تجارب اساتید دانشگاه از چالشهای آموزش مجازی (1400/11/01)
تجارب اساتید دانشگاه از چالشهای آموزش مجازی
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، لاله قلیپور؛ اجبار به آموزش مجازی در شرایط بحران کووید-۱۹، با توجه به نبود آمادگی مراکز آموزشی در تأمین بستر آموزشی مناسب و ناآشنایی مدرسان با شیوههای آموزش مجازی، آنها را با چالشهای جدی مواجه کرد که البته در گذر زمان، برخی از اساتید دانشگاه تهدیدهای وارد شده را به یک فرصت نوآوری در آموزش تبدیل کردند.
رعنا آب جار، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز در مقاله «تبیین تجارب اساتید دانشگاه از چالشها و فرصتهای آموزش مجازی در دوران بحران کووید-۱۹؛ یک مطالعه کیفی» که تابستان ۱۴۰۰ در مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی به چاپ رسید در ارتباط با بررسی چالشهای اساتید در آموزش مجازی در دوران کرونا، دو طبقه اصلی «موانع فردی در کارآمدی آموزش مجازی» و «مدیریت سازمانی» را تدوین کرد.
بحرانهای اولیه آموزش مجازی کداماند؟
تا قبل از بحران پاندمی بیماری عفونی کووید-۱۹، تنها برخی از دانشگاهها و گاهاً تنها در برخی از دروس، کلاسهای درس به شکل غیرحضوری برگزار میشد و در بستر آموزش مجازی تدریس انجام میشد. با پیدایش این بیماری بهدلیل سرایت بالا از طریق قطرات تنفسی و تماس نزدیک، مقرر شد تا با ممانعت از تجمع افراد در فضاهای آموزشی، بیماری کنترل شود که همین موضوع سیستم آموزش حضوری و منظم جهانی را به چالش کشید و منجر به توسعه و گسترش آموزش مبتنی بر بستر مجازی شد. اما از آنجایی که بسیاری از اساتید تجربه تدریس دروس به صورت آموزش الکترونیکی را نداشتند و در بحران اولیه، با مشکلاتی از قبیل عدم آشنایی با سامانه، مشکلات ساختاری در سامانههای موجود، مشکلات مربوط به اینترنت و غیره مواجه شدند.
نویسنده در این پژوهش به بررسی چالشهای آموزش مجازی در دانشگاه علوم پزشکی از دیدگاه اعضای هیئتعلمی آن پرداخت و با مواردی چون عدم آشنایی با تدریس مجازی، مشکلات ارزشیابی دقیق دانشجویان و غیره مواجه میشود و میگوید، «در هر دانشگاه باید به شناسایی این چالشها پرداخته شود تا با درک مشکلات به رفع موانع کمک کنیم.»
اساتید دانشگاه همزمان با شروع آموزش مجازی با چه مشکلاتی مواجه شدهاند؟
آب جار سوالاتی از قبیل؛ «همزمان با شروع آموزش مجازی در بحران کووید ۱۱ با چه مشکلاتی مواجه شدید؟»، «از چه روشهایی برای ادامه تدریس استفاده میکنید؟»، «راه کار شما برای مقابله با مشکلات و چالشهای آموزش مجازی چیست؟»، «فکر میکنید اگر این شرایط ادامه پیدا کند، چه اتفاقی میافتد؟» و «چه پیشنهاداتی برای بهتر شدن این شرایط دارید؟» را از ۱۱ نفر اساتید دانشگاه علوم پزشکی که در مطالعه کیفی شرکت کردند، پرسید. تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها، منجر به استخراج دو طبقه اصلی «موانع فردی در کارآمدی آموزش مجازی» و «مدیریت سازمانی» شد که برای هر یک از این طبقات نیز تعدادی زیر طبقه پدیدار شد.
به گفته وی، موانع فردی در کارآمدی آموزش مجازی این طبقه اصلی از زیر طبقات ویژگیهای شخصیتی و عوامل خانوادگی تشکیل شده است و میافزاید، «ویژگیهای شخصیتی این زیر طبقه شامل مقاومت در مقابل تغییر، نگرانی ناشی از بحران بیماری، نامأنوسی با تکنولوژی و باورناپذیری به اثربخشی آموزش مجازی، شکل گرفت.»
به اعتقاد یکی از اساتید ۵۰ ساله که مدرس دروس اختصاص بود، «بعد از چند سال رفتن سر کلاس و حرف زدن، حال چه جور باید بشینیم و بدون حضور دانشجو حرف بزنیم، ضبط کنیم و بعد هم در این سامانه آپلود کنیم. معلم یعنی ماژیک و تخته و پرسش وپاسخ.» البته تعدادی از اساتید نیز از بیانگیزگی و نبود هیچ شوق و شوری برای روند کار میگفتند.
نویسنده مقاله در ادامه به بیان نقلی قولی از یکی از اساتید دیگر دروس تخصصی، میگوید، «در روزهای اول اینقدر ذهنم درگیر بیماری بود که مواظب بودم خودم یا خانواده مبتلا نشوند بنابراین نمیتوانستم خوب تمرکز کنم و کار جدید یاد بگیرم.»
در رابطه با عوامل خانوادگی، حضور در محیطی شلوغ، تغییر در توقعات خانواده و تحمل فشار روانی خانواده شکل گرفت. این پژوهشگر در این باره خاطر نشان میکند، «حضور اساتید در خانه منجر به تغییر در نقش و در نتیجه تغییر در توقعات خانواده شده بود از طرفی دیگر؛ تجمع اعضای خانواده در این بحران باعث سروصدا و شلوغی در محیط خانه میشد و این موضوع باعث عدم تمرکز و افزایش فشارهای روانی بر اساتید شده بود.»
در ادامه به صورت مصداقی به نقل قولی از استادی که مدرس دروس علوم پایه است، اشاره میکند، «من چگونه در محیط پر سروصدای خانه، دو کودک را آرام کنم و بگویم ساکت باشند چون من الان کلاس آنلاین دارم، یا میخواهم درس ضبط کنم؟ ترس و نگرانی همسرم که به همه منتقل میکند و کلافگی از شلوغی و سروصدا گاهی اوقات روانیام میکند. اگر سرکار باشیم، این رفتارها را نمیبینیم. در خانه ماندن و معلمی کردن، این دردسرها را هم دارد.»
آب جار در مورد طبقه بعدی که مدیریت سازمانی است آن را به ۵ زیر طبقه شامل تأمین زیرساخت، مدیریت و رهبری، آموزش و نظارت، اخلاق و قانون و ارزشیابی تقسیم میکند و میگوید، «مورد اول، تأمین زیرساخت کدهای اولیهای نظیر پهنای باند و سرعت اینترنت، اینترنت رایگان و نیاز به امکانات تولید محتوا زیر طبقه عملکرد مدیریت سازمانی را تشکیل دادند. »
وی به ذکر نقل قولی از استاد ۳۷ ساله که مدرس دروس تخصصی است، اشاره میکند و میگوید، «به علت بحران کرونا و در خانه ماندن مردم و استفاده زیاد از اینترنت، سرعت کم شده است و دسترسی به منابع سختتر شده است و من به عنوان یه مدرس هیچ شناختی با این برنامههای ساخت محتوا نداشتم، در کلاسهای حضوری، نهایتاً یک پاورپوینت درست میکردم و میرفتم سر کلاس و حرف میزدم، حالا لازم است کسی به ما برنامههای مختلفی که میشود با آنها محتوای بهتری به شکل فیلم و غیره درست کرد، یاد بدهد تا کمی از این سردرگمی دربیاییم. من خیلی ناراحتم.»
نویسنده به مورد بعدی که مدیریت و رهبری مدیریت میداند و خاطر نشان میکند، «رهبری شامل، مدیریت بحران، تدوین دستورالعملهای شفاف، ارزشیابی بر اساس عملکرد اساتید و آمادهسازی بستر آموزشی شکل گرفت.» به اذعان وی، «شرایط غیرقابل پیش بینی شده پدید آمده در دوران بحران کووید-۱۹، الزام مدیریت بحران در تمام حوزهها از جمله آموزش را نیز میطلبید.» البته به نظر مشارکت کنندگان، مسئولان و مدیران آموزشی باید با مدیریت بحران، بتوانند راهکارهای عملی و اولویت بندی شدهای برای رهبری مجموعه داشته باشند.»
یکی از مشارکت کنندگان میگوید، «تصمیمات عجولانه و بدون بررسی مسئولان همه را کلافه میکرد. البته آنها هم حق داشتند. شرایط مدام تغییر میکرد و خیلی اذیت کننده بود. امیدوارم از این به بعد یک پروتکل ثابت داشته باشیم و مدام بخشنامه روی بخشنامه نیاید.»
مولفه بعدی آموزش و نظارت است. آب جار، این زیر طبقه را شامل آماده سازی اعضای هیئتعلمی، کمک در تولید محتوا، نظارت بر فرایند تدریس اساتید و پایش و ارزشیابی عنوان میکند، «اساتید معتقد بودند که مجموعه آموزشی باید فرصت و امکانات کافی در اختیار آنها میگذاشت تا آنها بتوانند با شرایط موجود سازگاری بهتری پیدا کنند.»
و مصداق آن را در نقل قول یکی از اساتید خانم ۵۳ ساله میآورد، «تدریس در فضای مجازی به عنوان یک تجربه کاملا جدید در روزها و هفتههای اول، شوکه کننده و غیرقابل تحمل بود. دانشجو را نمیدیدیم. سؤال و جوابی نبود. خلاصه هیچ چیز نبود و هیچکس هم نبود به شما بگوید چه کار کن.» هم چنین به نقل قول یکی دیگر از مشارکت کنندگان نیز اشاره می کند، «متأسفانه سیستم نظارتی کافی بر عملکرد اعضای هیئتعلمی برای مدیریت تدریس وجود نداشت و این امر موجب بروز بینظمیهای زیادی در عملکرد اساتید شد که قطعاً بر یادگیری دانشجویان تأثیرگذار خواهد بود. »
طبقه بعدی به گفته وی اخلاق و قانون و شامل مالکیت فکری و معنوی، رازداری و حریم فردی، محاسبه و دریافت حقالزحمه و تقلب این زیر طبقه را تشکیل داد. این پژوهشگر معتقد است، «از آنجا که محتواهای تولید شده توسط اساتید به راحتی در اختیار همه اساتید و دانشجویان در سطح کشور قرار میگیرد، گروهی از اساتید ضمن اعلام نارضایتی از این موضوع معتقد بودند که حقوق تولیدکنندگان این محتواها، مثل کتاب و هر محتوای آموزشی دیگری باید حفظ شده و مورد حمایت قرار گیرد. هرچند گروهی دیگر بیان میکردند که انتشار این محتواها در راستای پرداخت ذکات علم است و تنها رعایت انصاف در ذکر فرد پدیدآورنده اثر کافی است.»
نویسنده مقاله در ادامه به ذکر نمونهای از این نقلها میپردازد، یکی از این نقلقولها مربوط به استاد ۳۷ سالهای است که مدرس دروس تخصصی است و میگوید، «اینهمه ما وقت میگذاریم و شبها نمیخوابیم و هزینه اینترنت و کتاب و غیره میکنیم تا یک محتوای درست و حسابی آماده کنیم، بعد میبینیم، یک گروه در آن سوی کشور و یا حتی دانشگاههای اطراف خودمان دارند، همین مطالب ما را به اسم خود برای دانشجوهایشان میگذارند. چه کسی باید مدافع حقوق ما باشد؟»
خانمی ۵۰ ساله که مدرس دروس تخصصی است، عنوان میکند، «من هم تجربه این را داشتم که اسلایدهایم در جاهای دیگر استفاده شود. خوب خوشحالم به شرطی که دانشجوهای آنها در حد دانشجوهای خودم باشند. قبلش هم اگر اسم ببرند که عالی. این نشاندهنده اخلاقمدار بودن آنهاست.»
البته گروهی از اساتید نسبت به کپی کردن تکلیف توسط دانشجویان از همدیگر و تقلب آنها گلهمند بودند و عدم رعایت اصول اخلاقی در تهیه و تدوین تکالیف درسی را یکی از معضلات آموزش مجازی بر می شمردند.» آب جار به عنوان مثال نقل قول میآورد، استاد ۵۰ سالهای که مدرس علوم پایه است، اظهار میکند، «با هر روشی که پیش میرویم، راهی پیدا میکنند و تقلب میکنند و از روی هم مینویسند.»
به عقیده نویسنده مقاله، ارزشیابی به عنوان زیر طبقه دیگر مشتمل بر ارزیابی تکالیف، نمرههای غیرواقعی و ارزشیابی تکوینی است به گفته وی، «زمانبر بودن ارزیابی تکالیف از جمله مواردی بود که اساتید در کلاسهای با تعداد بالای دانشجو از آن شکایت داشتند.
نویسنده مقاله مدعی است، «برخی از اساتید متخصص در حوزه آموزش پزشکی نیز معتقد بودند که برای داشتن ارزشیابی نزدیک به واقعیت باید، ارزشیابی تراکمی به ارزشیابی تکوینی و ارائه تکالیف و تمرینهای مختلف تبدیل شوند. »
بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه، بحران کووید-۱۹ و الزام آموزش به شیوه مجازی، اساتید دانشگاه را با چالشهای جدی در محیط خانواده و مؤسسات آموزشی مواجه ساخته است و با توجه به تداوم این بحران در آموزش عالی، ضروری است در هر دانشگاه به طور ویژه و متناسب با ساختار آن محیط، این موارد را استخراج و راهکارهای مؤثری در راستای تعدیل و حل آنها ارائه شود تا ضمن حفظ سلامت اساتید و دانشجویان از اثربخشی آموزشهای ارائه شده نیز اطمینان حاصل شود.
- لیست جدید دانشگاههای خارجی مورد تایید وزارت علوم اعلام شد (1402/9/15)
- جزئیات شیوه نامه اجرایی بورس بلند مدت دکتری و بورس سال آخر (1402/9/11)
- فراخوان پذیرش بدون آزمون در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تهران (1402/9/9)
- شرایط پذیرش بدون آزمون دوره کارشناسی ارشد دانشگاه شریف اعلام شد (1402/9/8)
- اقدامات وزارت علوم برای مقابله با مهاجرت اساتید (1402/9/2)
- اعلام برنامه وزارت علوم برای دومین فراخوان جذب هیات علمی (1402/8/26)
- پیش نویس اولیه آیین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی بررسی شد (1402/8/24)
- ابلاغ ۲ مجوز جدید جذب به دانشگاهها (1402/8/22)
- امتیاز مقاله برای ارتقای اساتید کم می شود (1402/8/20)
- مراحل ثبتنام متقاضیان آزمون دکتری ۱۴۰۳ (1402/8/18)
- جذب اعضای هیات علمی فناور در دانشگاهها تصویب شد (1402/8/15)
- اعلام فرایند جذب مدرس در دانشگاه جامع علمی کاربردی (1402/8/14)
- مهلت ثبتنام در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۳ تمدید شد (1402/8/13)
- ۱۲ آبان آخرین مهلت فراخوان جذب مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی (1402/8/10)
- حق «وتوی» مقاله ISI در آییننامه ارتقای اعضای هیات علمی وزارت بهداشت حذف شد (1402/8/9)
- اعلام شرایط ونحوه ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ (1402/8/4)
- آییننامه ارتقای اساتید در دستورکار ستاد نقشه جامع علمی کشور قرار گرفت (1402/8/3)
- با مصوبه مجلس؛نظام ارزیابی اعضای هیأت علمی اصلاح میشود (1402/8/1)
- اعلام زمان نوبت دوم فراخوان جذب اعضای هیات علمی (1402/7/30)
- فراخوان جذب مدرس در دانشگاه علمی کاربردی از ۲۹ مهرماه آغاز می شود (1402/7/26)
- اجرای دور جدید طرح «دستیار فناوری» در دانشگاهها (1402/7/24)
- آخرین فرصت دانشگاهها برای غربالگری متقاضیان جذب هیات علمی (1402/7/24)
- زمان ثبت نام در آزمونهای کارشناسی ارشد و دکتری ۱۴۰۳ تغییر کرد (1402/7/22)
- برترین دانشگاههای جهان در سال ۲۰۲۴ میلادی معرفی شدند (1402/7/9)
- دانشگاه ها از امسال ملزم به جذب اعضای هیات علمی براساس آمایش شدند (1402/7/4)
- شرایط تحصیل در دوره دکتری دانشگاه صنعتی شریف چیست؟ (14027/3)
- فرایند قانونی رسیدگی به شکایات و اعتراضات اعضای هیات علمی (1402/6/27)
- گزارش آماری آخرین فراخوان جذب هیات علمی / ثبت نام ۱۳ هزار نفر (1402/6/21)
- فراخوان جذب اعضای هیات علمی تا ۱۶ شهریورماه ادامه دارد (1402/6/14)
- جزئیات ثبت نام پذیرفته شدگان کنکور ارشد (1402/6/13)
- نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ اعلام شد (1402/6/13)
- ۲۰ شهریور آخرین مهلت ثبتنام فراخوان جذب هیات علمی دانشگاه آزاد (1402/6/6)
- فراخوان جذب اعضای هیات علمی از ۴ شهریور آغاز می شود (1402/5/31)
- همکاری دانشگاه آزاد اسلامی با اساتید حق التدریس به پایان میرسد (1402/5/29)
- زمان فراخوان جذب اعضای هیات علمی در سال ۱۴۰۲ مشخص شد (1402/5/28)
- رفع ابهامات دستورالعمل اعطای پایه تشویقی به اعضای هیات علمی (1402/5/25)
- جزئیات نحوه همکاری اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی(الف و ب) اعلام شد (1402/5/23)
- برگزاری فراخوان جذب اعضای هیات علمی منوط به مجوز دو سازمان شد (1402/5/17)
- سازمان سنجش لورفتن سوالات آزمون آیلتس را تایید کرد (1402/5/7)
- جزئیات اجرای طرح فعالیت استاد راهنمای آموزشی در مقطع کارشناسی از مهر (1402/5/1)
- کارت اعتباری پژوهانه به همه اعضای هیات علمی تعلق میگیرد (1402/4/27)
- رشته ها و مواد امتحانی کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۳ اعلام شد (1402/4/20)
- احیای بورس بلندمدت در دکتری/ راه اندازی ۱۳ بورس جدید (1402/4/18)
- تاریخ، محل و زمان مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد اعلام شد (1402/4/12)
- آئین نامه ارتقاء اساتید در انتظار تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی (1402/4/3)
- فراخوان جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تمدید شد (1402/3/31)
- جزئیات دو شیوه جدید پذیرش دانشجو در تحصیلات تکمیلی اعلام شد (1402/3/24)
- جزئیات جذب فراخوان جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اعلام شد (1402/3/20)
- امکان تدریس «دانشجویان دکتری» دانشگاه آزاد فراهم شد (1402/3/17)
- اینترنت بدون فیلتر بزودی برای اساتید دانشگاه فعال می شود (1402/3/9)
- جزئیات افزایش حقوق کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد (1402/3/1)
- نتایج اولیه دعوت به مصاحبه آزمون دکتری ۱۴۰۲ دانشگاه آزاد اعلام شد (1402/2/25)
- اسامی معرفیشدگان چند برابر ظرفیت کنکور دکتری سال ۱۴۰۲ اعلام شد (1402/2/25)
- ثبت نام آزمون آیلتس آغاز شد (1402/2/24)
- اعلام یارانه اعتباری خرید کتاب برای اعضای هیات علمی و دانشجویان (1402/2/19)
- فراخوان جذب هیات علمی وزارت علوم به تعویق افتاد (1402/2/16)
- میزان تاثیر معدل در قبولی دکتری چگونه است؟ (1402/2/10)
- پذیرش دانشجوی استاد محور به کنکور دکتری ۱۴۰۲ رسید (1402/1/30)
- نتایج اولیه کنکور دکتری سال ۱۴۰۲ اعلام شد (1402/1/27)
- افزایش تسهیلات مسکن اعضای هیات علمی به ۱۰ میلیارد ریال (1402/1/16)
- افزایش سقف تسهیلات مسکن اساتید علوم پزشکی (1402/1/11)
- جزییات آیین نامه جدید پسادکتری (1402/1/2)
- زمان ثبتنام ۵ آزمون سال ۱۴۰۳ اعلام شد (1402/1/1)
- معیارهای اعطای پایه تشویقی به اعضای هیات علمی تغییر کرد (1401/12/25)
- آغاز ثبت نام آزمون آیلتس از ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ (1401/12/14)
- پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با یک مرکز دیگر ادغام شد (1401/12/10)
- زمان اعلام نتایج کنکورهای ارشد و دکتری سال ۱۴۰۲ اعلام شد (1401/12/7)
- آغاز توزیع کارت شرکت در کنکور دکتری سال ۱۴۰۲ از ۸ اسفند (1401/12/3)
- مجوز جذب اعضای هیات علمی بدون آمایش صادر نمی شود (1401/11/27)
- پذیرش بدون کنکور دکتری و ارشد در پردیس ارس دانشگاه تهران (1401/11/26)
- جدیدترین آمار اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهها (1401/11/16)
- افزایش ۱۵ درصدی حقوق اعضای هیات علمی برای سال آینده (1401/11/14)
- آغاز ثبتنام فراخوان جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد از ۱۵ بهمن (1401/11/12)
- جزییات شاخص های دریافت پایه تشویقی اعضای هیات علمی (1401/11/7)
- اینترنت بدون فیلتر برای اساتید دانشگاه فعال می شود (1401/11/4)
- آزمون "یوس" برای نخستین بار در کشور برگزار میشود (1401/11/2)
- جزئیات اعطای تسهیلات وام فرزندآوری و حمایت از خانواده کارکنان دانشگاه آزاد (1401/10/28)
- توقف ثبتنام داوطلبان آزمون آیلتس موقت است (1401/10/22)
- اعلام ضوابط تدریس دانشجویان دکتری غیر هیأت علمی دانشگاه آزاد (1401/10/18)
- محدودیت بورس کوتاه مدت خارج از کشور لغو شد (1401/10/14)
- نخستین کنگره انجمن علمی تغذیه ایران در اصفهان برگزار میشود
- تمدید مهلت ارسال مقالات هفتمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران
- نخستین کنفرانس حکمرانی سرزمینی در دانشگاه تهران برگزار می شود
- برگزاری ۵ همایش ملی علمی ـ آموزشی دانشگاه پیام نور در شیراز
- تغییر تاریخ برگزاری و تمدید ارساال مقالات اولین همایش ملی ایده های تحول آفرین در تعالی نظام آموزش و پرورش
- تقدیر از مقالات برگزیده در همایش بانکداری الکترونیک
- هشتمین کنفرانس بین المللی حقوق سلامت برگزار می شود
- تمدید مهلت ارسال مقالات ششمین کنفرانس بین المللی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری
- دهمین کنفرانس بینالمللی وب پژوهی با حمایت IEEEبرگزار میشود
- دانشگاه شهید چمران اهواز، میزبان کنفرانس پژوهشهای کاربردی در مهندسی برق
- هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم برگزار می شود
- همایش پیشرفتهای معماری سازمان ایران در پژوهشگاه ICT برگزارمی شود
- برپایی کنفرانس ملی انجمن علمی پارکهای فناوری وسازمانهای نوآوری
- دانشگاه تهران؛ میزبان کنفرانس ائتلاف جهانی علیه آپارتاید علمی
- تمدید مهلت ارسال مقالات سومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار
- تمدید مهلت ارسال مقالات هشتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و پنجمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا
- تمدید مهلت ارسال مقالات نهمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری
- اردبیل میزبان اولین کنفرانس بینالمللی کوهستان پایدار خواهد بود
- دانشگاه علم و فرهنگ؛ میزبان کنفرانس بینالمللی مهندسی ساخت و تولید
- مسکن و بازآفرینی دو محور ویژه کنفرانس بینالمللی برنامهریزی و مدیریت شهری
- همایش بینالمللی حکمرانی اسلامی در ایلام برگزار شد
- همایش ملی تکنولوژی و فرهنگ برگزار میشود
- ارسال ۳۲۰ مقاله به همایش ملی پژوهشهای کاربردی فراوردههای طبیعی
- دانشگاه قم، میزبان بیست و نهمین کنفرانس شیمی آلی ایران
- نهمین کنفرانس ملی مهندسی محیط زیست و منابع طبیعی برگزار میشود
- برگزاری بیست و دومین کنفرانس هیدرولیک ایران
- تمدید مهلت ارسال مقالات هفتمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران
- برگزاری اولین کنفرانس فرصتهای سرمایه گذاری شبکه ملی اطلاعات
- هفتمین کنفرانس بینالمللی اینترنت اشیاء و کاربردها برگزار میشود
- آغاز به کار کنفرانس ملی نساجی با حضور صنعتگران و دانشگاهیان
- برگزاری سومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی توسط دانشگاه هنر اسلامی تبریز
- فراخوان چهارمین کنفرانس ملی دادهکاوی در علوم زمین
- دانشگاه صنعتی امیرکبیر میزبان سیزدهمین کنفرانس ملی مهندسی نساجی ایران
- تمدید مهلت ارسال مقالات ششمین کنفرانس بین المللی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری
- دانشگاه امیرکبیر؛ میزبان پنجمین کنفرانس بینالمللی میکروالکترونیک ایران
- دومین کنفرانس بین المللی چالشها و راهکارهای مدیریت توسعه گردشگری پایدار در اردبیل برگزار شد
- شانزدهمین همایش آبیاری و کاهش تبخیر برگزار شد
- برگزاری همایش ملی اشتراکات اقوام زاگرس نشین در دانشگاه لرستان
- کنگره فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران در سمنان برگزار شد
- آغاز زمان دریافت آثار داخلی و خارجی در پانزدهمین جشنواره فارابی
- دانشگاه شهید چمران اهواز میزبان نخستین کنفرانس ملی اینترنت اشیاء
- تمدید مهلت ارسال مقالات سومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار
- تمدید مهلت ارسال مقالات هشتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و پنجمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا
- اولین کنفرانس مشترک فارابی شناسی ایران و قزاقستان برگزار می شود
- فراخوان شرکت در همایش تعالی تعاملات خانواده و مدرسه
- تمدید مهلت ارسال مقاله به اولین همایش بینالمللی حکمرانی اسلامی مبتنی بر سیره و معارف رضوی
- برگزاری اولین کنفرانس ملی مدیریت بحران در حوزه فناوریهای نوین
- برگزاری نهمین دوره کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری
- ارسال ۱۱۶ مقاله علمی به دبیرخانه هشتمین کنفرانس بین المللی زئولیت در دانشگاه سمنان
- برگزاری مدرسه فیزیک انرژیهای بالا پژوهشکده فیزیک پژوهشگاه دانشهای بنیادی
- برگزاری مدرسه دینامیک تکاملی سلولها و ویروسها
- برگزاری کنفرانس فیزیک انرژی های بالا رمزگشایی رمزهای جهان
- نخستین همایش ملی فناوریهای نوین و آموزش پزشکی برگزار میشود
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات سومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی فقط تا 17 مهر، نمایه ISC
- همایش ملی «فرهنگ، رسانه و تحولات نسلی در ایران» برگزار میشود
- برگزاری هفتمین دوره کنگره سالانه بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران، بهمن ماه 1402
- برگزاری دهمین کنفرانس بینالمللی هوش مصنوعی و رباتیک به میزبانی دائمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
- دانشگاه سمنان میزبان هشتمین کنفرانس زئولیت انجمن شیمی ایران
- فراخوان مقالات شانزدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک منتشر شد
- اردبیل میزبان کنفرانس بینالمللی مدیریت توسعه گردشگری خواهد بود
- چهاردهمین سمینار احتمال و فرایندهای تصادفی در رفسنجان برگزار شد
- دانشگاه اصفهان میزبان سی و نهمین کنفرانس فیزیک ایران
- برگزاری سومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار در بهمن ماه 1402 در دانشگاه هنر اسلامی تبریز
- کنفرانس بینالمللی آموزش پزشکی در شهریور ماه برگزار میشود
- فراخوان همایش نقش دولت در تامین مالی آموزش عالی از سوی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی منتشر شد
- برگزاری ششمین کنفرانس بین المللی و هفتمین کنفرانس ملی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری در بهمن ماه 1402 در دانشگاه هنر اسلامی تبریز
- برگزاری سومین کنفرانس ملی مهندسی عمران در دانشگاه گلستان
- فراخوان برگزاری همایش ملی گفتمانسازی تأثیر حجاب بر سلامت زن، خانواده و جامعه
- مهلت ارسال مقاله به کنفرانس مرجعیت علمی تمدید شد
- دهمین و سومین کنفرانس ملی و بینالمللی برنامهریزی و مدیریت شهری در مشهد برگزار میشود
- برگزاری هشتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و پنجمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا / دانشگاهKasem Bundit بانکوک
- فراخوان مقاله سیوهفتمین کنفرانس وحدت اسلامی/آخرین مهلت ارسال اصل مقالات تا اول مهر
- برگزاری همایش بینالمللی مطالعات قرآنی و سیره نبوی(ص) از منظر اروپاییان به میزبانی دانشگاه اصفهان
- برگزاری پنجمین سمینار آمار فضایی و کاربردهای آن در قزوین
- برگزاری بیست و چهارمین کنگره بین المللی میکروب شناسی ایران
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات نهمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری تا 16 شهریور
- کنفرانس بینالمللی مهندسی زیستپزشکی برگزار میشود
- جزئیات بیستمین کنفرانس بینالمللی رمز ایران اعلام شد
- فراخوان دومین همایش ملی مدیریت کیفیت آب و چهارمین کنفرانس ملی مدیریت مصرف آب
- همایش «توسعه و آینده نگری در صنعت پتروشیمی» در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار میشود
- سی و یکمین همایش ملی بلورشناسی و کانی شناسی ایران در هشتم و نهم شهریور در دانشگاه تبریز برگزار می گردد
- برگزاری ششمین سمینار ملی کنترل و بهینهسازی به میزبانی دانشگاه بیرجند
- فراخوان همایش ملی مسئلۀ تورم در ایران؛ ریشهها، آثار و سیاستها
- برگزاری اولین کنفرانس بین المللی و چهارمین کنفرانس ملی تجهیزات و فناوری های آزمایشگاهی ایران
- شهرکرد میزبان همایش ملی دانش سنتی محیط زیست
- تمدید مهلت ارسال مقالات نهمین سمینار دوسالانه کمومتریکس انجمن شیمی ایران
- برگزاری سومین کنگره بین المللی بیماری های منتقله به وسیله ناقلین و پنجمین کنگره ملی حشره شناسی پزشکی ایران
- برگزاری چهاردهمین سمینار احتمال و فرایندهای تصادفی
- هشتمین کنفرانس ملی فیزیولوژی گیاهی ایران فراخوان داد
- نهمین کنفرانس بین المللی زلزله شناسی ومهندسی زلزله در اردیبهشت ۱۴۰۳برگزار می شود
- نخستین همایش ملی «مرجعیت علمی» برگزار میشود
- تمدید مهلت ارسال مقالات سومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات هفتمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران
- همایش نهضت مشروطه برگزار میشود
- برگزاری کنفرانس برنامه هفتم توسعه؛ فرصتی برای احیای هوشمندسازی
- ششمین کنگره ملی تاریخدانان ایران برگزار میشود
- فراخوان مقالات در اولین کنفرانس ملی مهارت ایران
- برگزاری سمینار بین المللی جبر خطی در دانشگاه صنعتی سهند
- «هوش مصنوعی» محور چهارمین کنفرانس ملی برق و کامپیوتر
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات هشتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و پنجمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا تا 21 مرداد
- Maastricht University Holland Scholarships 2024 in Netherlands
- Erasmus Mundus Scholarship Program 2024 in Europe (Fully Funded)
- Central European University Scholarships 2024 in Hungary (Fully Funded)
- University of Hawaii Graduate Scholarships 2024-25 in USA
- Kings College London Chevening Scholarship 2024 in UK (Fully Funded)
- Emile Boutmy Scholarships 2024 in France
- University of Ottawa Admission Scholarship 2023-24 in Canada
- Belgium Government ARES Scholarship 2024-25 (Fully Funded)
- Deakin University Scholarship 2024-25 in Australia (Fully Funded)
- British Chevening Scholarship 2024 in UK (Fully Funded)
- MBZUAI Postgraduate Scholarships 2024 in UAE (Fully Funded)
- Yale University Scholarships 2024 in USA (Fully Funded)
- University of Western Australia Scholarship 2023-24 in Australia
- Frankfurt Universities offering Scholarships 2023 in Germany (Fully Funded)
- Boston University Presidential Scholarship 2023
- University of Tokyo ADB Scholarship 2024 in Japan (Fully Funded)
- Bonn International Fellowships 2024 in Germany (Fully Funded)
- University of Waikato International Excellence Scholarship 2023-24
- SIIT Graduate Scholarships 2023-24 in Thailand (Fully Funded)
- TU Delft Excellence Scholarship 2024 in Netherlands (Fully Funded)
- TDTU International Graduate Scholarship 2023-24 in Vietnam
- Finland Government Scholarship 2023-24 in Finland (Fully Funded)
- University of Manitoba Scholarships for International Students 2023-24 in Canada (Fully Funded)
- Imperial College MBA Scholarships 2024 in UK
- University of Toronto Scholarships 2024 in Canada (Funded)
- University of Birmingham Scholarships 2023-24 in United Kingdom (Funded)
- Gates Cambridge University Scholarships 2024-25 in UK (Fully Funded)
- Cape Breton University Scholarships 2023-24 in Canada
- National University of Singapore Scholarships 2023-24 in Singapore (Fully Funded)
- Swiss Government Scholarships for International Students 2024
- Chulabhorn Graduate Institute Scholarship 2024 in Thailand (Fully Funded)
- UNIL Masters Scholarship 2024 in Switzerland
- DAAD International Postgraduate Scholarship 2024 in Germany (Fully Funded)
- KAIST University Scholarship in South Korea 2024 (Fully Funded)
- APU University MEXT Scholarship 2024 in Japan (Fully Funded)
- University of Otago Scholarships 2023-24 in New Zealand (Fully Funded)
- University of British Columbia Fellowships 2024 in Canada (Funded)
- University of South Australia Research Scholarships 2023-24 (Fully Funded)
- Peking University Yenching Academy Scholarship 2024 in China (Fully Funded)
- EPFL Excellence Fellowships 2023-24 in Switzerland
- Harvard Radcliffe Institute Fellowship 2024-25 in USA (Fully Funded)
- University of Dayton Merit Scholarship 2023-24 in USA (Funded)
- Bond University HDR Scholarship 2023-24 in Australia (Fully Funded)
- ANU International Chancellor's Scholarship 2023-24 in Australia
- GIST International Scholarships 2023-24 in South Korea
- Stanford University Scholarship Program 2024-25 Knight Hennessy
- Alberta University Scholarship 2023-24 in Canada
- University of Melbourne Scholarships 2023-24 in Australia
- Kyoto University ADB Scholarship 2023-24 in Japan
- Politecnico Di Milano Scholarships 2023-24 in Italy (Fully Funded)
- Simon Fraser University Scholarships 2023-24 in Canada
- Bright Scholarship: Chulalongkorn University Scholarships 2023-24 in Thailand
- Bright Scholarship: Montreal University Scholarships 2023-24 in Canada
- Central Queensland University RTP Scholarship 2023-24 in Australia
- Bond University Transformer Scholarship 2023-24 in Australia
- Central South University Scholarship 2023-24 in China
- Koc University Turkish Scholarship 2023-24 in Turkey (Fully Funded)
- Government of Italy Scholarships 2023-24 in Italy (Fully Funded)
- DAAD Scholarships 2023-24 in Germany (Fully Funded)
- Bright Scholarship: British Council Stem Scholarship 2023-24 (Fully Funded)
- Poland Government Scholarship 2023-24 for International Students (Master and PhD)
- Korea National University of Arts Scholarship 2023-24 for International Students (Master and PhD)
- Toyohashi University of Technology MEXT Scholarship 2023-24 in Japan (Master and PhD)
- Abu Dhabi University Scholarships 2023-24 in UAE (Master and PhD)
- Hamad Bin Khalifa University Scholarship 2023 in Qatar (Master and PhD)
- United Arab Emirates University Scholarships 2023-24 in UAE (Master and PhD)
- Radboud University Masters Scholarship 2023-24 in Netherland (Master)
- Shanghai Jiaotong University Scholarship 2023-24 in China (Master and PhD)
- Erasmus Mundus Scholarship Program 2023 in Europe (Master)
- University of Tokyo Summer Internship 2023-24 in Japan ( bachelor’s degree )
- Khalifa University Graduate Scholarship 2023-24 in UAE (Master and PhD)
- Deakin University Scholarship 2023-24 in Australia (Master and PhD)
- University of Ottawa Admission Scholarship 2023-24 in Canada (Master and PhD)
- Oxford University Clarendon Scholarship 2023 in UK (Master and PhD)
- Hokkaido University Presidents Fellowship 2023-24 in Japan (Master and PhD)
- CERN Administrative Student Program 2023-24 in Switzerland
- University of South Australia Research Scholarships 2023-24 (Master and PhD)
- Yokohama National University Scholarship 2023-24 in Japan (Master and PhD)
- GIST International Scholarships 2023-24 in South Korea (Master and PhD)
- University of Tasmania Research Scholarships 2023-24 in Australia (Master and PhD)
- Applied Research International Conference on Humanities
- LONDON - LIVABLE CITIES CONFERENCE
- The 8th International Conference on Climate Change 2024
- Thirty-First International Conference on Learning, Utrecht University
- Ninth International Conference on Tourism & Leisure Studies –Liverpool John Moores University
- Seventeenth Global Studies Conference – Global Studies Research Network and Jagiellonian University, Kraków, Poland
- 4th Canadian International Conference on Gender and Women's Studies 2024
- The 2nd International Conference: Architecture Across Boundaries 2024
- Fifteenth Power Electronics & Drives: Systems and Technologies Conference (PEDSTC 2024)
- 6th Canadian International Conference on Humanities and Social Sciences 2024
- Psyche and Symbol: A Transdisciplinary Conference
- IEEE-International Conference on Computer, Electrical and Communication Engineering
- Mysteries and Histories: A Transdisciplinary Conference
- LOCAL CULTURES - GLOBAL SPACES, A Virtual Conference
- Innovation in Language Learning International Conference
- Sixteenth International Conference on Climate Change: Impacts & Responses
- Twentieth International Conference on Environmental, Cultural, Economic & Social Sustainability
- Fourteenth International Conference on The Constructed Environment
- 1st International GAME Conference - Global Advances in Management and Economics
- 2023 Asia-Pacific Conference on Economics and Finance
- 2023 Singapore Conference on Applied Psychology
- 11th International Conference on Sustainable Development
- 5th Canadian International Conference on Humanities and Social Sciences
- MPOB International Palm Oil Congress and Exhibition (PIPOC 2023)
- Thirteenth International Conference on Food Studies
- Fourteenth International Conference on The Image
- Thirteenth Interdisciplinary Conference - Aging and Social Change Research Network
- International Research Conference on Management and Humanities
- The International Conference on Business and Economics
- The 6th International Conference on Future of Women 2023
- 4th International Conference on Machine Learning, IOT and Blockchain MLIOB 2023
- International Conference on Civil and Environmental Engineering (I2C2E)
- International conference on Applied Science Mathematics and Statistics
- International Conference on Business Management and Humanities
- International Conference on Medicine, Nursing and Healthcare
- International Conference on Agricultural and Biological Science (ICABS)
- The End of Life Experience 4th Global Interdisciplinary Conference
- 2022 Singapore Conference on Applied Psychology 'LIVE'
- 2022 Open Distance and eLearning Conference Virtual Conference
- 10th Biennial Academy of World Business, Marketing and Management Development Conference
- Singapore Conference on Sport Science 'LIVE'
- Singapore Conference on Applied Psychology 'LIVE'
- Thirteenth International Conference on The Constructed Environment
- APPLYING EDUCATION IN A COMPLEX WORLD - Spring 2023
- 15th annual International Conference of Education, Research and Innovation
- The Aging and Social Change: Twelfth Interdisciplinary Conference
- 19th International Symposium on Urban Communities and Humanities
- Borders and Walls: 2nd Global Inclusive Interdisciplinary Conference
- Twentieth International Conference on New Directions in the Humanities
- A FOCUS ON PEDAGOGY - Conference, Book and Publication Information
- 6th Canadian International Conference on Advances in Education, Teaching and Technology
- The Fifteenth International Conference on the Inclusive Museum
- The Seventeenth International Conference on the Arts in Society
- The Twelfth International Conference on Religion and Spirituality in Society
- The 19th International Learning and Technology Conference
- Twelfth International Conference on The Constructed Environment
- International Conference on Diversity in Organizations, Communities and Nations
- 14th International Conference on Climate Change
- conference Cultures, Communities and Design
- The Eleventh International Conference on the Constructed Environment
- 5th International Conference on Banking, Insurance and Business Management
- The GLOCAL Conference on Asian Linguistic Anthropology 2021
- 22nd International Conference on Social Sciences
- The Environment A Global Inclusive Interdisciplinary Conference
- The Art of Being Inhuman in the Times of Covid-19 Pandemic
- Fifteenth International Conference on Design Principles and Practices
- Seventeenth International Conference on Technology, Knowledge, and Society
- Twenty-first International Conference on Knowledge, Culture, and Change in Organizations
- The 5th Symposium on Damage Mechanism in Materials and Structures
- 15th Annual International Technology, Education and Development Conference
- International Conference on Electrical, Control and Instrumentation Engineering
- CONFERENCE 2020: RAPID CITIES - RESPONSIVE ARCHITECTURES
- SCOPUS indexed - International Conference on Petroleum, Renewable Energy...
- 11th IEEE International Conference on Computing Communication
- Twenty Ninth World Business Congress
- DUBAI 2020: RAPID CITIES – RESPONSIVE ARCHITECTURES
- 8th International Conference on Sustainable Development
- Eleventh International Conference on the Image
- LISD - International World Research Congress on Health Sciences
- 2020 Singapore Conference on Applied Psychology
- چالشهای فرآیند داوری مقالات علمی
- چگونه يك مقاله علمي بنويسيم؟ ( قسمت اول )
- فرصت طلایی اخذ پذیرش از معتبرترین دانشگاه دولتی ایتالیا در مقاطع ارشد و دکتری
- راهنمای مقاله نویسی
- کد doi چیست؟
- نمایه DOAJ (Directory of Open Access Journals) چیست؟
- JCR یا Journal Citation Reports چیست؟
- فصل 3: روش تحقیق
- فصل دو تحقیق : بررسی منابع
- اجزاء فصل 1 تحقیق
- چگونه بيان مساله بنويسيم
- معرفی پایگاه اطلاعاتی ScienceDirect
- معرفی پایگاه اطلاعاتی SpringerLink
- معرفی پایگاه مجلات تخصصی نور (noormags)
- معرفی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC )
- معرفی پورتال جامع علوم انسانی
- معرفی بانک اطلاعات نشریات کشور - مگ ایران
- معرفی پایگاه اطلاعاتی SID
- معرفی پایگاه اطلاعاتی SCOPUS
- مسیرهای انجام تحقیق
- انواع دیدمان (نگرش علمی به چیزی که مساله را برای ما روشن می کند)
- روشهای کشف حقیقت یا انواع استدلال
- ویژگی های یک تحقیق علمی
- تقسیم بندی تحقیق از نظر انواع
- تقسیم بندی تحقیق از نظر هدف
- معرفی سرویس ذخیره سازی ابری Google Drive
- نظريه، انواع نظريه و نقش آن در تحقيق
- مقیاس های اندازه گیری متغیرها
- متغير، انواع آن و روابط بين متغيرها در يك تحقيق
- نگاهی بر چارچوب نظری تحقيق
- ابزارهاي گردآوري اطلاعات : پرسشنامه و مصاحبه
- ارجاع نويسي APA
- مرگ مجلات علمی نزدیک است !
- چگونه موضوع پايان نامه خود را انتخاب كنيم؟
- انواع متغيرهای پژوهش
- آنچه از آلفاي كرونباخ لازم است بدانيم
- انواع رفرنس نویسی
- پروپوزال (Proposal) چیست؟
- لینک دسترسی به کنفرانس های بین المللی پشتیبان شده توسط الزویر
- دانلود مشخصات کلی،برنامه و سرفصل رشته های دکتری
- دانلود مشخصات کلی،برنامه و سرفصل رشته های کارشناسی ارشد
- مقاله ISI چگونه ارزیابی می شود؟
- دسترسی به آخرین فهرست نشریات بی اعتبار و کم اعتبار و جعلی خارجی اعلامی دانشگاه آزاد
- همایش های جدید خارجی (New Conferences)
- عضویت در خبرنامه همایش های ایران کنفرانس
- چگونه يك مقاله علمي بنويسيم؟ ( قسمت دوم )
- چگونه يك مقاله علمي بنويسيم؟ ( قسمت آخر )
- املاى بعضى از واژهها و پیشوندها و پسوندها
- تفاوت نشریات علمی-پژوهشی و نشریات علمی-ترویجی
- تفاوت میان تحقیق و تألیف
- تفاوت میان مطالعه و تحقيق
- انواع تحقيق
- تحقیق چیست؟
- آیا این مجله درجه ISI دارد؟
- همایشهای خارجی(allconferences.com)
- دانلود متن کامل آیین نامه جدید آموزشی دوره های کاردانی،کارشناسی پیوسته و ناپیوسته وزارت علوم،تخقیقات و فناوری
- تدوین پرسشنامه
- آشنایی با انواع همایش های حرفه ای
- نحوه ارسال مقاله براي مجلات بين المللي
- كدام مقاله را در كدام جورنال منتشر كنيم ؟ (ژورنال)
- دکتری پژوهشمحور چیست؟
- تحلیل استنادی (Citation analysis) چیست؟
- روش تحلیل محتوا (Content analysis) چیست؟
- دانشگاههای مورد تایید برای شرکت در کنفرانسهای علمی خارجی(موضوع بخشنامه 73/13462 سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی )
- نشريات ايرانی نمايه شده در پايگاه بين المللی ISI
- ? ISI - موسسه اطلاعات علمي ؟
- راهنماي جامع برگزاري همايشها
- استفاده از رفرنس نویسی در ورد 2007 ( word 2007)
- فهرست نشريات علمي پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي
- فهرست نشريات علمی پژوهشی فارسي
- ضریب همبستگی چیست؟
- چک لیست سمینار و مراسم عمومی (جدید)
- لیست انجمن های علمی ایران
- لیست دانشگاههای پیام نور
- لیست دانشگاههای علمی کاربردی
- لیست واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی
- لیست دانشگاههای سراسری
- لیست پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی
- آدرس و تلفن واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی
- لیست دانشگاههای علوم پزشکی
- لیست دانشگاههای غیرانتفاعی
- لیست دانشگاههای مجازی
- لیست سازمانهای جهانی