اخبار دانشگاهی

بهترین رتبه‌بندی‌های دانشگاهی کدامند؟ (94/8/10)

ایران کنفرانس

بهترین رتبه‌بندی‌های دانشگاهی کدامند؟

رتبه‌بندی‌های دانشگاهی ثابت کرده‌اند که در ذهنیت داوطلبان ورود به آموزش عالی تاثیرگذارند و کسب یک رتبه قابل قبول در رتبه‌بندی‌های جهانی برای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی بسیار با اهمیت است، زیرا دانشجویان زیادی در سراسر دنیا با استناد به این رتبه‌بندی‌ها، دانشگاهی را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از دیلی تلگراف، با توجه به اینکه هر سال رتبه‌بندی‌های مختلفی از سوی مراکز مختلف منتشر می‌شود، همواره دانشجویان می‌خواهند بدانند که باید به کدام‌یک از این رتبه‌بندی‌ها رجوع کنند. برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی جواب بسیار ساده است، زیرا آن دسته از رتبه‌بندی‌هایی که بیشترین همخوانی را با تجربیات دانشجویان آن دانشگاه دارد، رتبه‌بندی مناسب و قابل استناد‌تری است.

اما برای کسانی که هنوز تحصیلات آکادمیک خود را شروع نکرده‌اند و قصد دارند با توجه به این رتبه‌بندی‌های تصمیم بگیرند، پیدا کردن رتبه‌بندی مناسب کاری مشکل است. به همین دلیل این گزارش قصد دارد نگاهی اجمالی به انواع رتبه‌بندی‌هایی که سالانه از سوی مراکز مختلف منتشر می‌شود، داشته باشد.

رتبه‌بندی QS:

رتبه‌بندی جهانی مؤسسه کیو اس (Quacquarelli Symonds) یک رتبه‌بندی انگلیسی است که سپتامبر (شهریور) هر سال منتشر می‌شود. این مؤسسه اولین رتبه‌بندی خود را در سال 2004 با ارزیابی 3000 دانشگاه و مؤسسه آموزشی شروع کرد، و یک رتبه‌بندی از 400 دانشگاه برتر جهان ارائه داد. دانشگاه‌هایی نیز که رتبه آنها بیشتر از 400 بود در دسته‌بندی‌های ده تایی مانند 401 تا 410 قرار گرفتند.

دانشگاه‌ها در این رتبه‌بندی در 4 شاخص نظیر علاقه به تحقیق، آموزش، امکان استخدام دانشجویان و جایگاه بین‌‌المللی دسته‌بندی می‌شوند. برای بررسی هر شاخص 6 مقیاس با وزن متفاوت در نظر گرفته می‌شود، مقیاس‌هایی نظیر اعتبار علمی دانشگاه‌ها با توجه به نتایج پیمایش‌ جهانی مراکز آکادمیک (40%)، اعتبار اعضای دانشگاه بر حسب پیمایش جهانی فارغ‌التحصیلان شاغل (10%)، سرانه دانشکده/دانشجویان (20%)، استنتاد به منابع علمی هر دانشکده (20%)، سرانه دانشجویان بین‌المللی (5%) و سرانه کارمندان بین‌المللی (5%) در این رتبه‌بندی لحاظ می‌شود. مؤسسه کیو اس همچنین یک رتبه‌بندی بر حسب رشته‌های دانشگاهی و دانشکده‌ها نیز منتشر می‌کند.

رتبه‌بندی پیمایش نشنال استودنت (National Student Survey):

این رتبه‌بندی نیز یک رتبه‌بندی انگلیسی است که بین ماه‌های ژانویه تا ‌آوریل (دی تا فروردین) به بررسی دانشگاه‌ها می‌پردازد و نتایج رتبه‌بندی خود را در آگوست منتشر می‌کند، این رتبه‌بندی اولین‌بار در سال 2005 منتشر شد و هر ساله اطلاعات مفیدی درباره کیفیت ارائه دروس در اختیار دانشجویانی که قصد دارند وارد دانشگاه شوند قرار می‌دهد.

دانشجویان به 23 سوال درباره 6 جنبه مختلف تجربه‌های آموزشی از قبیل نحوه تدریس، حمایت‌های آکادمیک، توسعه شخصی و رضایت عمومی و... جواب می‌دهند. دانشگاه‌هایی که نتوانند 50% میزان پاسخگویی را به‌دست آورند در این رتبه‌بندی جای نمی‌گیرند.

رتبه‌بندی ورد یونی‌ورسیتی (The World University Rankings):

ورد یونیورسیتی رنگینک فهرستی جامع از دانشگاه‌های سراسر جهان ارائه می‌دهد. مسئول این رتبه‌بندی معتقد است که این رتبه‌بندی بهترین فهرست را درباره عملکرد دانشگاه‌ها سراسر دنیا منتشر می‌کند، رتبه‌بندی‌ای که شامل بررسی شاخص‌هایی نظیر نحوه تدریس اعضای هیأت‌علمی، تحقیقات، انتقال دانش و چشم‌انداز بین‌المللی است.

این رنکینگ توجه افراد زیادی را که قصد دارند وارد دانشگاه‌های بشوند، به خود جلب کرده است.

رتبه‌بندی ورد رپوتوشن (World Reputation Rankings):

مسئولین این رتبه‌بندی معتقدند برای به‌دست آوردن اعتبار باید سال‌ها زحمت کشید اما ممکن است این اعتبار با یک اشتباه کوچک، در یک لحظه از بین برود، این رتبه‌بندی بیشتر بر پایه دیدگاه عمومی است که درباره دانشگاه‌ها وجود دارد. دانشگاه‌های برتر جهان همواره از مسئولان این رتبه‌بندی می‌خواهند که شاخص‌هایی نظیر کیفیت تدریس و تحقیقات را در نظرسنجی‌های خود لحاظ کنند.

رتبه‌بندی 100 under 50 rankings:

این رتبه‌بندی از مرزهای رتبه‌نبدی‌های سنتی فراتر می‌رود و تنها بر روی آن‌دسته از دانشگاه‌هایی تمرکز می کند که در 50 سال اخیر راه‌اندازی شده‌اند.

همچنین بر روی شاخص‌های اندازه‌گیری سایر رتبه‌بندی‌ها تمرکز می‌کند که شامل 13 شاخص است و در 5 دسته‌ مانند تدریس، تحقیقات، میزان استناد، درآمد صنعتی و وجه بین‌المللی تأکید می‌کند. اگر کسی قصد دارد از بین دانشگاه‌های تازه‌تأسیس‌تر دانشگاهی را برای ادامه تحصیل انتخاب کند، این رتبه‌بندی می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

Whatuni Student Choice Awards:

سایت Whatuni.com هر ساله رتبه‌بندی‌ای را منتشر می‌کند. در این رتبه‌بندی افراد شرکت ‌ننده در نظر سنجی بر اساس مطالعه نظراتی که دانشجویان آن دانشگاه‌ها در مورد دانشگاه بر روی این سایت منتشر کرده‌اند، به رنکینگ نمره می‌دهند. دسته‌بندی‌های موجود در سایت شامل بورس‌های تحصیلی، انجمن‌های اجتماعی، آینده شغلی، سرفصل دروس و تحقیقات، اتحادیه‌های دانشجویی، حمایت‌های دانشگاهی، تصحیلات و وجه بین‌المللی و... می‌شود.

برای اینکه دانشگاهی بتواند در این رتبه‌بندی جایگاه داشته باشد، باید حداقل 100 مرور درباره آن نوشته شود، همچنین در سال 2015 مقرر شد که حداقل 20 هزار دانشجو باید درباره این مرورها نظر خود را نوشته باشند. لازم به ذکر است منتقدان این رتبه‌بندی اعتقاد دارند که این نمونه‌گیری کوچک است.

راهنمای کامل اموزش (Complete University Guide):

راهنمای کامل ‌آموزش با مشارکت دانشگاه منفیلد، آوریل (فروردین) هر سال منتشر می‌شود. این رتبه‌بندی برای اولین بار در سال 2007 منتشر شد و هرساله با استفاده از روش تبدیل z، به بررسی 9 معیار می‌پردازد. در این تبدیل وزن‌های زیر در نظر گرفته شده است.

1.5 نمره برای میزان رضایت دانشجویان، 1 نمره برای پذیرش دانشجو، ارزیابی پژوهشی، چشم‌اندازهای تحصیلات تکمیلی، سرانه دانشجویان- کارکنان و افتخارات دانشگاه، 0.5 نمره برای میزان و کیفیت تحقیق‌های دانشگاهی، تسهیلات دانشگاهی و مواردی از این دست در نظر گرفته می‌شود.

هر کدام از این رتبه‌بندی‌های متداول بر روی موراد مختلفی تمرکز می‌کنند، به عنوان مثال، اگر دانشجویی قصد دارد دانشگاهی را انتخاب کند که بیشترین میزان رضایت را برای دانشجویان فراهم کرده است، نشنال استودنت (the National Student Survey) بهترین رتبه‌بندی در این زمینه را منتشر می‌کند. یا اگر می‌خواهند بدانند که دانشگاهی خاص در دید دانشگاهیان چه جایگاهی دارد، تایمز هایر اجوکشین (times higher education) بهترین رتبه‌بندی‌ها را ارائه می‌دهد.

 

زمان جدید ثبت‌نام آزمون‌های سراسری 95 (94/8/8)

ایران کنفرانس

زمان جدید ثبت‌نام آزمون‌های سراسری 95

تقویم جدید ثبت نام و برگزاری آزمون‌های سال 1395 دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور اعلام شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سازمان سنجش آموزش کشور ضمن اعلام تغییر زمان برگزاری برخی آزمون‌ها ، تقویم آزمونی جدید دوره‌های دکتری (نوبت اول و نوبت دوم)، کارشناسی ارشد ناپیوسته و سراسری سال 95 را منتشر کرد.

ثبت‌نام آزمون دکتری از دی

ثبت‌نام برای شرکت آزمون دوره دکتری 95(نوبت اول) از طریق سایت سازمان سنجش آموزش به نشانی www.sanjesh.org از 6 دی‌ماه آغاز شده و تا 15 دی‌ماه 94 ادامه دارد . تاریخ برگزاری این آزمون در تاریخ 14 اسفند 94 خواهد بود.

ثبت‌نام برای آزمون دوره دکتری 95 (نوبت دوم) نیز از 24 مردادماه آغاز شده و تا 30 مرداد ادامه دارد. این آزمون در تاریخ 7 آبان‌ماه 95 برگزار می‌شود.

زمان ثبت‌نام آزمون ارشد و کنکور

بر اساس این گزارش، ثبت‌نام برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 95 از تاریخ 16 آذرماه آغاز شده و تا تاریخ 22 آذرماه ادامه دارد. این آزمون در روزهای 16 و 17 اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود.

همچنین ثبت‌نام برای شرکت در آزمون سراسری سال 95 از تاریخ 19 بهمن ماه آغاز شده و تا تاریخ 28 بهمن 94 ادامه دارد. این آزمون بعد از ماه مبارک رمضان و در تاریخ‌های 24 و 25 تیرماه 95 برگزار می‌شود.

 

معیار دانشجویان خارجی برای تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا (94/8/7)

ایران کنفرانس

معیار دانشجویان خارجی برای تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا

در گزارش اخیر ورد اجوکیشن سرویس میزان اهمیت فاکتورهایی نظیر اعتبار دانشگاه، آینده شغلی، هزینه تحصیل، مکان و نوع دانشگاه‌های آمریکا برای دانشجویان چینی و هندی بررسی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، ورد اجوکیشن سرویس یا WES که یک سازمان خصوصی برای ارزیابی اعتبار دانشگاه‌ها آمریکا و کاناداست و اطلاعات مفیدی در اختیار دانشجویان سایر کشورها که قصد دارند در این کشورها تحصیل کنند قرار می‌دهد، در گزارشی به بررسی دلایل دانشجویان چینی و هندی از انتخاب آمریکا برای ادامه تحصیل پرداخته است.

در این گزارش عنوان شده است که برای بیشتر از نصف دانشجویان چینی در مقاطع تحصیلات تکمیلی، اعتبار دانشگاه‌های آمریکایی مهمترین فاکتوری بود که باعث شد این کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند در حالی‌ که این مسئله تنها برای کمتر از یک‌چهارم دانشجویان هندی در اولویت بود.

همچنین برای 58 درصد از دانشجویان هندی و 42 درصد از دانشجویان چینی آینده شغلی مهم بود. زیرا دانشجویان این دانشگاه‌ها می‌توانند بعد از اتمام تحصیل خود شغل و حقوق مناسبی به‌دست آورند.

هزینه‌های تحصیلی برای چینی‌ها در انتخاب دانشگاه چندان مهم نبود و تنها 3 درصد عنوان کردند که این یک شاخص مهم برای آنهاست. در حالی‌که برای 14 درصد از هندی‌ها این موضوع بسیار مهم بود که چقدر باید برای تحصیل کردن در دانشگاه‌ هزینه کنند.

این میزان برای دانشجویان خاورمیانه 13 درصد و برای دانشجویان آمریکای لاتین 15درصد بود.

فاکتور دیگر به صرفه بودن تحصیل در دانشگاه بود. برای بیش از نیمی از دانشجویان هندی در مقاطع تحصیلات تکمیلی مهم است که در ازای هزینه‌ای که برای تحصیل صرف می‌کنند آینده خوبی داشته باشند. در نتیجه معیارهایی نظیر آینده شغلی، درآمد خوب، شهرت و اعتبار آکادمیک جز اولویت‌های آنها است.

این گزارش عنوان می‌کند که برای اکثر افرادی که قصد دارند در آمریکا تحصیل کنند، مکان جغرافیایی دانشگاه عامل مهمی نبود. البته برای 24 درصد از دانشجویانی که از خاورمیانه به آمریکا مهاجرت می‌کنند مکان دانشگاه عامل مهمی به شمار می‌رفت زیرا دانشجویان کشورهای مختلف علایق متفاوتی در انتخاب دانشگاه‌ها دارند و معیارهایشان برای انتخاب نوع دانشگاه و محل دانشگاه، با توجه به منطقه و کشوری که از آن آمده‌اند متفاوت است.

با توجه به اطلاعات به دست آمده مشخص شد دانشجویان تحصیلات تکمیلی که از اروپا به این کشور مهاجرت می‌کنند بیشتر تمایل دارند در دانشگاه‌های خصوصی تحصیل کنند، اما دانشجویانی که از آفریقای جنوبی مهاجرت کرده‌اند بیشتر تمایل دارند در دانشگاه‌های دولتی تحصیل کنند.

همچینین آمریکای لاتینی‌ها تمایل دارند در دانشگاه‌ها و موسسات جامع و کلانشهرها را تحصیل کنند و آن‌ دسته‌ای که نمی‌توانند وارد این دانشگاه‌های شوند دانشگاه‌های کوچک را برمی‌گزینند. تنها دانشجویان خاورمیانه‌ای هستند که تمایل دارند دانشگاه‌های متوسط را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند.

 

دانشگاه آزاد اسلامی در صدر 10 دانشگاه برتر تولیدکننده علم در کشور (94/8/6)

ایران کنفرانس

دانشگاه آزاد اسلامی در صدر 10 دانشگاه برتر تولیدکننده علم در کشور

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) تعداد تولیدات علمی ایران در سال 2014 را 31 هزار و 588 مدرک دانست و گفت: از این تعداد 237 مقاله پر استناد و 32 مقاله داغ بوده و پراستنادترین مقاله ، 295 بار مورد استناد قرار گرفته است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا در گفتگو با خبرنگار علمی ایسنا، دکتر جعفر مهراد، بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، با بیان این که در سال‌های اخیر نظام‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی را بر اساس معیارها و شاخص‌هایی رتبه‌بندی می‌کنند، گفت: «در میان شاخص‌های رتبه‌بندی تولید علم حجم، ‌کیفیت، عملکرد و استناد وزن‌های در خور توجهی را به خود اختصاص داده است و از سوی دیگر از دهه 2000 میلادی دانشگاه‌ها در این حوزه بیش از پیش ورود کرده‌ و هر سال بر تعداد تولیدات علمی موسسات آموزش عالی کشور در قالب مقالات تحقیقاتی که در مجلات بین‌المللی منتشر می‌شود، افزوده شده است.»

او با اشاره به آمارهای تولید علم کشور، خاطر نشان کرد: «آمار تولیدات علمی ایران در چند سال گذشته مبین آن است که شتاب تولید علم ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان در حد مطلوب و چشمگیر بوده، هر چند که در سال‌های اخیر تا حدودی از شتاب مورد نظر کاسته شده است.»

مهراد با اشاره به آخرین رتبه‌بندی تامسون رویترز در مورد مدارک علمی ایران در سال 2015، افزود: «میزان تولیدات علمی ایران به رقمی برابر با 22 هزار و 589 مدرک بالغ شده که از این تعداد سهم مقالات علمی 20 هزار و 899، مطالب مروری 508، چکیده همایش‌ها 457 و مقالات کنفرانس‌ها 176 مورد بوده است.»

او همچنین تأکید کرد: «این آمارها نشان می‌دهد که دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور در اعزام اعضای هیات علمی به همایش‌های بین المللی اقدام شایسته‌ای به عمل نیاورده‌اند.»

بنیانگذار پایگاه استنادی جهان اسلام با تاکید براین که در تولید 22 هزار و 589 مدرک علمی ثبت و نمایه سازی شده در تامسون رویترز عملکرد دانشگاه‎‌های کشور تاثیر گذار بوده است، گفت: «این اثر به گونه‌ای بوده که 10 دانشگاه برتر در تولید علم نسبت به سایر دانشگاه‌ها از عملکرد بهتری برخوردار بوده‌اند.»

رتبه دانشگاه نام دانشگاه تعداد مدرک
1 دانشگاه آزاد اسلامی 3975
2 دانشگاه تهران 2094
3 علوم پزشکی تهران 1664
4 صنعتی اصفهان 1402
5 صنعتی امیر کبیر 1315
6 علوم پزشکی شهید بهشتی 1289
7 تربیت مدرس 1091
8 صنعتی شریف 1038
9 علم و صنعت ایران 838
10 فردوسی مشهد 767

مهراد با بیان این که آمار تولید علم ایران در سال 2014 کامل شده، گفت: «در این سال میزان تولیدات علمی کشور به 31 هزار و 588 مدرک بالغ شده است.»

رییس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز، عنوان کرد: «مقایسه آمار تولیدات علمی ایران در 10 ماهه اول سال 2015 با کل تولیدات علمی ایران در سال 2014 نشان می‌دهد که در سال 2014 تعداد 9099 مدرک بیشتر تولید شده است. البته در ماه‌های آینده آمارهای مربوط به تولیدات علمی ایران در سال 2015 تکمیل‌تر خواهد شد.»

او گفت: «از کل تعداد 31 هزار و 588 مدرک طبق مقوله‌بندی وب‌آف‌ساینس، 5 رشته نخست که بیشترین تولیدات علمی کشور را به خود اختصاص داده‌اند که شامل برق و الکترونیک با انتشار 2074 مدرک، علم مواد چند رشته‌ای با انتشار 1950 مدرک، شیمی چند رشته‌ای با 1807 مدرک،‌ مهندسی شیمی با انتشار 1761 مدرک و شیمی فیزیک با 1316 مدرک می‌شود.»

او با اشاره به 10 دانشگاه برتر در این رتبه بندی‌ها، افزود: «بسته به تعداد اعضای هیئت علمی و دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و نیز بسته به سیاست‌های دانشگاه‌ها از نظر ثبت و اعلام وابستگی سازمانی، سهم 10 دانشگاه اول برتر در تولید علم سال 2014 از کل 31 هزار و 588 مدرک به شرح ذیل است.»

رتبه دانشگاه نام دانشگاه تعداد مدرک
1 دانشگاه آزاد اسلامی 5809
2 دانشگاه تهران 2942
3 علوم پزشکی تهران 2571
4 علوم پزشکی شهید بهشتی 1966
5 صنعتی اصفهان 1809
6 صنعتی امیرکبیر 1805
7 صنعتی شریف 1551
8 تربیت مدرس 1531
9 علم و صنعت ایران 1201
10 فردوسی مشهد 1027

موسسات برتر در حمایت از تحقیقات

لازم به ذکر است در زمینه حمایت از تحقیقات پرداخت در سال 2014 میلادی 10 موسسه اول که سهم عمده‌ای در تخصیص بودجه در تحقیقات علمی داشته‌اند به شرح ذیل است:

 

رتبه موسسه نام موسسه تعداد پشتیبانی از طرح‌ها
1 بنیاد ملی علوم 579
2 دانشگاه تهران 244
3 علوم پزشکی تهران 233
4 کاشان 171
5 پژوهشگاه دانش‌های بنیادی 161
6 تربیت مدرس 148
7 فردوسی مشهد 125
8 علوم پزشکی مشهد 109
9 شورای نانو فناوری ایران 90
10 علوم پزشکی اصفهان 88

آمریکا در رتبه نخست همکاری تحقیقاتی با ایران

مهراد با تاکید بر این که پژوهشگران در دانشگاه‌های مختلف کشور در انجام فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی با همتایان خود در کشورهای مختلف همکاری می‌کنند، گفت: «در تولید 31 هزار و 588 مدرک در سال 2014 ، تعداد 1618 مورد با همکاری محققان آمریکا بوده است.»

به گفته او علاوه بر آن این 826 مورد از همکاری‌های محققان ایران با محققان مالزی، 777 مورد با پژوهشگران کانادا، 690مورد با آلمان، 595 مورد با انگلستان، 528 مورد با استرالیا و 511 مورد با ایتالیا بوده است.

مقالات داغ محققان ایرانی

او با اشاره به تعداد مقالات پر استناد و داغ محققان ایرانی در ژورنال‌های بین‌المللی عنوان کرد: «از کل تعداد 31 هزار و 588 مدرک و در بین 27 هزار و 249 مقاله منتشره محققان ایرانی در 2014 ، تعداد 237 مقاله پر استناد و 32 مورد مقاله داغ وجود دارد.»

پراستنادترین محقق ایرانی

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با تأکید بر این که اولین مقاله پر استناد 295 بار مورد استناد قرار گرفته است، گفت: «این مقاله با عنوان Global, regional and national Prevalence of overweith and obesity in chidren and adult during 1980-2013 در اوت 2014 در مجله Lancet منتشر شده است. افتخار این مقاله از آن علیرضا استقامتی و فرشاد فرزادفر از استادان و پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران است که با همکاری جمع کثیری از نویسندگان که به کشورهای مختلف تعلق دارند، منتشر شده است.»

او دومین مقاله پر استناد که جزء مقالات داغ نیز هست، را حاصل کار تحقیقاتی شیخ الاسلامی،‌گرجی، بندپی، الهی، حسن و سلیمانی دانست که با عنوان Effects of MHD on CU-Water Nanofluid Flow and Heart Transfer Of CVFEM در ماه ژانویه 2014 در مجله Journal of Magnetism and magnetic material منتشر شده است.

 

برنامه دانشگاه آزاد اسلامی برای جذب و افزایش اعضای هیات علمی/ اعلام فراخوان جذب در دی‌ ماه (94/8/5)

ایران کنفرانس

برنامه دانشگاه آزاد اسلامی برای جذب و افزایش اعضای هیات علمی/ اعلام فراخوان جذب در دی‌ ماه

معاون امور آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی با تشریح برنامه‌های این دانشگاه برای افزایش اعضای هیات علمی گفت: دومین فراخوان جذب اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۹۴، دی‌ماه اعلام می‌شود.

به گزارش آنا به نقل از فارس، فرهاد حسین‌زاده لطفی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی با تشریح برنامه‌های این دانشگاه برای جذب و افزایش اعضای هیات علمی گفت: «هدف‌گذاری صورت گرفته از سوی ریاست دانشگاه آزاد برای جذب حداقل 5 هزار نفر عضو هیات علمی در هر سال است که این برنامه از سال گذشته آغاز شده ولی مشکلاتی در روند اجرایی وجود داشت که با هماهنگی دبیرخانه شورای عالی جذب تاحدودی برطرف شده است.»

او با بیان اینکه پیش از این فرآیند جذب بیش از یک سال طول می‌کشید، گفت: «با هماهنگی وزارت علوم و دبیرخانه شورای عالی جذب این فرایند به کمتر از 5 ماه تقلیل یافته به طوری که تفویض اختیار کامل به استان‌ها انجام شده است.»

حسین‌زاده لطفی ادامه داد: «نخستین فراخوان سال 94 در ماه های اردبیهشت و خرداد امسال انجام شد و دومین فراخوان نیز دی ماه اعلام می‌شود.»

به گفته او، در فراخوان اول امسال از تهران بیش از 4 هزار نفر ثبت‌نام کردند و در مجموع تعداد زیادی از متقاضیان دانشجوی دکترای و دکترای تمام به استان‌ها معرفی شدند که از میان این افراد نیز اعضای هیات علمی خود را جذب کنند.

او اضافه کرد: «در فراخوان جدید پیش‌بینی می‌کنیم بیش از 3 هزار نفر ثبت‌نام کنند که با توجه به افزایش سرعت تعیین تکلیف، امیدواریم در 3 یا 4 ماه پس از اعلام فراخوان نتایج را منتشر کنیم.»

حسین‌زاده لطفی در رابطه با اولویت‌های جذب اعضای هیات علمی، اظهار داشت: «اولویت‌های جذب در نقشه جامع علمی کشور مشخص شده است ولی دانشگاه آزاد نیز یک نقشه جامع آموزشی دارد که توسعه تحصیلات تکمیلی براساس این نقشه صورت گرفته و نیاز استان‌ها هم در فرایند جذب موثر است.»

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد افزود: «البته باید نسبت استاد به دانشجو را هم در نظر بگیریم. در حال حاضر با استاندارد فاصله داریم و جذب 20 هزار نفر در طول 4 سال به منظور اصلاح نسبت‌هاست. همانطور که از سال‌های گذشته نسبت‌ها اصلاح شده و در حال حاضر از نسبت یک به 70 به نسبت یک به 50 رسیده‌ایم و امیدواریم به حد استاندارد برسیم ولی این فرایند زمانبر است.»

او گفت: «به استان‌ها نیز مجوز دادیم که براساس رشته‌محل‌های خودشان برای جذب هیات علمی تصمیم‌گیری کنند ولی تامین بودجه، تخصص و تعهد اعضای هیات علمی نیز در فرایند جذب بسیار موثر است.»

 
مطالب بیشتر...

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی
بورس های تحصیلی و کارآموزی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1403© : ایران کنفرانس