تجارب اساتید دانشگاه از چالشهای آموزش مجازی (1400/11/01)
تجارب اساتید دانشگاه از چالشهای آموزش مجازی
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، لاله قلیپور؛ اجبار به آموزش مجازی در شرایط بحران کووید-۱۹، با توجه به نبود آمادگی مراکز آموزشی در تأمین بستر آموزشی مناسب و ناآشنایی مدرسان با شیوههای آموزش مجازی، آنها را با چالشهای جدی مواجه کرد که البته در گذر زمان، برخی از اساتید دانشگاه تهدیدهای وارد شده را به یک فرصت نوآوری در آموزش تبدیل کردند.
رعنا آب جار، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز در مقاله «تبیین تجارب اساتید دانشگاه از چالشها و فرصتهای آموزش مجازی در دوران بحران کووید-۱۹؛ یک مطالعه کیفی» که تابستان ۱۴۰۰ در مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی به چاپ رسید در ارتباط با بررسی چالشهای اساتید در آموزش مجازی در دوران کرونا، دو طبقه اصلی «موانع فردی در کارآمدی آموزش مجازی» و «مدیریت سازمانی» را تدوین کرد.
بحرانهای اولیه آموزش مجازی کداماند؟
تا قبل از بحران پاندمی بیماری عفونی کووید-۱۹، تنها برخی از دانشگاهها و گاهاً تنها در برخی از دروس، کلاسهای درس به شکل غیرحضوری برگزار میشد و در بستر آموزش مجازی تدریس انجام میشد. با پیدایش این بیماری بهدلیل سرایت بالا از طریق قطرات تنفسی و تماس نزدیک، مقرر شد تا با ممانعت از تجمع افراد در فضاهای آموزشی، بیماری کنترل شود که همین موضوع سیستم آموزش حضوری و منظم جهانی را به چالش کشید و منجر به توسعه و گسترش آموزش مبتنی بر بستر مجازی شد. اما از آنجایی که بسیاری از اساتید تجربه تدریس دروس به صورت آموزش الکترونیکی را نداشتند و در بحران اولیه، با مشکلاتی از قبیل عدم آشنایی با سامانه، مشکلات ساختاری در سامانههای موجود، مشکلات مربوط به اینترنت و غیره مواجه شدند.
نویسنده در این پژوهش به بررسی چالشهای آموزش مجازی در دانشگاه علوم پزشکی از دیدگاه اعضای هیئتعلمی آن پرداخت و با مواردی چون عدم آشنایی با تدریس مجازی، مشکلات ارزشیابی دقیق دانشجویان و غیره مواجه میشود و میگوید، «در هر دانشگاه باید به شناسایی این چالشها پرداخته شود تا با درک مشکلات به رفع موانع کمک کنیم.»
اساتید دانشگاه همزمان با شروع آموزش مجازی با چه مشکلاتی مواجه شدهاند؟
آب جار سوالاتی از قبیل؛ «همزمان با شروع آموزش مجازی در بحران کووید ۱۱ با چه مشکلاتی مواجه شدید؟»، «از چه روشهایی برای ادامه تدریس استفاده میکنید؟»، «راه کار شما برای مقابله با مشکلات و چالشهای آموزش مجازی چیست؟»، «فکر میکنید اگر این شرایط ادامه پیدا کند، چه اتفاقی میافتد؟» و «چه پیشنهاداتی برای بهتر شدن این شرایط دارید؟» را از ۱۱ نفر اساتید دانشگاه علوم پزشکی که در مطالعه کیفی شرکت کردند، پرسید. تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها، منجر به استخراج دو طبقه اصلی «موانع فردی در کارآمدی آموزش مجازی» و «مدیریت سازمانی» شد که برای هر یک از این طبقات نیز تعدادی زیر طبقه پدیدار شد.
به گفته وی، موانع فردی در کارآمدی آموزش مجازی این طبقه اصلی از زیر طبقات ویژگیهای شخصیتی و عوامل خانوادگی تشکیل شده است و میافزاید، «ویژگیهای شخصیتی این زیر طبقه شامل مقاومت در مقابل تغییر، نگرانی ناشی از بحران بیماری، نامأنوسی با تکنولوژی و باورناپذیری به اثربخشی آموزش مجازی، شکل گرفت.»
به اعتقاد یکی از اساتید ۵۰ ساله که مدرس دروس اختصاص بود، «بعد از چند سال رفتن سر کلاس و حرف زدن، حال چه جور باید بشینیم و بدون حضور دانشجو حرف بزنیم، ضبط کنیم و بعد هم در این سامانه آپلود کنیم. معلم یعنی ماژیک و تخته و پرسش وپاسخ.» البته تعدادی از اساتید نیز از بیانگیزگی و نبود هیچ شوق و شوری برای روند کار میگفتند.
نویسنده مقاله در ادامه به بیان نقلی قولی از یکی از اساتید دیگر دروس تخصصی، میگوید، «در روزهای اول اینقدر ذهنم درگیر بیماری بود که مواظب بودم خودم یا خانواده مبتلا نشوند بنابراین نمیتوانستم خوب تمرکز کنم و کار جدید یاد بگیرم.»
در رابطه با عوامل خانوادگی، حضور در محیطی شلوغ، تغییر در توقعات خانواده و تحمل فشار روانی خانواده شکل گرفت. این پژوهشگر در این باره خاطر نشان میکند، «حضور اساتید در خانه منجر به تغییر در نقش و در نتیجه تغییر در توقعات خانواده شده بود از طرفی دیگر؛ تجمع اعضای خانواده در این بحران باعث سروصدا و شلوغی در محیط خانه میشد و این موضوع باعث عدم تمرکز و افزایش فشارهای روانی بر اساتید شده بود.»
در ادامه به صورت مصداقی به نقل قولی از استادی که مدرس دروس علوم پایه است، اشاره میکند، «من چگونه در محیط پر سروصدای خانه، دو کودک را آرام کنم و بگویم ساکت باشند چون من الان کلاس آنلاین دارم، یا میخواهم درس ضبط کنم؟ ترس و نگرانی همسرم که به همه منتقل میکند و کلافگی از شلوغی و سروصدا گاهی اوقات روانیام میکند. اگر سرکار باشیم، این رفتارها را نمیبینیم. در خانه ماندن و معلمی کردن، این دردسرها را هم دارد.»
آب جار در مورد طبقه بعدی که مدیریت سازمانی است آن را به ۵ زیر طبقه شامل تأمین زیرساخت، مدیریت و رهبری، آموزش و نظارت، اخلاق و قانون و ارزشیابی تقسیم میکند و میگوید، «مورد اول، تأمین زیرساخت کدهای اولیهای نظیر پهنای باند و سرعت اینترنت، اینترنت رایگان و نیاز به امکانات تولید محتوا زیر طبقه عملکرد مدیریت سازمانی را تشکیل دادند. »
وی به ذکر نقل قولی از استاد ۳۷ ساله که مدرس دروس تخصصی است، اشاره میکند و میگوید، «به علت بحران کرونا و در خانه ماندن مردم و استفاده زیاد از اینترنت، سرعت کم شده است و دسترسی به منابع سختتر شده است و من به عنوان یه مدرس هیچ شناختی با این برنامههای ساخت محتوا نداشتم، در کلاسهای حضوری، نهایتاً یک پاورپوینت درست میکردم و میرفتم سر کلاس و حرف میزدم، حالا لازم است کسی به ما برنامههای مختلفی که میشود با آنها محتوای بهتری به شکل فیلم و غیره درست کرد، یاد بدهد تا کمی از این سردرگمی دربیاییم. من خیلی ناراحتم.»
نویسنده به مورد بعدی که مدیریت و رهبری مدیریت میداند و خاطر نشان میکند، «رهبری شامل، مدیریت بحران، تدوین دستورالعملهای شفاف، ارزشیابی بر اساس عملکرد اساتید و آمادهسازی بستر آموزشی شکل گرفت.» به اذعان وی، «شرایط غیرقابل پیش بینی شده پدید آمده در دوران بحران کووید-۱۹، الزام مدیریت بحران در تمام حوزهها از جمله آموزش را نیز میطلبید.» البته به نظر مشارکت کنندگان، مسئولان و مدیران آموزشی باید با مدیریت بحران، بتوانند راهکارهای عملی و اولویت بندی شدهای برای رهبری مجموعه داشته باشند.»
یکی از مشارکت کنندگان میگوید، «تصمیمات عجولانه و بدون بررسی مسئولان همه را کلافه میکرد. البته آنها هم حق داشتند. شرایط مدام تغییر میکرد و خیلی اذیت کننده بود. امیدوارم از این به بعد یک پروتکل ثابت داشته باشیم و مدام بخشنامه روی بخشنامه نیاید.»
مولفه بعدی آموزش و نظارت است. آب جار، این زیر طبقه را شامل آماده سازی اعضای هیئتعلمی، کمک در تولید محتوا، نظارت بر فرایند تدریس اساتید و پایش و ارزشیابی عنوان میکند، «اساتید معتقد بودند که مجموعه آموزشی باید فرصت و امکانات کافی در اختیار آنها میگذاشت تا آنها بتوانند با شرایط موجود سازگاری بهتری پیدا کنند.»
و مصداق آن را در نقل قول یکی از اساتید خانم ۵۳ ساله میآورد، «تدریس در فضای مجازی به عنوان یک تجربه کاملا جدید در روزها و هفتههای اول، شوکه کننده و غیرقابل تحمل بود. دانشجو را نمیدیدیم. سؤال و جوابی نبود. خلاصه هیچ چیز نبود و هیچکس هم نبود به شما بگوید چه کار کن.» هم چنین به نقل قول یکی دیگر از مشارکت کنندگان نیز اشاره می کند، «متأسفانه سیستم نظارتی کافی بر عملکرد اعضای هیئتعلمی برای مدیریت تدریس وجود نداشت و این امر موجب بروز بینظمیهای زیادی در عملکرد اساتید شد که قطعاً بر یادگیری دانشجویان تأثیرگذار خواهد بود. »
طبقه بعدی به گفته وی اخلاق و قانون و شامل مالکیت فکری و معنوی، رازداری و حریم فردی، محاسبه و دریافت حقالزحمه و تقلب این زیر طبقه را تشکیل داد. این پژوهشگر معتقد است، «از آنجا که محتواهای تولید شده توسط اساتید به راحتی در اختیار همه اساتید و دانشجویان در سطح کشور قرار میگیرد، گروهی از اساتید ضمن اعلام نارضایتی از این موضوع معتقد بودند که حقوق تولیدکنندگان این محتواها، مثل کتاب و هر محتوای آموزشی دیگری باید حفظ شده و مورد حمایت قرار گیرد. هرچند گروهی دیگر بیان میکردند که انتشار این محتواها در راستای پرداخت ذکات علم است و تنها رعایت انصاف در ذکر فرد پدیدآورنده اثر کافی است.»
نویسنده مقاله در ادامه به ذکر نمونهای از این نقلها میپردازد، یکی از این نقلقولها مربوط به استاد ۳۷ سالهای است که مدرس دروس تخصصی است و میگوید، «اینهمه ما وقت میگذاریم و شبها نمیخوابیم و هزینه اینترنت و کتاب و غیره میکنیم تا یک محتوای درست و حسابی آماده کنیم، بعد میبینیم، یک گروه در آن سوی کشور و یا حتی دانشگاههای اطراف خودمان دارند، همین مطالب ما را به اسم خود برای دانشجوهایشان میگذارند. چه کسی باید مدافع حقوق ما باشد؟»
خانمی ۵۰ ساله که مدرس دروس تخصصی است، عنوان میکند، «من هم تجربه این را داشتم که اسلایدهایم در جاهای دیگر استفاده شود. خوب خوشحالم به شرطی که دانشجوهای آنها در حد دانشجوهای خودم باشند. قبلش هم اگر اسم ببرند که عالی. این نشاندهنده اخلاقمدار بودن آنهاست.»
البته گروهی از اساتید نسبت به کپی کردن تکلیف توسط دانشجویان از همدیگر و تقلب آنها گلهمند بودند و عدم رعایت اصول اخلاقی در تهیه و تدوین تکالیف درسی را یکی از معضلات آموزش مجازی بر می شمردند.» آب جار به عنوان مثال نقل قول میآورد، استاد ۵۰ سالهای که مدرس علوم پایه است، اظهار میکند، «با هر روشی که پیش میرویم، راهی پیدا میکنند و تقلب میکنند و از روی هم مینویسند.»
به عقیده نویسنده مقاله، ارزشیابی به عنوان زیر طبقه دیگر مشتمل بر ارزیابی تکالیف، نمرههای غیرواقعی و ارزشیابی تکوینی است به گفته وی، «زمانبر بودن ارزیابی تکالیف از جمله مواردی بود که اساتید در کلاسهای با تعداد بالای دانشجو از آن شکایت داشتند.
نویسنده مقاله مدعی است، «برخی از اساتید متخصص در حوزه آموزش پزشکی نیز معتقد بودند که برای داشتن ارزشیابی نزدیک به واقعیت باید، ارزشیابی تراکمی به ارزشیابی تکوینی و ارائه تکالیف و تمرینهای مختلف تبدیل شوند. »
بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه، بحران کووید-۱۹ و الزام آموزش به شیوه مجازی، اساتید دانشگاه را با چالشهای جدی در محیط خانواده و مؤسسات آموزشی مواجه ساخته است و با توجه به تداوم این بحران در آموزش عالی، ضروری است در هر دانشگاه به طور ویژه و متناسب با ساختار آن محیط، این موارد را استخراج و راهکارهای مؤثری در راستای تعدیل و حل آنها ارائه شود تا ضمن حفظ سلامت اساتید و دانشجویان از اثربخشی آموزشهای ارائه شده نیز اطمینان حاصل شود.
- جزییات آیین نامه جدید پسادکتری (1402/1/2)
- زمان ثبتنام ۵ آزمون سال ۱۴۰۳ اعلام شد (1402/1/1)
- معیارهای اعطای پایه تشویقی به اعضای هیات علمی تغییر کرد (1401/12/25)
- آغاز ثبت نام آزمون آیلتس از ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ (1401/12/14)
- پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با یک مرکز دیگر ادغام شد (1401/12/10)
- زمان اعلام نتایج کنکورهای ارشد و دکتری سال ۱۴۰۲ اعلام شد (1401/12/7)
- آغاز توزیع کارت شرکت در کنکور دکتری سال ۱۴۰۲ از ۸ اسفند (1401/12/3)
- مجوز جذب اعضای هیات علمی بدون آمایش صادر نمی شود (1401/11/27)
- پذیرش بدون کنکور دکتری و ارشد در پردیس ارس دانشگاه تهران (1401/11/26)
- جدیدترین آمار اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهها (1401/11/16)
- افزایش ۱۵ درصدی حقوق اعضای هیات علمی برای سال آینده (1401/11/14)
- آغاز ثبتنام فراخوان جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد از ۱۵ بهمن (1401/11/12)
- جزییات شاخص های دریافت پایه تشویقی اعضای هیات علمی (1401/11/7)
- اینترنت بدون فیلتر برای اساتید دانشگاه فعال می شود (1401/11/4)
- آزمون "یوس" برای نخستین بار در کشور برگزار میشود (1401/11/2)
- جزئیات اعطای تسهیلات وام فرزندآوری و حمایت از خانواده کارکنان دانشگاه آزاد (1401/10/28)
- توقف ثبتنام داوطلبان آزمون آیلتس موقت است (1401/10/22)
- اعلام ضوابط تدریس دانشجویان دکتری غیر هیأت علمی دانشگاه آزاد (1401/10/18)
- محدودیت بورس کوتاه مدت خارج از کشور لغو شد (1401/10/14)
- علوم انسانی بیشترین تقاضای جذب هیات علمی را به خود اختصاص داد (1401/10/10)
- اعلام لیست جدید دانشگاههای خارجی مورد تایید وزارت علوم (1401/10/3)
- آغاز ثبت نام در فراخوان جذب هیات علمی وزارت علوم (1401/9/26)
- ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ آغاز شد (1401/9/16)
- آغاز ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد از ۱۶ آذر (1401/9/10)
- آیین نامه تسهیل جذب نخبگان به عنوان هیات علمی تدوین شد (1401/9/1)
- جزئیات سهمیه های کنکور دکتری سال ۱۴۰۲/ سهم سهمیه ها از ظرفیت (1401/8/27)
- دانشجویان دکتری می توانند در کنکور دکتری ۱۴۰۲ ثبت نام کنند (1401/8/23)
- آغاز ثبتنام آزمون دکتری از 22 آبان/اعلام مواد امتحانی و ضرایب دروس آزمون (1401/8/21)
- آیین نامه پذیرش دانشجوی استاد محور به زودی ابلاغ می شود (1401/8/16)
- فراخوان جذب اعضای هیأت علمی آبان ۱۴۰۱ کلید خورد(1401/8/16)
- بخشنامه جدید دانشگاه برای افزایش سقف تسهیلات جعاله کارکنان (1401/8/15)
- ضوابط ویژه جذب نخبگان در هیات علمی دانشگاه ها اعلام شد (1401/8/13)
- آغاز اعلام نیاز دانشگاهها برای جذب هیأت علمی از ۱۴ آبان (1401/8/5)
- نقل و انتقال اعضای هیات علمی دانشگاهها تصویب شد (1401/8/1)
- نگاهی به فلسفه وجودی پردیسهای خودگردان و آورده مالی آنها برای دانشگاه (1401/7/26)
- شهریه های پردیس خودگردان ۲۳ دانشگاه علوم پزشکی (1401/7/15)
- طرح جدید مرکز جذب وزارت علوم برای جذب اساتید به صورت حق التدریس (1401/7/12)
- دانشگاهها باید از منابع داخلی حقوق حق التدریسها را پرداخت کنند (1401/7/2)
- مهلت ثبتنام جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد تمدید شد (1401/7/2)
- آئیننامه موظفی اعضای هیات علمی پژوهشی اصلاح می شود (1401/7/1)
- زنان عضو هیات علمی، حقوق کمتری دریافت میکنند (1401/7/1)
- اجرای آزمایشی طرح استاد محوری در دانشگاهها/بهرهمندی دانشجویان برتر دکتری از حق انتخاب استاد (1401/6/29)
- پیشنهاد کوتاه شدن دوره کارشناسی ارشد (1401/6/28)
- فراخوان جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد آغاز شد (1401/6/21)
- نرخ اجاره بهای خوابگاههای ۱ تا ۹ نفره/جدول ارزانترین و گرانترینها (1401/6/19)
- افزایش ۵ تا ۳۹درصدی شهریه دانشگاه آزاد در سال تحصیلی جدید (1401/6/19)
- حقوق پژوهشگر پسادکترا معادل ۷۰ تا ۸۰ درصد حقوق یک استادیار/ چالش بیمه پژوهشگران مستقل (1401/6/16)
- کارنامه نهایی داوطلبان آزمون ارشد دانشگاه آزاد منتشر شد (1401/6/12)
- فرزندان هیات علمی در کنکور ۱۴۰۱ سهمیه ای در پذیرش و انتقال ندارند (1401/6/10)
- نتایج نهایی کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ اعلام شد (1401/6/7)
- نتایج نهایی کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ این هفته اعلام می شود (1401/6/6)
- جزئیات تقویم آموزشی دانشگاه آزاد اعلام شد (1401/6/5)
- اعلام جزئیات رشته ها و مواد امتحانی کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ (1401/6/5)
- مغایرت مصوبات دانشجویان انتقالی از خارج با عدالت آموزشی/ انتقال در ۳ رشته علوم پزشکی ممنوع شود (1401/6/3)
- جزئیات ثبتنام پذیرفته شدگان دکتری دانشگاه تهران (1401/6/2)
- جزییات ثبتنام پذیرفتهشدگان دکتری در دانشگاه شریف (1401/6/2)
- آغاز ثبت نام دانشجویان پذیرفته شده در مقطع دکتری علم و صنعت (1401/6/2)
- کارنامه کنکور دکتری سال ۱۴۰۱ منتشر شد (1401/6/1)
- سهمیه فرزندان اعضای هیات علمی در کنکور وجود ندارد (1401/5/29)
- اسامی پذیرفتهشدگان نهایی کنکور دکتری سال ۱۴۰۱ اعلام شد (1401/5/28)
- ۲۰ درصد پذیرش دانشجویان دکتری از سال آینده استاد محور می شود (1401/5/26)
- سهمیه جذب هیات علمی دو فراخوان اردیبهشت و آبان ۱۴۰۱ اعلام شد (1401/5/24)
- رشته ها و مواد امتحانی آزمون دکتری سال ۱۴۰۲ اعلام شد(1401/5/23)
- زمانبندی فراخوان جذب هیات علمی آبان ۱۴۰۱ وزارت علوم اعلام شد (1401/5/19)
- توقف پرداخت تسهیلات وام مسکن اعضای هیات علمی توسط برخی از بانکها (1401/5/16)
- زمان برگزاری اولین کنکور ۱۴۰۲ مشخص شد/آزمونهای ارشد و دکتری همزمان برگزار میشوند (1401/5/11)
- روند رسیدگی به پرونده های متقاضیان جذب هیات علمی اعلام شد (1401/5/11)
- فراخوان جذب پژوهشگر پسادکتری در دانشگاه حکیم سبزواری (1401/5/10)
- مهلت ثبتنام متقاضیان جذب هیأت علمی تا ۴ مرداد تمدید شد (1401/5/2)
- تقویم جدید زمانبندی فراخوان های جذب هیات علمی (1401/5/1)
- جزئیات تحصیل همزمان در دورشته یا دومقطع غیرپزشکی در دانشگاه آزاد اعلام شد (1401/4/30)
- ضرورت اصلاح آیین نامه اعضای هیات علمی مرتبط با کارمندان (1401/4/22)
- ثبتنام متقاضیان جذب هیأت علمی آغاز شد (1401/4/20)
- جزئیات مصاحبه دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اعلام شد (1401/4/15)
- کاهش ساعت موظفی تدریس هیات علمی فناور دانشگاه آزاد (1401/4/13)
- آغاز فراخوان جدید جذب هیات علمی/ مصوبه افزایش سن جذب اجرا می شود (1401/4/11)
- تغییر نحوه جذب نخبگان در هیات علمی دانشگاهها بررسی می شود (1401/4/5)
- راهاندازی رشته جرمیابی دیجیتال در دانشگاه تربیت مدرس (1401/4/4)
- توضیح دبیر هیات عالی جذب درباره مصوبه امتیاز تاهل در جذب اساتید (1401/3/29)
- نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ اعلام شد (1401/3/29)
- برگزاری همایش ملی «زبانهای ایرانی و ادبیات بومی زاگرس» در لرستان
- اولین همایش ملی رویکرد انتقادی در فضای مجازی برگزار می شود
- ۲۹ اسفند آخرین فرصت ارسال مقاله به کنگره هوش مصنوعی در علوم پزشکی
- همایش ملی آمایش سرزمین برگزار میشود
- تمدید مهلت ارسال مقالات دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار
- تمدید مهلت ارسال مقالات پنجمین کنفرانس بین المللی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری
- همایش بینالمللی «تاریخ منطق در جهان اسلام» برگزار میشود
- ارسال ۶۷۹ مقاله زبان فارسی به بیست و چهارمین همایش کشوری آموزش علومپزشکی
- نهمین سمینار ملی مشاوره ژنتیک در شیراز برگزار میشود
- نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت برگزار میشود
- همایش «سواد مالی و سرمایه گذاری هوشمندانه» برگزار میشود
- برگزاری همایش ملی بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی ؛ مبانی انسانشناختی
- ششمین سمپوزیوم بین المللی کرایوبیولوژی و بیوبانک پژوهشگاه رویان برگزار می شود
- اعلام آخرین مهلت ارسال مقالات هشتمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری تا 6 اسفند
- ۱۱۸ مقاله ارسالی به همایش بینالمللی «سیره علوی» پذیرفته شد
- برگزاری دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار در تیر ماه 1402 در دانشگاه هنر اسلامی تبریز
- چهاردهمین کنگره بینالمللی قلب و عروق در شیراز برگزار میشود
- برگزاری پنجمین کنفرانس بین المللی و ششمین کنفرانس ملی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری در تیر ماه 1402 در دانشگاه هنر اسلامی تبریز
- برگزاری چهارمین همایش بینالمللی صلح و حل منازعه
- سومین کنفرانس بین المللی حقوق ساخت برگزار می شود
- برگزاری هفتمین همایش ملی معماری، شهرسازی و گردشگری در کرمانشاه
- تمدید مهلت ارسال مقاله به همایش بین المللی «فقه و تربیت»
- فراخوان همایش «چهل سال طراحی صنعتی» منتشر شد
- یزد میزبان همایش سراسری طب کار و بیماریهای شغلی
- برگزاری هفدهمین همایش ملی و یازدهمین جشنواره نظام پیشنهادها
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات هفتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و چهارمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا
- نخستین کنفرانس ملی طبیعت درمانی بسکی در گلستان برگزار می شود
- چهارمین سمپوزیوم بین المللی سرطان از آزمایشگاه تا بالین پژوهشگاه رویان برگزار می شود
- کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت برگزار می شود
- دانشگاه صنعتی شاهرود میزبان دهمین کنفرانس انرژیهای تجدیدپذیر و تولید پراکنده ایران
- مهلت ارسال مقالات به چهارمین همایش ملی خیر ماندگار تمدید شد
- دهمین کنفرانس منطقهای «سیرد» در تهران برگزار میشود
- هجدهمین کنفرانس بین المللی توسعه منابع انسانی ۲۷ دی ماه جاری برگزار می شود
- سومین کنفرانس بینالمللی گردشگری بیابان لوت برگزار میشود
- فراخوان نخستین همایش ملی «هنر و توسعه» منتشر شد
- برگزاری همایش بین المللی مدل سازی مدیریت آب در دانشگاه بیرجند
- آخرین مهلت ارسال مقاله به کنفرانس ملی و بینالمللی یاددهی و یادگیری الکترونیکی
- فراخوان ثبتنام نوزدهمین کنفرانس بینالمللی روابطعمومی ایران
- تمدید مهلت ارسال مقالات هشتمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری
- فراخوان همایش چشمانداز منطقهای میراث راه ابریشم
- آخرین مهلت ارسال مقاله به کنفرانس بینالمللی پیشرفتهای اخیر در مهندسی راهآهن
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات پنجمین کنفرانس بین المللی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری فقط تا 25 دی
- ارسال ۲۰۰ مقاله به اولین همایش ملی علوم انسانی کاربردی و زندگی معاصر
- همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه در کرمانشاه برگزار میشود
- برگزاری نخستین همایش علمی دانشجویی علوم ورزشی
- دوازدهمین کنفرانس ملی بهرهوری روزهای ۲۱ و ۲۲ دی ماه در یزد برگزار می شود
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات ششمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران
- همایش روز ملی زیستفناوری برگزار می شود
- برگزاری همایش ملی مدلها و روشهای توانمندسازی گردشگری در لرستان
- Poland Government Scholarship 2023-24 for International Students (Master and PhD)
- Korea National University of Arts Scholarship 2023-24 for International Students (Master and PhD)
- Toyohashi University of Technology MEXT Scholarship 2023-24 in Japan (Master and PhD)
- Abu Dhabi University Scholarships 2023-24 in UAE (Master and PhD)
- Hamad Bin Khalifa University Scholarship 2023 in Qatar (Master and PhD)
- United Arab Emirates University Scholarships 2023-24 in UAE (Master and PhD)
- Radboud University Masters Scholarship 2023-24 in Netherland (Master)
- Shanghai Jiaotong University Scholarship 2023-24 in China (Master and PhD)
- Erasmus Mundus Scholarship Program 2023 in Europe (Master)
- University of Tokyo Summer Internship 2023-24 in Japan ( bachelor’s degree )
- Khalifa University Graduate Scholarship 2023-24 in UAE (Master and PhD)
- Deakin University Scholarship 2023-24 in Australia (Master and PhD)
- University of Ottawa Admission Scholarship 2023-24 in Canada (Master and PhD)
- Oxford University Clarendon Scholarship 2023 in UK (Master and PhD)
- Hokkaido University Presidents Fellowship 2023-24 in Japan (Master and PhD)
- CERN Administrative Student Program 2023-24 in Switzerland
- University of South Australia Research Scholarships 2023-24 (Master and PhD)
- Yokohama National University Scholarship 2023-24 in Japan (Master and PhD)
- GIST International Scholarships 2023-24 in South Korea (Master and PhD)
- University of Tasmania Research Scholarships 2023-24 in Australia (Master and PhD)
- Victoria University of Wellington Scholarship 2023-24 in New Zealand(Master and PhD)
- IST International Scholarships 2023-24 for International Students in Austria (PhD)
- چرا مغز در اوج فعالیت منفجر نمیشود؟
- افزایش اعتماد به نفس با اسکن امواج مغزی
- تاثیر جایگاه اجتماعی بر سیستم ایمنی بدن
- حتی فیزیکدانان هم از ریاضی فراریاند!
- استقبال ناسا از نظرات و پیشنهادات جدید و متفاوت
- برجام مخفف چیست؟
- کل اینترنت در چند صفحه جای میگیرد؟
- شناسایی ناحیه آخ در مغز
- Sixteenth International Conference on Climate Change: Impacts & Responses
- Twentieth International Conference on Environmental, Cultural, Economic & Social Sustainability
- Fourteenth International Conference on The Constructed Environment
- 1st International GAME Conference - Global Advances in Management and Economics
- 2023 Asia-Pacific Conference on Economics and Finance
- 2023 Singapore Conference on Applied Psychology
- 11th International Conference on Sustainable Development
- 5th Canadian International Conference on Humanities and Social Sciences
- MPOB International Palm Oil Congress and Exhibition (PIPOC 2023)
- Thirteenth International Conference on Food Studies
- Fourteenth International Conference on The Image
- Thirteenth Interdisciplinary Conference - Aging and Social Change Research Network
- International Research Conference on Management and Humanities
- The International Conference on Business and Economics
- The 6th International Conference on Future of Women 2023
- 4th International Conference on Machine Learning, IOT and Blockchain MLIOB 2023
- International Conference on Civil and Environmental Engineering (I2C2E)
- International conference on Applied Science Mathematics and Statistics
- International Conference on Business Management and Humanities
- International Conference on Medicine, Nursing and Healthcare
- International Conference on Agricultural and Biological Science (ICABS)
- The End of Life Experience 4th Global Interdisciplinary Conference
- 2022 Singapore Conference on Applied Psychology 'LIVE'
- 2022 Open Distance and eLearning Conference Virtual Conference
- 10th Biennial Academy of World Business, Marketing and Management Development Conference
- Singapore Conference on Sport Science 'LIVE'
- Singapore Conference on Applied Psychology 'LIVE'
- Thirteenth International Conference on The Constructed Environment
- APPLYING EDUCATION IN A COMPLEX WORLD - Spring 2023
- 15th annual International Conference of Education, Research and Innovation
- The Aging and Social Change: Twelfth Interdisciplinary Conference
- 19th International Symposium on Urban Communities and Humanities
- Borders and Walls: 2nd Global Inclusive Interdisciplinary Conference
- Twentieth International Conference on New Directions in the Humanities
- A FOCUS ON PEDAGOGY - Conference, Book and Publication Information
- 6th Canadian International Conference on Advances in Education, Teaching and Technology
- The Fifteenth International Conference on the Inclusive Museum
- The Seventeenth International Conference on the Arts in Society
- The Twelfth International Conference on Religion and Spirituality in Society
- The 19th International Learning and Technology Conference
- Twelfth International Conference on The Constructed Environment
- International Conference on Diversity in Organizations, Communities and Nations
- 14th International Conference on Climate Change
- conference Cultures, Communities and Design
- The Eleventh International Conference on the Constructed Environment
- 5th International Conference on Banking, Insurance and Business Management
- The GLOCAL Conference on Asian Linguistic Anthropology 2021
- 22nd International Conference on Social Sciences
- The Environment A Global Inclusive Interdisciplinary Conference
- The Art of Being Inhuman in the Times of Covid-19 Pandemic
- Fifteenth International Conference on Design Principles and Practices
- Seventeenth International Conference on Technology, Knowledge, and Society
- Twenty-first International Conference on Knowledge, Culture, and Change in Organizations
- The 5th Symposium on Damage Mechanism in Materials and Structures
- 15th Annual International Technology, Education and Development Conference
- International Conference on Electrical, Control and Instrumentation Engineering
- CONFERENCE 2020: RAPID CITIES - RESPONSIVE ARCHITECTURES
- SCOPUS indexed - International Conference on Petroleum, Renewable Energy...
- 11th IEEE International Conference on Computing Communication
- Twenty Ninth World Business Congress
- DUBAI 2020: RAPID CITIES – RESPONSIVE ARCHITECTURES
- 8th International Conference on Sustainable Development
- Eleventh International Conference on the Image
- LISD - International World Research Congress on Health Sciences
- 2020 Singapore Conference on Applied Psychology
- Thirteenth Global Studies Conference
- 2nd International Symposium of Design for Living with Water
- Intelligent Systems Conference (IntelliSys) 2020
- Eleventh International Conference on Sport and Society
- Twelfth International Conference on Climate Change: Impacts and Responses
- 2020 Interdisciplinary Conference on STEAM Education
- 10th International Social Sciences and Business Research Conference
- ICEAI 2020 Construct a Low Carbon Society
- ICEAI 2020 Construct a Low Carbon Society
- IEEE International Conference on Informatics, IoT, and Enabling Technologies
- 7th International Conference on Gender and Women's Studies 2020
- International Conference on Arts and Cultures
- 5th Annual International Conference on Spirituality and Psychology 2020
- VII. International Architectural Design Conference
- 15th Annual Education and Development Conference
- چالشهای فرآیند داوری مقالات علمی
- چگونه يك مقاله علمي بنويسيم؟ ( قسمت اول )
- فرصت طلایی اخذ پذیرش از معتبرترین دانشگاه دولتی ایتالیا در مقاطع ارشد و دکتری
- راهنمای مقاله نویسی
- کد doi چیست؟
- نمایه DOAJ (Directory of Open Access Journals) چیست؟
- JCR یا Journal Citation Reports چیست؟
- فصل 3: روش تحقیق
- فصل دو تحقیق : بررسی منابع
- اجزاء فصل 1 تحقیق
- چگونه بيان مساله بنويسيم
- معرفی پایگاه اطلاعاتی ScienceDirect
- معرفی پایگاه اطلاعاتی SpringerLink
- معرفی پایگاه مجلات تخصصی نور (noormags)
- معرفی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC )
- معرفی پورتال جامع علوم انسانی
- معرفی بانک اطلاعات نشریات کشور - مگ ایران
- معرفی پایگاه اطلاعاتی SID
- معرفی پایگاه اطلاعاتی SCOPUS
- مسیرهای انجام تحقیق
- انواع دیدمان (نگرش علمی به چیزی که مساله را برای ما روشن می کند)
- روشهای کشف حقیقت یا انواع استدلال
- ویژگی های یک تحقیق علمی
- تقسیم بندی تحقیق از نظر انواع
- تقسیم بندی تحقیق از نظر هدف
- معرفی سرویس ذخیره سازی ابری Google Drive
- نظريه، انواع نظريه و نقش آن در تحقيق
- مقیاس های اندازه گیری متغیرها
- متغير، انواع آن و روابط بين متغيرها در يك تحقيق
- نگاهی بر چارچوب نظری تحقيق
- لیست انجمن های علمی ایران
- لیست دانشگاههای پیام نور
- لیست دانشگاههای علمی کاربردی
- لیست واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی
- لیست دانشگاههای سراسری
- لیست پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی
- آدرس و تلفن واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی
- لیست دانشگاههای علوم پزشکی
- لیست دانشگاههای غیرانتفاعی
- لیست دانشگاههای مجازی
- لیست سازمانهای جهانی