اخبار دانشگاهی

کنکورهای آینده تستی تشریحی می‌شود (1403/2/23)

ایران کنفرانس

کنکورهای آینده تستی تشریحی می‌شود

سرپرست سازمان ملی سنجش گفت: سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور ظرف ۶ ماه آینده به‌طور کامل مستقر می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر عبدالرسول پورعباس در اولین نشست خبری سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور گفت: سازمان ملی سنجش از امروز هیات امنایی اداره می شود.

وی افزود: هیات امنای سازمان ملی سنجش در ۶ ماه آینده به طور کامل مستقر می شوند.

پورعباس یادآور شد: شورای ارزشیابی و دو شورای سنجش آزمون سراسری و سنجش تحصیلات تکمیلی در سازمان ایجاد خواهد شد.

وی افزود: بودجه سازمان از محل بودجه عمومی و اختصاصی و همچنین کمک های مردمی و نهادها تامین خواهد شد.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با اشاره به کنکور ۱۴۰۴ گفت: ما نه می گوییم کنکور تشریحی می شود و نه نمی شود، ترکیبی می شود. با دستگاههای جدید از پاسخ کوتاه تا تشریحی خواهیم داشت برای همین کنکور ترکیبی می شود.

وی با اشاره به ضرورت تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور اظهار داشت: از یکسال پیش که مصوبه رییس جمهور در زمینه تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور اعلام شد کارهای کارشناسی در این زمینه انجام شد و پس از طی جلسات متعدد، اساسنامه تهیه و تدوین شد و در نهایت در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

پورعباس افزود: ما در ۴۰ ساله دوم انقلاب اسلامی و گام دوم انقلاب بسر می بریم و در این سال ها گسترش کمی زیادی در آموزش عالی داشته ایم اما نیاز به گام های کیفی بیشتری در این زمینه داریم. علاوه بر تضمین کمی، تضمین کیفی و رتبه بندی دانشگاه ها را باید پیش ببریم. در این زمینه تعاملات ملی و بین المللی و قابل رقابت با دانشگاه های خارجی مطرح است. از سوی دیگر طرح های هدایت تحصیلی و هدایت شغلی هم نیاز است که در حوزه های کیفیت آموزش عالی صورت گیرد.

وی گفت: سنجش کیفیت آموزش کشور نیازمند این بود که سازمانی ملی و فراتر از یک وزارتخانه این کار را انجام دهد. این کار به معنای جدایی از وزارت خانه ها نیست بلکه با تعامل بیشتر با وزارت علوم، وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش و وزارت کار در حوزه های متعدد حرفه ای و صلاحیتی و آموزشی ارزشیابی و تضمین کیفیت صورت می گیرد.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور تاکید کرد: سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور دو بال دارد که یکی از آنها ارزیابی داوطلبان و دیگری مسؤولیت ارزشیابی و کیفیت آموزش کشور است. در زمینه ارزیابی داوطلبان مسؤولیت کامل طراحی و مدیریت تمامی آزمون های کشور با سازمان ملی خواهد بود. این به معنی کنار گذاشته شدن وزارتخانه های مرتبط نیست.

وی اظهار داشت: در بخش ارزشیابی، تمامی ارزیابی های درونی سازمان ها و وزارتخانه ها راستی آزمایی می شوند تا برای جامعه و جامعه علمی بین المللی اطمینان بخشی صورت گیرد. تجربه وسیعی در اختیار سازمان سنجش قرار دارد که با همراهی دانشگاه ها با بیش از ۱۰۰ سال سابقه آکادمیک در سازمان ملی سنجش بتوانیم در حوزه جهانی فعالیت روشن تر و قابل قبولی ارائه کنیم.

پورعباس افزود: به این ترتیب مدارک تحصیلی افراد از بدو ورود به دانشگاه تا زمان ارائه خدمت رصد می شود و به صورت سازماندهی شده در سازمان ملی قابل انجام است. با ارزشیابی کیفیت سازمان ها و دانشگاه هایی که پیشرو هستند امکانات بیشتری دریافت می کنند. به این ترتیب تضمین کیفیتی که از سوی سازمان ملی انجام می شود در آینده دانشگاه ها تاثیر دارد.

وی درباره رعایت استقلال دانشگاهها با اجرای ارزشیابی کیفیت آموزش کشور گفت: سال هاست که بر روی استقلال دانشگاهها پافشاری کرده ایم و دانشگاه ها به صورت هیات امنایی اداره می شوند. اینکه عملکرد هر دانشگاه توسط دستگاهی خارج از آن نهاد ارزیابی شود با استقلال دانشگاه منافات ندارد. در دنیا موسسات زیادی وجود دارند که ارزیابی عملکرد را به صورت فراسازمانی انجام می دهند. هرچه ادعاهای دانشگاهها اعتباربخشی شود به افزایش کیفیت دانشگاه ها منجر می شود.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور درباره حوزه مسؤولیتی سازمان ملی گفت: مسؤولیت تمام آزمون های رسمی، غیررسمی، موظفی و غیر موظفی کشور بر عهده سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور است. اما این مسؤولیت به این معنی نیست که همه آزمون ها را خود سازمان اجرا کند. بلکه سیاستگذاری، نظارت و استانداردسازی می تواند موسسات خصوصی، نیمه دولتی، شرکت های دانش بنیان، دانشگاه ها و آموزش و پرورش را بکار می گیرد. ضمن اینکه دستگاه های اجرایی هم امکانات خود را باید بسیج کنند.

وی اظهار داشت: آموزش و پرورش امتحانات نهایی امسال را باید اجرا کند و در سال آینده این کار برعهده سازمان ملی سنجش خواهد بود. اما تعامل بیشتری در حوزه نظارتی و اجرایی با آموزش و پرورش خواهیم داشت. از سال آینده به این سمت و سو می رویم که آزمون های نهایی آموزش و پرورش با مسؤولیت سازمان ملی سنجش برگزار می شود.

پورعباس با تشریح اساسنامه و ترکیب هیات امنا گفت: رییس سازمان ملی سنجش پس از پیشنهاد هیات امنا و تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص می شود و تمامی وزارتخانه های آموزشی کشور هم در ترکیب هیات امنا حضور دارند.

پورعباس درباره میزان تخلف در نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳ گفت: تعداد ۲۵ نفر تجهیزات تقلب همراه داشتند که در جلسه دستگیر شدند. این افراد از آزمون نوبت تیرماه هم محروم هستند و اکنون به هیات های بدوی معرفی شده اند و پس از اعتراض هیات های تجدیدنظر هم نظر نهایی خود را ارائه می دهند. این افراد مشمول ماده ۱۰ قانون رسیدگی به تخلفات آزمون های سراسری می شوند. افراد شبهه دار نداشتیم بلکه همگی دارای تجهیزات بودند که آنها نیز مورد رسیدگی قرار گرفتند.

 

زمان اعلام نتایج آزمون ارشد مشخص شد (1403/2/18)

ایران کنفرانس

زمان اعلام نتایج آزمون ارشد مشخص شد

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور از اعلام نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ در آخر خردادماه خبر داد.

علی صدر در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ در اواخر خرداد ماه جاری از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: ما از نظر زمانی محدودیتی در اعلام نتایج آزمون کارشناسی ارشد قرار نداریم. این محدودیت به دلیل طی کردن مراحل مصاحبه و انجام انتخاب رشته داوطلبان به صورت خاص در آزمون دکتری وجود داشت به این جهت نتایج این آزمون زودتر از آزمون ارشد اعلام شد.

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی موظف هستند هر چه زودتر حد نصاب های پذیرش داوطلبان دکتری را بررسی و به این سازمان اعلام کنند.

صدر با بیان اینکه ما باید تا اواخر خرداد نتایج چند برابر ظرفیت دکتری را اعلام کنیم تا دانشگاه ها مصاحبه های علمی خود را آغاز کنند، تاکید کرد: سعی می کنیم نتایج نهایی آزمون دکتری و کارشناسی ارشد را همزمان و در شهریور ماه اعلام کنیم.

وی افزود: حدود ۴۷۶ هزار داوطلب برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ ثبت نام کردند که این آمار در مقایسه با سال گذشته افزایش یک درصدی را نشان می دهد. تعداد ۴۷۱ هزار و ۵۲۸ نفر در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ شرکت کرده بودند.

 

محدودیت اعطای پایه‌های تشویقی اعضای هیات علمی لغو شد (1403/2/8)

ایران کنفرانس

محدودیت اعطای پایه‌های تشویقی اعضای هیات علمی لغو شد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نامه ای درخصوص اعمال پایه های تشویقی اعضای هیات علمی که از سوی رییس صندوق بازنشستگی کشور به وزارت علوم ارائه شده را منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی زلفی گل در صفحه شخصی خود در فضای مجازی با انتشار نامه مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری درخصوص اعمال پایه‌های تشویقی اعضای هیأت علمی با انتشار نامه مذکور اعلام کرد: یک اتفاق مبارک و مؤثر برای وزارت علوم تحقیقات و فناوری (عتف) بخشی ازجورچین (پازل) انگیزشی دوره جدید مدیریت وزارت (عتف).

متن نامه به شرح زیر است:

مهدی مسکنی مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در نامه‌ای به محمد علی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری اعلام کرد: بازگشت به نامه شماره ۳۶۸۳۵۲/ و مورخ ۵ فروردین ۱۴۰۳ در خصوص پایه‌های تشویقی اعضای هیأت علمی به استحضار می‌رساند:

با توجه به ماده (۷) تصویب نامه شماره ۱۶۰۷۱۶/ ت ۶۰۰۲۹ ه مورخ ۲ آذر ۱۴۰۱ هیأت وزیران، دستورالعمل اعطای پایه‌های تشویقی تا (۶۰ پایه) ازسوی آن وزارت خانه ابلاغ‌شده برای تمامی اعضای هیأت علمی که از طریق مراکز جذب وزارت‌خانه مربوطه به‌کار گرفته شده یا می‌شوند از سال هزار و چهارصد و ۲ قابلیت اجرایی یافته است.

بنابراین محدودیت اعطای پایه‌های تشویقی تا (۷) پایه موضوع ماده پنجاه و سه آئین‌نامه استخدامی اعضای هیأت علمی از تاریخ اجرای ماده مذکور لغو می‌گردد.

علی‌ای‌حال چنانچه احدی از اعضای مذکور در شرف بازنشستگی هستند در صورت رعایت ضوابط کلی اعطای پایه‌های مورد بحث که دستورالعمل مزبور تشریح گردیده موضوع اعمال پایه‌های تشویقی در محاسبه حقوق بازنشستگی قابل رسیدگی و اقدام خواهد بود.

 

جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای لغو شد (1403/2/6)

ایران کنفرانس

جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای لغو شد

وزیر علوم گفت: در اولین جلسه هیات امنای دانشگاه فنی و حرفه ای مصوب شد که دانشگاه فنی و حرفه ای برای جذب هیات علمی از این پس تا سطح فوق لیسانس (مربی) استخدام کند.

محمد علی زلفی گل در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: یکی از مشکلات در دانشگاه فنی و حرفه‌ای این است که این دانشگاه در نهایت در مقطع کاردانی و کارشناسی دانشجو تربیت می‌کند و استخدام عضو هیأت علمی با مدرک دکتری در این دانشگاه معنا ندارد.

وی ادامه داد: البته اساتیدی را که در این دانشگاه داریم قدردانشان هستیم ولی نباید همان کاری که دانشگاه تهران انجام می‌دهد را دانشگاه فنی و حرفه‌ای هم همان را انجام دهد یا کاری که دانشگاه تهران انجام می‌دهد را دانشگاه‌های پیام نور و علمی کاربردی هم انجام بدهند.

وزیر علوم افزود: دانشگاه‌ها هرکدام ماهیت و وظیفه خاص خود را دارند ما نباید همه چی را باهم قاطی کنیم باید به ماهیت هر دانشگاه توجه کنیم برای همین در اولین جلسه هیأت امنای دانشگاه فنی و حرفه‌ای مصوب شد که دانشگاه فنی و حرفه‌ای از این پس تا سطح فوق لیسانس (مربی) استخدام کند.

وی با اشاره به مصوبه جدید درباره جذب هیأت علمی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای تاکید کرد: دیگر قرار نیست عضو هیأت علمی با مدرک دکتری در این دانشگاه استخدام شود، چرا؟ چون وقتی عضو هیأت علمی با مدرک دکتری استخدام می‌شود در پی این است که دانشیار و استاد تمام شود و مجبور است در دانشگاه‌های دیگر وقت بگذارد تا ارتقا پیدا کند.

وی افزود: مربی که در دانشگاه فنی و حرفه‌ای استخدام می‌شود باید از مسیر خود ارتقا پیدا کرده و مدارج را طی کند، بنابراین انتظاری که از استاد فنی و حرفه‌ای داریم مرتبط با حرفه خودش است نه انتظاری که از استاد دانشگاه تهران داریم اینها را باید احصا کرده و به قانون توجه کنیم تا در بحث‌های دیگر اثر گذار باشیم.

 

شورای تحقیق جذب هیات علمی تشکیل می‌شود (1403/1/29)

ایران کنفرانس

شورای تحقیق جذب هیات علمی تشکیل می‌شود

رییس مرکز جذب وزارت علوم اعلام کرد: به منظور تسـریع در امر تحقیقـات و نیز رفع شـائبه هـای محتمل در مورد برخی پرونده های جذب هیات علمی، شورای تحقیق در دانشـگاه هـا تشـکیل می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد خلج امیرحسینی، رئیس مرکز جذب اعضای هیأت علمی نامه‌ای را درباره مصوبات جدید جذب هیأت علمی به رؤسای هیات‌های اجرایی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اعلام کرد:

جزئیات این مصوبات و نامه مربوط به آن به شرح زیر آمده است:

مصوبه جلسه ۸۹۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص اصلاحیه بندهای ۴ و ۵ آئین نامه تشکیل هیأت عالی جذب؛ بر اساس این مصوبه، تبدیل وضعیت اعضا هیأت علمی از پیمانی به رسمی آزمایشی و از رسمی آزمایشی به رسمی قطعی منوط به احراز صلاحیت عمومی و کسب درصد معینی از جداول امتیازات لازم برای ارتقا به مرتبه دانشیاری یا ارتقا از یک مرتبه به مرتبه بالاتر است.

جداول امتیازات کما فی السابق بر اساس مصوبات جلسات ۱۹۶ و۲۶۳ هیأت عالی جذب است. مگر آنکه هیأت امنای هر مؤسسه اقدام به تغییر آنها کند.

مصوبه جلسه ۴۷۶ مورخ ۱۴۰۲.۱۲.۱۶ هیأت مرکزی جذب درخصوص تشکیل شورای تحقیق؛ به منظور تدقیق و تسریع هرچه بیشتر در امر تحقیقات و نیز رفع شائبه‌های محتمل در مورد برخی پرونده‌ها، شورای تحقیق در دانشگاه‌های دارای دفتر تحقیق تشکیل می‌شود.

این شورا شامل پنج نفر متشکل از دو نفر عضو هیأت علمی به نمایندگی از بسیج اساتید دانشگاه، دو نفر عضو هیأت علمی به نمایندگی از دفتر نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه و مسئول دفتر تحقیق بعنوان دبیرشورا است.

جلسات شورا باحداقل چهار نفر رسمیت داشته و مصوبات آن با نظر اکثریت حاضر در جلسه معتبر است.

وظایف شورا عبارتند از تصمیم گیری نهایی در مورد پرونده‌هایی که منجر به عدم احرازصلاحیت می‌شود و نیز همفکری و ارائه طریق جهت بهبودهرچه بیشتر روند انجام امر تحقیقات پرونده‌های جذب و تبدیل وضعیت اعضای هیأت علمی.

 
مطالب بیشتر...

کانال تلگرام ایران کنفرانس

اخبار دانشگاهی ( هیات علمی ، دکتری ، کارشناسی ارشد )
اخبار کنفرانس ،کارگاه ،جشنواره
همايشهاي خارجي
مقالات و مطالب علمی و آموزشی
بورس های تحصیلی و کارآموزی

سامانه مدیریت کنفرانس سامان

ورود جهت ثبت همايش
ایجاد حساب کاربری فقط جهت ثبت همايش می باشد. ثبت همایش های دانشگاهی رایگان و سایر همایش های دولتی و خصوصی شامل تعرفه خواهد بود. قبل از ثبت نام " قوانین " ثبت همایش را حتما ملاحظه فرمایید.



راهنمای مقاله نویسی

دانلود سرقصل های رشته های دکتری در سایت ایران کنفرانس

دانلود سرقصل های رشته های کارشناسی ارشد در سایت ایران کنفرانس

ایران کنفرانس:سایت برگزیده چهارمین جشنواره وب ایران

1390-1403© : ایران کنفرانس