جایگاه و رتبه بسیار مناسب تولید علمی ایران در برخی از رشته ها (92/7/2)

ایران کنفرانس

جایگاه و رتبه بسیار مناسب تولید علمی ایران در برخی از رشته ها

به گزارش اداره روابط عمومی و همکاری های علمی بین المللی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، دکتر جعفر مهراد سرپرست  پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: دانشگاه ها و مراکز تحقيقاتي کشور در سال هاي اخير رشد چشمگيري پيدا کرده است. توسعه رشته ها در دانشگاه ها و مراکز تحقيقاتي از رشته اي به رشته ديگر متفاوت است و از نظر پيشرفت يکسان نمي باشند.

سرپرست ISC اظهار داشت: گرچه جمهوري اسلامي ايران در مجموع در يکي دو سال گذشته همچنان رتبه اول توليد علم منطقه را در اختيار دارد و موفق به حفظ موقعيت جهاني خود در جايگاه 15 توليد علم شده است، با اين وجود بعضي از رشته ها از نظر توسعه درخور توجه است.

وی افزود: در رشته علم مواد، ايران در گروه کشورهاي خاورميانه رتبه بندي شده است. کل توليد علم در حوزه علم مواد در خاورميانه 9/4 درصد( چهار و نه دهم) از کل توليد علم جهان است ، به عبارت ديگر کشورهاي خاورميانه در مجموع 24423 مقاله توليد کرده اند.

مهراد گفت: از نظر منطقه اي، آسيا با توليد 204111 مقاله، 7/40 درصد(چهل و هفت دهم) از سهم توليد علم مناطق مختلف جهان را به خود اختصاص داده است. سپس، اروپاي غربي ، آمريکاي شمالي و اروپاي شرقي به ترتيب با توليد 127847 مقاله (5/25 درصد)(بیست و پنج و پنج دهم)، 83023 مقاله (6/16 درصد)(شانزده و شش دهم)، 35758 مقاله (1/7 درصد) (هفت و یک دهم) مکان هاي دوم تا چهارم توليد علم در رشته مواد را کسب کرده اند.

سرپرست ISC ادامه داد: آمريکاي لاتين با 11802 مقاله، منطقه اقيانوسيه 10009 مقاله، آفريقاي شمالي 2707 مقاله، آفريقاي جنوبي با 1252 مقاله و آفريقاي مرکزي با 399 مقاله حائز رتبه هاي ششم تا دهم      مي باشند.

 

رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری خاطرنشان کرد: چنانچه به توليد علم در رشته مواد از منظر کشوري نگاه کنيم، مي توانيم کشورهاي توليد کننده برتر علم در اين رشته را به ترتيبي که بيان مي شود، رتبه بندي کنيم. چين، آمريکا، ژاپن، کره جنوبي و آلمان با کسب رتبه هاي اول تا پنجم به ترتيب 1/19 درصد(نوزده و یک دهم)، 4/14 درصد(چهارده و چهار دهم)، 9/5 درصد(پنج و نه دهم)، 6/5 درصد(پنج و شش دهم) و 5/5 درصد (پنج و پنج دهم) از توليد علم جهان را در رشته مواد در اختيار دارند. سپس،  به ترتيب کشورهاي هندوستان، فرانسه، انگلستان، تايوان، ايتاليا، اسپانيا، کانادا و استراليا کشورهايي هستند که رتبه هاي ششم تا سيزدهم را به خود اختصاص داده اند.

وی افزود: ايران در توليد علم در رشته مواد با 8/1 (یک و هشت دهم)درصد رتبه 14 را در اختیار دارد. فدراسيون روسيه، ترکيه، لهستان، برزيل، سنگاپور و سوئيس بعد از جمهوري اسلامي ايران به ترتيب رتبه هاي 15 تا 20 توليد علم در رشته مواد را در اختيار دارند.

مهراد گفت: رتبه ایران در بین کشور های خاورمیانه در رشته مواد در شاخه های بیو ماتریال سرامیک، فیلم های پوششی (coating films)، کامپوزیت ها، چوب و کاغذ و نساجی از سال 2011 تا سال 2013 میلادی بسیار چشمگیر و درخشان است.

سرپرست ISC گفت: رتبه ایران در گرایش بیو ماتریال در سال 2009 میلادی، سه و سپس در سال های 2010 و 2011 میلادی، یک، در سال 2012 میلادی دو و مجددا در سال 2013 میلادی در بین کشور های خاورمیانه یک می باشد.

وی افزود: رتبه ایران در رشته سرامیک به استثنای سال 2010 میلادی که دو می باشد، در سال های 2009، 2011، 2012 و 2013 میلادی اول کشور های خاورمیانه است.

مهراد گفت: رتبه ایران در گرایش فیلم های پوشش  دار (coating films) ، در سال های 2009 تا 2013 میلادی و در جمع کشور های خاورمیانه اول می باشد.

وی ادامه داد: رتبه ایران در گرایش چوب و کاغذ به جز در سال 2011 میلادی که در بین کشور های خاورمیانه اول است، در سال های 2009، 2010، 2012 و 2013 میلادی دوم می باشد .

مهراد اظهار داشت: و بالاخره ایران در گرایش نساجی و در سال های 2009 تا 2013 میلادی و در بین کشور های خاورمیانه رتبه دوم را در اختیار دارد.

دکتر مهراد در پایان گفت: طبق آمارهایی که به اختصار در رشته علم مواد بیان کردم اکنون می توانیم رتبه کشور ها در خاورمیانه را معرفی کنیم. ایران، ترکیه، مصر، فلسطین اشغالی و عربستان سعودی به ترتیب رتبه های اول تا پنجم را در اختیار دارند. رتبه های 6 تا 10 به ترتیب به کشور های امارات متحده عربی، اردن، عراق، لبنان و کویت اختصاص دارد. سپس کشور های عمان، قطر، بحرین، سوریه و یمن موفق به کسب رتبه های 11 تا 15 شده اند. بدین ترتیب جمهوری اسلامی ایران نه تنها در کل و در تمام رشته های دانشگاهی در بین کشورهای منطقه مقام اول را در اختیار دارد بلکه در رشته علم مواد نیز با تلاش و کوشش دانشمندان و پژوهشگران موفق به کسب رتبه اول منطقه شده است.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

دهکده بومگردی دادا

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس