اخبار دانشگاهی

نحوه معافیت از بیمه قراردادهای پژوهشی دانشگاه‌ها (1400/11/10)

ایران کنفرانس

نحوه معافیت از بیمه قراردادهای پژوهشی دانشگاه‌ها

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم از رفع اختلاف نظر سازمان تامین اجتماعی و دانشگاه‌ها در خصوص معافیت از بیمه قراردادهای پژوهش ارتباط با صنعت خبر داد.

محمدسعید سیف در گفتگو با خبرنگار مهر، از رفع اختلاف نظر سازمان تامین اجتماعی و دانشگاه ها در خصوص معافیت از بیمه قراردادهای پژوهش ارتباط با صنعت خبر داد و گفت: از حدود چند سال پیش سازمان تامین اجتماعی با توجه به اهمیت بحث پژوهش و ضرورت همکاری دانشگاه ها با صنایع موافقت کرده بود که قراردادهای پژوهشی را از مفاصا حساب معاف کند و عملاً حق بیمه ای برای صدور مفاصا حساب پرداخت نشود. اما اینکه چگونه بررسی شود که محتوای یک قرارداد پژوهشی هست یا خیر، مبهم بود و دانشگاه ها و شعب مختلف سازمان تامین اجتماعی در این خصوص اختلاف نظر پیدا می کردند.

وی افزود: برای قراردادهای پژوهشی باید حق بیمه ای (۱۶ درصد مبلغ قرارداد) به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود اما اگر مجری یا پیمانکار ثابت کند که حق بیمه پرسنل (هیات علمی و پژوهشگران) پرداخت شده تامین اجتماعی موظف است که این ۱۶ درصد را بازگرداند.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم گفت: خوشبختانه سازمان تامین اجتماعی از چند ماه گذشته موافقت کرد که سامانه ساجد مرجعی برای تاییدیه پژوهشی بودن قراردادهای ارتباط با صنعت تلقی شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از چند صد قرارداد و پروژه وارد این سامانه شده است و تاییدیه پژوهشی قراردادها به سازمان تامین اجتماعی اعلام شده و خوشبختانه تامین اجتماعی می تواند به صورت الکترونیکی وارد سامانه شوند و قراردادها را ملاحظه و دانشگاه و قرارداد را از پرداخت حق بیمه معاف کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این مسیر به تازگی راه افتاده و کار به خوبی جلو رفته است. مکاتبات، درگیری ها و اختلاف نظرها کاهش یافته است و از سازمان تامین اجتماعی تشکر می کنیم که کار را تسهیل کردند.

این مقام مسول وزارت علوم با بیان اینکه بیش از ۶۰۰ قرارداد خاتمه یافته پژوهشی منتظر مفاصا حساب بودند، گفت: خوشبختانه این قراردادها طی دو سه ماه گذشته بررسی و کارشان انجام و از پرداخت حق بیمه معاف شدند.‌

 

تجارب اساتید دانشگاه از چالش‌های آموزش مجازی (1400/11/01)

ایران کنفرانس

تجارب اساتید دانشگاه از چالش‌های آموزش مجازی

 

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، لاله قلی‌پور؛ اجبار به آموزش مجازی در شرایط بحران کووید-۱۹، با توجه به نبود آمادگی مراکز آموزشی در تأمین بستر آموزشی مناسب و ناآشنایی مدرسان با شیوه‌های آموزش مجازی، آن‌ها را با چالش‌های جدی مواجه کرد که البته در گذر زمان، برخی از اساتید دانشگاه تهدیدهای وارد شده را به یک فرصت نوآوری در آموزش تبدیل کردند.

رعنا آب جار، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز در مقاله «تبیین تجارب اساتید دانشگاه از چالش‌ها و فرصت‌های آموزش مجازی در دوران بحران کووید-۱۹؛ یک مطالعه کیفی» که تابستان ۱۴۰۰ در مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی به چاپ رسید در ارتباط با بررسی چالش‌های اساتید در آموزش مجازی در دوران کرونا، دو طبقه اصلی «موانع فردی در کارآمدی آموزش مجازی» و «مدیریت سازمانی» را تدوین کرد.

بحران‌های اولیه آموزش مجازی کدام‌اند؟

تا قبل از بحران پاندمی بیماری عفونی کووید-۱۹، تنها برخی از دانشگاه‌ها و گاهاً تنها در برخی از دروس، کلاس‌های درس به شکل غیرحضوری برگزار می‌شد و در بستر آموزش مجازی تدریس انجام می‌شد. با پیدایش این بیماری به‌دلیل سرایت بالا از طریق قطرات تنفسی و تماس نزدیک، مقرر شد تا با ممانعت از تجمع افراد در فضاهای آموزشی، بیماری کنترل شود که همین موضوع سیستم آموزش حضوری و منظم جهانی را به چالش کشید و منجر به توسعه و گسترش آموزش مبتنی بر بستر مجازی شد. اما از آنجایی که بسیاری از اساتید تجربه تدریس دروس به صورت آموزش الکترونیکی را نداشتند و در بحران اولیه، با مشکلاتی از قبیل عدم آشنایی با سامانه، مشکلات ساختاری در سامانه‌های موجود، مشکلات مربوط به اینترنت و غیره مواجه شدند.

نویسنده در این پژوهش به بررسی چالش‌های آموزش مجازی در دانشگاه علوم پزشکی از دیدگاه اعضای هیئت‌علمی آن پرداخت و با مواردی چون عدم آشنایی با تدریس مجازی، مشکلات ارزشیابی دقیق دانشجویان و غیره مواجه می‌شود و می‌گوید، «در هر دانشگاه باید به شناسایی این چالش‌ها پرداخته شود تا با درک مشکلات به رفع موانع کمک کنیم.»

اساتید دانشگاه همزمان با شروع آموزش مجازی با چه مشکلاتی مواجه شده‌اند؟

آب جار سوالاتی از قبیل؛ «همزمان با شروع آموزش مجازی در بحران کووید ۱۱ با چه مشکلاتی مواجه شدید؟»، «از چه روش‌هایی برای ادامه تدریس استفاده می‌کنید؟»، «راه کار شما برای مقابله با مشکلات و چالش‌های آموزش مجازی چیست؟»، «فکر می‌کنید اگر این شرایط ادامه پیدا کند، چه اتفاقی می‌افتد؟» و «چه پیشنهاداتی برای بهتر شدن این شرایط دارید؟» را از ۱۱ نفر اساتید دانشگاه علوم پزشکی که در مطالعه کیفی شرکت کردند، پرسید. تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها، منجر به استخراج دو طبقه اصلی «موانع فردی در کارآمدی آموزش مجازی» و «مدیریت سازمانی» شد که برای هر یک از این طبقات نیز تعدادی زیر طبقه پدیدار شد.

به گفته وی، موانع فردی در کارآمدی آموزش مجازی این طبقه اصلی از زیر طبقات ویژگی‌های شخصیتی و عوامل خانوادگی تشکیل شده است و می‌افزاید، «ویژگی‌های شخصیتی این زیر طبقه شامل مقاومت در مقابل تغییر، نگرانی ناشی از بحران بیماری، نامأنوسی با تکنولوژی و باورناپذیری به اثربخشی آموزش مجازی، شکل گرفت.»

به اعتقاد یکی از اساتید ۵۰ ساله که مدرس دروس اختصاص بود، «بعد از چند سال رفتن سر کلاس و حرف زدن، حال چه جور باید بشینیم و بدون حضور دانشجو حرف بزنیم، ضبط کنیم و بعد هم در این سامانه آپلود کنیم. معلم یعنی ماژیک و تخته و پرسش وپاسخ.» البته تعدادی از اساتید نیز از بی‌انگیزگی و نبود هیچ شوق و شوری برای روند کار می‌گفتند.

نویسنده مقاله در ادامه به بیان نقلی قولی از یکی از اساتید دیگر دروس تخصصی، می‌گوید، «در روزهای اول اینقدر ذهنم درگیر بیماری بود که مواظب بودم خودم یا خانواده مبتلا نشوند بنابراین نمی‌توانستم خوب تمرکز کنم و کار جدید یاد بگیرم.»

در رابطه با عوامل خانوادگی، حضور در محیطی شلوغ، تغییر در توقعات خانواده و تحمل فشار روانی خانواده شکل گرفت. این پژوهشگر در این باره خاطر نشان می‌کند، «حضور اساتید در خانه منجر به تغییر در نقش و در نتیجه تغییر در توقعات خانواده شده بود از طرفی دیگر؛ تجمع اعضای خانواده در این بحران باعث سروصدا و شلوغی در محیط خانه می‌شد و این موضوع باعث عدم تمرکز و افزایش فشارهای روانی بر اساتید شده بود.»

در ادامه به صورت مصداقی به نقل قولی از استادی که مدرس دروس علوم پایه است، اشاره می‌کند، «من چگونه در محیط پر سروصدای خانه، دو کودک را آرام کنم و بگویم ساکت باشند چون من الان کلاس آنلاین دارم، یا می‌خواهم درس ضبط کنم؟ ترس و نگرانی همسرم که به همه منتقل می‌کند و کلافگی از شلوغی و سروصدا گاهی اوقات روانی‌ام می‌کند. اگر سرکار باشیم، این رفتارها را نمی‌بینیم. در خانه ماندن و معلمی کردن، این دردسرها را هم دارد.»

آب جار در مورد طبقه بعدی که مدیریت سازمانی است آن‌ را به ۵ زیر طبقه شامل تأمین زیرساخت، مدیریت و رهبری، آموزش و نظارت، اخلاق و قانون و ارزشیابی تقسیم می‌کند و می‌گوید، «مورد اول، تأمین زیرساخت کدهای اولیه‌ای نظیر پهنای باند و سرعت اینترنت، اینترنت رایگان و نیاز به امکانات تولید محتوا زیر طبقه عملکرد مدیریت سازمانی را تشکیل دادند. »

وی به ذکر نقل قولی از استاد ۳۷ ساله که مدرس دروس تخصصی است، اشاره می‌کند و می‌گوید، «به علت بحران کرونا و در خانه ماندن مردم و استفاده زیاد از اینترنت، سرعت کم شده است و دسترسی به منابع سخت‌تر شده است و من به عنوان یه مدرس هیچ شناختی با این برنامه‌های ساخت محتوا نداشتم، در کلاس‌های حضوری، نهایتاً یک پاورپوینت درست می‌کردم و می‌رفتم سر کلاس و حرف می‌زدم، حالا لازم است کسی به ما برنامه‌های مختلفی که می‌شود با آنها محتوای بهتری به شکل فیلم و غیره درست کرد، یاد بدهد تا کمی از این سردرگمی دربیاییم. من خیلی ناراحتم.»

نویسنده به مورد بعدی که مدیریت و رهبری مدیریت می‌داند و خاطر نشان می‌کند، «رهبری شامل، مدیریت بحران، تدوین دستورالعمل‌های شفاف، ارزشیابی بر اساس عملکرد اساتید و آماده‌سازی بستر آموزشی شکل گرفت.» به اذعان وی، «شرایط غیرقابل پیش بینی شده پدید آمده در دوران بحران کووید-۱۹، الزام مدیریت بحران در تمام حوزه‌ها از جمله آموزش را نیز می‌طلبید.» البته به نظر مشارکت کنندگان، مسئولان و مدیران آموزشی باید با مدیریت بحران، بتوانند راهکارهای عملی و اولویت بندی شده‌ای برای رهبری مجموعه داشته باشند.»

یکی از مشارکت کنندگان می‌گوید، «تصمیمات عجولانه و بدون بررسی مسئولان همه را کلافه می‌کرد. البته آنها هم حق داشتند. شرایط مدام تغییر می‌کرد و خیلی اذیت کننده بود. امیدوارم از این به بعد یک پروتکل ثابت داشته باشیم و مدام بخشنامه روی بخشنامه نیاید.»

مولفه بعدی آموزش و نظارت است. آب جار، این زیر طبقه را شامل آماده سازی اعضای هیئت‌علمی، کمک در تولید محتوا، نظارت بر فرایند تدریس اساتید و پایش و ارزشیابی عنوان می‌کند، «اساتید معتقد بودند که مجموعه آموزشی باید فرصت و امکانات کافی در اختیار آنها می‌گذاشت تا آنها بتوانند با شرایط موجود سازگاری بهتری پیدا کنند.»

و مصداق آن را در نقل قول یکی از اساتید خانم ۵۳ ساله می‌آورد، «تدریس در فضای مجازی به عنوان یک تجربه کاملا جدید در روزها و هفته‌های اول، شوکه کننده و غیرقابل تحمل بود. دانشجو را نمی‌دیدیم. سؤال و جوابی نبود. خلاصه هیچ چیز نبود و هیچکس هم نبود به شما بگوید چه کار کن.» هم چنین به نقل قول یکی دیگر از مشارکت کنندگان نیز اشاره می ‌کند، «متأسفانه سیستم نظارتی کافی بر عملکرد اعضای هیئت‌علمی برای مدیریت تدریس وجود نداشت و این امر موجب بروز بی‌نظمی‌های زیادی در عملکرد اساتید شد که قطعاً بر یادگیری دانشجویان تأثیرگذار خواهد بود. »

طبقه بعدی به گفته وی اخلاق و قانون و شامل مالکیت فکری و معنوی، رازداری و حریم فردی، محاسبه و دریافت حق‌الزحمه و تقلب این زیر طبقه را تشکیل داد. این پژوهشگر معتقد است، «از آنجا که محتواهای تولید شده توسط اساتید به راحتی در اختیار همه اساتید و دانشجویان در سطح کشور قرار می‌گیرد، گروهی از اساتید ضمن اعلام نارضایتی از این موضوع معتقد بودند که حقوق تولیدکنندگان این محتواها، مثل کتاب و هر محتوای آموزشی دیگری باید حفظ شده و مورد حمایت قرار گیرد. هرچند گروهی دیگر بیان می‌کردند که انتشار این محتواها در راستای پرداخت ذکات علم است و تنها رعایت انصاف در ذکر فرد پدیدآورنده اثر کافی است.»

نویسنده مقاله در ادامه به ذکر نمونه‌ای از این نقل‌ها می‌پردازد، یکی از این نقل‌قول‌ها مربوط به استاد ۳۷ ساله‌ای است که مدرس دروس تخصصی است و می‌گوید، «اینهمه ما وقت می‌گذاریم و شب‌ها نمی‌خوابیم و هزینه اینترنت و کتاب و غیره می‌کنیم تا یک محتوای درست و حسابی آماده کنیم، بعد می‌بینیم، یک گروه در آن سوی کشور و یا حتی دانشگاه‌های اطراف خودمان دارند، همین مطالب ما را به اسم خود برای دانشجوهایشان می‌گذارند. چه کسی باید مدافع حقوق ما باشد؟»

خانمی ۵۰ ساله که مدرس دروس تخصصی است، عنوان می‌کند، «من هم تجربه این را داشتم که اسلایدهایم در جاهای دیگر استفاده شود. خوب خوشحالم به شرطی که دانشجوهای آنها در حد دانشجوهای خودم باشند. قبلش هم اگر اسم ببرند که عالی. این نشان‌دهنده اخلاقمدار بودن آنهاست.»

البته گروهی از اساتید نسبت به کپی کردن تکلیف توسط دانشجویان از همدیگر و تقلب آنها گله‌مند بودند و عدم رعایت اصول اخلاقی در تهیه و تدوین تکالیف درسی را یکی از معضلات آموزش مجازی بر می شمردند.» آب جار به عنوان مثال نقل قول می‌آورد، استاد ۵۰ ساله‌ای که مدرس علوم پایه است، اظهار می‌کند، «با هر روشی که پیش می‌رویم، راهی پیدا می‌کنند و تقلب می‌کنند و از روی هم می‌نویسند.»

به عقیده نویسنده مقاله، ارزشیابی به عنوان زیر طبقه دیگر مشتمل بر ارزیابی تکالیف، نمره‌های غیرواقعی و ارزشیابی تکوینی است به گفته وی، «زمان‌بر بودن ارزیابی تکالیف از جمله مواردی بود که اساتید در کلاس‌های با تعداد بالای دانشجو از آن شکایت داشتند.

نویسنده مقاله مدعی است، «برخی از اساتید متخصص در حوزه آموزش پزشکی نیز معتقد بودند که برای داشتن ارزشیابی نزدیک به واقعیت باید، ارزشیابی تراکمی به ارزشیابی تکوینی و ارائه تکالیف و تمرین‌های مختلف تبدیل شوند. »

بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه، بحران کووید-۱۹ و الزام آموزش به شیوه مجازی، اساتید دانشگاه را با چالش‌های جدی در محیط خانواده و مؤسسات آموزشی مواجه ساخته است و با توجه به تداوم این بحران در آموزش عالی، ضروری است در هر دانشگاه به طور ویژه و متناسب با ساختار آن محیط، این موارد را استخراج و راهکارهای مؤثری در راستای تعدیل و حل آن‌ها ارائه شود تا ضمن حفظ سلامت اساتید و دانشجویان از اثربخشی آموزش‌های ارائه شده نیز اطمینان حاصل شود.

 

دانشگاه‌ها از بهمن ماه حضوری می‌شوند (1400/10/21)

ایران کنفرانس

دانشگاه‌ها از بهمن ماه حضوری می‌شوند

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: براساس مصوبه ستاد کرونا، ستاد از سرگیری آموزش حضوری دانشگاه‌ها تاکید کرد تا دانشگاه‌ها از بهمن ماه به صورت کامل حضوری شوند.

محمدرضا آهنچیان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بازگشایی دانشگاه‌ها به صورت حضوری، مورد تاکید ستاد ملی مقابله با کرونا و اخیراً نیز قرارگاه عملیاتی بوده است بنابراین امروز ستاد از سرگیری آموزش حضوری دانشگاه‌ها تاکید کرد تا دانشگاه‌ها از بهمن ماه به صورت کامل حضوری شوند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم افزود: روش اجرای این مصوبه و احتمالاً درخواست‌هایی که دانشگاه‌ها در این زمینه دارند در روز چهارشنبه در جلسه‌ای با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری و رؤسای دانشگاه‌ها بررسی می‌شود تا بر اساس آن وزارت علوم بتواند از مراجعی مانند سازمان برنامه و بودجه برای حمایت از دانشگاه‌ها و پشتیبانی آموزش حضوری درخواست کمک کرده و هماهنگی لازم را انجام دهد.

وی افزود: در حقیقت باید یک تعاملی برای قطعی شدن اجرا و نحوه اجرای آموزش حضوری از بهمن ماه صورت گیرد.

وی ادامه داد: کلیات موضوع که بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها است در جلسه امروز مورد تاکید قرار گرفت و جلسه روز چهارشنبه نیز بر همین اساس پیش خواهد رفت.

آهنچیان ادامه داد: قرارگاه عملیاتی اخیراً ۱۴ دی جلسه‌ای داشت و در این جلسه تاکید شد که دانشگاه‌ها به صورت حضوری بازگشایی شوند، تسهیلاتی مانند مکاتبه با سازمان برنامه بودجه برای تأمین بودجه دانشگاه‌ها، هماهنگی با استانداری‌ها برای کمک به اسکان دانشجویان، اقدام وزارت بهداشت برای دوزهای سوم و بیشتر برای جامعه دانشگاهی پیش بینی و در عین حال تاکید شد از بهمن ماه دانشجویان به صورت ۱۰۰ درصد حضوری فعال داشته باشند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم افزود: در جلسه امروز ما یک سری جزئیات مطرح شد مانند آنکه دانشگاه‌ها باهم تفاوت دارند و زیر مجموعه دانشگاه مادر استانی باید در کنار استانداری‌ها برای آموزش حضوری تصمیم گیری کنند. مباحثی مانند این موضوع در راستای کمک به اجرای مصوبه ستاد است.

وی ادامه داد: استان‌ها به دلیل تفاوت‌هایی که ممکن است به دلیل خیز کرونا داشته باشند و اقتضائات استانی با هماهنگی استانداری موظف هستند آخرین وضعیت همه‌گیری کرونا را در منطقه بررسی کرده و بر اساس آن تصمیمات نهایی را در بهمن ماه اتخاذ کنند اما قاعده کلی و آنچه که به عنوان مصوبه نهایی است این است که همه دانشگاه‌ها آموزش حضوری را از بهمن ماه آغاز کنند.

 

بکارگیری متقاضیان جذب هیات علمی قبل از تایید مرکز جذب وزارت علوم ممنوع شد (1400/10/17)

ایران کنفرانس

بکارگیری متقاضیان جذب قبل از تایید مرکز جذب وزارت علوم ممنوع شد

رئیس مرکز جذب وزارت علوم با ارسال نامه ای به روسای دانشگاه ها خواستار ارسال نتایج نهایی انتخاب شوندگان فراخوان جذب آبان ۱۴۰۰ تا ۱۵ اسفند به دبیرخانه هیات مرکزی جذب شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد خلج امیر حسینی رئیس مرکز جذب وزارت علوم در نامه‌ای به رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی خواستار ارسال نتایج نهایی انتخاب‌شوندگان فراخوان جذب آبان ۱۴۰۰ حداکثر تا ۱۵ اسفند به دبیرخانه هیأت مرکزی جذب شد.

در این نامه تاکید شده است تأخیر در این امر باعث حذف یا نقصان در فرآیند جذب آن دانشگاه در فراخوان بعدی خواهد شد و تا قبل از تأیید نهایی انتخاب‌شوندگان در هیأت مرکزی جذب از به‌کارگیری آن‌ها در فرایند آموزشی و پژوهشی دانشگاه تحت هر عنوان از قبیل حق‌التدریسی و پیمانی مشروط خودداری شود.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

به حول قوه الهی بخش اول مربوط به فراخوان جذب اعضای هیأت‌علمی در آبان ۱۴۰۰ (شامل مراحل اعلام نیاز، تخصیص ظرفیت، تطبیق نیاز و ثبت‌نام) به‌خوبی انجام شد و عده کثیری از متقاضیان ثبت‌نام نمودند حال نوبت به اجرای بخش دوم و حیاتی این فراخوان رسیده‌است که زحمت اصلی آن بعهده جناب‌عالی و همکاران دانشگاهی است این بخش شامل مراحل اساسی زیر است:

۱. غربالگری اولیه بر اساس معیارهای معدل، نوع دانشگاه، انطباق رشته، شرایط سنی وضعیت استخدامی و شرایط اختصاصی.

۲. انجام مصاحبه‌های علمی و عمومی به‌صورت موازی و تقریباً هم‌زمان و صرفاً توسط کارگروه‌های قانونی مربوطه (دو کارگروه صلاحیت علمی و عمومی مطابق مصوبه هفدهمین جلسه هیأت عالی و نیز مصوبه جلسه ۲۰۹ هیأت عالی جذب مبنی‌بر منع ارجاع به گروه‌ها و دانشکده‌ها).

۳. تصمیم‌گیری در مورد گزینه‌های برتر هر رشته تخصصی توسط هیأت اجرایی جذب دانشگاه با توجه به سوابق آموزشی‌پژوهشی و فرهنگی آن‌ها و نیز نظرات و نمرات کارگروه‌های صلاحیت علمی و عمومی در مورد آن‌ها با ملاحظه مقررات بالاخص مشمولین بند پ ماده ۹۰ قانون برنامه ششم توسعه بر اساس مصوبه‌های جلسه ۲۲۷ مورخ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ هیئت عالی جذب.

انتظار می‌رود تمامی مراحل فوق‌الذکر با دقت کافی و وافی انجام شوند به‌طوری‌که نتیجه آن جذب افرادی شایسته دانشگاه نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد. افرادی که شخصیت علمی و فرهنگی آن‌ها شباهتی ولو حداقلی با بزرگانی همچون شهیدان مطهری و چمران در عرصه‌های علوم انسانی و علوم تجربی داشته باشد. شهیدانی که دانشمند؛ فرهیخته، متخصص، پژوهشگر و سخت‌کوش و درعین‌حال متدین انقلابی و ولایت‌مدار، شجاع و دارای غیرت ملی بودند.

در این راستا رعایت دو اصل قانون و عدالت و پرهیز از هرگونه ملاحظات و مناسبات دنیوی ضروری است. امید است همگی ما در این آزمایش بزرگ نزد خداوند متعال، مقام‌معظم رهبری و شهدای انقلاب اسلامی روسفید بیرون آییم.

علیهذا طبق جدول فراخوان اخیر تقاضا می‌گردد نتیجه نتایج نهایی انتخاب‌شوندگان حداکثر تا تاریخ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ به دبیرخانه هیأت مرکزی جذب اعلام گردد، یادآور می‌شود تأخیر در این امر باعث حذف یا نقصان در فرآیند جذب آن دانشگاه در فراخوان بعدی خواهد شد.

ضمناً مقتضی است تا قبل‌از تأیید نهایی انتخاب‌شوندگان در هیأت مرکزی جذب، از به‌کارگیری آن‌ها در فرایند آموزشی و پژوهشی دانشگاه تحت هر عنوان از قبیل حق‌التدریسی و پیمانی مشروط خودداری شود.

 

پاسخ وزارت علوم به ابهامات بخشنامه همسانسازی حقوق اعضای هیات علمی (1400/10/8)

ایران کنفرانس

پاسخ وزارت علوم به ابهامات بخشنامه همسانسازی حقوق اعضای هیات علمی

مرکز هیئت امنا و هیئت ممیزه وزارت علوم به ابهامات بخشنامه «همسان سازی حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه با حقوق اعضای هیئت علمی غیر بالینی وزارت بهداشت» پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مرکز هیئت امنا و هیئت ممیزه وزارت علوم به ابهامات موجود در بخشنامه ۱۵.۱۰۴۷۰۱ مورخ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ «همسان سازی حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه با حقوق اعضای هیئت علمی غیر بالینی وزارت بهداشت» با امضای عبدالرضا باقری رئیس پیشین مرکز هیئت امنا و هیئت ممیزه وزارت علوم در دولت قبل به شرح زیر پاسخ داد:

در پی استعلام مکرر کتبی و شفاهی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در خصوص مصوبه اول صورت جلسات نشست (همزمان) مورخ ۱۴۰۰.۰۲.۱۹‬ هیئت‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مبنی بر «همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه با حقوق اعضای هیئت علمی غیر بالینی دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و دو پیوست مصوبه مذکور به استحضار می‌رساند:

حسب تاکید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مبنای اجرای «همسان‌سازی» و خدمت اعضای هیئت علمی به شیوه «تمام وقت ویژه»، مصوبه اول صورت جلسات هیئت امنای فوق الاشاره و دو پیوست آن است، علی ایحال، در اجرای مفاد ماده ۱۲۱ آئین نامه استخدامی اعضای هیئت علمی مبنی بر اینکه، «تفسیر مفاد آئین نامه استخدامی اعضای هیئت علمی در موارد ابهام، بر عهده مرکز هیئت‌های امنا و هیئت‌های ممیزه وزارت است.»، به منظور شفاف سازی و رفع ابهامات موارد مندرج در استعلام‌های دریافتی، پاسخ‌ها زیر را که پس از بررسی کارشناسی در این مرکز تهیه و به تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رسیده است، برای استحضار و بهره برداری ایفاد می‌شود.

۱ -به استناد مفاد تبصره ۲ ماده ۱ دستورالعمل خدمت اعضای هیئت علمی به شیوه «تمام وقت ویژه»، اتخاذ تمهیدات لازم برای نظارت بر اجرای صحیح ماده مذکور مبنی بر اینکه «عضو هیئت علمی تمام وقت ویژه به طور تمام وقت کامل و۵۴ ساعت در هفته طبق برنامه تنظیمی مؤسسه در اختیار مؤسسه بوده و حق انجام کار یا فعالیت انتفاعی خارج از مؤسسه را ندارد.» به عهده مدیر گروه آموزشی / پژوهشی ذیربط خواهد بود.

۲- مشمولین طرح سربازی در دوره ضرورت و تعهد در شمول خدمت به شیوه تمام وقت ویژه قرار نمی‌گیرند.

۳ -به استناد مفاد تبصره ذیل ماده ۳ دستورالعمل مذکور، اعمال ضریب ۶/۱ فوق العاده‌های «جذب» و «شغل» اعضای هیئت علمی «تمام وقت ویژه» برای اعضای هیئت علمی در دوران استفاده از «مأموریت به خدمت بدون حفظ وظایف آموزشی و پژوهشی»، «ماموریت پژوهشی»، «خدمت نیمه حضوری»، «خدمت نیمه وقت بانوان» امکانپذیرنیست.

۴ -اعضای هیئت علمی در وضعیت‌های ذیل نیز همانند اعضای هیئت علمی شاغل از مزایای مندرج در دستورالعمل خدمت اعضای هیئت علمی به شیوه تمام وقت ویژه برخوردار می‌شوند.

۱-۴- در مدت مجاز استفاده از «مأموریت آموزشی» اعم از اعضای هیئت علمی رسمی و پیمانی (مشروط به اخذ مجوز از هیئت امنا برای اعضای هیئت علمی پیمانی)،

۲-۴- در مدت استفاده مرخصی زایمان برای خانم‌ها،

۳-۴- در مدت استفاده از «انواع فرصت مطالعاتی» شامل فرصت مطالعاتی ارتباط با صنعت،

فرصت مطالعاتی خارج از کشور، فرصت مطالعاتی داخل کشور و همچنین فرصت مطالعاتی مندرج در بند " د" مواد ۱۴ و۱۵ آئین نامه استخدامی اعضای هیئت علمی.

۴-۴- در مدت «مأموریت به خدمت با حفظ وظایف آموزشی و پژوهشی» به ستاد وزارت و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

۵ -با عنایت به مفاد بند ۱۶ ماده ۱ آئین نامه استخدامی اعضای هیئت علمی مبنی بر اینکه، «منظور از عضو در سراسر این آئین نامه و پیوست‌های آن (بدون ذکر هر گونه قیدی)، عضو هیئت علمی شاغل در مؤسسه اعم از رسمی و یا پیمانی بوده که صلاحیت علمی و عمومی وی به تأیید هیئت ممیزه و یا هیئت اجرایی جذب (حسب مورد) رسیده باشد.»، همکاری افراد تحت هر عنوان با مؤسسه، قبل از استخدام آنان به عنوان عضو هیئت علمی پیمانی یا رسمی، در شمول دستورالعمل خدمت اعضای هیئت علمی به شیوه تمام وقت ویژه قرار نمی‌گیرد.

۶- با عنایت به مفاد ماده ۷ آئین نامه اجرایی قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز از کار افتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی مصوب هیئت محترم «وقت» وزیران مبنی بر اینکه، «حقوق حالت اشتغال مشمولان این آئین نامه تا رسیدن به شرایط عمومی بازنشستگی بر اساس ضوابط و مقررات دستگاه ذیربط و با رعایت معافیت‌های مقرر حسب مورد مشمول برداشت کسور قانونی (بازنشستگی، بیمه و مالیات) است.»، اعضای هیئت علمی حالت اشتغال نیز همانند اعضای هیئت علمی شاغل از مزایای مندرج در دستورالعمل خدمت اعضای هیئت علمی به شیوه تمام وقت ویژه برخوردار می‌شوند.

۷- به استناد مفاد ماده ۱ دستورالعمل خدمت اعضای هیئت علمی به شیوه تمام وقت ویژه، عضو هیئت علمی «تمام وقت ویژه» فردی است که به طور تمام وقت کامل و۵۴ ساعت در هفته طبق برنامه تنظیمی مؤسسه در اختیار مؤسسه بوده و حق انجام کار یا فعالیت انتفاعی خارج از مؤسسه را ندارد.

لذا بر این اساس، آن دسته از اعضای هیئت علمی که واحد موظفی آنان خارج از اراده و اختیار آنان تکمیل نمی‌شود، مشروط به تکمیل میزان کسری واحد موظف تدریس، بوسیله انجام سایر فعالیت‌های پژوهش و فناوری و امور اجرایی با نظر مؤسسه محل خدمت، از مزایای مندرج در دستورالعمل فوق الذکر برخوردار می‌شوند.

۸- میزان واحد موظف تدریس / ساعت موظف تحقیق اعضای هیئت علمی «تمام وقت ویژه» عهده دار پست‌های سازمانی مدیریت سیاسی (موضوع ماده ۷۹ آئین نامه استخدامی اعضای هیئت علمی) همانند اعضای هیئت علمی «تمام وقت» صفر واحد است.

۹- میزان واحد موظف تدریس / ساعت موظف تحقیق اعضای هیئت علمی «تمام وقت ویژه» عهده دار پست‌های سازمانی مدیریتی ستاره دار مندرج در سازمان تفصیلی مصوب، پس از کسر واحد موظف تدریس / ساعت موظف تحقیق مندرج در ماده «۲۵ «آئین نامه استخدامی اعضای هیئت علمی، همانند سایر اعضای هیئت علمی «تمام وقت ویژه» که وظایف مدیریت بر عهده ندارند، ۲۰ درصد بیشتر از «واحدهای موظف تدریس / ساعت موظف تحقیق» اعضای هیئت علمی «تمام وقت» عهده دار پست‌های سازمانی مدیریتی ستاره دار است.

۱۰- با عنایت به ضوابط تعیین شده در ماده ۴ دستورالعمل خدمت اعضای هیئت علمی به شیوه «تمام وقت ویژه»، شرط برخورداری اعضای هیئت علمی اعم از رسمی و پیمانی از مزایای دستورالعمل مذکور در سال جاری، «دریافت دو پایه استحقاقی سالیانه» و یا «امتیاز لازم برای دریافت دو پایه استحقاقی سالیانه» با تأیید کمیته ترفیعات مؤسسه در سه سال گذشته است.

لذا بر این اساس اعضای هیئت علمی رسمی آزمایشی و پیمانی که با اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح، دارای سابقه خدمت رسمی آزمایشی یا پیمانی (حسب مورد) بیشتر از «۵ «سال هستند، در سال جاری با رعایت شرایط پیش گفته در شمول دستورالعمل مذکور قرار می‌گیرند. بدیهی است استمرار وضعیت خدمت آنان به شیوه «تمام وقت ویژه» درسال های آتی، مستلزم دریافت «پایه استحقاقی» و یا «کسب امتیاز لازم برای دریافت پایه استحقاقی» سال قبل با تأیید کمیته ترفیعات مؤسسه خواهد بود.

۱۱- با عنایت به مفاد بند ۲ ماده ۵۲ آئین نامه استخدامی اعضای هیئت علمی و تبصره ۱۲ ماده مذکور، شرط برخورداری اعضای هیئت علمی در موارد زیر، از مزایای خدمت به شیوه «تمام وقت ویژه» درسال جاری و سال‌های آتی، با رعایت ضوابط تعیین شده در ماده ۴ دستورالعمل خدمت اعضای هیئت علمی به شیوه «تمام وقت ویژه» و تبصره ذیل آن برای سال جاری (بر مبنای سه سال گذشته) و سال‌های آتی (بر مبنای سال قبل)، به شرح ذیل است:

۱-۱۱- در مدت استفاده از «مأموریت آموزشی»، ارائه گزارش پیشرفت تحصیلی با تأیید مؤسسه محل تحصیل،

۲-۱۱- در مدت استفاده از «انواع فرصت مطالعاتی»، ارائه گزارش پیشرفت کار بر اساس آئین نامه‌های مربوط.

۳-۱۱- در مدت استفاده از «مأموریت به خدمت با حفظ وظایف آموزشی و پژوهشی»، دریافت «پایه استحقاقی» و یا «کسب امتیاز لازم برای دریافت پایه استحقاقی».

توضیح: شرط برخورداری اعضای هیئت علمی موضوع این بند در اولین سال شروع به خدمت در مؤسسه متبوع خود، پس از پایان «مأموریت آموزشی»، «فرصت مطالعاتی» و «مأموریت به خدمت» حسب مورد، بر اساس موارد اخیرالذکرخواهد بود.

۱۲ -مؤسسه می‌تواند به اعضای هیئت علمی «تمام وقت ویژه» خود مأموریت دهد، تحت نظارت مؤسسه، در اوقات غیرموظف خود و با حفظ وظایف آموزشی و پژوهشی، مشروط به آنکه به تشخیص مؤسسه مانع از انجام وظایف اصلی آنان نشود، از طریق مؤسسه نسبت به انعقاد «قراردادهای پژوهشی»، «قراردادهای ارتباط با صنعت و جامعه» و «قرارداد مشاوره‌های تخصصی» اقدام نمایند.

حق الزحمه فعالیت‌های مذکور علاوه بر حقوق و مزایای اعضای هیئت علمی بوده و از محل درآمد حاصل از قراردادهای مذکور که به مؤسسه پرداخت می‌شود و یا در بودجه عمومی مؤسسه منظور می‌شود، طبق دستورالعملی که به تصویب هیئت رئیسه مؤسسه می‌رسد، پرداخت خواهد شد.

۱۳ -استمرار وضعیت خدمت به شیوه تمام وقت ویژه برای اعضای هیئت علمی تمام وقت ویژه که پس از موافقت وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با حکم وزیر یا رؤسای سایر دستگاه‌های اجرایی، بدون حفظ وظایف آموزشی و پژوهشی به خارج از کشور و یا سازمان‌ها و مؤسسات بین المللی مأمور به خدمت می‌شوند، صرفاً با تأمین حقوق و مزایای مستمر آنان از اعتبارات مؤسسه صادر کننده حکم مأموریت و پرداخت آن توسط مؤسسه محل خدمت آنان، امکانپذیرخواهد بود.

۱۴ -استمرار وضعیت خدمت به شیوه تمام وقت ویژه برای اعضای هیئت علمی رسمی «تمام وقت ویژه» که برای تصدی پست‌های سازمانی مدیریتی با حفظ وظایف آموزشی و پژوهشی به سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری دولتی وابسته به وزارت و وابسته به سایر دستگاه‌های اجرایی مأمور به خدمت می‌شوند، مشروط به حفظ وظایف آموزشی و پژوهشی در مؤسسه و صرفاً با تأمین حقوق و مزایای مستمر آنان از اعتبارات مؤسسه محل مأموریت و پرداخت آن توسط مؤسسه محل خدمت آنان، امکانپذیرخواهد بود.

۱۵- عضویت اعضای هیئت علمی «تمام وقت ویژه» با هماهنگی، اطلاع و موافقت کتبی مؤسسه محل خدمت آنان، به عنوان عضو حقیقی در هیئت‌ها، شوراها، کمیسیون‌ها، کارگروه‌های تخصصی و سایر عناوین مشابه که به موجب قانون، آئین نامه‌های مصوب و ضوابط و مقررات مربوط در مؤسسه، ستاد وزارت و سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین سایر دستگاه‌های اجرایی تشکیل می‌شود، همانند اعضای هیئت علمی تمام وقت بوده و در شمول فعالیت انتفاعی خارج از مؤسسه نمی‌باشد. بدیهی است، داوری پایان نامه‌ها و رساله‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی در شمول این بند قرار نمی‌گیرند.

مزید استحضار، چنانچه موارد خاصی وجود داشته باشد که مستلزم اخذ مجوز از هیئت امنای ذیربط است، می‌بایست مراتب به همراه مدارک و مستندات ذیربط به این مرکز ارسال شود تا پس از بررسی کارشناسی در این مرکز و تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، موضوع در دستور کار هیئت‌های امنا قرار گیرد.

 
مطالب بیشتر...

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی
بورس های تحصیلی و کارآموزی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1403© : ایران کنفرانس