصیلی با راه حل های نوآورانه آموزشی، مانند آموزش آنلاین؛ کسب درآمد کمتر از دانشجویان و هزینههای مربوط به ضروریات مرتبط با کرونا ویروس از دیگر چالشهای این بخش است.
نگرانیهای مربوط به پایداری مالی و جذب دانشجویان بین المللی بسیار برجسته است و دانشگاهها تأکید میکنند شرایط به گونهای است که که هر گونه برنامهریزی ممکن را محدود میسازد.
نظام بین المللی رتبه بندی آموزش عالی کیواس با یک بررسی مداوم از دانشجویان بین المللی، وضعیت آنها را نسبت به همه گیری کروناویروس بررسی کرده است. این نظرسنجی از ماه فوریه ۲۰۲۰ آغاز شده و تاکنون ۱۹ هزار دانشجو در این نظرسنجی شرکت کرده اند. البته این نظرسنجی همچنان برای اطلاعرسانی به مؤسسات و استراتژیهای جذب دانشجویان بینالمللی ادامه خواهد داشت.
نکته مورد توجه این است که دانشجویان بین المللی چینی، اتحادیه اروپا، هند و آمریکای شمالی با یکدیگر تفاوت دارد.
از دانشجویان آینده نگر بین المللی پرسیده شد که آیا برنامههای آنها برای تحصیل در خارج از کشور از طریق شیوع تاج ویروس تحت تأثیر قرار گرفته است یا خیر. به طرز جالب توجهی، بسیاری از پاسخ دهندگان تحت تأثیر این بحران بوده اند و در نتیجه برنامههای خود را تغییر داده اند.
نیمی از دانشجویان تحت تأثیر بحران کروناویروس
۶۶ درصد دانشجویان چینی، دانشجویان اروپا ۴۷ درصد، دانشجویان هندی ۵۷ درصد و دانشجویان آمریکای شمالی ۵۳ درصد گفتند بله تأثیر گذاشته است. از این میان ۱۵ درصد چینیها معتقد بودند تأثیری نداشته است. ۱۹ درصد دانشجویان اروپایی، ۱۳ درصد دانشجویان هندی و ۱۶ درصد دانشجویان آمریکای شمالی نیز یادآور شدند که تأثیری نداشته است.
در این میان برخی نیز گزینه نمی دانم را انتخاب کردند که چینیها ۱۹ درصد، اروپاییها ۳۴ درصد، هندیها ۳۰ درصد و آمریکای شمالیها ۳۱ درصد بودند.
در پرسش دیگری از دانشجویان بینالمللی آینده پرسیده شد که چگونه کروناویروس برنامه آنها را برای تحصیل در خارج از کشور تغییر داده، آیا این امر باعث شده است که آنها مجبور شوند ورود خود را تا سال آینده به تعویق بیاندازند یا حتی برنامههای آنها برای تحصیل در خارج از کشور را تغییر دهند.
۴۸ درصد دانشجویان چینی، ۴۰ درصد دانشجویان اروپایی، ۵۴ درصد دانشجویان هندی و ۵۱ درصد دانشجویان آمریکای شمالی تاکید کردند که برنامه خود را به تعویق میاندازند.
همچنین برخی از آنها اعلام کردند که قصد دارند در کشور دیگری تحصیل کنند و تعداد زیادی عنوان کردند که دیگر قصدی برای ادامه تحصیل در خارج از کشور ندارند.
تغییر در تصمیم ادامه تحصیل در خارج از کشور دانشجویان به دلیل شیوع کرونا
این امر به وضوح نشان میدهد که دانشجویان بینالمللی در سراسر جهان در درجه اول تصمیم میگیرند تا ورود خود را به سال بعد موکول کنند یا به تعویق بیاندازند.
بسیاری از پاسخ دهندگان همچنین اظهار داشتند که هیچ یک از گزینههای ذکر شده را نمیخواهند و این نشان میدهد که بسیاری هنوز در حال یافتن راه حل های جایگزین برای برنامههای تحصیل خود در خارج از کشور هستند.
در این مواقع نامشخص، بسیار مهم است که مؤسسات به دانشجویان بینالمللی نزدیک شوند تا درک کنند که آنها چه قصد و تصمیمی دارند و نیازهای آنها چیست.
همچنین از دانشجویان بین المللی پرسیده شد که آیا علاقه مند هستند که بخاطر شیوع کروناویروس، به جای اینکه در محیط سنتی دانشگاه به تحصیل بپردازند، به صورت آنلاین ادامه تحصیل دهند.
دانشجویان علاقهای به تحصیل کامل به صورت آنلاین ندارند
تنها ۹ درصد دانشجویان چینی، ۶ درصد دانشجویان اروپایی، ۸ درصد دانشجویان هندی، ۹ درصد دانشجویان آمریکای شمالی بسیار علاقمند به ادامه تحصیل به صورت آنلاین بودند. در مقابل ۳۷ درصد دانشجویان چینی، ۴۱ درصد دانشجویان اروپایی، ۵۰ درصد دانشجویان هندی، ۴۸ درصد دانشجویان آمریکای شمالی به هیچ وجه علاقهای به ادامه تحصیل به صورت آنلاین نداشتند.
این نتایج نشان میدهد که بخش بزرگی از پاسخ دهندگان هیچ علاقهای به تحصیل به صورت آنلاین ندارند. این موضوع نشان میدهد که مؤسسات نیاز به ارتباط بهتر با مزایای یادگیری آنلاین دارند.
برای اطلاع از اینکه دانشجویان بین المللی از مؤسسات چه انتظاراتی دارند، از آنها پرسیده شد که آنها فکر میکنند مؤسسات آموزش عالی چه اقداماتی را باید برای محدود کردن تأثیر کروناویروس باید اجرا کنند.
به پاسخ دهندگان اجازه داده شد گزینههای مختلفی را انتخاب کنند: ارائه دروس تئوری به صورت آنلاین، اطمینان از دسترسی به متخصصان بهداشت (به عنوان مثال پرستار) برای دانشجویان، ایجاد یک خط تلفنی ۲۴ ساعته برای دانشجویان، اطمینان از اینکه مواد ضدعفونی کننده به طور گسترده در پردیس دانشگاهی وجود دارد، برگزاری سخنرانیها و سمینارها در اتاقهای بزرگتر برای به حداقل رساندن تماس.
دانشجویان بیشتر به دانستن نحوه بورسیههای تحصیلی علاقمندند
دانشجویان چینی بیشتر گزینه اطمینان از دسترسی به متخصصان بهداشت را انتخاب کردند (۶۰ درصد)، دانشجویان اروپایی بیشتر گزینه ارائه دروس تئوری به صورت آنلاین (۷۰ درصد)، دانشجویان هندی بیشتر گزینههای ایجاد یک خط تلفنی ۲۴ ساعته برای دانشجویان و ارائه دروس تئوری به صورت آنلاین (۵۸ درصد) و دانشجویان آمریکای شمالی بیشتر گزینه ارائه دروس تئوری به صورت آنلاین (۶۴ درصد) را انتخاب کردند.
دانشجویان بین المللی به دنبال اطلاعات و منابع خاص درمورد کروناویروس هستند و مؤسسات باید برای پاسخگویی به هرگونه سوال یا سؤالی که ممکن است دانشجویان داشته باشند آماده باشند. در نظرسنجی از پاسخ دهندگان خواسته شد تا محدوده اطلاعات مورد نیاز خود را انتخاب کنند.
تحقیق در مورد کدام برنامه برای ادامه تحصیل، انتخاب مقصد مطالعه، برنامه نویسی و مقاله نویسی، بورسیههای تحصیلی و اشکال جایگزین مطالعه از جمله محدوده این اطلاعات بودند.
برای دانشجویان چینی گزینههای تحقیق در مورد کدام برنامه برای ادامه تحصیل و اشکال جایگزین مطالعه (۳۱ درصد) اهمیت دارد. اما در مقابل برای دانشجویان اروپایی (۴۲ درصد) برای دانشجویان هندی (۵۴ درصد) و برای دانشجویان آمریکای شمالی (۵۲ درصد) گزینه اطلاع از میزان بورسیههای تحصیلی اهمیت دارد.
این نشان میدهد که دانشجویان بین المللی در طی فرایند تصمیم گیری خود نیازمند طیف وسیعی از پشتیبانی هستند و مؤسسات باید در این مطالب آموزنده سرمایه گذاری کنند و به طور واضح دسترسی به این منابع را به دانشجویان بینالمللی اطلاع دهند.
چین بزرگترین کشور مبدأ برای دانشجویان بین المللی است. این کشور بیش از هر کشور دیگری در جهان، برای تحصیلات عالی در خارج از کشور دانشجو میفرستد. طبق اعلام یونسکو، بیش از ۹۲۸ هزار دانشجوی چینی در سال ۲۰۱۹ در خارج از کشور تحصیل کرده اند. در ایالات متحده، چین بزرگترین منبع دانشجویان بین المللی است و بیش از ۳۲۱ هزار دانشجوی چینی تصمیم به تحصیل در آنجا دارند.
این موضوع در استرالیا، نیوزیلند، کانادا و انگلیس نیز وجود دارد و این کشورها بیشترین میزان دانشجویان بین المللی خود را از چین دریافت میکنند.
دانشجویان در سراسر اتحادیه اروپا هم به طور چشمگیری تحت تأثیر شیوع کرونا ویروس در سراسر قاره قرار گرفته اند.
هند نیز مانند چین، یک بازار منبع بسیار مهمی برای بخش آموزش عالی جهانی است. طبق اعلام یونسکو، بیش از ۱۴۲ هزار دانشجوی هندی در ایالات متحده مشغول به تحصیل هستند، تقریباً ۵۲ هزار نفر در استرالیا تحصیل میکنند، بیش از ۳۲ هزار نفر در کانادا تحصیل میکنند و بیش از ۱۶ هزار نفر در انگلستان مشغول به تحصیل هستند. با این ارقام، واضح است که هند برای بسیاری از مؤسسات پیشرو در جهان یک بازار مهم و اساسی است.
در حالی که دانشجویان بین المللی آمریکای شمالی بخش کوچکی از گروه بین المللی دانشجویان را نسبت به کشورهای چین و هند تشکیل میدهند اما آنها نیز به عنوان یک بازار مهم تحتتأثیر بحران کرونا ویروس قرار گرفته اند.
- تغییر نحوه جذب نخبگان در هیات علمی دانشگاهها بررسی می شود (1401/4/5)
- راهاندازی رشته جرمیابی دیجیتال در دانشگاه تربیت مدرس (1401/4/4)
- توضیح دبیر هیات عالی جذب درباره مصوبه امتیاز تاهل در جذب اساتید (1401/3/29)
- نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ اعلام شد (1401/3/29)
- نتایج اولیه آزمون ارشد این هفته اعلام میشود (1401/3/28)
- شرط سنی برای جذب در هیات علمی ۴۵ سال شد (1401/3/25)
- بخشنامه کاهش مدت اقامت تحصیل دانشجویان در کشورهای خارجی لغو شد (1401/3/25)
- تسهیلات خرید مسکن اعضای هیات علمی وزارت علوم افزایش یافت (1401/3/23)
- امتیاز تأهل و داشتن فرزند در جذب اعضای هیات علمی تصویب شد (1401/3/22)
- دلیل تعویق در ثبت نام فراخوان جذب اعضای هیات علمی (1401/3/20)
- برترین دانشگاههای جهان در رشتههای فیزیک و نجوم مشخص شدند (1401/3/16)
- معرفی ۱۰ دانشگاه برتر جهان در رشته مهندسی عمران (1401/3/16)
- جزئیات پذیرش دکتری دانشگاه امیرکبیر اعلام شد (1401/3/6)
- بررسی آسیب شناسی نظام ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاهها (1401/3/4)
- برنامه زمانی مصاحبه کنکور دکتری ۱۴۰۱ منتشر شد (1401/3/1)
- حقوق هیات علمی دانشگاه آزاد با دولتی برابر شد (1401/2/31)
- نتایج مرحله دوم پذیرفتهشدگان دکتری اعلام شد (1401/2/29)
- نتایج اولیه دعوت به مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد اعلام شد (1401/2/29)
- موافقت بانک مرکزی با وام ۶۰۰ میلیون تومانی تسهیلات خرید یا ساخت مسکن اعضای هیأت علمی (1401/2/27)
- وزارت علوم آیین نامه ارتقای اساتید را بازنگری می کند (1401/2/26)
- شیوه نامه جدید جذب هیات علمی به دانشگاهها ابلاغ شد (1401/2/22)
- آییننامه تشویقی هیات علمی به ۳۲ پایه افزایش یافت (1401/2/20)
- ثبت نام در فراخوان جذب هیات علمی به تعویق افتاد (1401/2/18)
- برترین دانشگاههای دنیا در رشته حسابداری کدامند؟ (1401/2/16)
- ۱۰ دانشگاه برتر جهان در رشته حقوق معرفی شدند (1401/2/15)
- برترین دانشگاههای دنیا در رشته پرستاری (1401/2/15)
- پذیرش بدون آزمون دکتری دانشگاه خواجهنصیر تمدید شد (1401/2/11)
- برترین دانشگاههای جهان در رشته معماری (1401/2/7)
- برترین دانشگاههای جهان در رشته مهندسی مکانیک (1401/2/7)
- جزئیات نحوه برگزاری آزمون جامع دانشگاه آزاد اعلام شد (1401/2/5)
- جزئیات ثبت نام دکتری بدون آزمون دانشگاه شهید بهشتی (1401/2/3)
- آغاز ثبتنام پذیرش دکتری بدون آزمون دانشگاه تهران (1401/2/2)
- شرایط پذیرش بدون آزمون دکتری دانشگاه الزهرا اعلام شد (1401/2/2)
- مهلت ثبت نام پذیرش دکتری بدون آزمون دانشگاه شریف تمدید شد (1401/2/2)
- مهلت پذیرش بدون آزمون دکتری تربیت مدرس تمدید شد (1401/2/2)
- آغاز ثبتنام متقاضیان جذب هیات علمی دانشگاهها از ۱۸ اردیبهشت (1401/1/29)
- نتایج اولیه کنکور دکتری۱۴۰۱ منتشر شد (1401/1/23)
- جزئیات اعطای گرنت فناوری به اعضای هیات علمی (1401/1/23)
- پیگیری طرح حذف سربازی برای پژوهشگران پسادکتری (1401/1/22)
- ثبت نام جذب هیات علمی دانشگاه آزاد آغاز شد (1401/1/15)
- آمادگی کامل دانشگاه ها برای شروع آموزش حضوری از ۱۴ فروردین (1401/1/7)
- مهلت ثبت نام دورههای فراگیر دانشگاه آزاد تمدید شد (1401/1/1)
- آغاز فراخوان جذب هیات علمی دانشگاه آزاد از ۱۵ فروردین (1400/12/27)
- فراخوان جذب اعضای هیأت علمی اردیبهشت ۱۴۰۱ کلید خورد (1400/12/23)
- دانشگاه شریف در مقطع دکتری دانشجوی بدون آزمون می پذیرد (1400/12/21)
- دستورالعمل نحوه انتخاب اعضای هیأت علمی نمونه کشوری ابلاغ شد (1400/12/16)
- کلاس های دانشگاه آزاد از ۱۴ فروردین حضوری می شود (1400/12/11)
- ستاد ملی کرونا کلاسهای دانشگاهها را در تمام مقاطع حضوری کرد (1400/12/7)
- اعلام جزئیات دریافت کارت کنکور دکتری ۱۴۰۱ (1400/11/28)
- حضور فیزیکی اعضای هیات علمی در دانشگاهها الزامی است (1400/11/19)
- حقوق اعضای هیات علمی دانشگاهها همسان می شود (1400/11/17)
- نحوه معافیت از بیمه قراردادهای پژوهشی دانشگاهها (1400/11/10)
- تجارب اساتید دانشگاه از چالشهای آموزش مجازی (1400/11/01)
- دانشگاهها از بهمن ماه حضوری میشوند (1400/10/21)
- بکارگیری متقاضیان جذب هیات علمی قبل از تایید مرکز جذب وزارت علوم ممنوع شد (1400/10/17)
- پاسخ وزارت علوم به ابهامات بخشنامه همسانسازی حقوق اعضای هیات علمی (1400/10/8)
- فرایند ارزیابی مدارک دانشجویان خارج از کشور اعلام شد (1400/10/6)
- تعیین سقف حقوق اعضای هیات علمی و قضات (1400/9/21)
- آغاز ثبت نام در کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ از ۱۶ آذر (1400/9/13)
- جزئیات فراخوان جذب اعضای هیات علمی آبان ۱۴۰۰ اعلام شد (1400/9/12)
- مهلت ثبت نام جذب اعضای هیات علمی دانشگاه ها تمدید شد (1400/9/7)
- جلسات دفاع از پایان نامه و رساله دانشجویان دانشگاه آزاد حضوری شد (1400/8/29)
- آغاز ثبت نام کنکور دکتری سال ۱۴۰۱ از اول آذر (1400/8/22)
- امتحانات پایان ترم دانشگاهها حضوری شد (1400/8/19)
- شرایط اعطای مأموریت آموزشی به اعضای هیات علمی مربی اعلام شد (1400/8/9)
- مشهورترین دانشگاه های جهان در ۲۰۲۱ معرفی شدند (1400/8/7)
- مصوبه جدید هیات عالی جذب درباره تبدیل وضعیت اعضای هیأت علمی (1400/7/27)
- نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ اعلام شد (1400/7/27)
- محدودیت انتخاب واحد برای دانشجویان مشروطی لغو شد (1400/7/17)
- برنامهریزی برای افزایش حضور دانشجویان دکتری در فرصتهای مطالعاتی (1400/07/11)
- جزئیات وام های دانشجویی دانشگاه آزاد در سال تحصیلی جدید (1400/07/06)
- ارائه اینترنت رایگان به دانشجویان، طلاب و اساتید دانشگاهها (1400/7/3)
- تاریخ ثبت نام آزمون های کشوری سال ۱۴۰۱ اعلام شد (1400/6/28)
- شرط جذب هیات علمی در دانشگاه های غیرانتفاعی اعلام شد (1400/6/27)
- فراخوان جذب هیات علمی آبان ۱۴۰۰ و اردیبهشت ۱۴۰۱ اعلام شد (1400/6/8)
- نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ منتشر شد (1400/6/8)
- نوشتن مقاله در صدر تخلفات علمی (1400/6/6)
- نتایج کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ تا ۱۰ شهریور اعلام میشود (1400/06/01)
- نتایج نهایی کنکور دکتری ۱۴۰۰ اعلام شد (1400/05/24)
- زمان ثبت نام فراخوان جذب هیأت علمی وزارت علوم اعلام شد (1400/05/16)
- کنفرانس مهندسی زیست پزشکی ایران در دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران برگزار میشود
- برگزاری دومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی توسط دانشگاه هنر اسلامی تبریز، نمایه ISC
- تمدید مهلت ارسال مقالات هشتمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری تا 9 تیرماه
- تمدید مهلت ارسال مقاله به کنفرانس فیزیک ایران ۱۴۰۱
- یازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار شد
- دانشگاه علم و صنعت ایران، اولین کنفرانس بین المللی محیط ساخته شده در عصر دیجیتال را برگزار میکند
- تمدید مهلت ارسال مقالات هفتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و چهارمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا تا 6 مرداد
- برگزاری همایش بینالمللی انجمن مهندسان مکانیک در واحد تهران مرکزی
- سخنرانی برنده جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۵ در کنفرانس انجمن فیزیک ایران
- برگزاری دومین کنفرانس بین المللی کاربرد مواد و ساخت پیشرفته در صنایع به میزبانی دانشگاه علم و صنعت ایران
- تمدید مهلت ارسال مقالات دومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی تا 25 اردیبهشت، نمایه ISC
- چهارمین کنفرانس ظرفیت شبکه ملی اطلاعات برگزار میشود
- برگزاری هشتمین دوره کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری
- تمدید مهلت ارسال مقالات ششمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران
- برگزاری هفتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و چهارمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا / دانشگاهKasem Bundit بانکوک
- برگزاری مسابقات بین المللی روبوکاپ آزاد ایران در اردیبهشتماه ۱۴۰۱
- برگزاری اولین کنفرانس توسعه اجتماعی و فرهنگی در ایران: چالشها و توانمندیها
- اولین کنفرانس کشاورزی و امنیت غذایی برگزار گردید
- برگزاری اولین کنفرانس ملی عدالت اجتماعی در ایران
- برگزاری ششمین دوره کنگره سالانه بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات چهارمین کنفرانس بین المللی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری تا 15 اسفند
- برگزاری دومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی توسط دانشگاه هنر اسلامی تبریز، با نمایه ISC
- تمدید مهلت ارسال مقالات ششمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا تا 4 بهمن / دانشگاهKasem Bundit بانکوک
- نهمین کنفرانس بینالمللی رباتیک و مکاترونیک برگزار شد
- فراخوان ارسال مقاله به دومین کنفرانس ملی تغییرات محیطی
- دانشگاه سمنان برگزار کننده ششمین کنفرانس رشد بلور ایران
- ایران میزبان نهمین کنفرانس اعضای کنوانسیون کنترل دخانیات
- برگزاری کنفرانس منطقهای آسیا و اقیانوسیه مددکاری اجتماعی برای اولین بار در ایران
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات به هفتمین کنگره سالانه بین المللی عمران،معماری و توسعه شهری تا 7 آذر
- نهمین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین المللی ماهی شناسی ایران در دانشگاه گیلان برگزار شد
- تمدید مهلت ارسال مقاله به کنفرانس دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران
- فراخوان پانزدهمین جشنواره آموزشی «شهید مطهری» منتشر شد
- برگزاری ششمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا / دانشگاهKasem Bundit بانکوک
- تمدید مهلت ارسال مقالات به هفتمین کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری تا 6 آبان
- دریافت آثار سیزدهمین جشنواره بینالمللی فارابی آغاز شد
- فراخوان شرکت در همایش کرونا، دانشجویان و سلامت روانی، اجتماعی و معنوی
- برگزاری اولین کنفرانس ملی دیپلماسی اقتصادی ایران
- یادآوری مهلت ارسال مقاله به ششمین کنفرانس رشدبلور ایران
- تمدید مهلت ارسال مقالات به هفتمین کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری
- تمدید مهلت ارسال مقالات پنجمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران
- تمدید مهلت ارسال مقالات چهارمین کنفرانس بین المللی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری
- تمدید مهلت ارسال مقالات ششمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و سومین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا / دانشگاهKasem Bundit بانکوک
- کنفرانس ملی مهندسی نساجی ایران در یزد آغاز شد
- دهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت کلید خورد
- برگزاری پنجاه و دومین کنفرانس ریاضی ایران
- برگزاری هفتمین کنفرانس بین المللی آموزش مهندسی ایران
- برگزاری نخستین کنفرانس ملی کشاورزی و امنیت غذایی در شهریور سال جاری
- جزئیات دوازدهمین کنفرانس ملی مهندسی نساجی ایران
- برگزاری مجازی کنفرانس مهندسی برق ایران/بررسی چالش ها و فرصتهای پیش روی صنعت برق و مخابرات کشور
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات کنفرانس ملی معماری، عمران، شهرسازی و افق های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب،ISC
- APPLYING EDUCATION IN A COMPLEX WORLD - Spring 2023
- 15th annual International Conference of Education, Research and Innovation
- The Aging and Social Change: Twelfth Interdisciplinary Conference
- 19th International Symposium on Urban Communities and Humanities
- Borders and Walls: 2nd Global Inclusive Interdisciplinary Conference
- Twentieth International Conference on New Directions in the Humanities
- A FOCUS ON PEDAGOGY - Conference, Book and Publication Information
- 6th Canadian International Conference on Advances in Education, Teaching and Technology
- The Fifteenth International Conference on the Inclusive Museum
- The Seventeenth International Conference on the Arts in Society
- The Twelfth International Conference on Religion and Spirituality in Society
- The 19th International Learning and Technology Conference
- Twelfth International Conference on The Constructed Environment
- International Conference on Diversity in Organizations, Communities and Nations
- 14th International Conference on Climate Change
- conference Cultures, Communities and Design
- The Eleventh International Conference on the Constructed Environment
- 5th International Conference on Banking, Insurance and Business Management
- The GLOCAL Conference on Asian Linguistic Anthropology 2021
- 22nd International Conference on Social Sciences
- The Environment A Global Inclusive Interdisciplinary Conference
- The Art of Being Inhuman in the Times of Covid-19 Pandemic
- Fifteenth International Conference on Design Principles and Practices
- Seventeenth International Conference on Technology, Knowledge, and Society
- Twenty-first International Conference on Knowledge, Culture, and Change in Organizations
- The 5th Symposium on Damage Mechanism in Materials and Structures
- 15th Annual International Technology, Education and Development Conference
- International Conference on Electrical, Control and Instrumentation Engineering
- CONFERENCE 2020: RAPID CITIES - RESPONSIVE ARCHITECTURES
- SCOPUS indexed - International Conference on Petroleum, Renewable Energy...
- 11th IEEE International Conference on Computing Communication
- Twenty Ninth World Business Congress
- DUBAI 2020: RAPID CITIES – RESPONSIVE ARCHITECTURES
- 8th International Conference on Sustainable Development
- Eleventh International Conference on the Image
- LISD - International World Research Congress on Health Sciences
- 2020 Singapore Conference on Applied Psychology
- Thirteenth Global Studies Conference
- 2nd International Symposium of Design for Living with Water
- Intelligent Systems Conference (IntelliSys) 2020
- Eleventh International Conference on Sport and Society
- Twelfth International Conference on Climate Change: Impacts and Responses
- 2020 Interdisciplinary Conference on STEAM Education
- 10th International Social Sciences and Business Research Conference
- ICEAI 2020 Construct a Low Carbon Society
- ICEAI 2020 Construct a Low Carbon Society
- IEEE International Conference on Informatics, IoT, and Enabling Technologies
- 7th International Conference on Gender and Women's Studies 2020
- International Conference on Arts and Cultures
- 5th Annual International Conference on Spirituality and Psychology 2020
- VII. International Architectural Design Conference
- 15th Annual Education and Development Conference
- IV. International Conference on Ecology, Ecosystems and Climate Change
- 14th Annual International Technology, Education and Development Conference
- The (Annual) Conference on Mediterranean and European Linguistic Anthropology 2020
- Computing Conference 2020 - Call for Papers
- 6th INTERNATIONAL CONGRESS ON VISUAL CULTURE
- International conference in HISTORIC CANTERBURY
- 5th Annual International Conference on Spirituality and Psychology 2020
- BEYOND 2020 - World Sustainable Built Environment conference
- 53rd International Business Research Conference
- Malaysia International Congress on Tropical Medicine
- 14th MBAcademy International Business Conference
- 6th International Conference on Masjid, Zakat, and Waqf
- 2019 SUMMER GLOBAL NURSING SYMPOSIUM
- 52nd International Business Research Conference
- THE CITY AND COMPLEXITY - LIFE, DESIGN AND COMMERCE IN THE BUILT ENVIRONMENT
- Eighteenth International Conference on New Directions in the Humanities
- 4th International Conference on Medicine and Natural Sciences
- Migrations 3rd Global Interdisciplinary Conference
- Antibody Engineering and Therapeutics Europe conference
- 22nd International Water Technology Conference
- 12th Annual Strangers in New Homelands Conference
- International Conference On Innovation and Technopreneurship
- International Conference on Engineering, Science, and Industrial Applications
- International Conference on Business, Big Data, and Decision Sciences
- 8th International Congress on Education and Learning
- 5th International Conference on Global Public Health 2019
- VI th International Eurasian Educational Research Congress
- International Congress on Arts and Cultures
- چگونه يك مقاله علمي بنويسيم؟ ( قسمت اول )
- فرصت طلایی اخذ پذیرش از معتبرترین دانشگاه دولتی ایتالیا در مقاطع ارشد و دکتری
- راهنمای مقاله نویسی
- کد doi چیست؟
- نمایه DOAJ (Directory of Open Access Journals) چیست؟
- JCR یا Journal Citation Reports چیست؟
- فصل 3: روش تحقیق
- فصل دو تحقیق : بررسی منابع
- اجزاء فصل 1 تحقیق
- چگونه بيان مساله بنويسيم
- معرفی پایگاه اطلاعاتی ScienceDirect
- معرفی پایگاه اطلاعاتی SpringerLink
- معرفی پایگاه مجلات تخصصی نور (noormags)
- معرفی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC )
- معرفی پورتال جامع علوم انسانی
- معرفی بانک اطلاعات نشریات کشور - مگ ایران
- معرفی پایگاه اطلاعاتی SID
- معرفی پایگاه اطلاعاتی SCOPUS
- مسیرهای انجام تحقیق
- انواع دیدمان (نگرش علمی به چیزی که مساله را برای ما روشن می کند)
- روشهای کشف حقیقت یا انواع استدلال
- ویژگی های یک تحقیق علمی
- تقسیم بندی تحقیق از نظر انواع
- تقسیم بندی تحقیق از نظر هدف
- معرفی سرویس ذخیره سازی ابری Google Drive
- نظريه، انواع نظريه و نقش آن در تحقيق
- مقیاس های اندازه گیری متغیرها
- متغير، انواع آن و روابط بين متغيرها در يك تحقيق
- نگاهی بر چارچوب نظری تحقيق
- ابزارهاي گردآوري اطلاعات : پرسشنامه و مصاحبه
- چرا مغز در اوج فعالیت منفجر نمیشود؟
- افزایش اعتماد به نفس با اسکن امواج مغزی
- تاثیر جایگاه اجتماعی بر سیستم ایمنی بدن
- حتی فیزیکدانان هم از ریاضی فراریاند!
- استقبال ناسا از نظرات و پیشنهادات جدید و متفاوت
- برجام مخفف چیست؟
- کل اینترنت در چند صفحه جای میگیرد؟
- شناسایی ناحیه آخ در مغز
- حیواناتی که سرطان را تشخیص میدهند
- دوستی انسان و رایانه در آینده نزدیک
- خواندنیهای شگفت انگیز درباره طلا
- خوابیدن بیش از ۸ ساعت خطرناک است!
- سگها دروغ را میفهمند
- بزرگترین پروژه کشف حیات فرازمینی آغاز شد
- «دکتر گوگل» از راه رسید
- کشف حیات میکروبی در اعماق زمین
- چرا بیشتر مورچهها چپدست هستند؟
- میزان وفاداری را با طول انگشتان بسنجید!
- آخ گفتن میتواند درد را کاهش دهد
- عنکبوتها هم شمارش کردن بلدند!
- کیمیاگری در یک تریلیونم ثانیه!
- 13 پیشبینی علمی سال 2015
- ساخت ابزار انقلابی برای کاهش فشار خون بالا
- شناسایی تأثیر آبوهوا بر زبان و صدای انسان
- تأثیر یادگیری زبان دوم در تقویت قدرت مغز
- اسپریها جایگزین قرصهای خواب آور میشوند
- مغز چگونه ترس را شناسایی میکند؟
- پاکسازی حافظه از خاطرات ترسناک با زردچوبه
- ابزاری آنلاین برای حل مسائل و معادلات ریاضی و جبر با راهحل
- گیاهانی که بدون مغز هوشمند عمل میکنند
- لیست انجمن های علمی ایران
- لیست دانشگاههای پیام نور
- لیست دانشگاههای علمی کاربردی
- لیست واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی
- لیست دانشگاههای سراسری
- لیست پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی
- آدرس و تلفن واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی
- لیست دانشگاههای علوم پزشکی
- لیست دانشگاههای غیرانتفاعی
- لیست دانشگاههای مجازی
- لیست سازمانهای جهانی