کل

پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد از رشته‌های غیر مرتبط لغو شد (1400/04/20)

ایران کنفرانس

پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد از رشته‌های غیر مرتبط لغو شد

بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش کشور، از سال ۱۴۰۱، سنجش و پذیرش داوطلبان در آزمون ‌کارشناسی ارشد فقط از بین دانش‌آموختگان دوره کارشناسی رشته‌های «مرتبط» امکان‌پذیر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد رضا آهنچیان مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی در نامه‌ای به دانشگاه‌ها اعلام کرد بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش کشور از سال ۱۴۰۱، سنجش و پذیرش داوطلبان در آزمون کارشناسی ارشد فقط از بین دانش‌آموختگان دوره کارشناسی رشته‌های «مرتبط» امکان‌پذیر خواهد بود.

متن این نامه به شرح زیر است:

«همانگونه که به خوبی استحضار دارید تا کنون پذیرش دانشجو در آزمون کارشناسی‌ارشد در همه رشته‌ها از بین همه داوطلبان و صرف‌نظر از رشته تحصیلی در دوره کارشناسی صورت می‌پذیرفت که آسیب‌های زیادی را به کیفیت آموزش عالی وارد ساخته‌است.

پس‌از بررسی‌های تخصصی و پیگیری‌های مستمر دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی بر اساس مصوبه اخیر شورای سنجش و پذیرش کشور از سال ۱۴۰۱ سنجش و پذیرش داوطلبان در آزمون کارشناسی‌ارشد فقط از بین دانش‌آموختگان دوره کارشناسی رشته‌های مرتبط امکان‌پذیر خواهد بود.

بر این اساس لازم است که رشته‌های مرتبط برای هر یک از رشته‌هایی که در آزمون کارشناسی‌ارشد پذیرش دانشجو دارد تعیین شود.

خواهشمند است با در نظر گرفتن ملاحظات زیر موارد خواسته‌شده را در رشته‌های زیرمجموعه آن کارگروه در فایل پیوست تعیین و تا ۲۴ تیرماه ۱۴۰۰ به این دفتر ارسال نمایید.

۱- به‌طور منطقی امکان شرکت نمودن دانش‌آموختگان دوره کارشناسی «همه رشته‌ها» و حتی «همه رشته‌های یک گروه تحصیلی» در آزمون کارشناسی‌ارشد رشته‌های یک «زیرگروه تحصیلی» را نخواهد داشت بنابراین درج «همه رشته‌های گروه» برای هیچ رشته‌ای مجاز نیست اما درج «همه گرایش‌ها» مانعی ندارد.

۲- در فهرست رشته‌های ارائه‌شده در فایل پیوست تمام رشته‌های دوره کارشناسی (هم پیوسته و ناپیوسته) که تاکنون در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی وزارت علوم دانش‌آموخته داشته‌است فهرست شده‌اند (یعنی هم رشته‌های فعال و هم رشته‌های منسوخ) بنابراین فهرست کامل مدنظر قرار گیرد.

۳- با توجه به این‌که دفترچه آزمون کارشناسی‌ارشد سال ۱۴۰۱ در مرداد ماه ۱۴۰۰ منتشر می‌شود بنابراین در مورد رشته‌هایی که این اطلاعات تا تاریخ تعیین‌شده به دفتر برنامه‌ریزی ارسال نشده باشد، عنوان «فقط رشته‌های همان زیرگروه تحصیلی» درج خواهد شد.

۴- در ستون تعیین‌شده در فایل پیوست درج «کد رشته» یا کد زیرگروه تحصیلی و بدون درج عنوان نوشته کفایت می‌کند.

۵- با توجه به این‌که دانش‌آموختگان دوره کارشناسی ناپیوسته دانشگاه‌های علمی کاربردی و فنی‌حرفه‌ای نیز مجاز به شرکت در آزمون کارشناسی‌ارشد می‌باشند بنابراین رشته‌های این دو زیرگروه نیز مدنظر قرار گیرد.

۶- فهرست رشته‌های زیرمجموعه وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی در این فایل ارائه نشده‌است بااین‌حال در مواردی که رشته مرتبطی در رشته‌های زیرمجموعه آن وزارت وجود دارد می‌توانید «عنوان رشته» را در همان ستون درج نمائید.

با توجه به اهمیت بالای موضوع و تحت تأثیر قرار گرفتن سرنوشت دانشجویان و دانش‌آموختگان از این تصمیم انتظار می‌رود در موضوع تعیین رشته‌های مرتبط دقت لازم مبتنی بر بررسی‌های کارشناسی صورت بپذیرد.

 

امتیاز وزارت علوم برای فرزندآوری اساتید زن (1400/04/19)

ایران کنفرانس

امتیاز وزارت علوم برای فرزندآوری اساتید زن

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از ابلاغ بخشنامه ای توسط وزیر علوم خبر داد که به موجب آن اعضای هیات علمی که فرزندآوری داشته باشند می توانند از امتیازات خاص استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، معصومه ابتکار در اختتامیه چهارمین جشنواره علم و زن (جایزه مریم میرزاخانی) که امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر علوم تحقیقات و فناوری در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، گفت: در دولت یازدهم و دولت دوازدهم، نگاه راهبردی برای عدالت جنسیتی و توجه به جایگاه زنان و مشارکت گسترده آنان در مراحل مختلف سیاست گذاری مدیریتی کشور برقرار شد.

وی ادامه داد: تعداد مدیران زنی که در نظام دانشگاهی درس خوانده‌اند از ۵ درصد در سال ۹۲ با یک سیاست‌گذاری درست، به بیش از ۲۵ درصد رسیده است و اکنون ۲۵ درصد مدیران توانمند کشور از زنان هستند و امیدواریم این روند ادامه یابد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: اخیراً وزیر علوم بخشنامه‌ای در بحث حمایت از اساتید و اعضای هیأت علمی که فرزند آوری داشته باشند، داشته که بتوانند از امتیازات خاصی استفاده کنند. این امتیاز بسیار مهم بوده و با این هدف است که خانم‌ها همزمان بتوانند بین کار و خانه تعادل برقرار کنند و رشد علمی خود را نیز همزمان پیش ببرند.

وی ادامه داد: ما در افزایش تعداد اعضای هیأت علمی خانم، رشد خوبی داشته‌ایم و در شرکت‌های دانش بنیان نیز حضور خانم‌ها رشد داشته است.

ابتکار به چهارمین جشنواره علم و زن (جایزه مریم میرزاخانی) اشاره کرد و گفت: در این جشنواره چند اتفاق خوب افتاده است که یکی از آنها جایزه «پروانه فرزانه» است که ایشان نیز مانند پرفسور مریم میرزاخانی یک ستاره درخشان در سپهر علمی جهان بود و درخشید ولی وی نیز عمر طولانی نداشت.

وی ادامه داد: مرحوم «پروانه فرزانه» از هیأت علمی و فعالان عرصه علمی کشور بود و با وجود عمر کوتاهی که داشت بسیار خوش درخشید و هم در عرصه علمی و مدیریت کارهای بسیار ارزنده‌ای انجام داد.

ابتکار به جایزه یونسکو در این جشنواره اشاره کرد و افزود: ابتدا این نگاه بود که جایزه مریم میرزاخانی یک جایزه بین المللی باشد و یونسکو مشارکت کند امروز اعلام شد دو جایزه را یونسکو ارائه می‌دهد و باید این موضوع پیگیری شود که جایزه مریم میرزاخانی، جایزه ملی و بین المللی شود.

 

آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد در شهرهای قرمز به تعویق افتاد (1400/04/14)

ایران کنفرانس

آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد در شهرهای قرمز به تعویق افتاد

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی از به تعویق افتادن آزمون جامع دکتری تخصصی این دانشگاه در شهرهای قرمز خبر داد.

احمد حیدری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: با توجه به شیوع و پیک پنجم ویروس کرونا جهت رفاه حال دانشجویان و اساتید و سلامتی آنها، آزمون جامع دکتری تخصصی دانشگاه آزاد در شهرهای قرمز به تعویق افتاد.

وی اظهار داشت: این آزمون قرار بود در ماه جاری و به صورت حضوری برگزار شود.

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه زمان جدید برگزاری آزمون متعاقبا اعلام می شود، گفت: در اولین فرصت که وضعیت شهرها از حالت قرمز خارج شود، آزمون جامع با اطلاع قبلی و به صورت حضور برگزار می شود.

وی درباره آزمون جامع در سایر شهرها نیز گفت: در شهرهایی که قرمز نیستند با هماهنگی ستاد کرونا استان می توانند نسبت به برگزاری آزمون جامع دکتری به صورت حضوری اقدام کنند.

 

ایرادات جدی آئین‌نامه جدید ارتقای اساتید (1400/04/12)

ایران کنفرانس

ایرادات جدی آئین‌نامه جدید ارتقای اساتید/ تصویب فوری آئین‌نامه در باقیمانده عمر دولت به صلاح نیست

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: معیارهای آئین نامه ارتقای اساتید باید تغییر کرده و در دولت جدید دوباره از اول بررسی شود، تصویب آن در دو جلسه باقیمانده از عمر دولت به صلاح نیست.

دکتر مهدی گلشنی در گفتگو با خبرنگار مهر در واکنش به اصلاح و تدوین آئین نامه جدید ارتقا اساتید و تلاش برای تصویب این آئین نامه در شورای عالی انقلاب فرهنگی در دو جلسه باقی مانده از دولت گفت: این آئین نامه بسیار نکات مثبت دارد، ولی نکات ضعف هم دارد بنابراین باید در دولت جدید از اول ملاک‌های ارتقا اساتید با حضور عده‌ای از افراد اهل علم، که از نظر تعداد مقالات بیشترین نیستند، اما از نظر درک و اهمیت بین‌المللی مهم هستند و همچنین نخبگان با دقت بررسی شود و این امر به دو جلسه‌ای که از این دولت مانده نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰ الی ۱۵ سال است که بنده در شورای عالی انقلاب فرهنگی راجع به آئین نامه ارتقا اساتید صحبت کرده‌ام افزود: حدود ۸ سال قبل از پیروزی انقلاب به ایران آمدم و در دانشگاه صنعتی شریف مشغول فعالیت شدم در آن زمان نوشتن مقاله خیلی طبیعی بود، یعنی اگر کسی مقاله‌ای می‌نوشت قطعاً آن را برای چاپ ارائه می‌داد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در دهه ۱۳۷۰ قانونی تصویب شد که به موجب آن به مقالاتی که در مجلات فهرست شده در پایگاه ای اس ای (ISI)، نوشته می‌شد، بسیار ارزش می‌داد و از همان زمان این مغازه به راه افتاد که من آن را تحمیلی استعمار غرب می‌دانم، چرا؟ برای اینکه مردم به نوشتن مقاله افتادند.

عدم توجه به مطالبات مقام معظم رهبری در آئین نامه ارتقاء

وی یاد آور شد: چون ارتقاء سالیانه اساتید و پذیرش آنها به مقاله بستگی داشت بنابراین هر نوع مقاله‌ای نوشته می‌شد، در صورتی که مقالات با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری باید دو کار عمده انجام دهند، یکی اینکه در جهت رفع نیازهای کشور بوده و راه‌هایی را پیشنهاد کنند که نیازهای کشور را برطرف می‌کند تا مجبور نباشیم همه چیز را وارد کنیم و دوم اینکه در جهت نوآوری در علم باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: از طرفی مقاله‌ای که در آن درباره نیازهای کشور و رفع آن توضیح داده شده باشد، در مقالات «ای اس ای» چاپ نمی‌شود و «نوآوری» نیز در عرض یک روز به نتیجه نمی‌رسد، بلکه باید سال‌ها کار شود تا به نتیجه جدید منجر شود نه حاشیه زنی بر کارهای موجود، بر همین اساس دو مورد فوق از رواج افتاد.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف افزود: «استیون واینبرگ» از فیزیکدانان برجسته و برنده جایزه نوبل در فیزیک که استاد بنده در برکلی هم بود چند سال پیش در مصاحبه‌ای عنوان کرد، در این ۴۰ سال مقاله‌ای از جهان اسلام به دست من نرسیده است که ارزش خواندن داشته باشد، البته مقالات ارزشمندی از مسلمانان مقیم غرب به دستم رسیده است ولی نه از مسلمانان مقیم کشورهای ما.

وی افزود: بنابراین گزارش مفصلی در سال ۸۶ در شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دادم در روزنامه ایران نیز چاپ شد و گفتم که این نابودی علم ایران است و ارزش ندارد، به عنوان مثال ما در حوزه شیمی بیشترین مقالات را داریم و همچنین بیشترین تعداد واردات را هم محصولات شیمیایی به خود اختصاص داده است بنابراین مقالات کمکی به ما در جهت رفع نیازهای کشور نکرده است.

عدم توجه شورای عالی انقلاب فرهنگی به اشکالات آئین نامه ارتقای اساتید

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: طی سال‌های اخیر بر اساس تعداد مقالات، پی در پی اعلام شده که کشور ایران رتبه اول را در خاورمیانه داشته و بنده به صورت مکرر به آن اعتراض داشته‌ام، تا اینکه در بهمن ۹۶ در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کردم چرا به اعتراضات اعتنایی نمی‌شود، دکتر عبدالله جاسبی (عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی) هم همان حرف‌های من را تکرار و تأیید کرده و گفت سال‌ها است اعلام می‌کنیم که این آئین نامه اشکال دارد ولی اهمیتی داده نمی‌شود.

وی افزود: بنابراین قرار شد کمیته‌ای در همان سال تشکیل شده و موضوع را بررسی کند این کمیته با تعداد زیادی از اعضا تشکیل شد، بیشتر افرادی که در این کمیته دعوت شده بودند، همان «مقاله مداران» و «مقاله محوران» بودند، محور قضیه را عنوان کردم، چند نفر از حوزه پزشکی که خود نیز دارای مقالات زیادی بودند با وجود مقالات زیاد، مشکل را مطرح کردند ولی رؤسای دانشگاه‌های صنعتی شریف و تهران اعلام کردند یعنی شما می‌گوئید مقاله چاپ نکنیم؟

آئین نامه ارتقاء ۲۸ صفحه‌ای وزارت علوم هیچکدام از مشکلات اساسی را برطرف نمی‌کند

گلشنی افزود: گفتم چه کسی گفته است که مقاله چاپ نکنید، مقاله باید بر اساس اولویت‌ها باشد، بنابراین قرار شد این کمیته ادامه پیدا کرده و آئین نامه ارتقاء را تهیه و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دهند با وجود گذشت بیش از ۳ سال چنین آئین نامه‌ای ارائه نشد، تا اینکه سال گذشته وزارت علوم، آئین نامه‌هایی را یکی پس از دیگری به دانشگاه‌ها ابلاغ کرد که این آئین نامه‌ها به هیچ وجه مشکل را حل نمی‌کرد، در حال حاضر نیز آئین نامه‌ای که وزارت علوم در ۲۸ صفحه تهیه کرده پر از جزئیات بوده ولی حل کننده هیچکدام از مشکلات اساسی ما نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در جلسه بهمن ۹۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به اهمیتی که وزرای علوم و بهداشت به مجله نیچر می‌دهند، مجله نیچر ۲۰۱۶ را به جلسه بردم که وزرای مذکور هم حضور داشتند این مجله، یک مقاله داشت مبنی بر اینکه «هر چه تعداد مقالات کمتر باشد علم بهتری حاصل می‌شود».

وی افزود: در جلسه دیگری مجله ۲۰۱۸ نیچر را هم بردم و گفتم، ببینید مقاله چه می‌گوید؛ اکنون زمان آن رسیده است که «قضاوت درباره پژوهش را تغییر دهیم» فقط به اسم مجله و تعداد ارجاعات نگاه نکنیم، به محتوا توجه کنیم گفتم این بیانیه سانفرانسیسکو است که هزاران استاد امضا و تعدادی از دانشگاه‌های غرب آن را تأیید کرده‌اند.

تصویب آئین نامه ارتقای اساتید در دو جلسه باقی مانده از دولت به صلاح نیست

وی ادامه داد: گفتم، بیایید، نکاتی را که باعث می‌شود علم در کشور تغییر به وجود آورد را در نظر بگیریم، به آن نکات که توجه‌ای نشد و حال نیز این آئین نامه مفصل را نوشته‌اند، بررسی این آئین نامه مفصل در دو جلسه که از این دولت باقی مانده کفاف نمی‌دهد، ما درباره این آئین نامه نکات اساسی داریم. من در مقاله‌ای که در سال ۱۳۸۶ نوشتم و در روزنامه ایران چاپ شد گفته بودم موارد بسیار ظریفی مطرح است.

باید معیارهای آئین نامه ارتقا تغییر کند

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: طی این سال‌ها مواردی در دانشگاه صنعتی شریف شاهد بودم، فردی بوده که اختراعات مهمی داشته اما چون مقاله نداشته، نتوانسته ارتقاء بگیرد. حتی گزارش دادم در این دوره اخیر دولت، فردی بوده در یکی از دانشگاه‌های مهم آمریکا بر اساس کتابی که نوشته جهانی شده و دانشگاه‌ها وی را یک مرتبه از استادیاری به استادی ارتقاء دادند، بنابراین باید معیارها را تغییر داد این بحث مفصل لازم دارد صلاح نیست با دو جلسه ختم شود.

به گزارش مهر، اخیراً دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از بازنگری و تدوین آئین نامه جدید ارتقاء اساتید خبر داده است.

 

فراخوان شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اصلاح قانون ارتقاء اساتید(1400/4/1)

ایران کنفرانس

فراخوان شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اصلاح قانون ارتقاء اساتید

ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور اصلاح «آئین‌نامه ارتقاء مرتبه اعضای هیأت علمی موسسه‌های آموزش عالی، پژوهشی و فناوری دولتی و غیردولتی» فراخوان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، نظر به مصوبه جلسه ۸۲۶ مورخ یک بهمن ۹۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص ضرورت اصلاح «آئین نامه ارتقا مرتبه اعضای هیأت علمی مؤسسه‌های آموزش عالی، پژوهشی و فناوری دولتی و غیردولتی» و به منظور پاسخگویی صحیح به دغدغه‌های اعضای هیأت علمی و لحاظ کردن تغییرات هدفمند در گذر ۵ ساله پس از تدوین آئین نامه مزبور، موضوع بروز رسانی آئین نامه در دستورکار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است.

در این راستا ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در نظر دارد طی فراخوانی عمومی، امکان هم اندیشی و تعامل اثربخش با جامعه اساتید را فراهم آورد و نقطه نظرات اعضا هیأت علمی را در دو محور اصلاحات «راهبردی» و «اصلاحات فرآیندی»، دریافت کند:

ایرادات راهبردی وارد بر چارچوب کلی آئین نامه

ایرادات فرآیندی ماده ۱؛ متناظر با موضوع و امتیازات «فعالیت‌های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی».

ایرادات فرآیندی ماده ۲؛ متناظر با موضوع و امتیازات «فعالیت‌های آموزشی».

ایرادات فرآیندی ماده ۳؛ متناظر با موضوع و امتیازات «فعالیت‌های پژوهشی، فناوری».

ایرادات فرآیندی ماده ۴؛ متناظر با موضوع و امتیازات «فعالیت‌های علمی، اجرایی».

پیوند فراخوان به آدرس sccr.ir‌/freg، در دسترس قرار دارد و تا تاریخ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ برای دریافت یادداشت‌ها و نکات اصلاحی، فعال خواهد بود.

 
مطالب بیشتر...

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی
بورس های تحصیلی و کارآموزی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1403© : ایران کنفرانس