آینده تحصیلی دانشجویان بین المللی در هاله ابهام (99/2/11)

ایران کنفرانس

آینده تحصیلی دانشجویان بین المللی در هاله ابهام

نظرسنجی از ۱۹ هزار دانشجوی بین المللی سه حوزه آسیا، اروپا و آمریکا نشان می دهد شیوع کرونا موجب شده است نیمی دانشجویان از ادامه تحصیل در خارج از کشور خود منصرف شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، دانشجویان بین‌المللی آینده در چین، هند، اتحادیه اروپا و آمریکای شمالی همچنان به بحران کروناویروس واکنش نشان می‌دهند و نظام بین المللی رتبه بندی آموزش عالی کیواس با جمع آوری نظرات دانشجویان، واکنش آنها را سنجیده است.

کروناویروس یا کووید ۱۹ بخش‌های مختلف در سراسر جهان را متحول کرده است و آموزش عالی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

از بسته شدن دانشگاه‌ها تا سرمایه گذاری در یادگیری آنلاین و حمایت از قرنطینه دانشجویان و کارکنان، از جمله اقداماتی است که دانشگاه‌ها با شیوع کرونا ویروس آن را انجام داده اند و خود را با حالت جدید سازگار کردند.

با نگاهی به سال تحصیلی آینده، بسیاری از مؤسسات آموزش عالی دنیا نگران جذب دانشجویی بین المللی خود در این شرایط محدود جهانی هستند.

نظام بین المللی رتبه بندی آموزش عالی کیواس به تازگی با متخصصان آموزش عالی جهانی صحبت کرده است و آنها بسیاری از چالش‌های کلیدی که با آن روبرو هستند را مورد تاکید قرار دادند، از جمله اینکه: «سعی داریم دانشجویان، اساتید و کارکنان خود را ایمن و سالم نگه داشته و در عین حال تلاش می‌کنیم عملکردهای عادی را نیز حفظ کنیم. ما همچنین نگران ثبت نام در تابستان و پاییز هستیم.»

برخی از متخصصان یادآور شدند: «تأثیر کروناویروس بر روی دانشجویان بسیار چشمگیر بوده است به این معنی است که فشار برای تخصیص بودجه برای رفع کمبودهای ایجاد شده وجود دارد. همچنین موضوعات ارتباطی و گزینه‌های آموزش از راه دور وجود دارد که مشکلاتی را ایجاد می کنند»

سلامتی دانشجویان و کارکنان بزرگترین چالش از نظر متخصصین آموزش عالی

همچنین بزرگترین چالش از نظر این متخصصین سلامتی دانشجویان و کارکنان است. جلوگیری از ترس؛ حفظ پیشرفت تحصیلی با راه حل های نوآورانه آموزشی، مانند آموزش آنلاین؛ کسب درآمد کم‌تر از دانشجویان و هزینه‌های مربوط به ضروریات مرتبط با کرونا ویروس از دیگر چالش‌های این بخش است.

نگرانی‌های مربوط به پایداری مالی و جذب دانشجویان بین المللی بسیار برجسته است و دانشگاه‌ها تأکید می‌کنند شرایط به گونه‌ای است که که هر گونه برنامه‌ریزی ممکن را محدود می‌سازد.

نظام بین المللی رتبه بندی آموزش عالی کیواس با یک بررسی مداوم از دانشجویان بین المللی، وضعیت آنها را نسبت به همه گیری کروناویروس بررسی کرده است. این نظرسنجی از ماه فوریه ۲۰۲۰ آغاز شده و تاکنون ۱۹ هزار دانشجو در این نظرسنجی شرکت کرده اند. البته این نظرسنجی همچنان برای اطلاع‌رسانی به مؤسسات و استراتژی‌های جذب دانشجویان بین‌المللی ادامه خواهد داشت.

نکته مورد توجه این است که دانشجویان بین المللی چینی، اتحادیه اروپا، هند و آمریکای شمالی با یکدیگر تفاوت دارد.

از دانشجویان آینده نگر بین المللی پرسیده شد که آیا برنامه‌های آنها برای تحصیل در خارج از کشور از طریق شیوع تاج ویروس تحت تأثیر قرار گرفته است یا خیر. به طرز جالب توجهی، بسیاری از پاسخ دهندگان تحت تأثیر این بحران بوده اند و در نتیجه برنامه‌های خود را تغییر داده اند.

نیمی از دانشجویان تحت تأثیر بحران کروناویروس

۶۶ درصد دانشجویان چینی، دانشجویان اروپا ۴۷ درصد، دانشجویان هندی ۵۷ درصد و دانشجویان آمریکای شمالی ۵۳ درصد گفتند بله تأثیر گذاشته است. از این میان ۱۵ درصد چینی‌ها معتقد بودند تأثیری نداشته است. ۱۹ درصد دانشجویان اروپایی، ۱۳ درصد دانشجویان هندی و ۱۶ درصد دانشجویان آمریکای شمالی نیز یادآور شدند که تأثیری نداشته است.

در این میان برخی نیز گزینه نمی دانم را انتخاب کردند که چینی‌ها ۱۹ درصد، اروپایی‌ها ۳۴ درصد، هندی‌ها ۳۰ درصد و آمریکای شمالی‌ها ۳۱ درصد بودند.

در پرسش دیگری از دانشجویان بین‌المللی آینده پرسیده شد که چگونه کروناویروس برنامه آنها را برای تحصیل در خارج از کشور تغییر داده، آیا این امر باعث شده است که آنها مجبور شوند ورود خود را تا سال آینده به تعویق بیاندازند یا حتی برنامه‌های آن‌ها برای تحصیل در خارج از کشور را تغییر دهند.

۴۸ درصد دانشجویان چینی، ۴۰ درصد دانشجویان اروپایی، ۵۴ درصد دانشجویان هندی و ۵۱ درصد دانشجویان آمریکای شمالی تاکید کردند که برنامه خود را به تعویق می‌اندازند.

همچنین برخی از آنها اعلام کردند که قصد دارند در کشور دیگری تحصیل کنند و تعداد زیادی عنوان کردند که دیگر قصدی برای ادامه تحصیل در خارج از کشور ندارند.

تغییر در تصمیم ادامه تحصیل در خارج از کشور دانشجویان به دلیل شیوع کرونا

این امر به وضوح نشان می‌دهد که دانشجویان بین‌المللی در سراسر جهان در درجه اول تصمیم می‌گیرند تا ورود خود را به سال بعد موکول کنند یا به تعویق بیاندازند.

بسیاری از پاسخ دهندگان همچنین اظهار داشتند که هیچ یک از گزینه‌های ذکر شده را نمی‌خواهند و این نشان می‌دهد که بسیاری هنوز در حال یافتن راه حل های جایگزین برای برنامه‌های تحصیل خود در خارج از کشور هستند.

در این مواقع نامشخص، بسیار مهم است که مؤسسات به دانشجویان بین‌المللی نزدیک شوند تا درک کنند که آنها چه قصد و تصمیمی دارند و نیازهای آن‌ها چیست.

همچنین از دانشجویان بین المللی پرسیده شد که آیا علاقه مند هستند که بخاطر شیوع کروناویروس، به جای اینکه در محیط سنتی دانشگاه به تحصیل بپردازند، به صورت آنلاین ادامه تحصیل دهند.

دانشجویان علاقه‌ای به تحصیل کامل به صورت آنلاین ندارند

تنها ۹ درصد دانشجویان چینی، ۶ درصد دانشجویان اروپایی، ۸ درصد دانشجویان هندی، ۹ درصد دانشجویان آمریکای شمالی بسیار علاقمند به ادامه تحصیل به صورت آنلاین بودند. در مقابل ۳۷ درصد دانشجویان چینی، ۴۱ درصد دانشجویان اروپایی، ۵۰ درصد دانشجویان هندی، ۴۸ درصد دانشجویان آمریکای شمالی به هیچ وجه علاقه‌ای به ادامه تحصیل به صورت آنلاین نداشتند.

این نتایج نشان می‌دهد که بخش بزرگی از پاسخ دهندگان هیچ علاقه‌ای به تحصیل به صورت آنلاین ندارند. این موضوع نشان می‌دهد که مؤسسات نیاز به ارتباط بهتر با مزایای یادگیری آنلاین دارند.

برای اطلاع از اینکه دانشجویان بین المللی از مؤسسات چه انتظاراتی دارند، از آنها پرسیده شد که آنها فکر می‌کنند مؤسسات آموزش عالی چه اقداماتی را باید برای محدود کردن تأثیر کروناویروس باید اجرا کنند.

به پاسخ دهندگان اجازه داده شد گزینه‌های مختلفی را انتخاب کنند: ارائه دروس تئوری به صورت آنلاین، اطمینان از دسترسی به متخصصان بهداشت (به عنوان مثال پرستار) برای دانشجویان، ایجاد یک خط تلفنی ۲۴ ساعته برای دانشجویان، اطمینان از اینکه مواد ضدعفونی کننده به طور گسترده در پردیس دانشگاهی وجود دارد، برگزاری سخنرانی‌ها و سمینارها در اتاق‌های بزرگ‌تر برای به حداقل رساندن تماس.

دانشجویان بیشتر به دانستن نحوه بورسیه‌های تحصیلی علاقمندند

دانشجویان چینی بیشتر گزینه اطمینان از دسترسی به متخصصان بهداشت را انتخاب کردند (۶۰ درصد)، دانشجویان اروپایی بیشتر گزینه ارائه دروس تئوری به صورت آنلاین (۷۰ درصد)، دانشجویان هندی بیشتر گزینه‌های ایجاد یک خط تلفنی ۲۴ ساعته برای دانشجویان و ارائه دروس تئوری به صورت آنلاین (۵۸ درصد) و دانشجویان آمریکای شمالی بیشتر گزینه ارائه دروس تئوری به صورت آنلاین (۶۴ درصد) را انتخاب کردند.

دانشجویان بین المللی به دنبال اطلاعات و منابع خاص درمورد کروناویروس هستند و مؤسسات باید برای پاسخگویی به هرگونه سوال یا سؤالی که ممکن است دانشجویان داشته باشند آماده باشند. در نظرسنجی از پاسخ دهندگان خواسته شد تا محدوده اطلاعات مورد نیاز خود را انتخاب کنند.

تحقیق در مورد کدام برنامه برای ادامه تحصیل، انتخاب مقصد مطالعه، برنامه نویسی و مقاله نویسی، بورسیه‌های تحصیلی و اشکال جایگزین مطالعه از جمله محدوده این اطلاعات بودند.

برای دانشجویان چینی گزینه‌های تحقیق در مورد کدام برنامه برای ادامه تحصیل و اشکال جایگزین مطالعه (۳۱ درصد) اهمیت دارد. اما در مقابل برای دانشجویان اروپایی (۴۲ درصد) برای دانشجویان هندی (۵۴ درصد) و برای دانشجویان آمریکای شمالی (۵۲ درصد) گزینه اطلاع از میزان بورسیه‌های تحصیلی اهمیت دارد.

این نشان می‌دهد که دانشجویان بین المللی در طی فرایند تصمیم گیری خود نیازمند طیف وسیعی از پشتیبانی هستند و مؤسسات باید در این مطالب آموزنده سرمایه گذاری کنند و به طور واضح دسترسی به این منابع را به دانشجویان بین‌المللی اطلاع دهند.

چین بزرگترین کشور مبدأ برای دانشجویان بین المللی است. این کشور بیش از هر کشور دیگری در جهان، برای تحصیلات عالی در خارج از کشور دانشجو می‌فرستد. طبق اعلام یونسکو، بیش از ۹۲۸ هزار دانشجوی چینی در سال ۲۰۱۹ در خارج از کشور تحصیل کرده اند. در ایالات متحده، چین بزرگترین منبع دانشجویان بین المللی است و بیش از ۳۲۱ هزار دانشجوی چینی تصمیم به تحصیل در آنجا دارند.

این موضوع در استرالیا، نیوزیلند، کانادا و انگلیس نیز وجود دارد و این کشورها بیشترین میزان دانشجویان بین المللی خود را از چین دریافت می‌کنند.

دانشجویان در سراسر اتحادیه اروپا هم به طور چشمگیری تحت تأثیر شیوع کرونا ویروس در سراسر قاره قرار گرفته اند.

هند نیز مانند چین، یک بازار منبع بسیار مهمی برای بخش آموزش عالی جهانی است. طبق اعلام یونسکو، بیش از ۱۴۲ هزار دانشجوی هندی در ایالات متحده مشغول به تحصیل هستند، تقریباً ۵۲ هزار نفر در استرالیا تحصیل می‌کنند، بیش از ۳۲ هزار نفر در کانادا تحصیل می‌کنند و بیش از ۱۶ هزار نفر در انگلستان مشغول به تحصیل هستند. با این ارقام، واضح است که هند برای بسیاری از مؤسسات پیشرو در جهان یک بازار مهم و اساسی است.

در حالی که دانشجویان بین المللی آمریکای شمالی بخش کوچکی از گروه بین المللی دانشجویان را نسبت به کشورهای چین و هند تشکیل می‌دهند اما آنها نیز به عنوان یک بازار مهم تحت‌تأثیر بحران کرونا ویروس قرار گرفته اند.

 

ایران کنفرانس

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
بورس های تحصیلی و کارآموزی
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1402© : ایران کنفرانس