کنفرانس ملی معماری، شهرسازی، هنر، طراحی صنعتی، ساخت و فناوری حکمت بنیان

ششمین کنفرانس بین المللی و هفتمین کنفرانس ملی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری

کل

معرفی نظام آموزش عالی فیلیپین (92/4/26)

ایران کنفرانس

معرفی نظام آموزش عالی فیلیپین

نظام آموزشی فیلیپین به شدت تحت تاثیر تاریخ استعماری این کشور بوده که شامل دوران استعمار از سوی اسپانیایی‌ها، آمریکایی‌ها و ژاپنی‌ها می‌شود.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ در اوایل سال 1898 میلادی و زمانی که فیلیپین مستعمره آمریکا بود،‌ زبان انگلیسی به عنوان زبان آموزش در این کشور تدریس می‌شد. در وهله نخست تعدادی کالج و دانشگاه برای تربیت معلم بنیان نهاده شد و در سال 1908 میلادی امتیاز احداث دانشگاه فیلیپین به عنوان نخستین دانشگاه جامع دولتی این کشور صادر شد. در این دوره دانشگاه‌های غیردولتی نیز احداث شدند. در این گزارش به معرفی نظام آموزش عالی فیلیپین می‌پردازیم.

- ساختار نظام آموزش عالی فیلیپین

آموزش در فیلیپین به دو شیوه رسمی و غیررسمی ارائه می‌شود که شیوه رسمی آموزش در این کشور از نظر مدت زمان تحصیل در دنیا کوتاه‌ترین سیستم آموزش است. سیستم آموزشی این کشور مطابق با سیستم 4+4+6 است که شامل شش سال آموزش ابتدایی،‌ چهار سال متوسطه و معمولا چهار سال نیز برای مقطع کارشناسی در نظر گرفته می‌شود. سال آموزشی در فیلیپین از ژوئیه آغاز شده و در ماه مارس پایان می‌یابد و 40 هفته آموزشی را تشکیل می‌دهد. موسسات آموزش عالی این کشور از نظام ترمی تبعیت می‌کنند و انتخاب ترم تابستانی نیز اختیاری است.

از سال 1935 تا 1987 میلادی قانون اساسی جدید این کشور تصریح کرد هر دو زبان تاگالوگ (زبان فیلیپینی) و انگلیسی زبان رسمی محاوره و آموزش در فیلیپین است. همچنین 89 درصد از موسسات آموزش عالی فیلیپین را که به تنهایی 66 درصد دانشجویان را پذیرش می‌کنند، موسسات خصوصی تشکیل می‌دهد.

موسسات آموزش ‌عالی دولتی این کشور شامل 111 دانشگاه و کالج دولتی با 271 دانشکده تابع، 50 دانشگاه بومی و 9 مدرسه عالی دولتی دیگر می‌شوند که معمولا از مدارس فنی و حرفه‌ای تشکیل شده‌اند. در نظام آموزش عالی این کشور همچنین پنج موسسه آموزش عالی خاص وجود دارد که اغلب به آموزش علوم نظامی و دفاعی می‌پردازند. ضمن اینکه کمیسیون آموزش عالی نیز وظیفه نظارت بر موسسات آموزش عالی این کشور را برعهده دارد.

- اعتبارسنجی موسسات آموزش عالی

در فیلیپین چهار موسسه سنجش اعتبار که از سوی وزارت آموزش عالی به رسمیت شناخته می‌شوند وظیفه سنجش اعتبار و ترغیب موسسات خصوصی این کشور به ارتقا کیفیت دوره‌های آموزشی‌شان را برعهده دارند. این موسسات عبارت از اداره اعتبار بخشی مدارس و دانشگاه‌های مسیحیان، موسسه اعتباربخشی مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌های فیلیپین، موسسه اعتباربخشی کالج‌ها و کمیسیون اعتباربخشی دانشگاه‌ها و آژانس کالج‌ها و دانشگاه‌های رسمی فیلیپین هستند.

 

- چگونگی ورود به دانشگاه‌های فیلیپین

ورود به دانشگاه‌ها و سایر موسسات آموزش عالی در فیلیپین مستلزم اخذ دیپلم متوسطه و در برخی موارد نیز گذراندن آزمون ملی ورود به دانشگاه‌های این کشور موسوم به «NSAT» است. در برخی از دانشگاه‌ها و کالج‌ها نیز صرفا نتایج آزمون ورودی خود دانشگاه‌ها، ملاک ورود دانشجویان قرار می‌گیرند. آزمون خصوصی ورودی دانشگاه‌ها نیز از سوی برخی از موسسات آموزش عالی فیلیپین به خدمت گرفته می‌شوند که این آزمون از سوی مرکز سنجش آموزش موسوم به CEP برگزار می‌شود.

- دوره‌های آموزشی و مدارک دانشگاه‌ها

دوره اول دوره کارشناسی است که حداقل چهار سال به طول می‌انجامد و طی دو سال نخست این دوره، دانشجویان 63 واحد دروس عمومی پشت سر می‌گذارند و در دو سال پایانی نیز دروس مرتبط با رشته خود را می‌گذرانند. برخی دانشگاه‌ها نیز دوره‌های تحصیلی پنج ساله در رشته‌هایی نظیر داروسازی و کشاورزی دارند که مستلزم گذراندن 200 واحد درسی است. ضمن اینکه رشته‌هایی نظیر مهندسی و مهندسی ساختمان با 266 واحد و رشته‌هایی مانند موسیقی نیز مستلزم گذراندن دوره تحصیلی پنج ساله هستند.

برخی موسسات آموزش عالی نیز دوره‌های دو ساله ارائه می‌دهند که عموما 70 واحد درسی در آنها ارائه می‌شود و در پایان به فارغ‌التحصیلان مدرکی معادل فوق دیپلم اعطا می‌شود. فارغ‌التحصیلان این مقطع می‌توانند در صورت تمایل وارد دو سال آخر مقطع کارشناسی شوند. رشته مامایی یکی از پرطرفدارترین رشته‌های این دوره دو ساله است. ضمن اینکه رشته پرستاری نیز از رشته‌های محبوب دوره‌های تحصیلی چهار ساله محسوب می‌شود.

دوره‌های کارشناسی در رشته‌هایی نظیر دندانپزشکی و دامپزشکی معمولا شش سال به طول می‌انجامند که شامل دو سال تحصیلات مقدماتی مرتبط و چهار سال تحصیلات اختصاصی این رشته‌ها است.

دوره دوم یعنی مقطع کارشناسی ارشد که شامل دو سال تحصیل تمام وقت و ارائه پایان‌نامه است. لازمه ورود به این مقطع گذراندن دوره کارشناسی در رشته مرتبط است.

در رشته پزشکی دانشجویان عموما باید دو سال آموزش‌های مقدماتی علوم پزشکی را بیاموزند و پس از آن نیز دو سال دوره‌های بالینی را پشت سر بگذارند. کارشناسان حقوق نیز مستلزم گذراندن دوره تحصیلی چهار ساله هستند. همچنین برای اخذ دکترای حقوق نیز دانشجویان باید دو تا چهار کلاس کارآموزی گذرانده و رساله دکتری ارائه دهند.

دوره سوم آموزش در فیلیپین دکترای فلسفه و مستلزم دو تا سه سال تحصیل تمام وقت پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد است. در این دوره به فارغ‌التحصیلان مدرک دکتری اعطا می‌شود که برخی از این رشته‌ها شامل دکترای آموزش و دکترای بهداشت عمومی هستند.

علاوه بر اینها، مقاطع کارشناسی ارشد حقوق و دوره سه ساله دکترای حقوق مدنی نیز از جمله مدارک دانشگاهی هستند که در رشته حقوق اعطا می‌شوند.

 

- واحدهای درسی دانشگاهی

اعتبار رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌های فیلیپین مطابق با سیستم آموزشی مبتنی بر تعداد ساعات کلاسی هر واحد در طول هفته سنجیده می‌شود. به طور معمول هر یک از دروس سه واحد دارند که مستلزم 54 ساعت آموزشی طی 18 هفته تحصیلی هستند. دوره تحصیلی چهار ساله در مقطع کارشناسی رشته‌های علوم و علوم انسانی نیازمند گذراندن حداقل 120 واحد درسی است که در برخی از موسسات آموزش عالی نیز تعداد واحدها به 140 تا 160 واحد نیز می‌رسد. برخی رشته‌ها نیز 185 واحد درسی دارند.

- آموزش عالی غیردانشگاهی

مدارس فنی و حرفه‌ای در این کشور رشته‌های متنوعی را ارائه می‌کنند که این رشته‌ها شامل کشاورزی، شیلات،‌ مشاغل فنی،‌ هتلداری و رستوران‌داری، صنایع دستی، مطالعات تجاری، طراحی،‌ طراحی داخلی و منشی‌گری می‌شوند. برای ورود به این دوره‌های آموزشی داوطلبان باید دیپلم دوره متوسطه را اخذ کرده باشند.

 

بهره برداری نسخه جدید جامع ترین پایگاه خبری دانشگاهی کشور در دانشگاه صنعتی اصفهان (92/4/24)

ایران کنفرانس

بهره برداری نسخه جدید جامع ترین پایگاه خبری دانشگاهی کشور در دانشگاه صنعتی اصفهان

نسخه جدید به همراه امکانات ویژه پایگاه خبری دانشگاه صنعتی اصفهان بعنوان جامع ترین پایگاه خبری دانشگاهی کشور رونمایی شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، این پایگاه خبری که درآذرماه سال 1390 مورد بهره برداری قرارگرفت، پس از قریب به دوسال فعالیت مستمر و پرثمردرعرصه رسانه های دانشگاهی استان وکشور نسخه جدید به همراه امکانات ویژه، بدیع و متنوع خود را به نمایش گذاشت.

همچنین نسخه جدید پایگاه خبری دانشگاه صنعتی اصفهان با تکیه بر قریب به 18 ماه تجربه فعالیت بعنوان یک پایگاه خبری دانشگاهی و با بهره گیری از ظرفیت ها و توانمندی های خبری ورسانه ای روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان و با همکاری فنی مهندس سید امین حسینی دانش آموخته کارشناسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان طی یکسال گذشته طراحی وساخته شده است.

براساس این گزارش درنسخه جدیدجامع ترین پایگاه خبری دانشگاهی کشور بخش های مختلفی اعم از اخبار ورویدادهای دانشگاه صنعتی اصفهان، اطلاعیه های دانشگاهی، انعکاس اخباردانشگاه دردیگر رسانه ها، بخش یادداشت ها و مصاحبه ها، تصویر روز وامکان عضویت و دریافت اخبار دانشگاه از طریق پست الکترونیک برای مخاطبان فراهم شده است.

همچنین بخش چندرسانه ای پایگاه خبری دانشگاه صنعتی اصفهان بعنوان یک امکان بدیع و منحصربفرد درمیان سایت های دانشگاهی کشور، شامل گزارش های خبری در قالب فیلم و عکس، کلیپ ها و مستندهای صوتی و تصویری و گزارش ها و مستندهای تولیدی خبری از رویدادهای مهم درداخل و خارج ازدانشگاه صنعتی اصفهان درموضوعات مرتبط با دانشگاه می باشد.

براین اساس به منظورتعامل بیش ازپیش این پایگاه خبری با مخاطبان خود، بخش های مختلفی ازجمله فرم ارسال اخبارازسوی کاربران، دریافت و نمایش لینک مطالب پیشنهادی کاربران، دریافت نظرات مختلف کاربران از طریق بخش دیدگاه هاو... درنسخه جدید این پایگاه خبری پیش بینی شده است.

با بیان این مطلب طراحی گرافیکی دریک فضای فرهنگی وعلمی، امکان نمایش چندین رویداد مهم آتی دانشگاه صنعتی اصفهان درقالب بنرهای تبلیغاتی و سهولت دربهره برداری کاربران، ازدیگر ویژگی های برجسته نسخه جدید پایگاه خبری دانشگاه صنعتی اصفهان است.

همچنین درطراحی و ساخت این پایگاه خبری ضمن رعایت اصول حرفه ای و امنیتی، بخش های مدیریتی مختلفی به منظور تعریف کاربران متعدد دردسته بندی های گوناگون، منطبق با سرویس های خبری وذیل عناوین دبیر، سردبیر و مدیر سایت منطبق بر چارت سایت های خبری حرفه ای پیش بینی و طراحی شده است.

گفتنی است پایگاه خبری دانشگاه صنعتی اصفهان بعنوان جامع ترین، متنوع ترین و حرفه ای ترین پایگاه خبری دانشگاهی کشورهم اینک ازطریق آدرس اینترنتی  www.iutnews.ir  قابل مشاهده است.

 

برگزاری جشنواره پایان‌نامه‌های برتر قرآنی دانشجویان در ماه رمضان

ایران کنفرانس

برگزاری جشنواره پایان‌نامه‌های برتر قرآنی دانشجویان در ماه رمضان

مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم از برگزاری دوازدهمین دوره جشنواره پایان نامه‌های قرآنی دانشجویان کشور در ماه مبارک رمضان خبر داد.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جلیل دارا با اعلام این خبر، افزود: جشنواره پایان نامه‌های قرآنی هر ساله به منظور گسترش فرهنگ حیات بخش قرآن کریم و ارج نهادن به تلاش‌های علمی و پژوهشی دانشجویان در حوزه‌های مختلف علوم و فرهنگ قرآنی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این جشنواره مختص پایان نامه‌های مرتبط با قرآن در حوزه‌های پژوهشی، تحلیلی و توصیفی آموزشی بوده، اظهارکرد: کلیه فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اعم از دولتی و غیر دولتی که از پایان‌نامه خود طی دو سال گذشته دفاع کرده‌اند، اجازه شرکت در این جشنواره را داشته‌اند.

مدیر کل فرهنگی واجتماعی وزارت علوم، خاطرنشان کرد: فراخوان ارسال آثار از اوایل خرداد ماه به معاونت فرهنگی و پژوهشی دانشگاه‌ها ابلاغ شده و دانشجویان تا تاریخ 18 تیر ماه سال جاری مهلت داشته‌اند، پایان نامه‌های خود را به دبیر خانه جشنواره ارسال کنند.

دارا با اشاره به برگزاری اختتامیه این جشنواره در هفته پایانی ماه مبارک رمضان، تصریح کرد: داوری پایان‌نامه‌های ارسال شده به دبیرخانه آغاز شده و از نفرات برتر در هر مقطع با اهدای جوایز نقدی تقدیر خواهد شد.

 

نحوه انتخاب رشته دانشگاه‌ فرهنگیان (92/4/24)

ایران کنفرانس

نحوه انتخاب رشته دانشگاه‌ فرهنگیان

مشاورعالی سازمان سنجش زمان و نحوه اعلام علاقه‌مندی و انتخاب رشته کد رشته محل‌های تحصیلی دانشگاه‌های فرهنگیان را اعلام کرد.

دکتر حسین توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره شرکت در گزینش کد رشته محل‌های تحصیلی دانشگاه‌های فرهنگیان در آزمون سراسری سال 92، گفت: داوطلبان علاقه‌مند به شرکت در گزینش کد رشته محل‌های تحصیلی دانشگاه‌های فرهنگیان (مراکز تربیت معلم سابق و تربیت دبیر شهید رجایی تهران) باید با اعلام نتایج اولیه کنکور 92 در روز شنبه 12 مردادماه در صورتی که بر اساس اطلاعات کارنامه‌ نتیجه اولیه آزمون مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی در این دوره‌ها باشند، با در نظر گرفتن شرایط و ضوابط این دانشگاه‌ها نسبت به انتخاب این کد رشته محل‌ها اقدام کنند.

وی درباره نحوه اعلام علاقه‌مندی به کدرشته محل‌های مذکور، تصریح کرد: کلیه داوطلبان علاقه‌مند اعم از اینکه در زمان ثبت‌نام بند 43 تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی مبنی بر علاقه‌مندی به شرکت در گزینش رشته‌های فرهنگیان را علامتگذاری کرده باشند یا خیر می‌توانند، با توجه به نتیجه اولیه ضمن اعلام علاقه‌مندی و واریز مبلغ 29 هزار ریال به صورت الکترونیکی و از طریق کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب نسبت به انتخاب رشته محل‌های تحصیلی دانشگاه فرهنگیان اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، انتخاب رشته آزمون سراسری سال 92 از 17 مرداد آغاز شده و تا 22 مرداد ماه ادامه خواهد داشت.

 

رنگین کمان سئوال در مصاحبه دکتری (92/4/22)

ایران کنفرانس

رنگین کمان سئوال در مصاحبه دکتری

در سال های اخیر موج شرکت در آزمونهای تحصیلات تکمیلی شدت یافته است و بسیاری از داوطلبان پس از ناکامی در این آزمون ها، برای جلای وطن و رویای تحصیل در آن سوی آب ها اقدام می کنند در این میان حوزه های تصمیم گیری در آموزش عالی تصمیمات جدی را برای گسترش دوره های تحصیلات تکمیلی و به ویژه دوره دکتری گرفته اند این گزارش به گوشه ای از مشکلات روند ورود به دوره دکتری در دانشگاهها می پردازد.

به گزارش خبرنگار مهر، برگزاری کنکور نیمه متمرکز برای دوره دکتری در دانشگاه های دولتی، برگزاری آزمون تستی برای اولین بار در دوره دکتری دانشگاه آزاد، آزاد سازی ظرفیت اساتید برای جذب دانشجوی دکتری از سوی وزارت علوم از جمله تصمیمات این حوزه بود. آزمون های دکتری در کشور از دو بخش کتبی و مصاحبه تشکیل شده اند که مصاحبه اهمیت خاصی در این آزمون دارد. اساتید در مصاحبه انگیزه داوطلب از ادامه تحصیل را بررسی می کنند و باید به گونه ای در برخورد نزدیک با وی از توانایی وی در ادامه یک دوره مهم تحصیلی اطمینان کسب کنند. در این میان هرچه داوطلب از اعتماد به نفس، کارنامه علمی مطلوب و نمرات بهتری برخوردار باشد می تواند به جلب این اطمینان کمک کند.

خبرنگار مهر با حضور در جمع داوطلبان آزمون دکتری چند دانشگاه از شرایط مصاحبه و حضور اساتید و داوطلبان از چند و چون این مصاحبه ها آگاه شد. یک داوطلب که در رشته حسابداری شرکت کرده است می گوید: در جلسه مصاحبه در مورد پایان نامه ام از من سوال پرسیدند و با اینکه چند مقاله هم داشتم از رزومه علمی سوالی نکردند. به نظرم می آید با وجود اینکه اساتید خوب برخورد کردند اما مدارک علمی من برایشان اهمیت نداشت.

هفت خان رستم مصاحبه !

داوطلب دیگری که در رشته ادبیات فارسی در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد مصاحبه خود را به انجام رسانده، پروسه طولانی مصاحبه را خسته کننده و استرس زا می داند و می گوید: ما زودتر از ساعت مورد نظر خودمان اینجا بودیم و هنوز تعداد زیادی از بچه ها نتوانستند مصاحبه را تمام کنند. برای ادبیات شرایط ویژه ای وجود دارد و باید چند اتاق را برای مصاحبه بگذرانی.

ادبیاتی ها اسم مصاحبه شان را هفت خان رستم گذاشته بودند. تقریبا صف طولانی در بیرون هر اتاق خود به محلی برای تبادل رتبه، تجربه امتحان و دیگر مسائل بدل شده بود.

داوطلب دیگری که در مصاحبه رشته ادبیات تجربه داشت، معتقد بود مصاحبه دکتری باید پژوهش محور باشد و از پایان نامه و مدارک علمی و مقاله سئوال شود نه اینکه بپرسند کدام شعر چه وزنی دارد و یا در جلسه مصاحبه حافظ خوانی راه بیاندازند.

تفاوت وزن مصاحبه دکتری در آزاد و سراسری

داوطلبی که از همدان برای مصاحبه واحد علوم تحقیقات آمده، معتقد است وزن 75 درصد برای کتبی و 25 درصد برای شفاهی برای کسانی که در حوزه خودشان فعالیت علمی چشمگیری دارند، ناعادلانه است. وی که در رشته شیمی شرکت کرده، می گوید: برای من که چندین مقاله در مجلات معتبر دارم و در رشته خودم سعی کرده ام علاوه بر تدریس جایگاه مناسب علمی کسب کنم و ادامه تحصیل در دوره دکتری را به منظور شرایط بهتر می بینم وزن 25 درصد مصاحبه کم است چون ممکن است من در زمان امتحان کتبی خوب نباشم اما می دانم که در برابر اساتید کارنامه قابل قبولی دارم.

فرد دیگری که در رشته ادبیات عرب شرکت کرده و در هر دو آزمون دانشگاه های دولتی و دانشگاه آزاد برای مصاحبه دعوت شده است، نیز معتقد است که وزن متفاوت برای آزمون مصاحبه در آزاد و سراسری مشکل ایجاد می کند و می گوید: من تجربه هر دو  مصاحبه آزاد و دولتی را داشتم. به نظرم اساتید دولتی با انصاف بیشتری به مدارک علمی نگاه می کنند اما اساتید آزاد بیشتر درس می پرسند و با سئوالات می خواهند مچ بگیرند. همین که وزن مصاحبه در این دو جا متفاوت است مشکل می شود.

برخورد بد دولتی ها با آزادیها

او ادامه می دهد: نکته ای که در میان داوطلبان هم مشهور شده بحث آزاد و دولتی است. الان نیمی از فارغ التحصیلان دانشگاهها را دولتی و نیمی دیگر را آزاد تشکیل می دهد اما در دانشگاههای دولتی برای مصاحبه با آزادیها بد برخورد می کنند و در واحدهای دانشگاه آزاد هم با دولتی ها خوب نیستند. این مسئله برای فارغ التحصیلان خوب نیست.

ظرفیت پذیرش؛ رازی که هیچ کس نمی داند

ظرفیت پذیرش مهمترین دغدغه داوطلبان ورود به دوره دکتری است. حتی اساتید هم از میزان نهایی قبولی ها اطلاع ندارند و همین مسئله موجب شده است که بسیاری از داوطلبان به دلیل رتبه های پایین از قبولی در مصاحبه نا امید باشند. داوطلب یکی از گرایش های رشته روانشناسی می گوید: تعداد زیادی شرکت کرده اند و سه برابر ظرفیت هم برای مصاحبه دعوت شده اند و خیلی ها هم آمده اند پس امیدی نیست که با رتبه 90 قبول شوم. ضمن اینکه تکمیل ظرفیت هم ندارد.

داوطلب دیگری در یکی از گرایش های علوم سیاسی می گوید: برخی می آیند و می گویند ما با فلان مسئول دوست هستیم و او به ما ظرفیت را گفته است. ظرفیت ها از 7 نفر تا 20 نفر هم در برخی گرایش ها و رشته ها سر زبان ها افتاده است. در حالی که اگر دانشگاهها به طور دقیق ظرفیت خود را اعلام کنند تصمیم گیری داوطلبان هم بهتر می شود.

شهریه های میلیونی؛ پردیس پولی یا دانشگاه آزاد

شهریه های دوره دکتری موضوع صحبت بیشتر داوطلبان این دوره ها است. در حالی که ظرفیت محدودی از دوره دکتری در دانشگاه های دولتی رایگان است و بخش عمده ظرفیت های این دوره به گروه شهریه پرداز اختصاص دارد. شبانه، پیام نور، پردیس پولی و دانشگاه آزاد فرصت های ادامه تحصیل دکتری در داخل کشور را تنها با پرداخت شهریه های میلیونی فراهم می کند.

در حالیکه بسیاری از داوطلبان به دانشگاه آزاد، پیام نور و پردیس های پولی دانشگاه های دولتی دلخوش کرده اند، یکی از داوطلبان رشته معماری می گوید: هزینه دانشگاه آزاد و پردیس پولی دولتی با هم تفاوتی ندارد اما این یکی دانشگاه آزاد است و آن یکی در نهایت مهر دانشگاه "تهران" پایش می خورد . من که می خواهم ترمی 8 میلیون تومان پول بدهم برایم فرقی نمی کند که کجا پول بدهم اما نام دانشگاه تهران وسوسه انگیزتر است. همراه این داوطلب نیز که در همان رشته معماری تحصیل کرده، معتقد است پردیس های پولی ناشناخته هستند و هنوز میان داوطلبان اعتبار کافی کسب نکرده اند چرا که هنوز خود مسئولین هم نمی دانند با این ملغمه دولتی و پولی چه بکنند.

اما نکته ای که در مصاحبه داوطلبان دکتری دانشگاه آزاد بسیار مشهود بود این بود که بسیاری از مصاحبه شوندگان می گفتند از ما پرسیدند که پول داری شهریه را بدهی ؟ یا اینکه می پرسیدند مشکلی برای پرداخت شهریه نداری ؟ اینجا شهریه بسیار بالایی دارد آیا می توانی پرداخت کنی ؟

مکان مصاحبه و افزایش استرس داوطلبان

وضعیت فیزیکی مکان های مصاحبه هم نکته طنزآمیزی بود که برخی از داوطلبان به آن اشاره می کردند. یکی از داوطلبان دکتری در رشته مکانیک که در دو دانشگاه دولتی و یک دانشگاه آزاد مصاحبه داشته می گوید: در برخی از مصاحبه ها استادان فقط میوه می خوردند و با خوشرویی از داوطلب می خواستند که مدارک اش را تحویل دهد اما یک جا رفتیم که کولر درست کار نمی کرد و استادان از گرما و تعداد زیاد داوطلب ها عصبانی شده بودند. حتی آب هم نبود. در این میان مصاحبه کنندگان برخی به دلیل استرس بیش از اندازه کارشان به غش و ضعف رسیده بود و به نظر می رسید دانشگاه ها باید کمی برای این معضل هم چاره اندیشی می کردند.

آشنایی با استاد مصاحبه گر؛ خوب یا بد

عدم اطمینان از فرآیند مصاحبه هم موضوعی بود که برخی از داوطلبان به آن اشاره می کردند. یکی از داوطلبان رشته فقه و حقوق می گوید: مطمئن نیستم که این مصاحبه ها کاملا علمی باشد. این احساس که فکر کنم به دلیل علمی رد شده ام بسیار برایم راحت تر است تا متوجه شوم کسی با نمره پایین تر و فقط به خاطر آشنایی با استاد در روز مصاحبه موفق شده به این دوره راه پیدا کند.

یکی دیگر از داوطلبان هم که در رشته مدیریت تحصیل کرده بر این نکته صحه می گذارد و می گوید: برخی اوقات برخورد برخی استادان نشان می دهد که فقط می خواهند مصاحبه زودتر برگزار شده و تمام شود. در یکی از مصاحبه ها، استادان در دانشگاه ... تنها به این دلیل که انتخاب آخر من این دانشگاه بود مصاحبه را در مدت 5 دقیقه به اتمام رساندند.

تخطی از برخی قوانین سنجش دانشجو

یکی از داوطلبان از نبود ناظر تحصیلات تکمیلی و سازمان سنجش در رشته فیزیک در یکی از دانشگاهها گلایه کرده و می گوید: در برخی از دانشگاهها اساتید چون می دانند دانشجوی خودشان قبول شده مصاحبه او را آسان می گیرند. در جایی که من مصاحبه دادم ناظری نبود و 5 دقیقه ای مصاحبه تمام شد.

به گزارش مهر، توسعه رشته ها در دوره های تحصیلات تکمیلی یکی از قوانین الزام آور برنامه پنجم توسعه است و به نظر می رسد عزم نظام آموزش عالی نیز برای تحقق این امر جزم شده است اما به نظر می رسد آموزش عالی هنوز به فرایند مطلوب و درستی برای پذیرش این دوره دست نیافته است. اگر چه در مجموع رضایت خوبی از برگزاری کنکور نمیه متمرکز دکتری حاصل شده است اما بخش مصاحبه و رویکرد هر دانشگاه به این موضوع محل اختلاف نظر و چالش بسیار است.

این در حالی است که برای آموزش عالی که بیشتر توجه خود را معطوف تحصیلات تکمیلی کرده، توجه به کیفی بودن دوره دکتری، روش درست پذیرش، انجام پژوهش های مسئله محور و راهگشا برای مشکلات کشور، استفاده بهینه از توان تخصصی دانشجویان دکتری در حل معضلات حوزه های مختلف از دیگر الزامات توجه به توسعه این دوره ها است.

این گزارش تنها نمونه بسیار کوچکی از دغددغه های نحوه جذب دانشجوی دکتری در کشور بود که امید می رود در آینده حل شود.

 
مطالب بیشتر...

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس