بررسی آسیب شناسی نظام ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاهها (1401/3/4)
بررسی آسیب شناسی نظام ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاهها
مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با آسیب شناسی نظام ارتقای اعضای هیئت علمی، بسته پیشنهادی به منظور اصلاح و بازنگری آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی ارائه داد.
به گزارش خبرنگار مهر، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی و آسیب شناسی نظام ارتقای اعضای هیئت علمی پرداخته و بسته پیشنهادی به منظور اصلاح و بازنگری آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی ارائه داده است.
در مقدمه این بررسی به موضوع نظام ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی پرداخته شده و از آن به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاستگذاری در نظام آموزش عالی نقش ویژه ای در جهت دهی به عملکرد اعضای هیئت علمی اشاره شده است.
اهمیت آیین نامه ارتقا از این جهت است که با ایجاد تغییر در رویکرد یا مواد و بندهای آن می توان تغییرات قابل توجهی در عملکرد اعضای هیئت علمی مشاهده کرد و در صورت منطبق بودن آن با نیازها و اولویت های کشور، می توان شاهد بود که عملکرد اعضای هیئت علمی و حتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در این راستا قرار گیرد.
آیین نامه ارتقا چهار مرتبه به طور کامل توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بازنگری قرار گرفته و در برخی موارد نیز جزئیاتی از آن دستخوش تغییرات شده است.
از سوی دیگر با توجه به وضعیت موجود کشور و شرایط ویژه کنونی (وجود معضلات و مسائل مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی در کشور، پیشرفت های چشمگیر علمی و فناوری در حوزه های مختلف؛ غلبه رویکرد اقتصاد مبتنی بر دانش، تحریم های اقتصادی، نامگذاری سال ۱۴۰۱ با عنوان سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین) نیاز است تا دانشگاه های کشور و اعضای هیئت علمی به عنوان رکن اساسی آن، هرچه بیشتر در خدمت نیازها و اولویت ها باشند.
اما بررسی ها نشان می دهد با وجود اصلاح چندین باره آیین نامه ارتقا، همچنان تمرکز اعضای هیئت علمی بر تولید و انتشار مقالات علمی قرار دارد. بدین منظور پیشنهادهایی در قالب بسته سیاستی به منظور اصلاح و بازنگری نظام ارتقا و پیشنهادهای اصلاحی مربوط به آیین نامه ارتقا جهت کارآمدسازی فعالیت های اعضای هیئت علمی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دانشگاهها ارائه شده است.
ملاحظات و الزامات مربوط به عناصر نظام ارتقای اعضای هیئت علمی
نظام ارتقای اعضای هیئت علمی شامل عناصر متعددی است، بنابراین تنها اصلاح و بازنگری آیین نامه ارتقا نمی تواند آنچنان که باید موجب کارآمدسازی دانشگاهها و نظام آموزش عالی در راستای پاسخ به نیازها و اولویت های جامعه باشد.
علاوه بر آیین نامه شایسته است که سایر عناصر این نظام نیز حول محور کارآمدسازی مورد بازنگری قرار گیرند تا با توجه به هدف تعیین شده، نظامی یکپارچه تشکیل شود تا اکوسیستم/ زیستبوم مربوط به نظام ارتقای اعضای هیئت علمی شکل گیرد. اقدامات زیر جهت شکل گیری نظام ارتقا متناسب با زیستبوم آموزش عالی کشور و سایر زیستبوم های مرتبط ضروری است:
الف) مشخص کردن مأموریتهای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی: با توجه به وجود دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی متعدد اعم از دولتی و غیردولتی، سازمانی و مؤسسات پژوهشی متنوع در نظام آموزش عالی و تحقیقاتی و همپوشانی های قابل توجه آنها، نیاز به یک بازآرایی در اهداف و مأموریت ها با توجه به سیاست های آمایش آموزش عالی وجود دارد.
ب) در نظر گرفتن تنوع دانشگاهها، دانشکده ها، مؤسسات پژوهشی و گروه ها از نظر مأموریت، نوع آموزش و پژوهش و خروجی ها: آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی برای تمامی اعضای هیئت علمی در دانشگاهها و مؤسسات مختلف آموزشی و پژوهشی یکسان است، در حالیکه هر یک از مؤسسات فوق دارای مأموریت هایی هستند که متفاوت از دیگری است.
از سوی دیگر شیوه آموزش، پژوهش و خروجی ها در سطوح مختلف می تواند متفاوت از سایر گروه ها، دانشکده ها، مؤسسات پژوهشی یا حتی دانشگاهها باشد. تفاوت عملکرد و خروجی دانشگاه ها و مأموریت های متنوع دانشگاه ها و مراکز مثالی روشن در این زمینه است.
ج) شناسایی نیازها و تقاضاهای جامعه و صنعت و ظرفیت دانشگاهها: از اقدامات مورد نیاز قبل از اصلاح و بازنگری آیین نامه ارتقا، شناسایی نیازها و تقاضای جامعه و صنعت که از سوی دانشگاهها (از طریق تربیت نیروی انسانی یا انجام پژوهش) قابل انجام بوده و آگاهی مراکز صنعتی، خدماتی و کشاورزی از ظرفیت ها و توانمندی های دانشگاه ها در رفع نیازهای آنان است.
د) طراحی و تقویت سازوکار پیوند نیازها و تقاضاهای جامعه و صنعت با آموزش و پژوهش دانشگاهی: در صورتی که سازوکاری برای پیوند فعالیت های دانشگاهی با نیازها، اولویت ها و تقاضاهای بخشهای مختلف جامعه صورت نگیرد، در عمل نتایج مثبتی از فعالیت اعضای هیئت علمی را نمی توان توقع داشت. طراحی اقدامی جهت پیوند میان نیازها اقدام اولیه و اساسی است.
در این زمینه در سامانه های متنوعی همچون «ساتع»، «ساعت»، «توانیران» و «نان» طراحی شده است، به جز سامانه «نان» که به تازگی راه اندازی شده، سایر سامانه ها آنگونه که باید موفق نبوده اند، دلایل این عدم توفیق را می توان در نوع تأمین مالی دانشگاهها (به خصوص دانشگاه های دولتی)، عدم اطلاع کافی و دقیق جامعه (صنعت، خدمات، کشاورزی) و پژوهشگران از کارکردها و مزایای این سامانه ها و تعدد آنها که موجب سردرگمی کنشگران این حوزه می شود، برشمرد. بنابراین نیاز به تقویت این سازوکار احساس می شود.
اما در حوزه آموزش، اغلب آموزش های دانشگاهی بدون در نظر گرفتن نیازهای جامعه و صنعت طراحی و ارائه می شوند، بنابراین ایجاد سازوکاری برای آگاهی از نیازهای دانشی و مهارتی که آنها از فارغ التحصیلان دانشگاهها انتظار دارند، ضروری به نظر می رسد.
هـ) تحول در نظام تأمین مالی و تخصیص هزینه های پژوهشی: با توجه به تأمین مالی منابع آموزش عالی کشور از دو منبع اصلی بودجه عمومی دولت (برای دانشگاه های دولتی) و شهریه های دانشجویی (اغلب برای دانشگاه های غیردولتی)، سهم اندکی را می توان به فعالیت های دانشگاهی در زمینه پژوهش قائل شد.
ادامه وضعیت کنونی که در آن نقش خاصی برای اعضای هیئت علمی در تأمین مالی تعریف نشده نمی تواند منجر به کارآمدی بیشتر آنان شود. کاهش حمایت های مالی مستقیم دولت و وابستگی بیشتر دانشگاهها به سایر منابع مالی از طریق نقش آفرینی در حل مسائل و رفع نیازهای بخشهای مختلف یکی از این راهکارهاست.
به گونه ای که بخش قابل توجهی از بودجه دانشگاهها در اختیار سایر دستگاهها و بخشها (صنعت، خدمات و کشاورزی) باشد و دانشگاه از طریق تربیت نیروی متخصص یا انجام پروژه های این بخشها منابع مالی خود را تأمین کند.
از سوی دیگر اعطای وام های تحصیلی بلندمدت به دانشجویان به جای پرداخت هزینه سرانه دانشجو به دانشگاهها می تواند راهکار دیگری باشد که منجر به افزایش رقابت از طریق ارتقای کیفیت به منظور جذب دانشجو و دستیابی به منابع مالی شود.
و) شکل گیری نظام ارزیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی: معیار و چگونگی ارزیابی اعضای هیئت علمی به عنوان عنصری اساسی در نظام دانشگاهی باید در قالب و چارچوب نظام ارزیابی و اعتبارسنجی کلان آموزش عالی کشور قرار گیرد تا همسویی آن با اهداف کلان این حوزه به هنگام تدوین معیارها و فرایندها مدنظر قرار گرفته شود.
ز) تعریف جایگاه های مرتبط با مرتبه های علمی: مرتبه های استادی، دانشیاری یا استادیاری هرکدام یک مرتبه علمی در نظام دانشگاهی محسوب می شوند و این مرتبه ها دارای شأن و اعتبار اجتماعی و فرهنگی نیز هستند. شایسته است که ویژگی های این جایگاه ها مشخص شود تا متناسب ترین افراد در آن قرار گیرند.
ح) محدودتر کردن جایگاه های استادی و دانشیاری: براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در سال تحصیلی ۱۳۹۹ – ۱۴۰۰ تعداد اعضای هیئت علمی شاغل تمام وقت در دانشگاه های مختلف کشور ۸۶ هزار و ۸۸۹ نفر است که از این تعداد حدود ۵۰ درصد معادل ۴۴ هزار و ۳۷ نفر در جایگاه استادیاری قرار دارند.
با در نظر گرفتن وضعیت موجود نظام ارتقا، بخش اعظم این افراد قصد ارتقا به مرتبه های علمی بالاتر را دارند، چراکه سازوکار موجود هیچگونه محدودیتی را از این نظر وضع نکرده است.
مطالعات تطبیقی در این خصوص نشان می دهد کرسی های مرتبه های علمی به ویژه در مرتبه استادی بسیار محدود بوده و تنها افراد معدودی که ویژگی های منحصربه فردی داشته باشند، در آن جایگاه قرار می گیرند. از این رو به منظور پیشگیری از برعکس شدن هرم اعضای هیئت علمی پیشنهاد می شود محدودیت هایی در این زمینه ایجاد شود.
ط) تعیین ملاک ها و معیارهای متناسب برای جذب اعضای هیئت علمی: همسویی قوانین و آیین نامه ها در یک حوزه می تواند منجر به مشخص شدن بیشتر اهداف و مأموریت ها شود. معیارهای مورد استفاده در مراحل جذب و ارتقای اعضای هیئت علمی با توجه به عملکرد مورد انتظار از اعضای هیئت علمی باید متناسب سازی شود.
بنابراین علاوه بر آییننامه ارتقا، در جهت کارآمدتر شدن این نظام بهتر است تا معیارهای مورد استفاده برای جذب اعضای هیئت علمی نیز تغییر یابد.
ی) اصلاح آیین نامه ترفیع متناسب با آیین نامه ارتقا: همراستایی آیین نامه های ترفیع و ارتقای مرتبه علمی نیز از دیگر مواردی است که باید در نظر گرفته شود. هردو آیین نامه با هدف ارزیابی اعضای هیئت علمی تدوین و تصویب می شوند و نتیجه آن نیز می تواند منجر به بهرهمندی عضو هیئت علمی از مزایای مادی و معنوی آن شود.
به منظور یکپارچه سازی ارزیابی و دستیابی به اهدافی مانند مسئله محوری در فعالیت های دانشگاهی، آیین نامه ترفیع دانشگاهها نیز همسو با آیین نامه ارتقا باید مورد بازنگری قرار گرفته و با آن همسو شود. همچنین با توجه به تدوین آیین نامه ترفیع توسط دانشگاهها، این امکان وجود دارد تا دانشگاهها با توجه به مأموریتها، نیازها و اولویتهای خود آن را دستخوش تغییراتی کنند.
پیشنهادهای مرکز پژوهش های مجلس در بررسی نظام ارتقای اعضای هیئت علمی
پیشنهادهای اصلاح آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی:
مهمترین مواد اصلاحی آیین نامه ارتقا به تفکیک مواد چهارگانه ماده (۱) فرهنگی، تربیتی و اجتماعی؛ ماده (۲) آموزشی؛ ماده (۳) پژوهشی، فناوری و ماده (۴) علمی - اجرایی:
ماده (۱): ادغام ماده (۱) در مواد (۲) و (۳) آیین نامه و تغییر شیوه ارزیابی فعالیتهای مرتبط با این ماده.
* ماده ۱ شامل فعالیت های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی است. پیشنهاد می شود این ماده در مواد (۲) فعالیت های آموزشی و (۳) فعالیت های پژوهشی، فناوری ادغام شود، ولی کسب حداقل امتیاز از بندهای مربوط به این فعالیت ها همچنان الزامی باشد.
ماده (۲): توجه ویژه به ارزیابی کیفیت آموزش مجاز
* ماده ۲ شامل فعالیت های آموزشی است و وزن فعالیت های آموزشی در مقایسه با فعالیت های پژوهشی تنزل یافته است.
معیارهای پیشنهادی برای آموزش: ۱) توجه ویژه به ارزیابی کیفیت آموزش مجازی؛ ۲) افزایش تنوع منابع ارزیابی کننده کیفیت آموزشی؛ ۳) در نظر گرفتن فعالیت هایی که ماهیت آموزشی دارند؛ ۴) توجه به کارآمدی فعالیت های آموزشی از طریق افزودن معیارهای مسئله محور؛ ۵) توجه به مؤلفه مهارت آموزی در آموزش های دانشگاهی.
ماده (۳): تعریف «حداکثر امتیاز در موضوع» برای بند یک مقالات علمی - پژوهشی و جدا کردن فعالیت های فناورانه و کاربردمحور از موضوع ماده (۳) و تعریف «حداقل امتیاز در موضوع» برای آن.
* ماده ۳ شامل فعالیت های پژوهشی فناوری است. به منظور بهبود وضعیت موجود و کارآمدی بیشتر آیین نامه در سوق دادن اعضای هیئت علمی به مشارکت در حل مسائل و رفع نیازهای جامعه موارد زیر پیشنهاد می شود:
۱) تعریف «حداکثر امتیاز در موضوع» برای بند یک مقالات علمی - پژوهشی؛ ۲) تأکید بر بررسی میزان اثرگذاری فعالیت ها در فرایند ارزیابی؛ ۳) جدا کردن فعالیت های فناورانه و کاربردمحور از ماده ۳؛ ۴) تعریف خروجی های مرتبط با سیاستگذاری و قانونگذاری.
ماده (۴): توجه به مقوله عمومی سازی علم در جامعه.
با توجه به سطح ورود نهادهای مختلف به آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی موارد پیشنهادی اصلاحی مربوط در سه سطح قابل ارائه است:
الف) متن پیشنهادی به شورای عالی انقلاب فرهنگی
در راستای اصلاح آیین نامه ارتقاء، موارد زیر به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد می شود:
ماده (۱) فعالیت های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی
- ادغام ماده (۱) در مواد (۲) و (۳) بر این اساس پیشنهاد می شود ماده فرهنگی، تربیتی و اجتماعی در مواد آموزشی و پژوهشی، فناوری با حفظ «کسب حداقل امتیاز» از این فعالیت ها ادغام شود. همچنین پیشنهاد می شود تمرکز فعالیتها بر ارزیابی اثرات فعالیت های اعضای هیئت علمی باشد.
- استفاده از معیارهای مربوط به شاگردپروری: پیشنهاد می شود در قالب فرمهای ارزیابی که توسط دانشجویان و فارغ التحصیلان فرد متقاضی ارتقا تکمیل می شود، معیارهایی مانند اختصاص زمان کافی در کلاس و خارج از آن، در دسترس بودن، تعامل و ارتباط در فرایندهای آموزشی و پژوهشی، شناسایی و کمک به پرورش استعداد دانشجویان مورد بررسی قرار گیرد.
ماده (۲) فعالیت های آموزشی
- کیفیت آموزش (مجازی): پیشنهاد می شود با توجه به گسترش آموزش مجازی در دوره همه گیری کرونا، معیارهای مشخصی به منظور ارزیابی کیفیت آموزش مجازی توسط اعضای هیئت علمی طراحی و در بند مربوط به کیفیت آموزش و فرمهای ارزیابی دانشجویان اضافه شود. این معیارها می تواند شامل تهیه محتوای آموزش مجازی، استفاده از منابع به روز، نحوه ارزیابی، توانایی استفاده از ابزارهای مختلف در بستر آموزش مجازی و معیارهایی مانند این باشد.
- افزایش تنوع منابع ارزیابی کننده کیفیت آموزشی: پیشنهاد می شود به منظور ارتقای اعتبار ارزیابی کیفیت آموزشی، علاوه بر دانشجویان، فارغ التحصیلان بخصوص فارغ التحصیلان ممتاز و همتایان اعضای هیئت علمی نیز کیفیت آموزشی وی را مورد ارزیابی قرار دهند.
- اضافه کردن سایر معیارهای مرتبط با فعالیت های آموزشی: پیشنهاد می شود به منظور متنوع تر شدن فعالیت های این ماده، آن دسته از فعالیت هایی که ماهیت آنها مربوط به فعالیت های آموزشی است، اما در این ماده جای ندارند در قالب بندهایی به این ماده افزوده شود، مانند: «راهنمایی و مشاوره پایان نامه/ رساله»، «تولیدات علمی در زمینه آموزش»، «شهرت و اعتبار آموزشی»، «اثرگذاری آموزشی»، «نوآوری در آموزش و تدریس» و «اصلاح برنامه های درسی دانشگاهی».
- توجه به مسئله محوری در فعالیت های آموزشی: پیشنهاد می شود به منظور کارآمدسازی بیشتر فعالیت های آموزشی در راستای رفع مسائل، نیازها و اولویت های جامعه معیارهای زیر به ماده آموزشی افزوده شود: نوآوری در روش های تدریس به منظور آماده کردن دانشجویان جهت مواجهه با مسائل و نیازهای روز حوزه تخصصی، تهیه طرح درس با تأکید بر مهارت محوری و کاربردی سازی آموزش های دانشگاهی، کمک به تدوین سیاستها و برنامه های آموزشی که در جهت حل مسائل کشور تدوین می شود.
- توجه به مؤلفه مهارت آموزی در آموزش های دانشگاهی: پیشنهاد می شود به منظور پاسخ به نیازهای بازار کار و افزایش توانایی های فارغ التحصیلان دانشگاهی معیار مربوط به آموزش های مهارتی نیز گنجانده شود. در این زمینه یکی از شیوه ها همچنان استفاده از ظرفیت دانشجویان و فارغ التحصیلان است.
ماده (۳) فعالیت های پژوهشی، فناوری
- تعریف «حداکثر امتیاز در موضوع» برای بند «یک مقالات علمی - پژوهشی: پیشنهاد می شود نیمی از حداقل امتیاز لازم ماده (۳) به عنوان سقف امتیازات این بند قرار داده شود تا فضای پرداختن به سایر فعالیتها نیز فراهم شود.
- تأکید بر «اثرگذاری فعالیت ها»: پیشنهاد می شود به منظور ارتقای اثرگذاری فعالیت های پژوهشی فرد در جامعه، معیارهایی از قبیل: اثرگذاری علمی از طریق بررسی میزان استنادات، تبدیل شدن تألیفات متقاضی به عنوان مرجع و منبع درسی در دانشگاهها، مورد استناد واقع شدن جهت اتخاذ تصمیمات در نهادهای سیاستگذار و تصمیمگیر و مورد استفاده قرار گرفتن توسط بخشهای مختلف صنعت، خدمات و کشاورزی در بهبود روشها، افزایش تولید و... به این ماده اضافه شود.
- جدا کردن فعالیت های فناورانه و کاربردمحور از ماده (۳): پیشنهاد می شود فعالیت هایی نظیر «تولید دانش فنی»، «اختراع و اکتشاف»، «طرح های خلاقانه و نوآورانه در قالب اختراع ثبت شده» و مانند اینها در قالب ماده جدیدی (ماده (۴) به آیین نامه اضافه شود.
بنابراین عنوان ماده (۳) به «فعالیت های پژوهشی» تغییر یابد و ماده (۴) نیز با عنوان «فعالیت های فناورانه و کاربردمحور» با معیارهای فوق به آیین نامه اضافه شود.
- تعیین حداقل امتیاز برای بندهای ۸ و ۹: در صورت عدم ایجاد ماده جدید (ماده ۴) با موضوع فعالیت های فناورانه و کاربردمحور، نیاز است تا برای بندهای ۸ و ۹ ماده (۳) به صورت تفکیک شده از بند یک حداقل امتیاز قرار داده شود.
ماده (۴) فعالیت های علمی - اجرایی
- متناسب سازی امتیازات با فعالیت ها: پیشنهاد می شود به منظور ایجاد انگیزه بیشتر در اعضای هیئت علمی، امتیازهای بندهای ۱۱ تا ۱۸ این ماده مورد بازنگری قرار گرفته و متناسب با فعالیت های مورد انتظار افزایش یابند.
- اضافه کردن بندی در رابطه با عمومی سازی علم در جامعه: پیشنهاد می شود به منظور گسترش هرچه بیشتر علم در جامعه، با در نظر گرفتن فعالیت هایی مانند سخنرانی برای عموم مردم، تهیه یادداشت برای رسانه ها، حضور در رسانه در حوزه تخصصی، بندی به این ماده اضافه شود.
ب) متن پیش نویس طرح برای ارائه به مجلس شورای اسلامی
یکی از مواد قانونی که درخصوص آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی (در رابطه با فعالیت های پژوهشی، فناوری) از سوی مجلس شورای اسلامی وضع شده، مربوط به بند «ج» ماده (۱۲) قانون «حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی» است.
می توان پیشنهاد اصلاح این بند را با رعایت نکاتی از جمله «ماهیت آموزشی راهنمایی پایان نامه ها و رساله های دانشجویی برای اعضای هیئت علمی»، «توجه همزمان به اصلاح آیین نامه های مربوط به تحصیلات تکمیلی و آیین نامه ارتقا»، «لزوم توجه به فعالیت های فناورانه»، «رویکرد کاربردمحوری فعالیت های اعضای هیئت علمی» مطرح کرد:
بنابراین پیشنهاد می شود متن زیر جایگزین بند «ج» ماده (۱۲) قانون «حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی» شود:
بند «ج» در صورتی که تولید دانش فنی/ اختراع یا اکتشاف و نیز هر فناوری و نوآوری منجر به تولید و تجاری سازی محصول یا فرایند دارای اولویت و مورد نیاز کشور شده یا به حل یکی از مسائل اساسی کشور منتهی شود، جایگزین امتیازهای پژوهشی و فناوری مندرج در جدول ۶ آیین نامه جاری ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی و جداول مشابه در آیین نامه های بعدی تا سقف امتیارات مکتسبه خواهد شد.
شیوه نامه اجرای این بند توسط وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شورای عالی حوزه های علمیه ظرف مدت سه ماه از لازم الاجرا شدن این قانون تهیه می شود و به تصویب هیئت وزیران می رسد.
ج) اصلاح آیین نامه آموزشی دوره دکتری تخصصی
با توجه به نکات مطرح شده فوق، می توان پیشنهادی به منظور اصلاح «آیین نامه آموزشی دوره دکتری تخصصی» نیز مطرح کرد. در همین زمینه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می تواند با افزودن تبصرهایی به «ماده (۱۹) آیین نامه آموزشی دوره دکتری تخصصی (Ph.D) مصوب جلسه ۸۷۱ مورخ ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ شورای عالی برنامه ریزی آموزشی» آن را به شرح زیر اصلاح کند:
تبصره «۲»: آن دسته از دانشجویانی که رساله های آنها از طریق تولید دانش فنی/ اختراع، اکتشاف و یا هر فناوری و نوآوری، منجر به تولید و تجاری سازی محصول یا فرایند دارای اولویت و مورد نیاز کشور شده یا به حل یکی از مسائل اساسی کشور منتهی شود (با تأیید مراجع ذیصلاح وزارتخانه)، بدون نیاز به چاپ مقاله علمی - پژوهشی و سایر شروط مربوط به کفایت علمی، مجاز به دفاع از رساله خود هستند.
- جزییات آیین نامه جدید پسادکتری (1402/1/2)
- زمان ثبتنام ۵ آزمون سال ۱۴۰۳ اعلام شد (1402/1/1)
- معیارهای اعطای پایه تشویقی به اعضای هیات علمی تغییر کرد (1401/12/25)
- آغاز ثبت نام آزمون آیلتس از ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ (1401/12/14)
- پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با یک مرکز دیگر ادغام شد (1401/12/10)
- زمان اعلام نتایج کنکورهای ارشد و دکتری سال ۱۴۰۲ اعلام شد (1401/12/7)
- آغاز توزیع کارت شرکت در کنکور دکتری سال ۱۴۰۲ از ۸ اسفند (1401/12/3)
- مجوز جذب اعضای هیات علمی بدون آمایش صادر نمی شود (1401/11/27)
- پذیرش بدون کنکور دکتری و ارشد در پردیس ارس دانشگاه تهران (1401/11/26)
- جدیدترین آمار اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهها (1401/11/16)
- افزایش ۱۵ درصدی حقوق اعضای هیات علمی برای سال آینده (1401/11/14)
- آغاز ثبتنام فراخوان جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد از ۱۵ بهمن (1401/11/12)
- جزییات شاخص های دریافت پایه تشویقی اعضای هیات علمی (1401/11/7)
- اینترنت بدون فیلتر برای اساتید دانشگاه فعال می شود (1401/11/4)
- آزمون "یوس" برای نخستین بار در کشور برگزار میشود (1401/11/2)
- جزئیات اعطای تسهیلات وام فرزندآوری و حمایت از خانواده کارکنان دانشگاه آزاد (1401/10/28)
- توقف ثبتنام داوطلبان آزمون آیلتس موقت است (1401/10/22)
- اعلام ضوابط تدریس دانشجویان دکتری غیر هیأت علمی دانشگاه آزاد (1401/10/18)
- محدودیت بورس کوتاه مدت خارج از کشور لغو شد (1401/10/14)
- علوم انسانی بیشترین تقاضای جذب هیات علمی را به خود اختصاص داد (1401/10/10)
- اعلام لیست جدید دانشگاههای خارجی مورد تایید وزارت علوم (1401/10/3)
- آغاز ثبت نام در فراخوان جذب هیات علمی وزارت علوم (1401/9/26)
- ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ آغاز شد (1401/9/16)
- آغاز ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد از ۱۶ آذر (1401/9/10)
- آیین نامه تسهیل جذب نخبگان به عنوان هیات علمی تدوین شد (1401/9/1)
- جزئیات سهمیه های کنکور دکتری سال ۱۴۰۲/ سهم سهمیه ها از ظرفیت (1401/8/27)
- دانشجویان دکتری می توانند در کنکور دکتری ۱۴۰۲ ثبت نام کنند (1401/8/23)
- آغاز ثبتنام آزمون دکتری از 22 آبان/اعلام مواد امتحانی و ضرایب دروس آزمون (1401/8/21)
- آیین نامه پذیرش دانشجوی استاد محور به زودی ابلاغ می شود (1401/8/16)
- فراخوان جذب اعضای هیأت علمی آبان ۱۴۰۱ کلید خورد(1401/8/16)
- بخشنامه جدید دانشگاه برای افزایش سقف تسهیلات جعاله کارکنان (1401/8/15)
- ضوابط ویژه جذب نخبگان در هیات علمی دانشگاه ها اعلام شد (1401/8/13)
- آغاز اعلام نیاز دانشگاهها برای جذب هیأت علمی از ۱۴ آبان (1401/8/5)
- نقل و انتقال اعضای هیات علمی دانشگاهها تصویب شد (1401/8/1)
- نگاهی به فلسفه وجودی پردیسهای خودگردان و آورده مالی آنها برای دانشگاه (1401/7/26)
- شهریه های پردیس خودگردان ۲۳ دانشگاه علوم پزشکی (1401/7/15)
- طرح جدید مرکز جذب وزارت علوم برای جذب اساتید به صورت حق التدریس (1401/7/12)
- دانشگاهها باید از منابع داخلی حقوق حق التدریسها را پرداخت کنند (1401/7/2)
- مهلت ثبتنام جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد تمدید شد (1401/7/2)
- آئیننامه موظفی اعضای هیات علمی پژوهشی اصلاح می شود (1401/7/1)
- زنان عضو هیات علمی، حقوق کمتری دریافت میکنند (1401/7/1)
- اجرای آزمایشی طرح استاد محوری در دانشگاهها/بهرهمندی دانشجویان برتر دکتری از حق انتخاب استاد (1401/6/29)
- پیشنهاد کوتاه شدن دوره کارشناسی ارشد (1401/6/28)
- فراخوان جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد آغاز شد (1401/6/21)
- نرخ اجاره بهای خوابگاههای ۱ تا ۹ نفره/جدول ارزانترین و گرانترینها (1401/6/19)
- افزایش ۵ تا ۳۹درصدی شهریه دانشگاه آزاد در سال تحصیلی جدید (1401/6/19)
- حقوق پژوهشگر پسادکترا معادل ۷۰ تا ۸۰ درصد حقوق یک استادیار/ چالش بیمه پژوهشگران مستقل (1401/6/16)
- کارنامه نهایی داوطلبان آزمون ارشد دانشگاه آزاد منتشر شد (1401/6/12)
- فرزندان هیات علمی در کنکور ۱۴۰۱ سهمیه ای در پذیرش و انتقال ندارند (1401/6/10)
- نتایج نهایی کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ اعلام شد (1401/6/7)
- نتایج نهایی کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ این هفته اعلام می شود (1401/6/6)
- جزئیات تقویم آموزشی دانشگاه آزاد اعلام شد (1401/6/5)
- اعلام جزئیات رشته ها و مواد امتحانی کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ (1401/6/5)
- مغایرت مصوبات دانشجویان انتقالی از خارج با عدالت آموزشی/ انتقال در ۳ رشته علوم پزشکی ممنوع شود (1401/6/3)
- جزئیات ثبتنام پذیرفته شدگان دکتری دانشگاه تهران (1401/6/2)
- جزییات ثبتنام پذیرفتهشدگان دکتری در دانشگاه شریف (1401/6/2)
- آغاز ثبت نام دانشجویان پذیرفته شده در مقطع دکتری علم و صنعت (1401/6/2)
- کارنامه کنکور دکتری سال ۱۴۰۱ منتشر شد (1401/6/1)
- سهمیه فرزندان اعضای هیات علمی در کنکور وجود ندارد (1401/5/29)
- اسامی پذیرفتهشدگان نهایی کنکور دکتری سال ۱۴۰۱ اعلام شد (1401/5/28)
- ۲۰ درصد پذیرش دانشجویان دکتری از سال آینده استاد محور می شود (1401/5/26)
- سهمیه جذب هیات علمی دو فراخوان اردیبهشت و آبان ۱۴۰۱ اعلام شد (1401/5/24)
- رشته ها و مواد امتحانی آزمون دکتری سال ۱۴۰۲ اعلام شد(1401/5/23)
- زمانبندی فراخوان جذب هیات علمی آبان ۱۴۰۱ وزارت علوم اعلام شد (1401/5/19)
- توقف پرداخت تسهیلات وام مسکن اعضای هیات علمی توسط برخی از بانکها (1401/5/16)
- زمان برگزاری اولین کنکور ۱۴۰۲ مشخص شد/آزمونهای ارشد و دکتری همزمان برگزار میشوند (1401/5/11)
- روند رسیدگی به پرونده های متقاضیان جذب هیات علمی اعلام شد (1401/5/11)
- فراخوان جذب پژوهشگر پسادکتری در دانشگاه حکیم سبزواری (1401/5/10)
- مهلت ثبتنام متقاضیان جذب هیأت علمی تا ۴ مرداد تمدید شد (1401/5/2)
- تقویم جدید زمانبندی فراخوان های جذب هیات علمی (1401/5/1)
- جزئیات تحصیل همزمان در دورشته یا دومقطع غیرپزشکی در دانشگاه آزاد اعلام شد (1401/4/30)
- ضرورت اصلاح آیین نامه اعضای هیات علمی مرتبط با کارمندان (1401/4/22)
- ثبتنام متقاضیان جذب هیأت علمی آغاز شد (1401/4/20)
- جزئیات مصاحبه دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اعلام شد (1401/4/15)
- کاهش ساعت موظفی تدریس هیات علمی فناور دانشگاه آزاد (1401/4/13)
- آغاز فراخوان جدید جذب هیات علمی/ مصوبه افزایش سن جذب اجرا می شود (1401/4/11)
- تغییر نحوه جذب نخبگان در هیات علمی دانشگاهها بررسی می شود (1401/4/5)
- راهاندازی رشته جرمیابی دیجیتال در دانشگاه تربیت مدرس (1401/4/4)
- توضیح دبیر هیات عالی جذب درباره مصوبه امتیاز تاهل در جذب اساتید (1401/3/29)
- نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ اعلام شد (1401/3/29)
- برگزاری همایش ملی «زبانهای ایرانی و ادبیات بومی زاگرس» در لرستان
- اولین همایش ملی رویکرد انتقادی در فضای مجازی برگزار می شود
- ۲۹ اسفند آخرین فرصت ارسال مقاله به کنگره هوش مصنوعی در علوم پزشکی
- همایش ملی آمایش سرزمین برگزار میشود
- تمدید مهلت ارسال مقالات دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار
- تمدید مهلت ارسال مقالات پنجمین کنفرانس بین المللی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری
- همایش بینالمللی «تاریخ منطق در جهان اسلام» برگزار میشود
- ارسال ۶۷۹ مقاله زبان فارسی به بیست و چهارمین همایش کشوری آموزش علومپزشکی
- نهمین سمینار ملی مشاوره ژنتیک در شیراز برگزار میشود
- نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت برگزار میشود
- همایش «سواد مالی و سرمایه گذاری هوشمندانه» برگزار میشود
- برگزاری همایش ملی بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی ؛ مبانی انسانشناختی
- ششمین سمپوزیوم بین المللی کرایوبیولوژی و بیوبانک پژوهشگاه رویان برگزار می شود
- اعلام آخرین مهلت ارسال مقالات هشتمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری تا 6 اسفند
- ۱۱۸ مقاله ارسالی به همایش بینالمللی «سیره علوی» پذیرفته شد
- برگزاری دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار در تیر ماه 1402 در دانشگاه هنر اسلامی تبریز
- چهاردهمین کنگره بینالمللی قلب و عروق در شیراز برگزار میشود
- برگزاری پنجمین کنفرانس بین المللی و ششمین کنفرانس ملی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری در تیر ماه 1402 در دانشگاه هنر اسلامی تبریز
- برگزاری چهارمین همایش بینالمللی صلح و حل منازعه
- سومین کنفرانس بین المللی حقوق ساخت برگزار می شود
- برگزاری هفتمین همایش ملی معماری، شهرسازی و گردشگری در کرمانشاه
- تمدید مهلت ارسال مقاله به همایش بین المللی «فقه و تربیت»
- فراخوان همایش «چهل سال طراحی صنعتی» منتشر شد
- یزد میزبان همایش سراسری طب کار و بیماریهای شغلی
- برگزاری هفدهمین همایش ملی و یازدهمین جشنواره نظام پیشنهادها
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات هفتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و چهارمین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا
- نخستین کنفرانس ملی طبیعت درمانی بسکی در گلستان برگزار می شود
- چهارمین سمپوزیوم بین المللی سرطان از آزمایشگاه تا بالین پژوهشگاه رویان برگزار می شود
- کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت برگزار می شود
- دانشگاه صنعتی شاهرود میزبان دهمین کنفرانس انرژیهای تجدیدپذیر و تولید پراکنده ایران
- مهلت ارسال مقالات به چهارمین همایش ملی خیر ماندگار تمدید شد
- دهمین کنفرانس منطقهای «سیرد» در تهران برگزار میشود
- هجدهمین کنفرانس بین المللی توسعه منابع انسانی ۲۷ دی ماه جاری برگزار می شود
- سومین کنفرانس بینالمللی گردشگری بیابان لوت برگزار میشود
- فراخوان نخستین همایش ملی «هنر و توسعه» منتشر شد
- برگزاری همایش بین المللی مدل سازی مدیریت آب در دانشگاه بیرجند
- آخرین مهلت ارسال مقاله به کنفرانس ملی و بینالمللی یاددهی و یادگیری الکترونیکی
- فراخوان ثبتنام نوزدهمین کنفرانس بینالمللی روابطعمومی ایران
- تمدید مهلت ارسال مقالات هشتمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری
- فراخوان همایش چشمانداز منطقهای میراث راه ابریشم
- آخرین مهلت ارسال مقاله به کنفرانس بینالمللی پیشرفتهای اخیر در مهندسی راهآهن
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات پنجمین کنفرانس بین المللی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری فقط تا 25 دی
- ارسال ۲۰۰ مقاله به اولین همایش ملی علوم انسانی کاربردی و زندگی معاصر
- همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه در کرمانشاه برگزار میشود
- برگزاری نخستین همایش علمی دانشجویی علوم ورزشی
- دوازدهمین کنفرانس ملی بهرهوری روزهای ۲۱ و ۲۲ دی ماه در یزد برگزار می شود
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار
- آخرین تمدید مهلت ارسال مقالات ششمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران
- همایش روز ملی زیستفناوری برگزار می شود
- برگزاری همایش ملی مدلها و روشهای توانمندسازی گردشگری در لرستان
- Poland Government Scholarship 2023-24 for International Students (Master and PhD)
- Korea National University of Arts Scholarship 2023-24 for International Students (Master and PhD)
- Toyohashi University of Technology MEXT Scholarship 2023-24 in Japan (Master and PhD)
- Abu Dhabi University Scholarships 2023-24 in UAE (Master and PhD)
- Hamad Bin Khalifa University Scholarship 2023 in Qatar (Master and PhD)
- United Arab Emirates University Scholarships 2023-24 in UAE (Master and PhD)
- Radboud University Masters Scholarship 2023-24 in Netherland (Master)
- Shanghai Jiaotong University Scholarship 2023-24 in China (Master and PhD)
- Erasmus Mundus Scholarship Program 2023 in Europe (Master)
- University of Tokyo Summer Internship 2023-24 in Japan ( bachelor’s degree )
- Khalifa University Graduate Scholarship 2023-24 in UAE (Master and PhD)
- Deakin University Scholarship 2023-24 in Australia (Master and PhD)
- University of Ottawa Admission Scholarship 2023-24 in Canada (Master and PhD)
- Oxford University Clarendon Scholarship 2023 in UK (Master and PhD)
- Hokkaido University Presidents Fellowship 2023-24 in Japan (Master and PhD)
- CERN Administrative Student Program 2023-24 in Switzerland
- University of South Australia Research Scholarships 2023-24 (Master and PhD)
- Yokohama National University Scholarship 2023-24 in Japan (Master and PhD)
- GIST International Scholarships 2023-24 in South Korea (Master and PhD)
- University of Tasmania Research Scholarships 2023-24 in Australia (Master and PhD)
- Victoria University of Wellington Scholarship 2023-24 in New Zealand(Master and PhD)
- IST International Scholarships 2023-24 for International Students in Austria (PhD)
- چرا مغز در اوج فعالیت منفجر نمیشود؟
- افزایش اعتماد به نفس با اسکن امواج مغزی
- تاثیر جایگاه اجتماعی بر سیستم ایمنی بدن
- حتی فیزیکدانان هم از ریاضی فراریاند!
- استقبال ناسا از نظرات و پیشنهادات جدید و متفاوت
- برجام مخفف چیست؟
- کل اینترنت در چند صفحه جای میگیرد؟
- شناسایی ناحیه آخ در مغز
- Sixteenth International Conference on Climate Change: Impacts & Responses
- Twentieth International Conference on Environmental, Cultural, Economic & Social Sustainability
- Fourteenth International Conference on The Constructed Environment
- 1st International GAME Conference - Global Advances in Management and Economics
- 2023 Asia-Pacific Conference on Economics and Finance
- 2023 Singapore Conference on Applied Psychology
- 11th International Conference on Sustainable Development
- 5th Canadian International Conference on Humanities and Social Sciences
- MPOB International Palm Oil Congress and Exhibition (PIPOC 2023)
- Thirteenth International Conference on Food Studies
- Fourteenth International Conference on The Image
- Thirteenth Interdisciplinary Conference - Aging and Social Change Research Network
- International Research Conference on Management and Humanities
- The International Conference on Business and Economics
- The 6th International Conference on Future of Women 2023
- 4th International Conference on Machine Learning, IOT and Blockchain MLIOB 2023
- International Conference on Civil and Environmental Engineering (I2C2E)
- International conference on Applied Science Mathematics and Statistics
- International Conference on Business Management and Humanities
- International Conference on Medicine, Nursing and Healthcare
- International Conference on Agricultural and Biological Science (ICABS)
- The End of Life Experience 4th Global Interdisciplinary Conference
- 2022 Singapore Conference on Applied Psychology 'LIVE'
- 2022 Open Distance and eLearning Conference Virtual Conference
- 10th Biennial Academy of World Business, Marketing and Management Development Conference
- Singapore Conference on Sport Science 'LIVE'
- Singapore Conference on Applied Psychology 'LIVE'
- Thirteenth International Conference on The Constructed Environment
- APPLYING EDUCATION IN A COMPLEX WORLD - Spring 2023
- 15th annual International Conference of Education, Research and Innovation
- The Aging and Social Change: Twelfth Interdisciplinary Conference
- 19th International Symposium on Urban Communities and Humanities
- Borders and Walls: 2nd Global Inclusive Interdisciplinary Conference
- Twentieth International Conference on New Directions in the Humanities
- A FOCUS ON PEDAGOGY - Conference, Book and Publication Information
- 6th Canadian International Conference on Advances in Education, Teaching and Technology
- The Fifteenth International Conference on the Inclusive Museum
- The Seventeenth International Conference on the Arts in Society
- The Twelfth International Conference on Religion and Spirituality in Society
- The 19th International Learning and Technology Conference
- Twelfth International Conference on The Constructed Environment
- International Conference on Diversity in Organizations, Communities and Nations
- 14th International Conference on Climate Change
- conference Cultures, Communities and Design
- The Eleventh International Conference on the Constructed Environment
- 5th International Conference on Banking, Insurance and Business Management
- The GLOCAL Conference on Asian Linguistic Anthropology 2021
- 22nd International Conference on Social Sciences
- The Environment A Global Inclusive Interdisciplinary Conference
- The Art of Being Inhuman in the Times of Covid-19 Pandemic
- Fifteenth International Conference on Design Principles and Practices
- Seventeenth International Conference on Technology, Knowledge, and Society
- Twenty-first International Conference on Knowledge, Culture, and Change in Organizations
- The 5th Symposium on Damage Mechanism in Materials and Structures
- 15th Annual International Technology, Education and Development Conference
- International Conference on Electrical, Control and Instrumentation Engineering
- CONFERENCE 2020: RAPID CITIES - RESPONSIVE ARCHITECTURES
- SCOPUS indexed - International Conference on Petroleum, Renewable Energy...
- 11th IEEE International Conference on Computing Communication
- Twenty Ninth World Business Congress
- DUBAI 2020: RAPID CITIES – RESPONSIVE ARCHITECTURES
- 8th International Conference on Sustainable Development
- Eleventh International Conference on the Image
- LISD - International World Research Congress on Health Sciences
- 2020 Singapore Conference on Applied Psychology
- Thirteenth Global Studies Conference
- 2nd International Symposium of Design for Living with Water
- Intelligent Systems Conference (IntelliSys) 2020
- Eleventh International Conference on Sport and Society
- Twelfth International Conference on Climate Change: Impacts and Responses
- 2020 Interdisciplinary Conference on STEAM Education
- 10th International Social Sciences and Business Research Conference
- ICEAI 2020 Construct a Low Carbon Society
- ICEAI 2020 Construct a Low Carbon Society
- IEEE International Conference on Informatics, IoT, and Enabling Technologies
- 7th International Conference on Gender and Women's Studies 2020
- International Conference on Arts and Cultures
- 5th Annual International Conference on Spirituality and Psychology 2020
- VII. International Architectural Design Conference
- 15th Annual Education and Development Conference
- چالشهای فرآیند داوری مقالات علمی
- چگونه يك مقاله علمي بنويسيم؟ ( قسمت اول )
- فرصت طلایی اخذ پذیرش از معتبرترین دانشگاه دولتی ایتالیا در مقاطع ارشد و دکتری
- راهنمای مقاله نویسی
- کد doi چیست؟
- نمایه DOAJ (Directory of Open Access Journals) چیست؟
- JCR یا Journal Citation Reports چیست؟
- فصل 3: روش تحقیق
- فصل دو تحقیق : بررسی منابع
- اجزاء فصل 1 تحقیق
- چگونه بيان مساله بنويسيم
- معرفی پایگاه اطلاعاتی ScienceDirect
- معرفی پایگاه اطلاعاتی SpringerLink
- معرفی پایگاه مجلات تخصصی نور (noormags)
- معرفی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC )
- معرفی پورتال جامع علوم انسانی
- معرفی بانک اطلاعات نشریات کشور - مگ ایران
- معرفی پایگاه اطلاعاتی SID
- معرفی پایگاه اطلاعاتی SCOPUS
- مسیرهای انجام تحقیق
- انواع دیدمان (نگرش علمی به چیزی که مساله را برای ما روشن می کند)
- روشهای کشف حقیقت یا انواع استدلال
- ویژگی های یک تحقیق علمی
- تقسیم بندی تحقیق از نظر انواع
- تقسیم بندی تحقیق از نظر هدف
- معرفی سرویس ذخیره سازی ابری Google Drive
- نظريه، انواع نظريه و نقش آن در تحقيق
- مقیاس های اندازه گیری متغیرها
- متغير، انواع آن و روابط بين متغيرها در يك تحقيق
- نگاهی بر چارچوب نظری تحقيق
- لیست انجمن های علمی ایران
- لیست دانشگاههای پیام نور
- لیست دانشگاههای علمی کاربردی
- لیست واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی
- لیست دانشگاههای سراسری
- لیست پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی
- آدرس و تلفن واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی
- لیست دانشگاههای علوم پزشکی
- لیست دانشگاههای غیرانتفاعی
- لیست دانشگاههای مجازی
- لیست سازمانهای جهانی